De derde generatie Avensis heeft een opfrisbeurt gehad en dat is pri-hi-ma, alleen is het de Japanners niet gelukt om het model in de 20%-bijtellingsparade mee te laten dansen. En dat is dan weer erg jammer.
Leaserijders verleid je immers niet meer zo snel met een 25%-bijtellingsmodel. En dat is toch een zéér belangrijke groep voor het segment waarin de Avensis zich begeeft. De uitstoot ging wel met zo’n 15% omlaag maar helaas koopt de prijsbewuste leaserijder daar niets voor, want met 119 gr/km zit de 2.0 liter instapdiesel (126 pk) boven de grens die recht geeft op 20% bijtelling. De overige motoriseringen blijven identiek aan het pre-facelift model.
Overigens legde Toyota er in een gesprek met ons wel duidelijk de nadruk op dat, hoewel hij nog binnen de huidige generatie valt, het wat hun betreft meer als nieuw model gezien kan worden. Naar het schijnt hebben er de nodige aanpassingen plaatsgevonden aan onder andere het onderstel, dat volledig is herontwikkeld door Toyota Motor Europe. Dit is voor het eerst dat er volledig zonder bemoeienis vanuit Japan is gewerkt, wat natuurlijk wel prettig is voor de Europese markt, waarvoor deze auto in de eerste instantie bedoeld is. Maar ja, die bijtellingsgrens hè, die gaat waarschijnlijk toch nog wel pijn doen.
Toyota Nederland streeft er naar om in december met de prijzen van de ‘nieuwe’ Avensis te komen.
Jochempie zegt
Dus dan heb je én een laag vermogen én een hoge bijtelling… Lekker geregeld, Toyota!
dawwg zegt
@Jochempie: Laag vermogen, hoge bijtelling en een led-lift, voor de rest zie ik toch echt alles nog steeds hetzelfde zijn, inclusief het afschuwelijke, 10 jaar lang al achterhaalde oranje airco-display …
autobart zegt
@Jochempie: Dus 126 pk is te weinig? Enkele jaren geleden, had mijn vader een passat 1.8 met 120 pk (is total loss gereden, maar dat doet er niet toe) En dat gaat rap genoeg, nergens problemen mee… Maar kennelijk rijd jij in een RS6…
Jochempie zegt
@autobart: Ja, 126 pk is te weinig als je 25% bijtelling moet betalen. Ford levert je voor 20% bijtelling een Focus Wagon met 180 pk.
V-Power zegt
Waarom kan toyota in eens niets meer goed doen?
Lexus CT200H zou een prutsding/leasetobber zijn, achja, de nieuwe avensis dan ook maar.
De nieuwe yaris is eeeindelijk een beetje fatsoenlijk in jullie ogen, terwijl een P1 T-Sport toch echt geen opa-auto is. Beetje jammer, die merken-voorkeur…
ricardo zegt
@V-Power: Get your facts straight. Van de CT 200h roepen wij juist dat het wél een leasetopper wordt. Alleen de CVT-bak zuigt.
Dat deze Avensis gaat falen in de lease heeft overigens niets met onze voorkeur te maken, maar gewoon met zijn bijtellingsklasse. Doe je oogkleppen af, verstokte Toyota-fanboy.
dawwg zegt
@ricardo: Nou, als ik om me heen kijk, zag ik veel (lease-) interesse in de C200h toen die geintroduceerd werd, maar nu hoor ik er niemand meer over. Zie b.v. de nieuwe BMW 1 serie nu al vaker rijden dan de C200h, dus dat leasetopper zou best wel eens kunnen tegen vallen; 40K voor de puike uitvoering is gewoon te duur, dan kopen mensen liever Duits met meer PKs.
bigcar zegt
@dawwg: kweeni waar jij die 1 series ziet, maar die zijn mijn ogen nog onbekend. ik heb tot nu toe wel een tig tal c200h’s gezien, in centrum van utrecht zie je er zo nu er dan wel eens een aantal rijden weet je…
kep er zelfs ook een keer in plaats mogen nemen.
