Aanschouw: de minst ingrijpende facelift ooit. Jazeker, dit is een facelift van de huidige Exeo, echt waar!
Het leek een garantie voor succes: een heleboel Audi A4 leftovers bij elkaar mikken met een Seat logo en bijbehorend prijskaartje op de neus en we hebben de nieuwe budget leasetopper van de wereld. Het liep net even anders maar misschien gaat deze facelift daar verandering in brengen? Ten minste, facelift, misschien hadden ze dit beter een koplamplift kunnen noemen?
Dat is namelijk het enige verschil wat er te ontdekken valt: de koplampen zijn voorzien van… * insert drumroll * … Nee, we bouwen de spanning nog verder op… komt ‘ie dan… LED’s! Jahaaaaaa! Te gek. Verder is er nog een hoop geleuter over nog zuiniger TDI motoren en er wordt gesproken van een Exeo Ecomotive in 2012 die “naar verwachting” minder dan 120 gram CO2 uit gaat stoten maar het kan ons niet schelen. We don’t effin’ care Seat, we willen iets nieuws, kom eens met een leuke Leon opvolger of een nieuwe Ibiza!
Voor de volledigheid: de LED’s zitten zowel in de voor- als achterlampen en de grille is voorzien van een nieuw honingraat structuurtje. Eigenlijk is het te triest voor woorden dat je dat in een persbericht specifiek moet benoemen. Begrijp me niet verkeerd: ik reed ooit een Leon en ik mis die auto. Ik draag Seat een warm hart toe, maar alsjeblieft Seat: doe weer eens iets, iets leuks, iets tofs, iets nieuws! Jullie hebben het zo nodig!
rechercheur zegt
Ondanks dat het een zeer prima auto is, voor een acceptabele prijs, zal het wederom geen verkoopknaller gaan worden. Ze zouden er veel beter aandoen als ze een paar 20% bijtelling-exemplaren in de Exeo collectie kunnen aanbieden, energielabel C is niet echt spannend (voor de fiscale bijtelling). Dus nog steeds kansloos ….
Neptukker zegt
Het scheelt dat VAG (nog) achter Seat staat want het SAAB scenario was anders al lang bezig. Ook ik draag Seat een warm hart toe maar het wordt tijd voor iets nieuws. Optyfen met al die busjes en ecovarianten en bedenk wat leuks.
robbie zegt
@Neptukker: móet Volkswagen dan toch maar SEAT de nek omdraaien/verkopen en Alfa Romeo kopen? Zou (op papier) een geweldige zet zijn.
gregorius zegt
Wacht… dat is ECHT het oude navigatie systeem van Audi. Het is dus niet een ‘oud’ model met geupdate dingen; het is gewoon een oud model met oude troep erin.
Verder leuk van die koplampen; maar dit verklaart veel.
Hoe staat dit ding in vergelijking met de huidige grote Skoda; is die Skoda nog goedkoper oid?
rechercheur zegt
@gregorius:
Dit is gewoon een Audi A4 (2004-2007), met het interieur van de A4 cabrio (2005-2008).
dunhozzie zegt
@gregorius: de Superb is in TDI trim 4.300 duurder (in BL uitvoering), met minder opties. De Octavia TDI is goedkoper met een beter label, maar ook daar mis je op opties. Dus op zich is de TDI Exeo niet bepaald een slechte keuze. Tenzij (en dat is volgens mij toch het belangrijkste argument) je de bijtelling meerekent. Want dan is zelfs een volgeladen Superb netto per maand goedkoper (20% tov 25% scheelt veel!)
NLBUURMAN zegt
@dunhozzie: ho eens even, vergeet niet dat een SuperB een veeeeeeel grotere auto is die duidelijk een segment hoger hoort. en ik denk dat als je de octavia hiernaast zet, dat je dan nog steeds een grotere auto hebt dan deze seat. bovendien zijn de opties van Skoda dacht ik helemaal niet zo prijzig (als je slim kiest)
desoper zegt
Ik vond de Opel Astra Caravan van Loes beter geslaagd.
Wordt dit over een paar jaar de nieuwe Skoda Octavia?
