Bentley heeft het Britse designhuis Linely ingeschakeld om voor de veeleisende Chinees met poen een extraspeciaaltje van de Flying Spur te maken. Oh, was ‘ie nog niet luxe genoeg van binnen dan?
Het kan altijd iets beter en in China schijnt men graag te betalen voor dat extra stukje ‘beter’. Om die reden worden er 10 exemplaren van de Flying Spur naar het land verscheept die een interieurfix van luxemerk Linely hebben gehad. Deze behandeling bestaat voornamelijk uit flink wat hout dat handmatig is bewerkt in chique vormen en kleuren. Het hout loopt vanzelfsprekend door tot aan de achterste zetels waar we ook een paar glimmende klaptafeltjes en een ingebouwde humidor vinden. Een waardevolle toevoeging, want ik maakte me altijd al zorgen over voldoende opbergruimte voor m’n Cubaantjes achterin de Conti Flying Spur. Overigens wordt aan het uiterlijk en de motor verder niets gewijzigd.
Om te bewijzen dat je wel een echte Linely-editie onder het achterwerk hebt wordt er in het dashboardkastje een plakkaat -gemaakt van witgoud en rhodium- met opschrift geplaatst. Verder komen er instaplijsten met Linely-logo’s in de dorpels te liggen en worden toekomstige kopers ook nog eens opgezadeld met een Linely goodiebag. Hoe diep een Chinees voor deze opgekalefaterde Brit met Duitse genen in de buidel mag tasten is niet bekend gemaakt. Dat het behoorlijk diep is, mogen we best aannemen natuurlijk.
PS. Het is niet meer dan logisch dat steeds meer merken speciale edities exclusief voor de Chinese markt introduceren. Bij Bentley, bijvoorbeeld, ging bijna een kwart van alle verkochte Bentleys in Q1 2011 naar het Aziatische land.
jobh zegt
Nou…. Leuk dat 10 chinezen een Bentley hebben met nog meer hout, komkommer tijd?
dennisr zegt
@jobh: je laat nu wel heel erg merken dat je jaloers bent, is gewoon autonieuws hoor..
dennisr zegt
Begrijpelijk, als je zoveel geld gaat uitgeven aan een auto wil je natuurlijk wel net wat anders (beters) dan de gemiddelde Flying Spur eigenaar, ziet er ook goed uit :)
adyton zegt
@dennisr: Ja en binnenkort hebben ze een verouderd model. De nieuwe Flying Spur zal niet lang meer op zich laten wachten. Ik zou nooit overtuigd zijn een final edition te kopen. Of het zou een heel speciaal uniek model moeten zijn. Hier is niet veel aan verandert. Kun je gewoon bij Mulliner krijgenook als je dat wil.
adyton zegt
@adyton: overwegen ipv overtuigd zijn
mashell zegt
@adyton: nieuwe Flying Spur je bedoelt net zo’n facelift als de Conti GT laatst gehad heeft? Ik twijfel eraan of deze wel gaat komen omdat deze FS al het “nieuwe” interieur heeft.
adyton zegt
@mashell: Inderdaad ik zie net dat de elektronica in deze wagen vernieuwd is. Het is de nieuwe navi zoals in de facelift van de Continental GT, maar de rest van het interieur heeft geen facelift gekregen hoor. Het dashboard is nog net hetzelfde.
Het zou me toch verbazen moesten ze de facelift van de Conti niet doorvoeren op deze, al is het ietwat anders. Ze gaan dit model niet laten verouderen. Teveel nieuwe bestellingen die ze missen.
agera zegt
De Bentley Flying Spur is Bentleys belangrijkste model die moet concurreren met Rolls Royce Ghost, Mercedes S63 AMG, BMW 760Li, Audi A8 4.2 TDI en de Jaguar XJL Supersport. Waarbij de Bentley een streepje voor heeft op de anderen.
De Continental Flying Spur biedt voldoende ruimte is exclusief heeft een schitterende uiterlijk en interieur en wordt hierdoor nog exclusiever en specialer.
MAB zegt
@agera: vergeet je niet de panamera?
agera zegt
@MAB: Nee de Porsche Panamera kan ik niet vergeten aangzien het mijn favoriete 4-deurs auto is.:)
De Porsche Panamera heb ik bewust achter gelaten, ik denk dat die bestemd is voor een ander doelgroep. Iemand die overweegt om een Bentley aan te schaffen zal volgens mij niet twijfelen tussen een Bentley Continental Flying Spur en een Porsche Panamera, maar meer tussen de Bentley en Rolls of de Jaguar.
De Porsche Panamera is misschien meer een concurrent van de A8, S-Klasse, 7-serie en deels de Rapide, maar dat is mijn mening natuurlijk.
xilver zegt
@agera: Wat die Panamera betreft heb je gelijk. Maar ik denk niet dat de S65 AMG, 7.60Li, XJL en de A8 (en vergeet de Phaeton niet ;-) over een wolf in schapenkleren gesproken) als concurrenten van de Flying Spur beschouwt kunnen worden enkel al om het prijskaartje. Die 4 wagens (in België) kosten full option tussen de €180 – €210k terwijl de Flying Spur een stuk duurder is. Die laatste concurreert, volgens mij, meer met de RR Phantom en de Maybach 57/62
agera zegt
@xilver: Maybach 57-62 en de RR Phantom zullen meer in het rijtje passen van de Bentley Mulsanne. Wat ik overigens niet mooi vind en zou mocht ik het kunnen betalen liever een Continental Flying Spur willen kopen.
