Daar komen we natuurlijk op wachten. De portemonnee van Saab is al een tijdje leeg, rekeningen en personeel kunnen niet meer betaald worden en dus lijkt het erop dat Saab uitstel van betaling gaat aanvragen. Daarmee komt Saab weer een stapje dichter bij een faillissement (als je een negatieve blik hebt) of een stapje dichter bij wederom een herstart (als je een roze bril op hebt).
Het water staat Saab aan de lippen en dus zullen ze de rechtbank van Vänersborg waarschijnlijk vragen om een reorganisatieproces te starten en schulden aan toeleveranciers af te schrijven.
In 2009 (toen Saab nog eigendom was van GM) vond er ook al een dergelijke reorganisatie (företagsrekonstruktion) plaats en gingen de toeleveranciers ermee akkoord dat 75% van hun vorderingen op Saab werden afgeschreven. Het ging toen om een bedrag van 911 miljoen euro dat Saab niet meer hoefde te betalen.
Deze constructie is iets anders dan het aanvragen van een faillissement, het moet bedrijven de mogelijkheid geven om hun zaakjes op orde te krijgen zodat ze daarna (met minder schulden) weer door kunnen. Voorwaarden voor deze constructie is wel dat er een degelijk business plan ligt en het is maar de vraag of Saab dat heeft.
Als de rechter inderdaad akkoord gaat met een dergelijk plan zal Saab bestuurd worden door een extern bewindvoerder die alle beslissingen zal nemen. Een dergelijke reconstructie periode duurt minimaal 3 maanden en kan daarna telkens met 3 maanden verlengd worden. Echter deze periode kan nooit langer zijn dan 12 maanden.
Voorlopig is er echter nog niks officieel bekend gemaakt, maar het feit dat Saab vanochtend bekend maakte dat de publicatie van de halfjaarcijfers is uitgesteld tot 31 augustus is wel degelijk een teken aan de wand. We houden jullie op de hoogte! (via: sverigesradio.se)
UPDATE 15:00 Persbericht van Swedish Automobile NV
Zeewolde, The Netherlands, 26 August 2011 – Swedish Automobile N.V. (Swan) is aware of certain reports in Swedish media related to a possible filing by Saab Automobile AB (Saab Automobile) for a voluntary reorganization under Swedish law.
Swan confirms its earlier announcements that it is in discussions with several parties to secure the short and medium term funding of Saab Automobile to restart and sustain production. In order to secure the continuity of Saab Automobile, Swan and Saab Automobile are evaluating all available options. Swan will update the market in case of new developments.
Oftewel: We ontkennen niks en we bevestigen niks. Het lijkt er dus op dat een “vrijwillige reorganisatie” nog steeds als 1 van de opties op tafel ligt.
rechercheur zegt
Opdoeken en http://www.bva-auctions.com de inboedel laten verkopen, opgeruimd staat netjes …
dennisr zegt
-edit: check! Was een haastklus ;)-
Gewoon uitstel van executie..
floryn zegt
Ik zag laatst nog een SAAB dealer in Amsterdam. Treurig om te bedenken wat de toekomst van al deze betrokken mensen zal zijn. Het zij zo.
bempi zegt
@floryn:
In Amsterdam – Zuidoost stond er eentje vlakbij de Arena. Inmiddels is deze ook weg en zit er nu een citroën of Peugeot dealert.
bobb zegt
@bempi: Dat zit er toch nog gewoon met Renault onder 1 dak?
mashell zegt
@floryn: hoezo treurig? Als ze naar Kia of Hyundai overstappen hebben ze weer frisse modellen in de showroom en komen er weer klanten langs. Is er weer leven, nu is het dooie boel bij de Saab dealers.
ascari15 zegt
Beter stoppen ze er gewoon mee.