Kansloze actie van VAG
Esprit_de_Flandre zegt
@desoper: De Octavia loopt te goed. Daar gaan ze geen afdankertje van maken…
baasbas zegt
Led’s doen geen hol voor de verkopen. Bouw 20% bijtellers en je hebt een succesnummer. Als je leaseslet wil worden moet je iets meer moeite doen dan een koplampje vervangen…
“naar verwachting minder dan 120gr” uitstoten is waardeloos voor de nederlandse markt. Het MOET onder die 116gr en die grens wordt al bijgesteld in de komende jaren…
baasbas zegt
@baasbas: (voor diesel)
Esprit_de_Flandre zegt
@baasbas: LED’s zijn niet voor de verkopen. LED’s worden binnenkort (2012 dacht ik) Europees verplicht…
bredaas zegt
@casperh ‘don’t effin care’? meen je dat, wat is de betekenis hiervan?
CasperH zegt
@bredaas: wij zijn straat, je weet.
bredaas zegt
@bredaas, lees toch eens vaker een urban dictionary.. heel nuttige info
mashell zegt
Maar een grote facelift was toch niet nodig, dit is immers een heel courant model ;)
Kom op, Audi heeft het al een keer gefacelift (geen verbetering), Seat al een keer (weer niet beter). Nog meer grote aanpassingen was volgens de plastisch chirurg onverantwoord.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Dan zou z’n neusje eraf vallen…
the-budel-guy zegt
ik vind het een mooie auto jammer dat je hem niet vaak ziet.
mellie zegt
dit is wel een vermelding waard ja goeiendag zeg er is echt geen ruk veranderd aan die wagen(behalve de koplampen dan). Toch weer een gemiste kans denk ik voor seat om zichzelf uit het slop te trekken.
Lustigson zegt
Tja, de Seat A4 a.k.a. Audi Exeo: veel auto voor relatief weinig geld, heb ik me laten vertellen. Maar toch niet mijn keuze.
@ CasperH: de Ibiza ís toch net vernieuwd? Of ben ik abuis?
CasperH zegt
@Lustigson: da’s drie jaar geleden en was zo’n beetje het laatste boeiende wat er gebeurd is daar. Maar je hebt een punt, die is misschien nog niet direct aan vervanging toe in ieder geval.
Lan_Evo zegt
Wel grappig dat als je het logo van een Audi haalt, hij meteen niet meer verkoopt.
NLBUURMAN zegt
@Lan_Evo: is ie dan al niet premium meer? het is voornamelijk status (en bouwkwaliteit tov andere landen) waarom die grote duitse drie zo goed verkopen.
Lan_Evo zegt
@NLBUURMAN:
Bij deze Exeo betaal je in ieder geval geen premium voor het logo. Bouwkwaliteit heeft hier niks mee te maken, want het is gewoon exact dezelfde auto. Het is puur status inderdaad, dat blijkt hier maar weer uit.
Esprit_de_Flandre zegt
@Lan_Evo: Mja, bouwkwaliteit zou wel kunnen veranderd zijn, want de productie is verplaatst van Duitsland naar Spanje. Maar ik denk niet dat er veel kan mislopen met zo’n doorwinterd model…
NLBUURMAN zegt
@Lan_Evo: ik doelde niet echt op Seat alleen, maar meer in het algemeen. bijvoorbeeld kia/alfa/opel, maar ook seat. ze zijn bij VAG echt niet dom hoor. kanttekening: de bouwkwaliteit van alle merken is er wel erg op vooruit gegaan de laatste jaren, dus het verschuift steeds meer naar status. wat zou jij liever rijden; een Astra, of een 1-serie? welke zou jij eerder aanschaffen? 80 procent kans dat je voor de bmw gaat
dennisr zegt
geen rare auto, ik weet de prijs niet maar opzich is seat ook niet slecht toch ? al hadden ze misschien beter het Audi logo er ook op geplakt, als budget Audi, zou beter verkopen denk ik
Benjamin1 zegt
Seat is en blijft een faalmerk. Het minderbedeelde broertje van de VAG inteelt familie.