als je luxe en comfort (stilte vooral) wilt, neem je een lexus!
bigcar zegt
@ricardo: +1
pininfarina zegt
@V-Power: Het zijn toch gewoon feiten? Het is niet de schuld van Autoblog hoor dat deze auto in de 25% categorie valt.
meneersander zegt
nou als je dan toch 25%bijteling betaalt kan je net zo goed een auto met wat meer pk’s bestellen…
Treff zegt
hier is niet goed over nagedacht .. maar misschien loopt de Avensis wel in andere landen heel goed! Maar in Nederland gaat dat niet lekker … laag vermogen & hoge bijtelling!!
qua design vind ik het wel een mooie wagen .. altijd al gevonden!
Esprit_de_Flandre zegt
@Treff: Idd, de wereld is groter dan bijtellingneukend Nederland…
bobb zegt
Heeft het voor Toyota eigenlijk wel nut om rekening te houden met zoiets als bijtelling in zo’n klein landje? Hoe zit zoiets Europees? Neem aan dat je bv in Griekenland geen bijtelling hebt.
desoper zegt
@bobb: Als ze in Griekenland inderdaad geen bijtelling hebben, dan is dat waarschijnlijk de reden dat de bijtelling hier zo hoog is. De suikeroom van Griekenland zal het geld toch ergens vandaan moeten halen.
Toyota helpt Griekenland dus indirect mee met het economisch herstel door ons deze leasetobber voor te schotelen.
rechercheur zegt
Hahahahahaha, goede zet bij Toyota.
Een auto neerzetten die net niet aan de 20% fiscale criteria voldoet. Dikke fail …
:-)
Supra1981 zegt
@rechercheur: kijk daar is onze favoriete ambtenaar weer. Japans autonieuws met een negatief puntje en onze ‘Duitser’ is er als de kippen bij. Sla dit nieuws gewoon over.
OT: Hopelijk doen ze nog wat kleine aanpassingen en dan moet het toch echt mogelijk zijn, maar het succes van zijn voorganger gaat deze auto helaas niet halen ben ik bang.
pininfarina zegt
@Supra1981: Koning.
Maarten123 zegt
Dit wordt heel even schaven aan het motormanagement, maar lijkt me probleemloos haalbaar. Dan nog even de eco-bandjes eronder en je zit binnen no-time op 116gr. Volvo en Peugeot deden dit beiden succesvol.
Mcvk zegt
Beetje jammer van de verkeerde informatie.
De 2.0 126pk benzine bestaat niet, de avensis heeft de volgende benzinemotoren:
– 1.6 132pk
– 1.8 147pk
– 2.0 152pk
Diesel:
– 2.0 126pk
– 2.2 150pk
– 2.2 177pk
Ja ik werk bij Toyota..
-=edit: is aangepast. Thanks!=-
dotternetta zegt
@Mcvk: ik dacht al! De 2.2 had toch 170 pk :-)
royd zegt
@Mcvk: Ik werk ook bij Toyota, Ze geven idd de verkeerde info.
Iedereen wordt lekker gemaakt met 20% bijtellings auto’s b.v. passat en dergelijken. Deze zijn vaak duurder qua prijs. Terwijl je redelijk gevulde avensis met een redelijk vermogen voor +- 35000. Wij doen ook veel leasing, universeel. Als ik van beide een offerte op mijn bureau krijg scheeld het totale maandbedrag vaak niet zo gek veel.
Er wordt teveel naar procenten gekeken ipv prijs.
baasbas zegt
@royd: Dan heb jij het nu over het maandbedrag. Dat boeit de werkgever, niet de leaserijder. De leaserijden betaalt belasting over privégebruik in de vorm van bijtelling. En dan maakt die 5% opeens wél veel uit.
baasbas zegt
@baasbas: Die 5% betekent op een auto van 35.000 euro toch al vlug 700+ euro op jaarbasis.