Komt alleen maar meer gezeik van.
bempi zegt
Saab is allang falliet, maar de belangen zijn nog te groot om het te laten vallen en een persbericht te versturen.
joppevr zegt
Even voor te zeggen SAAB IS NIET FAILLIET en ik vind dat autoblog nogal redelijk negatief is tegen Saab.
dennisr zegt
@joppevr: die roze bril van jou maakt je ook deels blind merk ik, kom op.. dit is toch een hopeloos gedoe aan het worden.. of is het al..
joppevr zegt
@dennisr: Nee ik weet dat Saab aan een zijde draadje hangt maar ergens heb ik het gevoel dat alles goed zal komen
dennisr zegt
@joppevr: ik hoop dat je gevoel je niet in de steek laat, van mij mogen ze verder gaan.. wil nog wel wat meer 9-5’s zien.. :)
joppevr zegt
@dennisr: IK heb een 9-5 en eigenlijk verast het me hoeveel er zijn hier in België.
dennisr zegt
@joppevr: ik weet er 1 te vinden, 8 km hier vandaan, en verder nog nooit 1 gezien :) ook 9-3’s mogen van mij nog wel meer van gemaakt worden, alleen helaas zie ik het NOG niet gebeuren..
bempi zegt
@joppevr:
Het was te verwachten van iemand die SAAB financieël gezond probeert te verklaren.
robbie zegt
@joppevr: schrijf ik dat ze failliet zijn? Nee! Ik moet eerlijk zeggen dat ik redelijk positief ben ik dit artikel.
Heb je dit niet gelezen?
Ik vermeld juist EXPLICIET dat dit iets anders is dan het aanvragen van faillissement. Blijkbaar wil jij dat niet zien.
joppevr zegt
@robbie: Eigenlijk heb ik het over de foto gallery de Saab dealers van de toekomst, dat is redelijk negatief vind je niet?
robbie zegt
@joppevr: ach gossie, je kan niet tegen sarcastisch grapje? Ik gok dat je een zwaar leven hebt.
desjonnies zegt
@joppevr:
Hoe wil jij dan dit nieuws brengen?
Op een slapstick Saddam Hoessein-achtige manier?
VM die een praatje houdt in de fabriek over hoe goed het gaat, terwijl je de deurwaarders beslag ziet leggen?
Trouwens, |Gm heeft dit trucje al toegepast, me dunkt dat men met een financieel veel minder solide partner niet staat te juichen dit nog een keer toe te staan.
Er is al maanden geen SAAB van de band gerold, maar de kosten lopen gewoon door.
Enig idee hoe je dan als bedrijf achteruit holt?
w0o0dy zegt
@robbie: wel weer heel erg Story/Prive niveau zo’n kop en wederom als je dan doorleest…. geruchten, moddergooien en in feite is er niets concreets. Misschien toch eens bij de Privé solliciteren?
robbie zegt
@w0o0dy: graag gedaan hoor! En wellicht ga ik daar eens solliciteren ;)
Maar wat is er dan zo “heel erg Story/Prive niveau” aan deze titel? Er wordt een vraag gesteld (zie vraagteken) en als je het nieuws vandaag hebt gevolgd en het persbericht van Saab hebt gelezen dan zie je dat Saab niet ontkent dat er wordt nagedacht over het eventueel aanvragen van een herstructurering/reorganisatie.
Ik zeg nergens dat Saab dat proces al in gang heeft gezet of dat 100% zeker gaat doen (iets wat bij een heleboel andere sites wel te lezen is). Ik hou alle opties open en zeg dat er geruchten gaan dat Saab het overweegt. Ik stel zelfs dat het niet perse een slechte optie hoeft te zijn. Het kan Saab namelijk de mogelijkheid geven om een doorstart te maken.
Het feit dat Saab niet glashard ontkent dat ze nadenken over een herstructurering en dat gecombineerd met het feit dat ze 5 minuten voordat de halfjaarcijfers bekend gemaakt hadden moeten worden doodleuk vertellen dat die zijn uitgesteld “omdat ze nog niet klaar zijn” tot 31 augustus dan gaan er alarmbellen rinkelen.
djibber zegt
@joppevr: Ben het met je eens. Er is nog geen sprake van een faillissement van SAAB of dochterbedrijven. Vind het wel vervelend dat autoblog zich steeds meer als een Geenstijl of stemmingmakende RTLZ gaat gedragen wanneer het gaat om SAAB.