Gister nog een Seat Ibiza eco. Kwam aanrijden, duwde praktisch het logo in mijn bumpert. Ik netjes naar rechts, kwam dat ding er echt niet voorbij (130km/h). Zo zielig met je matzwarte dakje! Pas je rijstijl aan aan je vermogen. Voor de eco dingen is dat meer achter een vrachtwagen dan op de linkerbaan!
Tenslotte maar weer ervoor ingevoegd…
autobart zegt
@Benjamin1:
Zegt dat iets over een Exeo? Nee.
En wat is jouw Fiat Punto spannend zeg! NEE
Ohja, en jouw punto barst van het vermogen! NEE
rechercheur zegt
@Benjamin1:
Je klinkt als een gefrustreerde FIAT-rijder, maar ik zie dat je pas onlangs meerderjarig bent verklaard, dat kan het ook zijn ….
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Zo zie je maar: Als je het logo van een Audi afhaalt hoeft niemand hem… Kunnen we hieruit opmaken dat Audi niks meer is dan het logo???
autobart zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Nederlanders kijken naar 1 ding, geld en audi heeft 20% bijtellers, seat niet daar ligt het aan. Aan de centen, niet aan de emotionele waarde.
En om nou te zeggen dat Saab zó goed verkoopt! -.-
rechercheur zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Beetje langer nadenken zou ook niet onverstandig zijn.
De enige reden waarom de Exeo niet verkoopt is het ontbreken van fiscaal vriendelijke uitvoeringen. Is dat nu zo moeilijk om zelf te verzinnen ?
Esprit_de_Flandre zegt
@rechercheur: Los van bijtelling worden auto’s ook privé gekocht. En daar breekt ie vast ook geen potten. Dus…
floryn zegt
Het is geen slechte en zelfs geen lelijke auto, ik heb er laats even in gereden, maar de inspiratie is echt op bij VAG. Wat een eenheidsworst. En mensen verkondigden gisteren nog dat het wel meevalt met de eenheidsworstmakerij in Nederland. :)
Stender zegt
En ze hebben niet eens nieuwe foto’s hoeven maken. De kwaliteit daarvan is bedroevend slecht.
‘Hulde’ aan Photoshop.
Esprit_de_Flandre zegt
@Stender: Een professionele fotograaf is duur hoor. En Seat moet het zuinig doen met de centjes…
Freewarefreak zegt
Toch een stoere auto. Hij heeft zijn imago niet mee.. maar reken maar dat het een goede auto is. Volledig uitgerijpt bij Audi.. vervolgens als Seat uitgebracht en in die actie ook nog eens op 1200 punten verbetert, etc.
Jammer dat hij niet gunstig in de bijtelling ligt. Maar priverijders kopen hier een perfecte auto aan. Audi kwaliteit voor een Seat prijs. Ik zou hem wel willen hebben. In mooi zwart. Beetje omlaag, grote wielen, typeaanduiding cleanen. Dikke bak!
mashell zegt
@Freewarefreak: maar ook prive rijders denken aan de restwaarde, het zijn immers hun spaarcentjes (of de centjes die de de bank met rente terug moeten betalen). En dan is een oud Audi model met het logo van een budget merk gewoon geen goede investering. Technisch niks mis mee, maar eigenlijk voor niemand een goede keuze.
dawwg zegt
@mashell: Yep, blijkt dat mensen prive liever een 2e hands Audi A4 kopen dan een nieuwe Exeo met meer afschrijving …
Freewarefreak zegt
@mashell: Dus eigenlijk moet je deze auto nieuw of jong gebruikt kopen en gewoon op rijden. Dan heb je ook geen last van de afschrijving e.d. Als je die dan daarna opruimt dan is ie nog 1500 euro waard. Dat krijg je voor iedere oude auto bij de dealer.
Ik doe het ook zo.. heb mijn huidige auto splinternieuw gekocht in 2000. Rij er dus nu 11,5 jaar mee. Hij heeft tot en met vandaag alle beurten en stempels gehad. Rolt nu langzaam richting 2 ton.. 190.000 nu. Geen plekje of niks er op. Wat is die nu waard? 1500 euro max? Over een jaar of 6 zien we wel verder. Dan is ie op 250.000 km of zo en 17. Wat krijg je dan bij inruil? 1500 max? Dus snap je wat ik bedoel? En voor een TDI maakt dat niks uit. Die rolt ook wel 3 ton.
