Het ding dat je hier ziet is volgens Mercedes-Benz dé toekomst. Ik zal het je sterker vertellen, volgens Mercedes zien de auto’s waar we in 2025 en later mee zullen rijden er zo uit. Wie wil er nou geen hybride op waterstof, 4WD en enorme vleugeldeuren?
Deze Mercedes F125! is ontworpen door Mercedes om te vieren dat ze dit jaar 125 jaar bestaan en hoe kan je het beste je verjaardag vieren? Inderdaad door naar de toekomst te kijken! Daarom is deze F125! een zogenaamde F-CELL plug-in HYBRID. Wat dat precies betekend? Elk wiel is voorzien van een elektromotor en er is ook nog een brandstofcel aanwezig die werkt op waterstof.
Omdat elk wiel een elektromotor heeft beschikt deze Mercedes dus ook over vierwielaandrijving (e4MATIC genoemd). Met een volle tank waterstof en opgeladen accu’s kan je volgens Mercedes 1.000 kilometer ver komen. Het accupakket bestaat overigens uit lithium-sulphur high-voltage batteruheb net een hoge energie dichtheid.
En wat is het vermogen van dit ding? Volgens Mercedes levert de F125! een continue vermogen van 231 pk en een topvermogen van 313 pk. De F125! sprint in 4,9 seconden naar de 100 en de topsnelheid is 220 km/u.
Het verbruik is 0.79 kilo waterstof per 100 kilometer en dat staat gelijk aan 2,7 liter per 100 km.
roestvrijstaal zegt
Woo, die cijfers klinken veel te goed. Alleen die brandstofcel lijkt me nog geen ideale oplossing.
dennisr zegt
zo te zien kunnen we mercedes en bmw (volgende topic) ook wel schrappen voor de toekomst.. idioten!
406_v6 zegt
@dennisr: Verklaar je nader…
dennisr zegt
@406_v6: nou dit ziet er toch niet uit..
mercedesgl zegt
@dennisr: zijn toch concepten.. je weet niet hoe het er dan uit ziet maar de cijfers klinken goed..
bigcar zegt
ok, tzal wel… volgende topic…
bigcar zegt
@bigcar: niet lullig bedoeld ofzo…
Maurice16 zegt
Wat een gedrocht. Dat gaat de verkeerde kant op Mercedes..
Esprit_de_Flandre zegt
@Maurice16: Nee hoor. Mercedes-concepts zijn altijd al lelijk geweest…
Citrofiel zegt
@Esprit_de_Flandre: En daarom juist leuk. Helaas zijn de verkoopklare Mercedessen weer een stuk normaler. Behalve de R-klasse. Die was als consumentenversie nog steeds lelijk en daarom leuk. ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Tis maar wat je leuk vindt. De F300 vond ik wel nog oké, de meeste andere… :s:
norge zegt
Vroeger was er een premium merk genaamd mercedes (jaar 3000)
integralechubasco zegt
echt focking fantastic… mooi detail is het gehandhaafde sterretje voorop…
arro zegt
Dat ding komt er toch nooit
didierdb zegt
2025 !?…..dan ben ik…en mag ik gratis met bus en trein …dus te laat mercedes…
Esprit_de_Flandre zegt
Waauw! F125! Met een UitRoepTeken!
Dan weet je wel dat dit model heel wat is…
The360box zegt
Waterstof gaat het helaas niet worden, terwijl het wel de enige oplossing zal zijn, een citaat; Een tank van 192 liter (7,5 kg waterstof bij 700 bar), Geen wonder dat die bagageruimte zo klein is. Zou je er benzine in gooien dan rijdt je met 1 op 10 bijna 2000 km ver!
De energie-inhoud van waterstofgas bij 700 bar is per liter een zesde van benzine. Dus zelfs als het rendement van de aandrijving incl brandstofcel het dubbele is van een normale auto dan is het bereik slechts een derde.
Veel makkelijker is trouwens het gebruik van een normale tank waar je vloeibare methanol (alcohol) in gooit die vervolgens in een catalitische omvormer wordt omgezet waterstofgas. Dat gaat de brandstofcel in waar er elektriciteit van wordt gemaakt die de auto aandrijft. Nissan werkt al jaren aan dergelijke FCVs (fuel cell vehicles).