Het lijkt erop dat de Bugatti Galibier wat langer op zich laat wachten dan gehoopt. Voornaamste reden: niet genoeg power.
Bugatti heeft sinds een tijdje een nieuwe baas, meneer Wolfgang Durheimer. Deze meneer heeft de Galibier on hold gezet omdat hij niet overtuigd is dat de Galibier exclusief genoeg is om de Bugatti badge te dragen. Zo zou hij 800 pk niet genoeg vinden voor de supersedan. Ook is hij niet te spreken over de ruimte en het comfort van de Galibier.
Zijn mening is dat de Galibier mijlenver boven alle andere luxe sedans moet staan als het gaat om luxe, comfort en power. Durheimer was niet onder de indruk van de antwoorden op vragen die hij bij de ontwikkelaars had neergelegd en de huidige stand van zaken is dan ook dat de ontwikkeling van de Galibier vooralsnog even stil ligt. Later dit jaar neemt men bij Bugatti waarschijnlijk een beslissing over de verdere gang van zaken. Eind 2012 zal dus wellicht niet gehaald gaan worden.
Wat denken jullie? Is het verstandig de Galibier uit te stellen nu de Veyron volledig uitgemolken is? Of is het verstandig dat Durheimer de lat voor het merk zo hoog mogelijk legt zodat ook de Galibier voor de concurrentie een onneembare horde wordt?
dennisr zegt
Misschien niet helemaal slim aangezien de Bugatti inderdaad wel uitgemolken is, maar het is natuurlijk wel super dat hij niet snel tevreden is, ik geef hem helemaal gelijk, deze auto zal inderdaad mijlenver boven alles staan..
Het zal de snelste moeten zijn, de meest luxe, en de gene die het meeste comfort bied, helemaal met hem eens.. heel jammer dat deze prachtige auto nog even op zich laat wachten.. maar ik denk dat het het wachten wel waard is..
dennisr zegt
owja, klein minpuntje.. 4 uitlaatjes aan beide kanten ? 8 uitlaatjes ? meh.. liever 2 aan beide kant..
flutterby zegt
8 uitlaten? serieus? come on…
floryn zegt
@flutterby:
Omdat je er zo van houd. Nog meer pijpjes op een 57SC Atalante.
flutterby zegt
@floryn: en ik maar denken dat 8 meer als 5 is :o
DennisS65B40 zegt
@flutterby: de AB logica gaat mij soms ook te boven ;-)
Maar idd wtf? Voor elke 100 pk 1 uitlaatpijp?! Ben benieuwd als dat ding straks 1200pk uitpoept…
floryn zegt
@flutterby: 8 + 5 = meer dan acht.
dennisr zegt
@flutterby: als ze de 4 pijpjes vervangen door een brede platte uitlaat, dan lijkt het al stukken beter..
flutterby zegt
@dennisr: Kan jij niet voor Bugatti gaan werken?;)
4 uitlaten ongeveer zoals de 760i zal er een stuk beter uit zien.
joostvanrb zegt
@dennisr: zoals bij de Aventador
dennisr zegt
@joostvanrb: ja zoiets aan beide kanten, zou goed staan op de galibier :D
HDM zegt
Ik vind em er nog steeds niet uitzien binnen en buiten dus wat mij betreft hoeft ie nooit te komen. Tis natuurlijk wel begrijpelijk, als ie niet meer luxe biedt dan iets als een vol-opties walvis uit stuttgart. Bugatti hoort wel een beetje op eenzame top te staan, en dan kun je niet aankomen met een auto die minder luxe en comfort heeft dan die andere grote namen (Phantom etc).
floryn zegt
Als het gehele merk Bugatti nu een paradepaardje voor VAG moet blijven zoals het was met de Veyron, dan lijkt het me verstandig om ook dit model als nieuwe benchmark neer te zetten. Je krijgt dan namelijk veel meer oe’s en aa’s van allerlei media (en klanten), zoals National Geographic met Megafactories en daar is een paradepaardje per slot van rekening voor.
divine zegt
Wat denken jullie?