En die 1500 euro maakt ook geen drol uit. Misschien zet ik hem wel weg. Een mooie youngtimer is het dan.
Esprit_de_Flandre zegt
@Freewarefreak: “Een mooie youngtimer is het dan.”
Is het youngtimer-waardig? Maw, wat voor auto is het… ?
vincenzo zegt
Kijk dit is pas een faal. Seat is toch dat duitse wannabee Alfa kneusje?
Jochempie zegt
Ik vond de vorige facelift inderdaad ingrijpender… :)
MLTB zegt
Wow, wist niet dat Seat zo uitgekotst werd op Autoblog.
Ikzelf vind het een erg mooi ding, en iedereen weet toch dat dit het vorige model A4 was? Ik zou me persoonlijk echt niet schamen in deze auto.
Vind de Leon bijv. ook nog steeds prima auto’s, zou ik net zo goed willen rijden als een ‘echte'( VW Golf ). Al denk ik dat een A3 hier wel weer makkelijk boven zit..
dawwg zegt
De laatste stoere Seat was de Leon 1:
En dan a.u.b. wel de FR of Cupra versies. Prachtig interieur, veel karakter en in luxe uitvoering ook van buiten prachtig.
Had zelf de 150pk FR TDI versie, maar dan getuned naar 184pk, trok elke GTI vanaf de 2e versnelling tot 220+km er makkelijk uit … en dan nog steeds gemiddeld 1:17~18 rijden !
keesssss zegt
Waarom bestaan er altijd zoveel van die zielige figuren zonder know-how die alles afkraken…. @Benjamin1: wat lul jij nou achterlijk? met je pas je rijstijl aan aan je vermogen?? dieptrieste opmerking.. haahahahaha!!! k n e u s
autobart zegt
OT:
Ik heb vandaag nog 2 Exeo’s gezien, mooie auto om te zien…
En een facelift? Hmm, volgens mij los je dit probleem al op door de motoren zuiniger te maken zodat ze in 20% bijtellingsgroep vallen
jack_abarth zegt
Seat roept bij mij een beetje hetzelfde op als bij Honda.
Het is allemaal wel in orde, bouwkwaliteit voldoende, vermogen voldoende, styling aardig.
En dat alles bij elkaar maakt het net niet overtuigend.
Nergens blinkt het nu echt in uit.
Hebben beide merken overigens wel gedaan, maar zijn er allebei een jaartje of 5-6 geleden mee gestopt.
Honda met een fatsoenlijke Civic Type-R.
En Seat met het vorige model Leon Cupra (r)
autobart zegt
@jack_abarth:
Dus een Cupra R met 270pk is niet goed genoeg?
Misschien je zaken eens wat beter beargumenteren zodat we er wat van kunnen begrijpen! ;)
jack_abarth zegt
@autobart:
Luister, 265pk is ruim voldoende zelfs. Maar dan blijf je nog steeds zitten met het terughoudende uiterlijk van de Leon.
Ik zou dan zelf eerder gaan voor de 225pk Focus ST.
Oke, je legt er 40pk op toe. Maar hiervoor krijg je wel een 5-cilinder.
joosthoeve zegt
@autobart: Het gedeelte van vermogen voldoende is u ontgaan? Daarnaast is er meer dan alleen vermogen.
Ben het Jack_abarth eens, er is geen extra factor waarom je perse een Seat wilt hebben. En ik persoonlijk alsik een nieuwe auto nodig heb, denk ik ook niet gelijk aan Seat op de een of andere manier.
autobart zegt
@joosthoeve:
Heb je gelijk aan, maar Seat is ook een merk dat niet bepaald duur is vergeleken met andere merken, en voor een dubbeltje kun je immers niet op de eerste rij zitten…
Esprit_de_Flandre zegt
@autobart: Ja, maar er zijn ook andere merken die niet al te duur zijn, en die toch meer mensen aanspreken, getuige hun succes. Skoda bvb, en ik denk zelfs dat Dacia Seat aan het voorbijstreven is. Tien jaar geleden onvoorstelbaar, twee Oostblok-merken op de voorgrond…
Tommy2 zegt
Waarom zie je er dan zoveel rijden? Volgens mij slijten ze er aardig wat. Niet gek ook, goeie auto voor een zeer nette prijs. Dat is iets waar NL’ers dol op zijn!
