Hoe verdubbel je de Porsche-verkoopcijfers van 100.000 auto’s per jaar in 2010 naar 200.000 units in 2017? Precies, je brengt nieuwe modellen op de markt. En het worden echt niet alleen maar baby-Cayennes en halve VW’s, volgens CEO Matthias Müller is de tijd aangebroken om met een Ferrari-rivaal te komen die tussen de 911 en 918 Spyder moet komen te staan.
Een (super)sportwagen die boven de 911 komt te staan zal natuurlijk nooit de grootste verkoophit van het concern worden. Nee, voor de echte aantallen zijn nog steeds de Cayenne & Panamera verantwoordelijk. Toch zint het eindbaas Müller niet dat ze lang niet alle Ferrari’s weerstand kunnen bieden. In het interview met Süddeutsche Zeitung gaat hij verder niet in op welke Ferrari’s Porsche zal gaan mikken met dit toekomstige model, maar wel dat het een auto moeten worden die ergens tussen de €250.000 en €450.000 zal kosten (Duitse prijzen uiteraard).
Bij het lezen van het artikel moest ondergetekende heel sterk denken aan een reïncarnatie van de epische Porsche 959 (oké, hij werd genoemd in de tekst). Want zou het niet gaaf zijn als van deze eighties supercar een moderne interpretatie wordt gemaakt die we dan heel onorigineel “de schrik van Maranello” kunnen gaan noemen? Krijgen we wellicht weer meer van dit soort battles te zien tussen Duitse en Italiaanse pk-pretpakketjes. Laten we hopen dat het daarom geen loze beloftes zijn van Müller.
The360box zegt
Eigenlijk vind ik de 911 Targa 4S al een goede incarnatie, maar wat een onzin dat ze dubbel willen verkopen met een nieuw model dat meer dan €250K gaat kosten.
joosthoeve zegt
@The360box: Maar dat is niet echt een Ferrari killer;)
Leuk een reïncarnatie van de 959, maar dan moet die minstens net zo legendarisch worden, en dat gaat niet lukken denk ik..
kaasboerin zegt
@The360box: Er staat niet dat zij alleen dit supermodel gaan ontwikkelen om de 200.000k p/j te behalen, maar met behulp van. Ze gaan met meerdere kleinere modellen komen zoals de Cajun (kleine cayenne).
@ de rest: Niemand (van Porsche tenminste) heeft gezegd dat het een reincarnatie van de 959 gaat worden.
The360box zegt
@kaasboerin: Nee maar begrijp dat mensen als ze al een Porsche kopen toch echt maar 1 kopen, dus of je nou met een supermodel of een instapper komt. Dan kom je echt niet aan de 200K
mout zegt
@The360box: – zucht – Is er voor de Xbox ook een leuk spel om te leren lezen?
De aantallen komen aan de onderkant. Het artikel noemt vast de baby-cayenne en de halve VW. Maar ook nu al zijn het de Cayenne, Panamerica en Boxster / Cayman die voor de aantallen zorgen.
Al zou de verse 911 5 keer zoveel verkopen als de bestaande, dan nog doet ie in cijfers niet veel. Een model daarboven is er voor het imago, niet voor de aantallen. Zoals de RS4 de verkoop van A4 met a-labeltje bevordert.
bullgod76 zegt
Leuk, maar hoe zit het dan met die 928 reincarnatie die er ooit zou komen?
Rijden deze 2 modellen elkaar dan niet teveel in de weg??
robbie zegt
@bullgod76: De Porsche 918 lijkt mij idd eerder een 959 opvolger.