De lokale specialisten zullen het natuurlijk weer allemaal weten. Het lijkt hier soms een nest vol met designers, ingenieurs en economen.
dennisr zegt
@divine: is een verzamelnaam voor, ”kenners” ;)
divine zegt
@dennisr: gelukkig gebruik je aanhalingstekens.
Nog aan te vullen in het rijtje: marketeers.
kaasboerin zegt
Alsof klanten die zaten te wachten op de Galibier in 2012, nu niet langer zullen wachten, die hebben toch al zat auto’s en willen de Bugatti natuurlijk per se hebben. Ik zeg groot gelijk Wolfgang.
rotarypowah zegt
“Is het verstandig de Galibier uit te stellen nu de Veyron volledig uitgemolken is?”
Dat is ’t zelfde als denken dat een nieuwe Cayenne uitgesteld wordt omdat de 911 uitgemolken is. Appelen en peren kan je wel met elkaar vergelijken, maar ’t raakt kant noch wal. Ook al is er maar 1 model auto, ze zijn niet te vergelijken.
Dus ja, het is verstandig. Bugatti wil immers een luxe limousine op de markt brengen. Kan het merk wel genoegen nemen met minder, maar met die insteek kom je er niet. Zeker niet als je ambities hebt en na wilt streven.
“Of is het verstandig dat Durheimer de lat voor het merk zo hoog mogelijk legt zodat ook de Galibier voor de concurrentie een onneembare horde wordt?”
Ja. Kijk naar het verleden van het merk. Als het niet per se een auto hoeft te worden die de concurrentie ver voorbij streeft, kan men ook wel aan badge-engineering gaan doen met bijv. een Bentley als basis.
CasperH zegt
@rotarypowah: je vergeet in je vergelijking even dat Bugatti in principe van 1 model tegelijk leeft terwijl Porsche meerdere modellen tegelijk in haar lineup heeft.
DennisS65B40 zegt
800 pk is natuurlijk ook veel te weinig… (als je meer dan 1 miljoen euri ervoor gaat vragen).
Maarre wat bedoelen ze met superluxe sedan? Ik zie toch echt een ordinaire hatchback. De in 2 delen openende motorkap is wel erg vet!
mout zegt
@audir8v10: Als we van die 2 motorkappen er nou eentje kofferklep vinden, heeft ie in elk geval het goede aantal kappen. Is het toch al bijna een sedan :)
dennisr zegt
Er staat trouwens bij alle foto’s ”concept” maar het is toch al wel zeker dat hij er zo uit gaat zien ? snap wel dat het een concept blijft maar even voor zekerheid :)
E34M5Touring zegt
Waarom dan niet gewoon de Veyron motor, die heb je gewoon liggen
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Volgens mij was die te groot.
ErikkNL zegt
Ik vind het ambitieus. Ze willen het zichzelf niet gemakkelijk maken en dat verdient eigenlijk ook wel credit. Ik ben benieuwd waarmee hij wel tevreden is.. Het huidige aantal pk’s van de Veyron of is dat ook te weinig.
Kvgorp zegt
“Zijn mening is dat de Galibier mijlenver boven alle andere luxe sedans moet staan als het gaat om luxe, comfort en power.”
Hmm is dit een sedan dan? Lijkt mij meer op een 5 deurs hatchback.
Jantje_555 zegt
@Kvgorp: lijkt idd op een premium Octavia
agera zegt
@Kvgorp: Wat Wouter al eerder zei over die term: Hatchback klinkt minder premium dan sedan.
Hupke zegt
Als je als ceo niet tevreden bent dan kan je zoiets toch niet gaan produceren.
