Dit is em dan! De allereerste SUV van het Italiaanse merk met de drietand. Zelf zaten ze er wellicht niet zo op te wachten, maar aangezien (grote) SUV’s tegenwoordig nog steeds hip & hot zijn in het Verre Oosten en Rusland moest Maserati er wel aan geloven. En aangezien papa Fiat tegenwoordig de baas is bij Jeep konden ze daar mooi het magazijn plunderen.
De auto die jullie hier zien is namelijk gebaseerd op de recent onthulde Jeep Grand Cherokee (die zijn platform ook weer deelt met de Mercedes M-Klasse) en onder de motorkap ligt dan ook … . Overigens liet Maserati in 2003 ook al eens een Maserati SUV concept zien. En ook die auto droeg de naam Kubang.
Gelukkig blijkt de afbeelding die we eerst zagen dus inderdaad een photoshop te zijn en hier “the real deal”. Of deze auto in de VS gebouwd gaat worden of in Italie is nog niet helemaal duidelijk. Ook schijnt Maserati nog te twijfelen tussen Amerikaanse HEMI V8 motoren en Italiaanse Maserati/Ferari motoren.
De auto die we hier zien is nog een conceptcar, maar volgend jaar wordt de productie versie onthuld.
UPDATE 14:30 We hebben een persbericht te pakken gekregen en daarin weet Maserati trots te melden dat er specifiek door Maserati ontwikkelde motoren in zullen komen te liggen. Deze zullen ontwikkeld worden door Paolo Martinelli (hoofd motorenontwikkeling Maserati) en ze zullen gebouwd worden door Ferrari. Deze motor(en) zullen gekoppeld zijn aan 8-trapsautomaat.
Ook verwijst Maserati in het persbericht dat de basis van Jeep afkomstig is, maar ze zeggen ook:
The essence and all major system components of the Maserati sport luxury SUV will unmistakably be Maserati: style, engine, suspensions, brakes, handling and performance will all be 100% Maserati in picture-perfect continuity with the brand’s core values of sportiness, style, elegance, luxury, performance and craftsmanship.
En over de aandrijving zeggen ze:
New-generation high-tech Maserati proprietary engines will be designed in Modena by Paolo Martinelli – Head of the Maserati Powertrain Department and for nearly 30 years at Ferrari, where he also served as engine chief of the Formula One racing team – and will be produced in Maranello by Ferrari.
BeQuietAndDrive zegt
Of zoals SniffPetrol het zo mooi twitterde (aanrader trouwens):
Do you want an Infiniti but wish it cost a lot more? Good news! The Maserati Kubang!
raphael zegt
@BeQuietAndDrive: 90% van de auto’s zijn hetzelfde, verschil zit hem in de marketing. De ‘lifestyle’ dat een merk nastreeft. Een Seat Exeo is toch ook gewoon een Audi A4. Probeer dat maar eens aan de gemiddelde leaseslet uit te leggen, gaat er bij hun niet in. Hun lifestyle is immers veel hipper *kuch. Marketing, thats all.
baasbas zegt
ukbob zegt
@baasbas: snap je mening, maar het is óf dit soort acties (SUV-markt betreden) of over een niet al te lange tijd geen bestaansrecht meer hebben..!
Mijn ding is ’t ook niet, hoop dan ook dat ze hierna snel doorwerken aan de Quattroporte vervanger!!
baasbas zegt
@ukbob: Kijk, ik snap dat je een volumemodel moet hebben. Een kurk waar het merk op drijft. De Cayenne heeft in dat opzicht veel betekend voor Porsche.
Mijn ‘aanklacht’ tegen Maserati ligt in het feit dat het ding hondslelijk is en op het moment dat ik dit plaatje postte was nog niet bekend dat er Maseratimotoren in zouden komen. Die motoren maken al aardig wat goed. Want wat heb je anders: een Jeep met een andere koets en een Maserati badge + prijskaart. Ik kan me niet voorstellen dat een koper DAT zou accepteren. Vooral omdat Maserati toch wel een luxere/duurdere/chiquere (is dat een woord) uitstraling heeft. Ohja en hij is hondslelijk.
lambo4all zegt
zijn er niet meer fotos? van de achterkant en het interieur enzo, want vooral het interieur zou een knipoog kunnen zijn naar de nieuwe QP.
KaCh1ng zegt
ik vind een X6 eig veel mooier
mout zegt
@KaCh1ng: ’tuurlijk, want Duits en premium.
In plaats van de X6 heb ik nog liever het origineel. De eerste SUV-coupe. Het exemplaar dat BMW gexeroxed heeft.
Al op 12-9-2006 schreef Autoblog daarover (uit het persbericht): een baanbrekend model met de lijnen van een elegante coupé en het stoere voorkomen van een SUV. De Actyon.
mashell zegt
Ik had het ook geloofd als dit de nieuwe Hyundai iX50 was.
raphael zegt
Ach hou toch op met ‘de ziel aan de duivel verkopen’ en heiligschennis roepen. Er moet geld verdient worden, en als er deze SUV voor nodig is om auto’s als de GranTurismo te laten bestaan then so be it. Als aandeelhouder van Fiat kan ik dit natuurlijk ook wel waarderen.