Het model tussen de 911 & 918 zal een soort 928 worden. Kan dan concurreren met de 599/Ferrari Four.
w0o0dy zegt
Toch jammer voor de 911 fanboys als Porsche zelf al gaat roepen dat de nieuwe 911 geen partij is voor de 458 Italia….
bullgod76 zegt
@w0o0dy: Ik denk dat ze hier juist een tegenstander voor de 599 bedoelen ipv 458Italia.
w0o0dy zegt
@bullgod76: en wat is de 918 dan?
bullgod76 zegt
@w0o0dy: Ik dacht juist dat de 918 de opvolger van de Carrera GT zou zijn.
ferrari2011 zegt
@bullgod76: En dat is ie ook :)
w0o0dy zegt
@bullgod76: dat mag je zo zien, maar qua vermogen en prijs is dat meer een 599 concurrent dan een F70-concurrent lijkt me. Een v12 coupé met motor voorin zie ik Porsche niet bouwen, maar goed een coupé op basis van de Panamera Turbo s zou vrij eenvoudig te doen zijn…. Chassis inkorten, lichtere body erop en gaan!
Arnoud zegt
@w0o0dy: De Carrera GT was al een echte Enzo concurrent. Hij was slechts heel weinig minder snel, veel goedkoper en veel mooier.
De GT3 RS 4.0 bewijst dat een 911 zeker een goede rivaal voor de 458 kan zijn.
De 918 zal zeker ook weer een goede concurrent worden voor de F70. Dat laat dus inderdaad ruimte voor een 599 concurrent.
w0o0dy zegt
@Original_Arnoud: een gt3 4.0 is in geen velden of wegen een 458 concurrent. Misschien wel even snel op het circuit, maar kaal en serieus compromis qua comfort, vooral op langere afstanden. Een 458 is veel meer een alleskunner dan de gt3 4.0. De komende scuderia 458 dat is beter vergelijkbaar, maar die zal met 590/600pk en nog minder gewicht de vloer gaan aanvegen met de 4.0.
robbie zegt
@w0o0dy: de 918 is meer een Enzo concurrent (als s hij wel een klap goedkoper).
De 918 wordt een limited Edition paradepaardje, geen “volume” model.
bozewolf zegt
Zou tijd worden dat die Zuffenhausers weer eens een fatsoenlijke kwijlbak gaan bouwen inderdaad.
Daar ontbreekt het bij Porsche nu wel aan natuurlijk. Genoeg modelletjes voor voetbalvrouwen en foute ondernemers, en natuurlijk genoeg 911 varianten om een schip mee te vullen, maar een echte hypercar hebben ze niet meer.
Goed nieuws, dit.
meneersander zegt
wordt wel tijd, maar mag het ook van VW? Want ze zouden dan ook in het vaarwater van Lambo komen.
bullgod76 zegt
@meneersander: Porsche is teveel een budget sportwagen om bij de meer premium Lambo’s in het vaarwater te zitten.
random zegt
@meneersander: GT?
meneersander zegt
@random: GT?
Quintin zegt
288GTO
bullgod76 zegt
@Quintin: Daar mag Ferrari zelf wel een opvolger voor maken.
lincoln zegt
Porsche heeft tijdens de crisis elke autofabrikant al gekillt met hun exorbitante winsten ..
any-way ..
laat ze eerst maar eens een Corvette killer maken ..
of een GT-R killer ..
kaasboerin zegt
@lincoln: Inderdaad, volgens mij komt dat door minieme ontwikkelingskosten, aangezien elk nieuw model minieme wijzigingen ondergaan.
lincoln zegt
@kaasboerin:
productie en ontwikkelings kosten zullen niet gering zijn bij Porsche ..
de ingenieurs daar onderschat ik zeker niet ..
die is waarschijnlijk net zo consistent als hun
klantenkring ..
denk dat consistentie hier dan ook het toverwoord is ..
w0o0dy zegt
@kaasboerin: en door tamelijk dubieuze spelletjes met aandelen, niet te vergeten…
kaasboerin zegt
@w0o0dy: Dat is allang afgelopen, daarvoor is Wiedeking sowiezo al weggestuurd.
lincoln zegt
@w0o0dy: + @kaasboerin ..
nope .. consistentie is hier het toverwoord ..
w0o0dy zegt
@lincoln: ehm de winst uit aandelen gerommel was in 2009 groter dan de winst op auto’s bouwen…
Brum zegt
Als aanvulling op het programma zouden ze een Cayman cabrio kunnen maken!
bullgod76 zegt
@Brum: LOL.