Betaal 700 euro meer en rij Toyota Avensis!
Klinkt niet als een goed verkooppraatje als je het mij vraagt ;)
royd zegt
@baasbas: dus 58 euro meer p.m wil jij zeggen. Maar neem dan een duurdere auto daar tegenover, dan krimpt die 58 euro. Dus het verschil is dan minder. Je kan dan een duurdere auto rijden voor die 20%, maar als je het zelfde qua opties en luxe hebt in een auto die goedkoper is kan je ook een Avensis rijden.
Concluesie van de eeuwige discussie:
Als puntje bij paaltje komt scheppe we graag op, op verjaardags feestjes en bij de buurman dat je een dikke volkswage van 40/45 mile rijdt, maar dat je achter de schermen een puur hollandse centenneuqert bent :’)
baasbas zegt
@royd: Als je conclusie is dat Nederlanders centenneukers zijn kan ik dat alleen maar onderstrepen. Dat is de reden dat een paar tientjes verschil per maand zeer waarschijnlijk Toyota een boel verkopen gaat kosten.
On a different note: ik heb op verjaardagen alleen nog maar dwazen gehoord die dingen roepen over hun auto. Verkeerde feiten, slechte aannames, noem maar op. Ik weiger in discussie te gaan met zulke mensen en laat ze lekker in de waan dat hun auto top is…
tom307 zegt
Waarmee hebben ze dat ding ingesmeerd, net een waterdruppel, zo glanzen O_O
dotternetta zegt
@tom307: Das gewoon goeie verf
ErikkNL zegt
Ik snap dit dan weer niet. Toyota is de koning in Muesli-Land en nog kunnen ze niet een relatief grote auto in de 20% bijtelling krijgen. Alsnog blijf ik het een lelijk ding vinden en alle avensis rijders die nu overstappen naar een 507 geef ik geen ongelijk.
speedlimit zegt
@ErikkNL:
Een Lexus RX noem jij dus klein?
F1Tim zegt
Dat hele gedoe met de bijtelling verziekt het hele zaakje…
bobb zegt
@F1Tim: Fiscus bepaalt straatbeeld.
laurensje zegt
Die subsidieregelingen slaan helemaal nergens op.
Overigens profiteert juist Toyota er enorm van, maar laat bijvoorbeeld met deze Avensis zien dat fabrikanten helemaal niet kijken naar de Nederlandse regelgeving. Behalve bij de prijsstelling van modellen die verder nergens in Europa verkocht worden… maar dat doet VW ook.
jack_abarth zegt
Na uren denken en tobben ben ik er dan toch aan uit waarom ik bij deze Avensis altijd aan Mazda moet denken.
baasbas zegt
@jack_abarth: … die is óók donkerblauw! Die Japanners kopiëren elkaar al tegenwoordig!
;)
autobart zegt
@jack_abarth: WOOW die lichten lijken zo op deze avensis :O
opjebumpert zegt
Nog steeds niks, was het niet en zal het nooit worden.
Doe mij dan maar een vw passat. Laat Toyota die meuk mooi houden!!
autobart zegt
@opjebumpert: Nou nou, beargumenteer die zaak maar eens!
Esprit_de_Flandre zegt
Zowat de meest smaakvolle sedan van z’n tijd…
bigcar zegt
@Esprit_de_Flandre: kijk, iemand met oog voor kwaliteit! :)
Esprit_de_Flandre zegt
@bigcar: En eenzaam jongen. Eenzaam…
bigcar zegt
@Esprit_de_Flandre: ;)
autobart zegt
Toch wel een mooie toyota! Alleen de grille vind ik niet super maar overall een mooie auto!
bigcar zegt
@autobart: grill valt wel mee. wat lelijk is aan de avensis, is ‘alleen maar’ de hele achterkant bij de station versie! :)
bigcar zegt
wedden dat deze zwaarder is dan de vorige versie?