Daarnaast vind ik het een oprecht mooie auto van de voor/zijkant.
Haakie zegt
Amerikaans platform oké, maar knikker er AUB een italiaanse motor in.
AMV8Bart zegt
@Haakie: hoogtoerig jankblok graag
realiks zegt
ik vind hem mooi behalve de carrosserie.
mout zegt
@realiks: +1
Alhoewel… het onderstel is ook moeders mooiste niet.
jonee zegt
Vind het een nogal vreemde veronderstelling dat SUVs enkel nog hip en hot zijn in de US en Midden Oosten.
Ik kan niet spreken voor NL, maar in de meeste EU landen ten zuiden van NL is de SUV nog steeds zeer populair, en hoe je het ook draait of keert: De EU in zijn geheel is en blijft een grotere afzetmarkt dan de US.
integralechubasco zegt
eerlijk is eerlijk… valt me een beetje tegen… misschien in maseratiblauw of rood beter… dit is een beetje saai…
robertvheerde zegt
Wat een verschrikking!
Zoals Marshell ook al zegt, het is net een Hyundai!
Hopelijk wordt er nog het een en ander aangepast voor hij in productie gaat.
jacobsen zegt
Heeft alleen bestaansrecht met een italiaans blok in het vooronder…
Treff zegt
Zijn smoel vind ik best een mooie design!! Maar voor de rest zal ik er aan moeten wennen, denk ik :-) We gaan hem gewoon rustig aan bekijken in Frankfurt ;-)
birdboy zegt
Om te huilen…
rgtrue zegt
Wordt dit net zo’n inslaande bom als een Infinity FX?
SimonMc zegt
@rgtrue: *Infiniti
Brum zegt
Als ik een busje wil, dan koop ik wel een transporter. Sorry, ik kan gewoonweg niet positief kijken naar auto’s die alleen maar hoog zijn, zodat de bestuurder zich ‘verheven’ kan voelen boven de andere weggebruikers. In mijn ogen is dat de enige rede om een SUV te rijden.
D
mout zegt
@Brum: Goed voor de economie. Kunnen tuners verlagingssetjes voor maken!
spykerboy zegt
mmhmm ziet er wel redelijk uit… tis nog concept dus zal nog wel eht een en ander aan veranderen. hoop met name de grille en alle lampen overal ziet er beetje cheapass achtig uit
jzaero zegt
Beter dan de gemiddelde SUV, maar ik vind dat de velgen wel anders mogen, deze bijvoorbeeld:
Toch.. vind ik dit niet bij Maserati passen, jammer jammer..
Brum zegt
Komt hij ook als Chrysler?
jzaero zegt
Klinkt trouwens als Q-bang..
Sciurida zegt
RubenPriest zegt
@Sciurida:
boxster zegt
@rubenpriest: “because never before has there been such a degree of epic fail”
Helaas wel, namelijk in de (hopeloos mislukte) vorm van de Chrys;er TC by Maserati
Zie je wel, de geschiedenis zal zich altijd blijven herhalen en het is slechts aan weinigen gegeven van fouten uit het verleden te leren.
@degenen die vinden dat Fiat goed bezig is: prima als autofabrikanten geld willen verdienen met een model dat voorheen niet in het gamma zat, maar laat het dan tenminste een mooie auto zijn die een beetje respect toont voor de genen van het merk. Het lijkt me commercieel gezien ook veel interessanter om een auto op de markt te brengen die consumenten mooi vinden en willen kopen…
Esprit_de_Flandre zegt
@boxster: Is geen herhaling van de TC-affaire. TC was een Chrysler, door Maserati gebouwd en van leuks voorzien, daardoor te duur om nog als Chrysler verkocht te krijgen.
Dit is een ander verhaal. Geen herhaling van de geschiedenis dus, maar of het een succes wordt valt nog af te wachten…
Nuvolari zegt
Als ze zouden beweren dat een Renault Koleos coachbuild was had ik het ook geloofd. Bovendien heeft ie en profile wat Ssangyong trekjes. Kan mij niet bekoren iig!
cheetacars zegt
Helaas de jongens van de marketing en commerciële kant hebben tegenwoordig te veel invloed…
boxster zegt
@cheetacars: juist niet, een beetje marketeer met een commerciele inslag zal nooit een lelijke auto op de markt willen brengen…
cheetacars zegt
@boxster: Vooral de commerciële heeft genoeg aan de verkopen. Het idee achter dit ding zal hetzelfde zijn als bij de Cayenne en die laatste verkoopt goed al zijn de ras Porschefans nog steeds niet lovend erover en wordt ie ook niet als de mooiste auto gezien.
dennisr zegt
NEE! wat een gedrocht..