Zelf dit soort nutteloze stemmingmakende berichten plaatsen is van een laag niveau en dat terwijl ze er ook voor zouden kunnen kiezen om positive exposure te kunnen geven aan het merk.
Dealers hebben last van dit soort stemmingmakerij (en vooral de toon die door Robbie neergezet wordt). Op Inside Saab staat een typerend stuk vanuit het oogpunt van JustSaab, een amerikaanse dealer die precies deze manier van berichtgeving beschrijft.
http://inside.saab.com/faith-in-saab-–-one-dealer’s-perspective/
Ben het met je eens; wat een negatieve GS achtige manier van SAAB-bashing hier op Autoblog. Wel lekker spelen met de 9-5 van VM, maar ondertussen zelfstandig totaal nutteloze berichten het net op slingeren die nergens anders terug te vinden zijn.
Het ondertoontje van “Robbie” begint ook wel vervelend te worden
joppevr zegt
@djibber: Leuk dat jij het ook zo ziet! :)
djibber zegt
@joppevr: ik denk dat het onderstaande commentaar genoeg zegt over het niveau van de auteur van dit stuk.
Het hangt er bij autoblog echt vanaf wie een stuk schrijft. Niet alles is negatief als het om SAAB gaat en er wordt regelmatig wat overgenomen van Saabsunited of insideSaab. Ik kan het daarom ook niet plaatsen waarom er zo positief geschreven/gefilmd is over de 9-5, de Artic Adventure afgelopen voorjaar als er nu alleen maar bashend over SAAB geschreven kan worden.
http://www.autoblog.nl/archive/2011/03/27/saab-arctic-adventure-mijn-3-dagen-noord-zweden
joppevr zegt
@djibber: Zijn niveau is goed maar de houding tegenover Saab fans
mashell zegt
@joppevr: we hebben pas medeleven met Saab fans als het einde daar is. Zouden we dat nu al hebben zouden we op de zaken vooruitlopen en dat zou pas echt zuur zijn.
dennisr zegt
@djibber: volgens mij vat je het wat te zwaar op, ik herken dat ‘bashen’ namelijk niet zo terug, het is toch vrij logisch dat veel mensen negatief worden als er vrijwel alleen negatief nieuws te melden is.. ?
los van al die positieve goedmaak berichtjes..
dennisr zegt
@djibber: weet je wat ook vervelend is ? steeds dat verwijs naar GS als AB het niet zo schrijft als jij het wil, of zoals de andere GS bezoekers dat willen..
joppevr zegt
@dennisr: Wat is GS?
dennisr zegt
@joppevr: GeenStijl.. op de een of andere manier word er telkens naar die site? verwezen als iets niet naar persoonlijke voorkeur op papier word gezet.. soms wel irritant..
djibber zegt
@dennisr: “steeds dat verwijs naar GS als AB het niet zo schrijft als jij het wil, of zoals de andere GS bezoekers dat willen..”
van mij mogen ze het schrijven zoals ze het willen in welke fok, GS, VK, RC-taal ze maar willen. Maar ga niet lopen stemmingmaken en ga vooral het merk dat AB een half jaar geleden nog leuke tripjes liet maken niet onnodig bashen.
Als ik zou willen dat het anders geschreven zou worden dan was ik wel redacteur geworden bij autoblog. En aangezien ik die rol niet heb, mag ik wel moeite hebben met de manier van berichtgeven over bepaalde onderwerpen. Net als dat jij moeite hebt met mijn GS-verwijzing.
dennisr zegt
@djibber: ik zal de laatste zijn die jou zegt wat je wel en niet mag.. maar dat filmpje van de 9-5, (die vrij positief was ? ik weet het niet want heb hem niet gezien..) die staat volgens mij los van al dit negatieve nieuws ? Dat Saab nu niet geweldig in het nieuws komt neemt niet weg dat de 9-5 een mooie, en goeie auto is..
