Er zijn mysterieuze patenttekeningen van Porsche’s nieuwe cabrio-dakje opgedoken. Toch stiekem een hardtop? Op de spyshots zat het doek ook wel héél strak.
Porsche lijkt een nieuw trucje te hebben gevonden. Een cabriodak, grotendeels hardtop, maar met een doekje er overheen gespannen. Het nieuwe dak lijkt bijna zo compact als een softtop. Toch zouden isolatie en bescherming wel eens heel dicht tegen dat van een hardtop aan kunnen zitten. Als ze het gewicht toch laag weten te houden lijken hier eigenlijk enkel voordelen aan te zitten.
De Porsche 997 had al een harde plaat vooraan het cabriodak voor een goede aansluiting op het raam. Dit nieuwe type dak lijkt nog meer harde delen te krijgen.
Nu bestaat het dak op de patent tekeningen uit vrij veel delen. Zou je daar niks overheen spannen dan zijn er veel naden zichtbaar en zal je minder snel een perfecte afdichting hebben. De combinatie met het doek lijkt beter af te dichten en ziet er bovendien veel strakker uit. Als je er op let zit er op de 991-cabrio spyshots namelijk wel een héél glad en strak gespannen lapje.
Het is bijna zeker dat dit dak op de 991 debuteert. Porsche moet de 991 cabrio nog officieel onthullen. Als het goed is kunnen we in Frankfurt de details bekijken. (bron: germancarforum.com)
norge zegt
Een nepperd softtop dus ?Wel een aardige oplossing.
rechercheur zegt
Stukje hoogstaande product-ontwikkeling door VAG, over een paar jaar gekopieerd door de Aziaten ….
norge zegt
Ja VAG is goed in het ontwerpen van nepdingen.
dennisr zegt
alleen maar beter toch :D vind die soft tops vaak wel een afknapper omdat ze er zo losjes omheen zitten.. dus wat mij betreft: GRAAG :D
fransefinesse zegt
Eindelijk de elegantie van een softtop gecombineerd met de isolatie van een hardtop. Top werk.
Freude_am_Fahren zegt
@fransefinesse: idd, ziet er best aardig uit.
adyton zegt
@fransefinesse: Je neemt me de woorden uit de mond. Ik verafschuw die lelijke hardtops. Op een cabrio hoort een (zichtbaar) stoffen dakje.
divine zegt
@fransefinesse: een goede softtop heeft een betere isolatie dan een blikken vouwdak.
fransefinesse zegt
@divine: ooit een Z3 gereden met softtop of een MX5 met softtop. En vergelijk dat met een megane CC of een 307 CC
agera zegt
Ben erg benieuwd naar de nieuwe Porsche 911 cabrio zeker ook omdat de 991 een verbetering is tov de 997
lincoln zegt
lekker ..
na het knuffel-dashboard nu ook een knuffel-dak ..
mashell zegt
Hopen dat het niet teveel in de weg zit als het dak open is.
AMV8Bart zegt
Zolang als er maar een échte targa komt..
Nv zegt
Is het niet zolang er een stofdak is dat het een softtop is?
Nv zegt
Ik vraag me trouwens af hoe autoblog de auteursrechten respecteert of zonder enig gène watermerken plaatst op foto’s die niet van hun zijn. Het is niet de eertste keer dat ik merk dat de spyfoto’s niet van hun zijn en toch een watermerk van autoblog op staat. Duidelijk te zien bij de bugatti veyron grandsport ss en de bmw fast.
robbie zegt
@Nv: die koop je.
wimbers zegt
perfect toch?
dat geflapperd bij 250 ook..
Citrofiel zegt
Leuke link naar het verleden, drie maanden terug, toen @Alwood schreef: “Natuurlijk blijft het stoffen cabriodakje”. Jaja, natúúrlijk. :D
BrutaalAapje zegt
Lijkt me een hele mooie oplossing. Een cabrio is op z’n mooist met een stiffen softtop. Hoewel ik zelf vroeger een Barchetta had en in de winter er een hardtop opzette, heb ik de hardtop altijd zwart gelaten. Zodat de cabriolook bewaard bleef.
Leer zou misschien ook een optie zijn. Ik heb eens een Fiat Coupe met een bruin leren dak gezien. De auto was BR groen. Best mooi om te zien hoewel het geen cabrio betrof. Dit geintje hebben ze ook een keer uitgehaald bij Veronica’s ‘De Grote Beurt’… met een Opel Tigra. Leek ook niet verkeerd. Ook geen cabrio overigens…
C220AMG zegt
Ziet er interessant uit op het eerste zicht, wachten tot er daadwerkelijk foto’s van ’t dakje in werking zijn.