Er doemt weer een klein lichtpuntje op voor het noodlijdende Saab, zojuist hebben ze namelijk een (ingewikkelde) constructie bekend gemaakt die er (in principe) voor zou moeten zorgen dat er op relatief korte termijn 70 miljoen euro beschikbaar komt. Gaat dat de redding worden voor Saab?
Omdat Pang Da & Youngman nog steeds geen groen licht hebben gekregen van de Chinese overheid om 245 miljoen in Saab te investeren moest er een list bedacht worden. En dus is er het volgende bedacht:
Saab ‘verkoopt’ de licentie op het nieuwe Phoenix platform (opvolger 9-3) aan bedrijf X voor 70 miljoen en bedrijf X verkoopt deze licentie aan Youngman voor 70 miljoen.
En na deze shuffle heeft Saab dus 70 miljoen en heeft Youngman de (niet exclusieve) rechten op Saab’s nieuw Phoenix platform. Er zit wel een addertje onder het gras (zoals altijd), want deze betaling van 70 miljoen zal worden afgetrokken van de 245 miljoen die Pang Da & Youngman eerder hadden toegezegd.
Saab krijgt dus niet : 70 + 245 miljoen uit China, maar ze krijgen: 70 +175 miljoen uit China. Ook moet deze constructie nog worden goedgekeurd door allerlei partijen (die overigens niet worden genoemd in het persbericht).
Maar op dit moment is er dus nog geen euro ontvangen door Saab.
En wat kunnen we nog meer verwachten qua “Saab nieuws”? Vandaag zal Saab bij de rechtbank een verzoek indienen om in hoger beroep te gaan ivm de reorganisatie die ze willen, maar nog niet is toegestaan. Ook gaat morgen de Zweedse ambassadeur in China even babbelen met de NDRC. En dat zijn de mensen die moeten beslissen of Pang Da & Youngman wel of niet morgen investeren. En als klap op de vuurpijl maakte vakbond IF Metall bekend dat ze vandaag in elk geval geen faillissement gaan aanvragen.
Voor de liefhebbers is het volledige persbericht hieronder te vinden:
SAAB AUTOMOBILE SIGNS EUR 70 MILLION TECHNOLOGY LICENSE AGREEMENT
Zeewolde, The Netherlands, 12 September 2011 – Swedish Automobile N.V. (Swan) announces that Saab Automobile AB (Saab Automobile) signed a technology license agreement with a special purpose vehicle named Swedish Automobile coöperatief U.A. (SPV). The license agreement relates to the non-exclusive rights in Saab Automobile’s Phoenix architecture technology for a consideration of EUR 70 million.
As part of the transaction, Youngman has also signed a technology license transfer agreement with the SPV on purchasing the license and providing a guarantee for its payment of the license. This commitment of Youngman and the technology license agreement between Saab Automobile and the SPV are part of a bridge financing transaction. This bridge financing transaction and receipt of funds by Saab Automobile are still subject to finalization of definitive transaction documentation with the lender that will provide the bridge loan.
It is the intention to repay the bridge loan with the proceeds of the EUR 245 million equity investment of Pang Da and Youngman, which is still subject to approval of the relevant authorities.
UPDATE Twee vakbonden konden niet meer wachten en hebben het faillissement van Saab aangevraagd.
trisx zegt
Mooi saab was altijd mooi
Bwlian zegt
@trisx: Overpriced en kwalitatief uitermate teleurstellend…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Bwlian: Zo, hoeveel heb je er gehad?
trisx zegt
@Bwlian: dus jij zegt dat de saab 95 en 93 niet mooi waren
Klopt ze waren wel duur maar ook mooi vooral de saab 93 cabrio
autobart zegt
@Bwlian: Zielig hoor… Menneke, zoek een leven en ga hier saab niet liggen bashen.
maseratiferrarilover zegt
@autobart: stop met wenen, emokind
maseratiferrarilover zegt
@trisx: NOT
timmy zegt
Het leek zo mooi maar twee vakbonden hebben zojuist toch faillissement aangevraagd…
timmy zegt
@timmy: Ik lees dat de behandeling van de aanvraag maximaal 4 weken kan duren en dat ze bereid zijn deze weer in te trekken indien Saab alsnog de salarissen betaalt of de rechterbank de “reorganisatie” aanvraag goedkeurt.
stationcar zegt
@timmy:
waar heb je dat gehoord?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@timmy: Er staat zelfs in het artikel dat de vakbond IF Metall dit voorlopig niet gaat doen!
timmy zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Zie op dit moment de websites van de Zweedse dagbladen…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@timmy: Ah, ik zie hem al, maar dit zijn andere vakbonden.
Wordt een spannend dagje in Zweden!
Carreza zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: IF Metall is de enige vakbond die nog geen faillissement aanvraagt. De andere drie wel jammer genoeg.