En volgens mij heeft AB net zo lief dat saab gewoon blijft bestaan, maar er is nou eenmaal alleen negatief nieuws de laatste tijd..
Wouter zegt
@djibber: onzin. BNR, Telegraaf, nu.nl, iedereen maakt vergelijkbare verhalen met inderdaad allemaal een negatieve teneur. Waarom?
Even wat feiten:
– sinds eind maart is er niet (of nauwelijks) meer geproduceerd.
– er is geen cash
– de lonen van werknemers worden al twee maanden te laat betaald en er is grote onzekerheid of het deze maand uberhaupt betaald kan worden
– een goede snelle oplossing voor de cashflow problemen is er niet
– een langetermijn oplossing voor de substantiele investeringen die nodig zijn (minimaal enkele honderden miljoenen euro’s) is er ook niet
– er zijn leveringsproblemen met onderdelen.
– het aandeel Saab en daarmee het bedrijf is bijna niets meer waard.
De positieve berichten zijn veel moeilijker te vinden en zijn helaas veel minder concreet:
– gezien de reacties hier (en elders) is er nog wel een schare trouwe Saab fans.
– Victor Muller werkt hard aan een oplossing en het kan niet ontkent worden dat hij goed is in dit soort dingen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@wouter: Klopt natuurlijk als een bus. Toch zijn er in de hele soap aardig wat positieve persberichten gewoon niet gepubliceerd. Over de samenwerking met ZF bijv. Laatst een interessant stuk gelezen over iemand die zich afvroeg hoe alles gelopen was ZONDER pers in welke vorm dan ook. Gewoon compleet on de luwte opbouwen. Puur retorisch natuurlijk maar zeker eem interessante gedachte…
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: dat verhaal met ZF is zo’n lange termijn verhaal (en niet extreem bijzonder) je dat nou niet echt kan zien als een heldere ster aan de hemel.
Alle fabrikanten werken namelijk zeer nauw samen met toeleveranciers en ontwikkelen dingen samen. Daarnaast gaat ZF dan onderdelen assembleren in een leegstaande hal van Saab. Is dat zo speciaal?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: was puur een voorbeeld robbie. Maar hoe denk jij over de kern van mn reactie?
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: zo heel veel “echt” positief nieuws heeft Saab de afgelopen maanden nou ook weer niet te melden gehad. En je zal eerlijk toe moeten geven dat we ook niet elk “negatief” nieuwtje breed uitgemeten hebben.
Daarnaast proberen we altijd een eigen “draai” te geven aan de artiklen die we over Saab schrijven (dat probeer ik iig). Probeer alle kanten te belichten en niet simpelweg ANP berichten overtypen (die niet kloppen).
Ik durf wel te stellen dat het artikel hierboven een van de meer informatieve artikelen is in de Nederlandse pers vandaag mbt de situatie bij Saab.
Uiteraard belicht is het negatieve (ik zie immers geen toekomst voor Saab), maar er zijn zeker ook genoeg aanknopingspunten voor “positivo’s” te vinden.
Ik blijf me echter afvragen wat er gebeurd als Saab straks een reorganisatie heeft doorstaan (als dat lukt) en als er iemand “veel” geld in Saab steekt.
Wat is er dan bereikt?
– De schulden zijn “weg”
– Er kunnen auto’s gebouwd worden
Maar zijn daarmee de problemen voor Saab opgelost? Ik vrees van niet.
De verkopen zijn ver beneden peil (zelfs voor het gezeik over geld). En dit zal alleen maar erger worden. Mensen kopen eens in de 5 jaar een nieuwe auto en zijn heel voorzichtig bij de aanschaf daarvan. Op dit moment heeft Saab al jarenlang zoveel “shit” over zich heen gehad dat mensen wel 10x nadenken voordat ze een Saab kopen.