Heb ik iets gemist ofo?? Is de Boxster soms uit productie?
mout zegt
@Brum: Geweldig! Of een 911 coupe!
august zegt
“Laten we hopen dat het daarom geen loze beloftes zijn van Müller.” If his name is anything to go by…
bozewolf zegt
Overigens zal die verdubbeling wel zeker niet komen van het nieuwe model.
Gewoon de Cayennes die niet aan te slepen zijn.
waterfles zegt
de porsche 959 is nog steeds één van mijn favoriete porsches! episch ding!
ramshoek zegt
Ferrari Killer, Porsche killer, McLaren killer, Lamborghini killer…
Als jij en ik een auto moeten aanschaffen dan wordt het een (2e hands) Golf, of een Astra, of een Focus of een …
In de business waar Ferrari en Porsche actief zijn geldt, hoe duurder de wagen, hoe vaker er sprake is van ‘en’ in plaats van ‘of’. Dus of Porsche’s Ferrari killer een concurrent van Ferrari wordt …
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ja, de 959! En de Italiaanse tegenhanger de 288 GTO: wat een brute auto’s zijn dat zeg. Staat een erg leuk vergelijk op Youtube, volgens mij van 5th Gear… Heerlijke filmpjes! Verschil tussen Porsche em Ferrari wordt hier mooi in duidelijk gemaakt: de Porsche is eigenlijk overal beter in, toch wint de Ferrari puur vanwege de rij-ervaring… Een van mijn favo auto’s ever de 288 GTO.
dennisr zegt
ik hoop dat ze met een prachtig model komen :D dat ie sneller is als een Ferrari is voor mij bijzaak.. wel leuke bijzaak.. maar slechts bijzaak… xD
norge zegt
Dus dan krijgen we nu een Lamborghini met een Porsche jasje ?Of een R8 met een Porsche jasje ? Ohja dat was hetzelfde.
maxx1 zegt
duitse prijzen vanaf 250 000 tot 450 000. dan is het niet vergelijkbaar voor de ferrari omdat die onder de 300 000 zitten :\
maxx1 zegt
@maxx1: met de 458 dan. wel érg benieuw wat er komen gaat
spiderman zegt
Ferrarikiller van meer dan 250.000 euri? Misschien moeten ze eerst eens kijken wat ze kunnen doen tegen een concurrent als de GT-R, die voor minder dan 130 mille alle Porsches t/m de nieuwe Turbo alle hoeken van het circuit laat zien en ook gewoon twee kinderstoeltjes achterin en een fatsoenlijke bagageruimte heeft. Het is dat zo’n Nissan sleutelhanger op de bar wat minder is, maar verder…
Hupke zegt
Ah ze gaan lucifers verkopen?
norge zegt
@Hupke:Hebben die Ferrari’s toch niet nodig ?Gewoon een beetje opjagen met een Cayman is genoeg.
porscheinsiders zegt
Porsche heeft helemaal niet bedoeld of gezegd een “Ferrari Killer” te gaan maken. Sowieso was het met de 959 zo dat Ferrari er met de F40 als antwoord op de 959 kwam. Porsche hoeft niets te bewijzen, maar wil ook het publiek aanspreken dat in de Aston Martin’s en Ferrari’s rijden. Lamborghini is sowieso niet een direct concurrent, want die rijden voor geen meter. Heb zelf op aardig wat kilometers in de gallardo gereden en kan je uit ervaring zeggen dat de GT3, GT2, Aston Vantage V8, Ferrari F430 etc. echt STUKKEN beter rijden.
Porsche is er toe in staat een sport-auto te bouwen die zeer hoge gaat gooien. De Porsche 918 gaat daar zeker een voorbeeld van worden (nu al legendarische wagen) en in het verleden met de 959 en twee jaar terug met de 911 GT2-RS.
Een eventuele verdubbeling zal dus komen van een combinatie aan top-modellen die stuk voor stuk gewilde objecten zullen zijn.