Als bugatti kan je toch alleen het beste van het beste gaan verkopen. Je kan toch niet hebben dat je klanten van zodra ze de sleutels hebben naar een kwaliteits tuner gaan zitten bellen voor meer power en meer luxe.
pieterveer zegt
Het lijkt mij een marketingstunt. Volgens mij hebben ze het antwoord allang klaar, maar wordt er nu via de pers nog even fijntjes op gewezen dat als-ie klaar is, hij meer dan 800 pk zal hebben, hij verdomd lekker zal rijden en hij nog luxer wordt dan het concept.
agera zegt
Misschien een beetje onnodig maar wel een mooie auto. Dit moet volgens Bugatti een legende worden die boven merken als Bentley of Rolls Royce moet komen.
De gevestigde orde in die klasse bestaat op dit moment uit Bentley, Rolls Royce en de laatste jaren ook Maybach. Het zal niet makkelijk worden om je daartussen te voegen, maar een kanslozen project zal het niet worden denk ik.
De Galibier heeft een uitgesproken design die mij zeker aanspreekt. Naar mijn mening zal het meer een extreme 4-deurs sportauto worden dan een comfortabele luxe limo.
kaasboerin zegt
@agera: Mee eens, wat kan je nog meer aan luxe bedenken dan wat Rolls en/of Bentley al heeft eigenlijk? Met zo’n prijsverschil móet je wel zeer uniek zijn en blijven voor een lange tijd. We geven Wolfgang nog even wat tijd om na te denken… :)
captainslow zegt
@agera: Niet makkelijk om tussen de gevestigde orde te komen? Bentley = VAG??
Als Bentley 1 of andere geheime technologie zou verbergen dan belt de directeur van Bugatti toch naar Wolfsburg? Bugatti is de topper in VAG. Dus Bugatti moet, MOET enkel the best of the best uit brengen. Als een getune-de Bentley Continental eventjes voorbij die Galibier wuift alsof hij stilstaat, dan doen ze het verkeerd. Dat bedoeld Wolfgang. Die Galibier moet kop en schouders boven een Continental staan.
Laat ik het zo stellen, als ik een hotel run in Singapore, dan wil ik de beste limo? Ga ik dan een Galibier halen of 3 Continentals? Als een Continental “zo goed als” is, dan haal ik 3 Continentals. Dan flopt de Galibier.
agera zegt
@captainslow: Rolls Royce, Maybach, Bentley zijn de gevestigde orde en Bugatti zal hiermee proberen daar tussen te komen. De naam Bugatti zal niet altijd leiden tot succes. Ik bekeek meer vanuit het perspectief van de kopers. Het zal moeilijk worden naar mijn mening om trouwe kopers weg te lokken bij Rolls of de Maybach.
VAG heeft zo zijn nadeel en voordeel.
Je hebt gelijk wat betreft de Bentley. VAG is genoodzaakt Bugatti hoger te positioneren dan de Bentley, vanwege het feit dat ze onderdeel uitmaken van hetzelfde concern.
Hoe veel meer luxe dan een Rolls, Bentley of Maybach kan je een auto nog maken? Het zal voornamelijk gaan om het zeer exclusieve. Misschien zullen ze op dit vlak Rolls of Maybach overtreffen, omdat het veel meer exlusief zal gaan worden.
Cantago zegt
Geweldig dat Bugatti het uitstelt om de lat hoger te leggen, ik wou dat er meer autobouwers waren die dat zouden doen! Geniaal. Ik ben stikbenieuwd naar het eindresultaat.
captainslow zegt
Bugatti staat ook voor sportiviteit. Met de Galibier kom je teveel in het segment van de GT en/of Bentley. Als zij de Galibier toch willen zou ik het onder Bentley schuiven (ook al wordt hij door de mensen van Bugatti gemaakt).
Anders beconcurreer je jezelf. Volkswagen wil toch geen British Leyland worden?
agera zegt
@captainslow: Al met al wordt het moeilijk om de Galibier zo juist mogelijk te positioneren.
ramshoek zegt
Bugatti is het speeltje van meneer Piech en VAG.
Er wordt gezegd dat er op een Veyron geen stuiver verdiend word. In tegendeel zelfs.
Ook als de verkoop van Veyrons morgen geheel opdroogt, dan zal dat geen ramp zijn voor VAG.