Bron: http://www.beursduivel.be/nieuws/113945/Vakbonden_vragen_om_faillissement_Saab
Carreza zegt
Komaan Victor, yes you can! :D
stationcar zegt
Goed nieuws, een platform is maar een platform, dat gun ik de Chinezen wel, en als Muller zo 70 miljoentjes eerder binnenhaalt dan anders het geval zou zijn is dat mooi meegenomen! Moeten alle instanties die er over gaan wel opschieten, dan kan Saab de slarissen betalen en de andere grootste schuldeisers een voorschot betalen of helemaal afbetalen! 70 miljoen is immers de helft van wat er accut nodig is, dus dat zou geweldig goed kúnnen uitpakken.
gt5guidenl zegt
Waar blijft @Svenska_Aeroplan_AB om dit even toe te lichten, want ik snap er niks van. Volgens mij is 70 miljoen niet genoeg om op korte termijn alle rekeningen te betalen en zat de licentie van dit platform al in de deal of is dit iets nieuws?
timmy zegt
@gt5guidenl: De rechtbank heeft afgelopen week een “reorganisatie” verzoek afgewezen omdat Saab te weinig toekomst perspectief zou hebben en het resultaat van de Chinese deal onzeker is. Ik vermoed dat deze deal de rechtbank bij het hoger beroep er van moet overtuigen dat de Chinezen nog steeds geinteresseerd zijn.
wantthegreen zegt
ik ben een beetje klaar met deze soap, trek de stekker er maar uit.
fiatsco zegt
@wantthegreen: Dus omdat jij klaar bent met deze soap moeten honderden mensen hun baan maar verliezen?
stationcar zegt
@wantthegreen:
Anders klik je niet meer op Saab gerelateerde artikelen? Ik klik inmiddels niet meer op Porsche 911 gerelateerde artikelen, scheelt een hoop ergernis kan ik je verzekeren!
autobart zegt
@wantthegreen: Dan zeg ik trek de stekker maar uit jouw pc, er komt toch geen zinnige praat uit.
vincenzo zegt
En dan? Waar blijft de 1,5 miljard voor het ontwikkelen van nieuwe modellen? Met dat rebadgen komen ze er niet…..de popcorn is ook bijna op trouwens.
robbie zegt
UPDATE Twee vakbonden konden niet meer wachten en hebben het faillissement aangevraagd:
http://www.autoblog.nl/archive/2011/09/12/breaking-vakbonden-vragen-faillissement-saab-aan
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Dit is weer een slimme zet van Saab… Ik mis in het verhaal dat voor de samenwerking met Pang Da en Youngman de eerste horde wat betreft de goedkeuring van de Chinese overheid al genomen is! De regionale overheden hebben goedkeuring gegeven, vaak een indicatie van hoe Peking erover denkt.
Probleem is dat dit nog 4 weken duurt…
En er is NU geld nodig.
En daarom (@gt5guidenl) wordt deze truuk uitgehaald, hier zijn vast goedkeuringen voor nodig maarrrr niet die van de Chinese regering. Ik gok van GM en de EIB. Dus gaat puur om de tijd die het kost.
Als dan in oktober de goedkeuring voor ‘de echte deal’ komt, is Saab weer een heel eind op de weg terug!
gt5guidenl zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Ik snap de achterliggende gedachte wel, maar vroeg me af of die licentie al in de totale deal zat of nu als een soort onderpand wordt gegeven voor die 70 miljoen. In het laatste geval, wat kunnen de Chinezen met deze licentie? Kunnen ze op basis van dit platform een eigen auto bouwen? Het lijkt me dat GM daar niet blij van wordt.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@gt5guidenl: Nope, hebben ze waarschijnlijk gisteren bedacht. Youngman toont hiermee gewoon dat ze er alles aan willen doen om Saab in stand te houden. Van het Phoenix-platform liggen de rechten bij Saab.
gt5guidenl zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Ik neem aan dat het phoenix-platform bestaat uit GM techniek en dat GM als aandeelhouder van Saab niet zomaar die techniek in licentie aan China wil verkopen. Als GM hier wel mee akkoord gaat is het wel een redelijk briljant plan om de rechter te overtuigen, al begint de echte uitdaging daarna pas.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@gt5guidenl: Daar zijn de meningen nog over verdeeld. Saab spreekt in ieder geval van ‘een nieuw en eigen platform’.
Esprit_de_Flandre zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik weet nog niet zo of dit echt wel een slimme zet is. Misschien zijn de Chinezen de boel stilletjes aan het leeghalen, voor het helemaal instort… :S
VantageR zegt
Uitstel van executie, als je het mij vraagt. Misschien dat de Chinese markt Saab nog kan redden, maar ik denk dat het al te laat is.
bempi zegt
Zal me niks verbazen als er morgen ochtend een nieuw bericht komt. De deal gaat niet door. 70 miljoen euro is veels te weinig voor het reddings plan. SAAB kampt met een schuld van een paar honderd miljoen.
stationcar zegt
@bempi:
150 miljoen is de schuld begreep ik van Muller, dit is dus iets meer dan de helft, en dus is 70 miljoen een heel mooi bedrag waar ze zéker wel wat aan hebben. Als het doorgaat, haha.
bempi zegt
@stationcar:
Müller verbloemt wel meer. SAAB is allang falliet verklaard, maar wordt kunstmatig staande gehouden. Crediteuren hebben onlangs een restschuld van 900 miljoen kwijtgescholden. Wat wil je dan met 70 miljoen euro doen ?
jackass266 zegt
Hulde voor Victor!!!
Ongelooflijk hoe hij toch weer altijd iets weet te verzinnen!!!!
Of je nu wel of niet iets hebt met SAAB (ik persoonlijk helemaal niets) kan je enkel respect hebben voor deze man!!!
dennisr zegt
ik moet me ook maar eens gaan verdiepen in ingewikkelde constructies.. schijnt goed te verdienen.. :)
hoe geweldig zou het zijn als saab over een paar jaar weer volop mee doet.. :lol:
bigcar zegt
muller + antonov = goede soap :)
Cantago zegt
Het blijft een leuke soap dit. Ik zou me echt verbazen als Saab over 10 jaar een bloeiend en krachtig merk is!
betonstaal zegt
Alhier de redding van Saab: