Fiat is druk, ze hebben niet heel veel cash en zijn eigenaar van Ferrari. Aangenomen dat ze wel eens om wat centen verlegen zitten bestaat er al een tijdje het gerucht dat Fiat met Ferrari naar de beurs wil. Maar wat is Ferrari eigenlijk waard?
Het werd allemaal iets meer concreet toen vorige week bekend werd dat verschillende banken Ferrari hadden benaderd over een beursgang in Hong Kong. Er werd gesproken over een merkwaarde van 4,5 miljard euro. Vergeleken met de cijfers van mei dit jaar zou deze waarde Ferrari bijvoorbeeld boven Audi plaatsen. Niet omdat ze veel meer auto’s verkopen of winst maken. Ferrari is meer waard omdat ze een merk voor luxe-artikelen zijn, geen automerk.
De berekeningen worden nu in twijfel getrokken. Omdat Ferrari toch ook een autofabrikant is, ze per jaar ‘maar’ 2,6 miljard euro verdienen en met dezelfde berekening een BMW aandeel bijvoorbeeld €230,- waard zou zijn (in plaats van €57,-).
Terecht of niet lijkt het er wel op dat iedereen een stukje Ferrari wil hebben. Al keldert de prijs na een eerste beursgang. Fiat zou het geld met haar schuld van 5 miljard goed kunnen gebruiken. Of de waarde terecht is? Misschien komt de eerder geschatte €3,5 miljard toch meer in de buurt? (bron: Autonews.com)
ingloriousleon zegt
Met een eventuele verkoop van Ferrari is de kans natuurlijk groot dat er een Russische of Chinese koper opduikt. Oftewel het einde van een “legende”. Zeg maar hallo tegen wansmaak Ferrari’s met draken op de motorkap en geel met rode velgen…
adyton zegt
@ingloriousleon: Dit zegt voorlopig niet dat ze het verkopen, maar dat ze op de beurs gaan. Dus fiat zal de 51% meerderheid zeker behouden en dus nog steeds het zegje hebben.
porsche928 zegt
@adyton: een Heineken constructie maken, 50% en 1 aandeel in de aarte BV, deze ook naar de beurs brengen en daar 51% van houden. Dan kun je 75% naar de beurs doen en toch alles zelf in de hand houden.
Relief zegt
@ingloriousleon:
Ja, want een bedrijf opkopen betekent meteen dat het bedrijf geintegreerd wordt bij de rest. Ooit gehoord van dochterondernemingen? Of is Volvo de laatste tijd ook bezig met chinees design?
alcantara zegt
Ik snap niets van dit artikel.
mylvan zegt
@alcantara: waar het eigenlijk op neerkomt is dat de daadwerkelijke waarde van Ferrari stukken lager ligt als de “wat de gek er voor geeft” waarde.
Relief zegt
@alcantara:
Ach, GS-niveau is wel te begrijpen, maar iets simpels als dit niet.
dennisr zegt
beetje vreemd artikel idd, maar lijkt er op dat Ferrari gewoon minder waard is dan iedereen zou denken ?
adyton zegt
Slim dat ze naar de beurs van Hong Kong gaan ermee. Bijna alle luxemerken gaan naar daar tegenwoordig.
bigcar zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
w0o0dy zegt
groot verschil tussen Ferrari en een merk als BMW zijn de inkomsten die niet uit autoproductie afkomstig zijn. Schattingen houden het erop dat Ferrari’s winst voor 1/3 tot misschien zelfs wel 50% niet uit de autoproductie/verkoop komen. Dat maakt bijvoorbeeld dat je Ferrari anders mag waarderen. Ze zijn immers minder afhankelijk van investeringen en het productieapparaat van Ferrari drukt minder op het resultaat als de productie verminderd. Dus logisch dat Ferrari niet zomaar als autofabrikant gewaardeerd moet worden.
Overigens zullen ze een klein percentage naar de beurs brengen, ruim minder dan 50%, mogelijk zelfs minder dan 25%.
joosthoeve zegt
Correct me if I’m wrong, maar volgens mij zijn dit soort waardes van bedrijven altijd een zeepbel..
jackass266 zegt
Ik denk dat je die waardering zo moet zien: wat gebeurd er als ferrari stopt met het maken van t-shirts? NIETS Wat gebeurd er wanneer het bedrijf stopt met het maken van auto’s? BEDRIJF HOUD OP TE BESTAAN. dus is ferrari een
mercedesfan zegt
@jackass266: Ik denk als Ferrari stopt met T-shirts en andere merchandising te maken het zeker stopt. Veel eerder dan dat het stopt auto’s te maken.
negativan zegt
Geloof er niets van, zeepsop is niet brandbaar.
upstream zegt
@negativan: lol +1
raphael zegt
Een beetje onzin Alwood. Als je dan zo een stukje gaat schrijven zorg dan dat je de feiten goed hebt. Het gaat hier helemaal niet om ‘Fiat kan wel wat geld gebruiken’. Of ze hebben een schuld van 5 miljard, wat niets uit maakt aangezien ze een positieve cashflow hebben.
Het gaat hier om het ‘kopen’ van het recht om hun belang in Chrysler uit te breiden van 51% tussen 2012 en 2016 met nog eens 40% van UAW.
Een van de mogelijkheden die Fiat heeft is een deel van de aandelen van Ferrari naar de beurs te brengen. Hebben ze in het verleden al eens eerder gedaan. Toen hebben ze het echter besloten gedaan met Mubadala. Daarnaast heeft Piero Ferrari 10% van de aandelen. Magneti Marelli is ook een optie. Hoe dan ook het gaat om een minderheids belang.
Daarnaast hoeft Fiat geen cash vrij te maken om de opties op het UAW aandeel te lichten maar doen ze dat waarschijnlijk liever om hun ‘credit rating’ in stand te houden. Het is een stukje zekerheid. Daarna zou het ook gewoon weer teruggekocht worden.
Dan komen we aan bij de zogenaamde ‘zeepbel’. Wat is hier de zeepbel? Ferrari is nog nooit gewaardeerd door de markt dus spreken hier van een zeepbel is lekker populistisch. Waar het om gaat is dat Marchionne al tijden ontevreden is over de beurskoers waarin hij vind dat Ferrari alleen al voor bijna de helft van de waarde zorgt. Hoeveel de markt voor Ferrari geeft is eigenlijk onbelangrijk, de prijs zit al bij het aandeel Fiat in. Een bedrijf in deze industrie op 2x omzet waarderen is inderdaad fors, maar Ferrari heeft veel goodwill, merkwaarde etc.
De mythe dat Ferrari meer dan 10 of zelf 20% van het inkomen genereert uit verkoop van petjes en t-shirts is natuurlijk ook onzin. Als ergens aan verdient wordt zijn het wel de speciale projecten als de FXX, 599XX, en de verkoop van klassiekers.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@raphael: Goed verhaal, sluit me erbij aan. Maarrrrr, verkoop van klassiekers? Doet Ferrari dat zelf dan??
w0o0dy zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: er is een bedrijfsonderdeel dat zich alleen maar bezighoud met reparatie, onderhoud en restauratie van Ferrari klassiekers. Of ze eigenaar worden van auto’s weet ik niet. Mogelijk consignatie verkoop?
w0o0dy zegt
@raphael: volgens mij gaat het niet over het inkomen maar over WINST uit activiteiten anders dan uit de productie/verkoop van auto’s. Op zich niet gek als je ptjes ziet die 25 euro kosten maar een kostprijs heeft van hooguit een paar euro.
raphael zegt
@w0o0dy: Ik denk het niet. Al verkopen ze 1 miljoen petjes (wat ze niet doen) en maken ze daar 25 euro winst op (wat ze niet doen) dan nog kom je niet eens aan 10% van hun winst over 2010 van 303 miljoen euro.
Waar de echte hidden value zit van Ferrari is dat ze een auto kunnen ontwikkelen en eigenlijk de klanten alle kosten laten betalen. De F70 wordt ontwikkeld op basis van de FXX zoals we weten. En wie betaald voor die auto? Wat uberfanatieke klanten. Ferrari weet een groot deel van hun R&D kosten gewoon af te wentelen op klanten. Die duizenden ronden die de klanten rijden geven ze heel veel data, ze passen dingen aan, proberen nieuwe dingen uit, de auto mag niet eens het circuit verlaten. En wie betaald ervoor? Juist, klanten, niet Ferrari.
lincoln zegt
marktwaarde my smelly hairy ass ..
de koper bepaalt de waarde ..
de verkoper bepaalt de prijs ..
zolang er geen overeenstemming van beide partijen bestaat is “marktwaarde” zo fictief als elfjes met een smelly hairy ass ..
Megakix zegt
Martkwaarde staat gelijk aan ‘de gek die het ervoor over heeft’…in zoverre zijn er genoeg debielen die zichzelf kalmpjes op de noeste rug petten met de gedachte eigenaar te zijn / worden van een merk dat een enorme naam heeft, maar geen wezenlijke omzet / winst (in relatie tot de geopperde koerswaarde). De ROI is feitelijk de enige juiste graadmeter voor een interessante belegging, de overprijsdheid leidt dus direkt tot gebakken lucht…in dat geval heeft @Alwood dus helemaal gelijk. Het wordt nu dus eens tijd dat de ‘boekhoudertjes’ zichzelf terugtrekken en een paar snobisten het een leuk idee vinden om geld te vermorzelen aan een paar %-tjes Ferrari.
raphael zegt
@Megakix: ‘ROI is FEITELIJK de enige juiste graadmeter”
Dude, veel slechter heb je het niet kunnen zeggen. Waarde komt niet alleen voor in de vorm van euro’s verdiend in het voorgaande boekjaar. De vooruitzichten van een bedrijf hebben een grotere invloedt op de marktwaarde (beurskoers) dan de in het verleden behaalde winsten. Daarom fluctueren beurskoersen ook elke seconde.
Megakix zegt
@raphael: veel slechter kan jij niet lezen…probeer mijn zin eens helemaal te lezen (in plaats van de naschoolseopvangboekjes direkt ter hand te nemen ;-))…en mocht je een woord uit mijn zin echt niet begrijpen, kop’m dan terug oké ? :lol:
ericc zegt
Er is toch een maatschappij uit Bahrein (of ander petroleumland) die aandelen heeft van Ferrari! Niet de volle 50% maar eerder 12%. Pierro Ferrai heeft 10% en Fiat wil de controle houden met 51%.
raphael zegt
@ericc: Mubadala had dat inderdaad. Maar Fiat heeft die aandelen weer terug gekocht. Fiat heeft nu dus 90% en Piero 10% inderdaad. Fiat zal altijd 51% houden.
Cantago zegt
Als Ferrari naar de beurs gaat dan is dat voor mij het einde van het echte Ferrari. Dat ze van Fiat zijn okey… Maar de trots van het merk te grabbel gooien? Nee dankje!