Hoe langer de ontwikkeling van de Galabier echter duurt, hoe hoger de ontwikkelingskosten zullen zijn en hoe groter de kans dat VAG ook aan dat model geen cent zal verdienen.
Maar ach, we gunnen Piech toch allemaal zijn speeltje?
agera zegt
@ramshoek: Een ander gevaar als ze nog langer wachten of uitstellen is dat Bugatti straks met een verouderd model zit.
De Galibier is grotendeels gebaseerd op de Veyron(herkaanbaar aan de voorzijde) De Veyron loopt al een tijdje mee en zal over een tijdje afgelost worden door een nieuw model.
dennisr zegt
@agera: Zit aardig wat verschil in die voorkant anders hoor, die bekende grill zal nooit veranderen..
Den zegt
Joh, wat doen ze moeilijk daar. Mensen die deze auto kopen, dumpen ‘m in een garage bij de andere toys en maken er hoogstens 10 kilometer mee in het jaar. Dus die extra ruimte en luxe maakt niet zo veel uit… :)
ericc zegt
Zouden beter kleinere modellen uitbrengen ipv. 1 duur model.
Een GT, een sportwagen, een cabrio van de sportwagen. En dit met zo weinig mogelijk CO2!
dennisr zegt
@ericc: dan zouden ze toch niet anders zijn dan bijv audi ? dat is nou juist niet wat ze willen bij Bugatti lijkt me, ze willen iets wat totaal anders is, veel beter.. wat jij noemt zal het hele merk Bugatti verpesten..
of je bent sarcastisch..
martijnnn zegt
Uistellen maar! Een brabus taxi heeft tegenwoordig al 800pk.. W16 van de veyron ss erin plus een KERS/hybride systeem van 300 pk. 6,5 meter lang maken en klaar issie!
divine zegt
@martijnnn: snel op jouw scootertje naar de Bugatti fabrieken rijden en eventjes doen. Misschien ben je voor het avondeten nog terug.
martijnnn zegt
@divine: bedoel hiermee te zeggen dat ik het toejuich dat ze een allesverpletterende sedan willen neerzetten. Met 800 pk doe je dat vreemd genoeg niet meer. Hybride omdat ‘het moet’ en een lengte 6,5 meter is om fors groter te zijn dan de maybach 62. Als ik t doe wordt t een Frankenstein dus beter maar even wachten..
dennisr zegt
@martijnnn: kssst! weg jij, niks hybride in die Bugatti! :P
Tommy2 zegt
Grappig dat er nu nog stééds mensen zijn die over de uitlaten beginnen…
dennisr zegt
@Tommy2: ik zie het nu pas voor het eerst eerlijk gezegd :oops:
lemster zegt
Goeie manier van reclame maken.
love4sportcars zegt
zeg, willen jullie die bak nu eens gewoon maken, ik kan niet tegen treuzelaars!
ds3thp zegt
Ik denk dat ze willen dat dit de eerste 400 km/h luxe sloep wordt ;-)
quattropower zegt
Die 8 uitlaten zijn net een van de mooiste details van de auto, vind ik.
CedricH zegt
Die 8 uitlaten zijn inderdaad een schitterend detail! Ik hoop dat ze de productieversie halen. Ze hebben ook groot gelijk om de lat hoog te leggen. Mensen die voor 1 miljoen euro een auto kopen willen enkel het beste, wachten doet er niet toe. De Veyron is ook jaren te laat op de markt gekomen en iedereen lachte ermee, tot hij kwam en alles verpletterde. De lat moet inderdaad hoog blijven.
bigcar zegt
het ding is pas echt als uit daadwerkelijk geproduceerd word… ze mogen in de tussentijd lullen wat ze willen… het merk is toch puur een media attractie…
norge zegt
Wat een lul verhaal zeg, ze moeten zeker eerst nog een paar duizend Golfjes verkopen om 1 zo’n Galipils te kunnen maken.
mellie zegt
gwn doe nman die auto is al exclusief genoeg