De Bentley Continental Flying Spur zal direct meer moeten gaan concurreren met de Rolls Royce Ghost. Qua prijs in Nederland probeerde ik het aan te geven met de S65 AMG, want als ik me niet vergis kost de S65 in NL toch ruim 3 ton.
Qua doelgroep betreden beide auto`s andere segmenten alleen op het gebied van prijs zal het niet ver uit elkaar liggen tussen de S65 en de Continental.
adyton zegt
@MAB: Is dat niet meer de concurrent van de Maserati Quattroporte en de Aston Martin Rapide? Die zijn iets meer op sportief rijden gefocust.
xilver zegt
@adyton: Een Mercedes S65 AMG kan je best ook wel als een sportief bommenschip aanschouwen ;-)
adyton zegt
@xilver: Ja idd. De 63AMG zeker en nog meer dan die 3 waarschijnlijk :-) Maar het niveau van luxe is ook hoger. Daarom dat die eerder in het ander rijtje past.
xilver zegt
@adyton: Dat is ook weer waar, het is eigenlijk moeilijk plaatsen. Ik denk dat die wagens eigenlijk de toplaag zijn van de concurrentie Maserati-Panamera-Rapide en de onderlaag van het rijtje Maybach-Bentley-RR
adyton zegt
@xilver: Zo kan je het het beste beschrijven :D
integraturbo zegt
Logisch, het gaat de goede kant op met die Chinezen! Sambal bij?
surpass zegt
Nou die houten rommel eruit, daarvoor in de plaats een mooie aluminium of carbon trim en ik vind het prachtig.
Freewarefreak zegt
@surpass: Ik ben het met je eens. Dat hout maakt het inderdaad ineens “erg Chinees” met al die krulletjes en toestanden. Doe maar inderdaad mooi geborsteld metaal. Veel netter.
En een Rhodium plaatje.. het toppunt van decadentie. Chemisch gemaakt uit platina-erts. Nog duurder als Platina. Wereldwijde productie, minder als 10 ton per jaar. Ter vergelijk: Goud: 2350 ton. Platina: 220 ton.
Van wiki: “Rhodium wordt gebruikt om rijkdom te onderstrepen, wanneer de gebruikelijke metalen zoals zilver, goud en platina ontoereikend worden geacht..”
28 gram Rhodium kost als grondstof 1230 euro…
xilver zegt
@Freewarefreak: Een Veyron uit Rhodium gemaakt? Hoe exclusief kan je het hebben ;-)
mashell zegt
@Freewarefreak: geborsteld metaal is Audi A4 niveau, dit is 4 klassen hoger.
Freewarefreak zegt
@mashell: Geborsteld Platina dan? ;)
Mich zegt
@surpass: Een carbon trim in een flying spur.. Dan heb je er dus echt iets van begrepen..
norge zegt
Toch weer mooi van VW.
surpass zegt
@Mich: Waarom niet? Ik kijk liever naar een mooi stukje carbon dan naar dat Chinese hout.
agera zegt
Liever een Bentley Continental Flying Spur dan een Bentley Mulsanne of een RR Ghost en Rolls Royce Phantom.
GOD zegt
Nou doe mij maar hout ipv carbon. hout is toch veel mooier. wel zonder die vormpjes erin.
Yeelen zegt
Waarom wordt er in het artikel telkens Linely geschreven, terwijl er in het interieur toch echt Linley staat? ;)
Pino143 zegt
@Yeelen: Ik had precies t zelfde. Ws een tiebvaudje van AB?
oxymoron zegt
@Yeelen: Het is Linley. Kan het zijn dat hier ook een forse dosis snobisme meespeelt? David Linley is de zoon van de Engelse prinses Margaret en Anthony Armstrong-Jones. Zijn achternaam is dus eigenlijk Armstrong-Jones maar zijn titel was als klein jongetje al Viscount Linley en dat heeft hij aangehouden, ook nu hij eigenlijk inmiddels de 2e Lord Snowdon heet. Kortom, bijna royalty. Heb je als Chinees een auto betimmerd door een neef van de Engelse koningin. Joepie.
lacasitos zegt
Een beetje Chinees met geld laat deze staan en gaat voor de Ghost. Die is nl. niet alleen van binnen maar ook van buiten top
adyton zegt
@lacasitos: Dat is een beetje zwart wit bekeken he. Hoe zit het dan met liefhebbers van het merk? Als je het missch gewoon bekijkt is de Rolls wel beter, maar ik bijvoorbeeld heb altijd al de voorkeur gegeven voor Bentley. In China zullen er ook wel Bentley liefhebbers zijn hoor.