Er is zowel in 2009 als 2011 een herstructurering geweest, de media staat vol met doemverhalen, onderdelen zijn (momenteel) niet leverbaar, dealers sluiten hun deuren, leasemaatschappijen annuleren orders etc etc…
Het na-ijl effect hiervan duurt jaren en jaren. Saab kan dat alleen overleven als ze een hele, hele, hele lange adem hebben en héééél veel geld. Ik zie dat niet snel gebeuren.
Daarnaast vrees ik met grote vrezen voor de opvolger van de 9-3. Maanden geleden waren er al verhalen/geruchten over vertragingen van 6-12 maanden. En ik weet dat er geruchten/verhalen zijn dat de ontwikkeling “gewoon” is doorgegaan de afgelopen maanden, maar dat maak je mij niet wijs.
Voor die ontwikkeling moet je (uitgebreid) samen werken met toeleveranciers. Een auto ontwikkel je namelijk niet alleen. Systemen moeten op elkaar worden afgesteld en je moet zeer nauw met elkaar samenwerken.
Je bent het denk ik wel mij eens als ik zeg dat de verhouding tussen Saab en haar toeleveranciers de afgelopen maanden niet echt optimaal geweest is. Het kan dus haast niet anders dat de ontwikkeling op een zeer laag pitje gezet is.
Als er opvolger van de 9-3 voor eind 2013 bij de dealers staat (dus te koop voor consumenten, geen onthulling op een beurs) en dat zou betekenen dat Saab voornamelijk zou moeten drijven op de 9-5. En die verkoopt eigenlijk ook niet zoals hij zou moeten. Als je kijkt naar de verhouding 9-3/9-5 in de verkopen dan blijft de 9-5 ver & ver achter. Dit zal ongetwijfeld voor een deel komen door het ontbreken van de station, maar je mag er toch vanuit gaan dat een gloednieuw model in staat is om in zijn eentje het oude uitgaande model te outperformen.
En denk ook een na over het volgende: Als de nieuwe 9-3 komt zal er in in eerste instantie 1 carrosserievorm op de markt komen. Zal Saab in staat zijn om de huidige cabrio & touring nog daarnaast te blijven bouwen? Bij de meeste merken is dat niet het geval.
Als Saab dan terugvalt van een 9-3 lineup die bestaat uit 3 carrosserievormen naar een lineup die bestaat uit slechts 1 model zal dat zijn weerslag hebben op de verkoopcijfers.
Ook wil ik je als tip geven om eens te kijken naar de tijd die er normaal gesproken zit tussen het “onthullen” van een model (alleen foto’s of op een beurs) en het moment dat een auto daadwerkelijk bij de dealers staat. Daar gaat vaak 6-9 maanden overheen. En soms zelfs langer. Hou ook in je achterhoofd dat de meeste automerken al bijna een jaar voor de onthulling klaar zijn met hun model.
Van de nieuwe 9-3 hebben we tot nu toe alleen een paar mules gezien die duidelijk bij het begin van de ontwikkelingsfase horen. Er zijn nog geen echte prototypes gespot. En gezien het feit dat de ontwikkeling van een model gemiddeld zo’n 18 maanden (of langer) duurt vrees ik dat we nog wel even kunnen wachten op de nieuwe 9-3.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: Geloof me, ik weet precies hoe het zit, zeker op marketinggebied, mijn vakgebied. En natuurlijk gaat dat inmiddels heel lang duren. Maar ik weet ook dat er heel wat mensen zitten te wachten op goed nieuws, om gewoon een Saab te bestellen. En als het goedkomt heb je natuurlijk een steengoed verhaal in handen qua marketing. Maarja, dan moeten er nog een paar kleine dingetjes geregeld worden…
turbo16s zegt
Als bij volgende berchtgeving ook nog de gnuivende kop boven de foto’s verdwijnt, gaat het bijna lijken alsof Robbie zonder leedvermaak over Saab kan schrijven.
robbie zegt
@turbo16s: je kan niet alles hebben ;)
joppevr zegt
UPDATE: http://www.saabsunited.com/2011/08/regarding-the-news-about-saab-and-reconstruction-today.html#comments
robbie zegt
@joppevr: wat had je dan verwacht? Dat Saab het gelijk zou bevestigen? De reactie van Saab is: “Geen commentaar”
Dat zegt in mijn ogen meer dan genoeg. Wel grappig overigens dat Saab fanboys dit artikel alleen maar oogkleppen op kunnen lezen. Als jullie een beetje goed zouden lezen dan hadden jullie duidelijk uit het artikel op kunnen maken dat er nog genoeg deuren openstaan voor Saab. Ik verwijs daar zelfs uitdrukkelijk naar.