dawwg zegt
@Tommy2: Leon 2s zie/zag je vaak rijden omdat ze goedkoop in de lease zijn en een leuke ‘instapper’ voor de beginnende lease-rijder. Zie minstens wel 10 Audi A4s rijden voor elke Exeo, dus die wordt echt niet voveel gesleten hoor …
tvr1974 zegt
Seat is echt toe aan een paar nieuwe modellen… Zonde dat ze de lijn die ze eind jaren 90 insloegen niet doorgetrokken hebben… Met de Altea, de toledo 3, de leon 2 en de laatste Ibiza zijn ze totaal van het pad afgeraakt..
1) Het is tijd voor een Leon 3, er zit immers alweer een golf 7 aan te komen
2) Een opvolger van de Toledo zou ook niet verkeerd zijn en dan daarboven misschien een Exeo 2, maar dan als tegenhanger van de Skoda Superb, Passat CC, of A5/A6 zeg maar..
3) Die Ibiza heeft (net als alle VAG motoren) heel snel een 4) cilinder nodig die dan rond de 75gram uitstoot.. Dat zou VAG toch moeten kunnen zou je zeggen.. Sterker aangezien Ford nu komt met een 14% Focus moet er toch ook een Leon/Toledo tegenhanger snel komen… Zou mooi zijn voor dat de nieuwe Golf er is…
5) Een leuk Coupe achtig model zou ook niet misstaan bij Seat, helemaal niet als ze daar ook een 14% bijtellingsmodel van uit brengen…
Zo een hoop huiswerk voor SEAT…
Esprit_de_Flandre zegt
@tvr1974: “een Exeo 2, maar dan als tegenhanger van de Skoda Superb, Passat CC, of A5/A6 zeg maar..”
Kannibalisme. Verregaand zelfs. Misschien beter op concurrenten mikken. Wie weet, nu Lancia een hoop Chryslers in hun gamma opneemt, kunnen ze misschien daar klanten van afsnoepen… (maar niet waarschijnlijk)
norge zegt
Oud uiterlijk is tot daar aan toe maar weleens over de antieke techniek gedacht die in deze wagen zit ?Hij is tenminste al een decennia of tig geleden ontworpen,misschien ook de reden dat je hem niet als eco truttenbak kan kopen.
love4sportcars zegt
nu lijken de koplampen op die van een A3
KaCh1ng zegt
@love4sportcars: lol ? als je a4 zei ok , maar lijkt echt niet op een A3
alfamail zegt
Tja blijft een alternatief voor al die anderen die niet origineel zijn, geen smaak hebben en toch ook graag een plakje eenheidsworst eten, maar geen ECHTE Audi kunnen betalen…
clubbtraxx zegt
@alfamail: Tuurlijk jonguh. Er zijn ook mensen die de badge geen hol uitmaakt en gewoon een nette auto willen rijden voor niet heel erg veel geld. Prima wagen die Exeo.
Esprit_de_Flandre zegt
@alfamail: Maar jongen toch, het is een echte Audi, alleen de badge ontbreekt.
Weet iedereen ook meteen wat zo’n badge kost…
tstile zegt
Exeo is gewoon een prima auto echter voor een hele kleine doelgroep.
Sowieso is het een hele betroubare en uitgerijpte auto. Dat is de A4 al vanaf 2002 dus ga maar na.
Dan heeft deze nog eens een bescheiden uitstraling wat sommige mensen ook wel fijn vinden. Meeste mensen willen het meeste status voor hun geld, maar een kleine groep heeft wel geld maar wil het niet zo uitstralen.
Afschrijving zal hoog zijn maar sommige mensen kopen een auto nieuw en rijden die zelf helemaal op. Dan maakt het ze weinig uit of ze na 10 a 15 jaar 2k of 3k ervoor terugkrijgen.
Zoals ik al zei, een kleine groep:)