Klassieke merken nieuw leven inblazen gaat het helemaal worden deze eeuw. Met DeTomaso vlot het echter nog niet zo, Lagonda moet ook nog een beetje op gang komen, maar de beloofde revival van Jensen (niet die nooit-grappige komiek met een kop als een beenham, maar de auto) begint meer gestalte te krijgen. Hij moet al in 2012 onthuld worden, en gaat gebouwd worden door CPP.
En CPP kennen we natuurlijk als het bedrijf dat eigenaar is van Bowler Spyker wil hebben, voormalig Jaguar-terrein opkoopt, maar bovenal als het bedrijf waar veelkoper Vladimir Antonov mede-eigenaar van is. Als het bij Saab niet lukt, dan maar ergens anders, moet hij gedacht hebben. Hoewel, hij lijkt de laatste tijd gewoon alles te willen kopen dat los en vast zit. Overigens is de eigenaar van Jensen het Zwitserse Healey Sports Cars, maar CPP engineert, ontwikkelt en bouwt de auto.
Op de nieuwe website staan een summier persbericht en de intentie om de eerste klanten in 2014 aan te leveren. Verder zien we een aantal schetsen van de vierzits GT.
The new Jensen Interceptor – echoing the four-seat grand tourer layout of the much-loved
original built between 1966 and 1976 – is based on an all-new aluminium chassis and
handcrafted aluminium body. The public unveiling of the Interceptor is planned for late 2012,
with deliveries to customers beginning in 2014. Annual production numbers and pricing are
yet to be confirmed, but will be fixed to ensure ultra-exclusivity.
Wat zeggen jullie er van?
apos zegt
Begin van deze eeuw ook al eens geprobeerd.
Maar wel mooi.
Gewoon laten komen.
Zoepie zegt
“Annual production numbers and pricing are
yet to be confirmed, but will be fixed to ensure ultra-exclusivity”
Dus wat ze zeggen is we gaan er zo’n enorm hoge prijs op plakken dat niemand (toch niet de modale mens) het ooit kan betalen om het een exclusief tintje te geven. Maar wat betekend het echt wie dit koopt gaat veel te veel betalen.
floryn zegt
@Zoepie: Vreemde woorden inderdaad.
potver7 zegt
@Zoepie: Echt grote hoeveelheden zullen ze er nooit van afzetten, en om ontwikkelings- en produktiekosten er dan uit te halen betekent dat de prijs per auto so-wie-so heel erg hoog wordt.
Daarnaast – als je exclusiviteit belooft trekt dat juist klanten, dat zorgt er namelijk voor dat zo’n auto alleen maar meer waard wordt.
‘Te veel betalen’ is een relatief begrip als je te veel geld hebt ;)
bigcar zegt
Wel mooi, maar kost zeker een hele aardige duit… Denk niet dat veel mensen dat geld voor zo’n ding over hebben, dan liever een topsegment sedan! :)
desjonnies zegt
Ok ik ben altijd een Jensen fan geweest.
Pop goden uit de zestiger jaren reden met een Interceptor, die, zoals Jeremy Clarkson terecht opmerkte (doet íe ook eens wat goed) de beste naam heeft die erooit voor eenauto werd verzonnen.
De supergrote achterruit, de Chrysler Hemi motor, dat alles gecombineerd met Brits ‘vakmanschap’creërde een winnaar.
Maar waarom moet de nieuwe zo ontzettend veel op de oude lijken?
Waarom niet een nieuw fris begin.
Ok die grote achterruit kan ik begrijpen maar jongens, verzin iets originelers dan dit.
baasbas zegt
Geinig plaatje. Doet mij denken aan Vaillant (de strips)
consumptieverplicht zegt
Mooie auto, maar het zou leuker zijn als deze meer bereikbaar zou zijn voor een groter publiek.
Helaas is het momenteel niet mogelijk om een moderne, nieuwe auto te introduceren voor iedere man. Daar zijn te astronomische investeringen voor nodig.
potver7 zegt
@consumptieverplicht: de originele Interceptor was nou ook niet bepaald goedkoop hoor…
BaySideBlueBoy zegt
Retro-design zuigt! Gebruik maken van legacy stijlkenmerken is okay, maar een hele auto baseren op het verleden is meestal ondergeschikt aan het origineel… :|
potver7 zegt
@BaySideBlueBoy: dit ontwerp als ‘retro’ benoemen zuigt ook…
Hupke zegt
Het zijn natuurlijk maar tekeningen maar ik vind het wel leuk welke design richting ze kiezen.
Slank, elegant maar toch stoer.
Ik vind ze er heel leuk uitzien, ik zeg ontwikkelen en bouwen die handel.
Vraag me wel af wat ze hier als basis voor gaan gebruiken. De jag XK mkI is perfect qua figuur, maar is rwd en veroudert. De audi a5 heeft dan weer de perfecte aandrijving maar gevoelloos en is bovendien veel te dik.
En laten we eerlijk zijn, wat is de kans dat een kleine speler een werkend 4wd systeem ontwikkeld dat een beer van een motor (chevy!?) aankan en dan ook nog eens alles doet kloppen?
Waarschijnlijk valt deze wagen buiten m’n prijsklasse maar als ik ervoor in de markt ben is het heel zeker een CL, XK, DB9, SL, 599,… concurrent. Ik bedoel de tekeningen zien eruit alsof ze door bertone gedaan zijn.
potver7 zegt
@Hupke: Lees het artikel even….
“… based on an all-new aluminium chassis …”
Dat betekent ofwel dat ze het chassis zelf ontwikkelen, ofwel dat hij gebaseerd is op het chassis van een nieuw/toekomstig model van een andere fabrikant. Dus zeker geen jag XK mkI of A5…
“pricing […] will be fixed to ensure ultra-exclusivity”
Als jij een CL, XK, DB9, SL of 599 al ultra-exclusief vindt…
kaasboerin zegt
@potver7: Betekent dus dat het aardig wat geld gaat kosten om deze knoepert te gaan ontwikkelen, ben benieuwd.
Hupke zegt
@potver7:
Wat ik dus lees is dat ze een XK chassis (al alluminium trouwens!) zullen aanpassen of gaan shoppen bij audi of wie er dan ook een verouderd ontwerp te koop zet.
Het is onmogelijk dat er een degelijk alluminium chassis word ontwikkeld voor een wagen waarvan er maar een paar (honderd) gebouwd zullen worden tenzij de prijzen een veelvoud zullen zijn van die van de concurrerende GT’s.
En ja ik vind een CL best exclusief, je ziet ze dan misschien vaak maar als je erin zit kan je het toch niet vergelijken met een 9elfje of welke andere “middenklasse-golf” dan ook.
Je ziet toch zo dat (hoe leuk het dan ook mag zijn) dit geen bugatti concurrent is dus waarom denk je dan dat de prijzen in die klasse gaan vallen? Ultra-exclusief is een marketing praatje voor ‘onze infrastructuur laat ons niet toe om er veel te bouwen’.
potver7 zegt
@Hupke: ik snap nog steeds niet waar je die xk vandaan haalt, laat staan de mkI…
Hupke zegt
@potver7:
Dat ik niet geloof dat men een volledig nieuw chassis gaat ontwikkelen.
torana zegt
@Hupke: wat is er mis met RWD ? alle topmerken zijn RWD !
Hupke zegt
@torana:
Heb je enig idee wat een jensen interceptor is?
Mss eens ff googlen dan weet je inneens waarom deze geen rwd mag krijgen.
GOD zegt
@Hupke: De Interceptor had gewoon RDW hoor, alleen de FF had 4WD.
torana zegt
@GOD: heb ik weer wat geleerd, ik wist niet dat de FF 4WD was…
torana zegt
@Hupke: ik weet heel goed wat een Jensen Interceptor is… weet jij wat RWD is… bij mij betekent dat nog steeds Rear Wheel Drive en ik weet niet beter dan dat alle Jensens, net als alle andere sportwagens uit die tijd achterwiel-aandrijvers waren, sowieso vanwege de Chrysler V8 die erin lag
Den zegt
wow! de jensen interceptor III is een van mijn favoriete auto’s, dus zeer goed nieuws!!!
Den zegt
@Den: nu nog een nieuwe 928 gts en een de tomaso pantera :p
SJ zegt
@Den: En als we dan toch bezig zijn ook maar Bizzarrini, ISO en de Maserati 5000 GT. En natuurlijk de Lancia Stra…ow wacht, maar Lancia geeft zelf de voorkeur aan rebadgde Chryslers.
torana zegt
@SJ: de Stratos remake die op de IAA stond vind ik super hoor, ook al staat er weliswaar geen Lancia-badge meer op
Den zegt
@SJ: jazeker de iso revolta moeten ze zeker weer in produkte nemen!
Hupke zegt
@Den:
Dat lelijke hok, doe mij maar de grifo. Die heeft tenminste karakter.
Treff zegt
wanneer begint de productie :-)
torana zegt
@Treff: dat staat er toch bij in het artikel
Edge zegt
Waaaaaauw. Ongewijzigd in productie nemen. Maar dan ook écht ongewijzigd.
Esprit_de_Flandre zegt
Leuke tekeningetjes…
Jammer genoeg alleen tekeningetjes…
mashell zegt
@Esprit_de_Flandre: gelukkig alleen nog maar een tekening. De overhang op de tekening achter is zo lang dat een bordje “pas op zwenkt uit” verplicht is. Dat kan nu nog verbetert worden.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Jamaar, dat hoort zo te zijn.
Niet dat ik het mooi vind. Te retro, de plaag van de laatste 10 jaar. En de komende 10 jaar.
Daarnaast zijn tekeningen altijd een beetje overdreven. Ik verwacht dat de overhang ongeveer gelijk zal zijn aan het oude model.
Ik bedoel eerder jammer van de tekeningen, omdat ik het niet echt geloof. Er is al vaak geclaimd dat Jensen terugkeert. En het is er nog niet van gekomen…
mashell zegt
@Esprit_de_Flandre: ahh, de ramen op de nieuwe zijn kleiner, de wielen veel groter waardoor de proporties veel erger lijken. Maar je hebt gelijk, tekeningen zijn zo gemaakt maar een rijdende auto op de straat zetten is een heel ander verhaal (denk ook aan Project Kimber). Tja, de retro plaag… dubio, in beginsel mee eens maar de Beetle is in het echt wel erg leuk (en MINI en 500 zijn goed gedaan).
kiwi4life4fun zegt
Als ik me goed kan herinneren hadden ze een versie in top gear, waarin Jeremy had gereden. Mooi idd, maar, als ik het niet verkeerd heb, hing er een prijs van rond de 3 ton (pond) aan. :-/
mazdarx8 zegt
die achterkant is wel iets te puntig, verder lijk hij wel gaaf te worden.
ben benieuwd.
dennisr zegt
ziet er wel goed uit, ben benieuwd! Van mij mag ie zeker komen! :)
jackl zegt
JA! Bouwen aub! :)
lincoln zegt
zou ik ook doen als ik de naam Jensen ooit had gekocht ..
af en toe laten weten dat die naam bij een “auto” hoort ..
heeft nix met auto nieuws te maken ..
gewoon een dom cheapo plaatje maken en hopen dat die naam een beetje waarde blijft houden ..
p993 zegt
Over koppen als beenhammen gesproken….wanneer maak jij weer een filmpje sir-smokalot?