Sm0keGun zegt
doet me denken aan hyundai
jorden zegt
Had dan een soort audi allroad station van de quatroporte gemaakt! dit is als een trainingspak met een stropdas er onder.
love4sportcars zegt
HELP! die achterkant, net een Q3! (dat is geen compliment!)
en geef hem dan toch niet zo’n stomme betekenisloze japans naam… noem hem dan Quattroruote (4 wielen) of QuattroTrazione( 4wielaandrijving) ofzoiets
GTA_Torino zegt
@love4sportcars: Dacht’k nou net ook. Veel geblaat rond Italiaanse genen etc, maar uit de naam blijkt dit al zeker niet.
Verder OT: vergelijk deze creatie hierboven met de elegantie van de 200% Maserati Quatroporte… Daarom kan ik er niet echt enthousiast over zijn. Ik begrijp dat ze in navolging van de andere upscale-merken ook de oefening willen maken bij Maserati.
Maar naast euro’s geeft de Cayenne toch ook weinig toegevoegde waarde aan het Porsche-merk?
lincoln zegt
de nieuwe Grand Cherokee is daar in tegen een plaatje ..
raphael zegt
@lincoln: ‘daar in tegen’ seriously?
reality2030 zegt
Als deze ding onderstel en motor heeft van een echte off road net als Toyota of Nissan dan durf ik wel te kopen anders is zonde voor luxe verpakking met naam alleen….
bigcar zegt
vind het wel een fraai ding, leuk gedaan!
bigcar zegt
hoe zit het met beenruimte (achterin) trouwens..???
burninrubber zegt
Aaaaahh!! Fuck!! Maserati is van mijn favoriete merken maar dit is toch niet normaal?!?! Een soort Q7/Santa Fe misbaksel
fluvioglacialeafzetting zegt
Jep… Oke… Euhm nee… Niet echt… Nou eigenlijk gewoon spuuglelijk
Lucb zegt
Vind het huidige modellengamma van Maserati toch wel het mooiste wat er te koop is, deze mag er wat mij betreft aan toegevoegd worden. Vind het er voor een SUV goed uitzien en zou deze ook wel op mijn oprit willen.
norge zegt
Ik zie het probleem niet ,Porsche doet toch ook een Touraegje ?
Esprit_de_Flandre zegt
@norge: Ja, met dat verschil dat Porsche zijn versie eerst op de markt smeet. Onderschat dat niet hoor! Daardoor lijkt het alsof VW een Cayenneke doet, ipv Porsche een Touaregske. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer, en doen ze gewoon mekaar, maar perceptie is alles…
In feite hadden ze eerst deze moeten lanceren, en dan de nieuwe Cherokee. Dan zouden de Amerikanen kunnen beweren dat hun nieuwe Jeep onderhuids een Maserati is…
kowalsk zegt
Best leuk voor een Hyundai…
w0o0dy zegt
Hilarisch om mensen te horen roepen dat dit lelijk is… Ehm hallo? X5/X6, Q7, Cayenne, GL, Escalade wat zijn die dan? Allemaal zeker niet mooier/of zelfs ruimschoots lelijker dan deze.
Niet dat ik een fan ben, verre van. Het staat me zeer tegen dat Maserati de naam en het imago verpest met zo’n hok, maar goed, lelijker dan de concurrentie is de auto nu ook weer niet.
mout zegt
@w0o0dy: Wat die andere zijn? Ook hondslelijk. Maar de GL en Escalade hebben tenminste een bij het merk passende stance. De Q7 ziet er herkenbaar uit als een opgepompte A3. De Cayenne ziet er (helaas) uit als een veels te hoge 911.
Deze combineert lelijk zijn met een ‘designtaal’ die niets Italiaans heeft (op een 3-tand en lullige sleufjes na, dan). Als ie niet tegen de achtergrond van de beurs zou staan, had ik echt gedacht dat iemand Maserati-logo’s op een nieuwe Samsung / Renault had gefotoshopt.
w0o0dy zegt
P.s dat kunststof rond de wielkasten is vreselijk, weg ermee ASAP.
mout zegt
@w0o0dy: PS: de wagen rond die kunststof wielkasten is vreselijk
Lucb zegt
http://www.kubang.maserati.com/?__utma=1.2072537478.1302014703.1315856697.1315944323.1177&__utmb=1.2.10.1315944323&__utmc=1&__utmx=-&__utmz=1.1302014703.1.1.utmcsr=%28direct%29|utmccn=%28direct%29|utmcmd=%28none%29&__utmv=-&__utmk=236216321
Citrofiel zegt
Een gigantisch apparaat met relatief kleine wielen (in vergelijking met de stance van bijvoorbeeld de Cayenne is dit gewoon een lomp ding). Ik zie het nog niet echt zitten.
mrB zegt
voor een suv(f) niet slecht, maar… de fuck, Maserati… Een SUV???
Jazzie zegt
Ik vind het op zich geen slechte wagen, maar het had zeker beter gekund. Het design is wel wat anoniem, het had wat uitgesprokener italiaans kunnen zijn.
Dimglor zegt
Ik vind hem er echt ongelooflijk lelijk uitzien….
Echt jammer…
negativan zegt
Kubang klinkt als backfire….
Nico94 zegt
Ik vind het wel een mooie auto. Echt Maserati-waardig!