Blijkbaar willen jullie alleen maar rozengeur en maneschijn berichtjes lezen zonder een kritische noot. In dat geval zou ik jullie willen adviseren om hier vooral lekker weg te blijven en je heil te zoeken op fanboy sites zoals Saabsunited en Inside Saab.
Johan-SV zegt
ze zitten in de zo genoemde chapter 11,
uitstel van betalingen, reorganiseren en richten op de core-products en klaar is SAAB
bentley1969 zegt
Ook als Saab vandaag op de fles gaat is er een toekomst voor het merk! Saab heeft voldoende toekomst dankzij de nieuwe 9-5 en de aankomende vervanger van de 9-3. Een grotere partij (VW?) zal de scherven gewoon oppakken.
bobb zegt
@bentley1969: VW niet, wat voegt het toe? Zal een Chinese fabrikant waarschijnlijker zijn.
robbie zegt
UPDATE – Persbericht van Swedish Automobile NV
Oftewel: We ontkennen niks en we bevestigen niks. Het lijkt er dus op dat een “vrijwillige reorganisatie” nog steeds als 1 van de opties op tafel ligt.
joppevr zegt
@robbie: Bedankt dat je de gallery hebt weggedaan ;)
dennisr zegt
@joppevr: sorry, is niet weg.. xD
robbie zegt
@joppevr: die staat er nog gewoon hoor en is nooit weg geweest.
terazino zegt
pffff, wie verlost Saab nu eindelijk uit zn lijden. Er is, mocht er nog een geldinjectie komen, toch niemand meer die een Saab koopt.
dennisr zegt
@terazino: dat is onzin, als saab hier bovenop komt, en mooie modellen voor een goeie prijs gaat produceren, zijn er GENOEG die een saab kopen, maar dan moet eerst duidelijk zijn dat saab een goed draaiend bedrijf is denk ik..
gt5guidenl zegt
Deze soap begint ontzettend saai te worden. Mensen die vinden dat AB Saab aan het bashen is zijn waarschijnlijk blind en doof of gewoon heel erg naïef.
robbie zegt
@dennisr: er zitten iets te vaak “en, en, en, en” in je verhaal ;)
Saab zal simpelweg de slagkracht missen om de enorme ratrace te kunnen overleven. Als je ziet hoeveel geld de concurrentie investeert en hoe snel innovaties gaan dan is het bijna onmogelijk om dat als kleine speler bij te benen.
dennisr zegt
@robbie: te vaak en ? :P zit maar 1 keer ‘en’ in die reactie, maar misschien doel je op andere reacties ? heb het zelf in elk geval niet door.
Denk idd wel dat je gelijk hebt dat saab niet het geld heeft om het allemaal bij te benen.. niet eens geld om te blijven bestaan :lol:
Griffin zegt
Tsja, het volgende stadium. Als saab-fan doet het niet goed om dit te lezen maar laten we wel reëel zijn; het ziet er al tijden allesbehalve florissant uit.
Een beetje negatieve publiciteit op AB is daarbij volslagen irrelevant; hoe veel potentiële kopers van nieuwe auto’s zitten er op AB en trekken zich er wat van aan? Voor geïnformeerd en ongekleurd nieuws moet je hier niet zijn, dat weet iedereen… amusant is het wel overigens.
norge zegt
Zo heb je twee autobedrijven en zo heb je niks ,nouja laten we hopen dat ze nog een weldoener vinden.Heeft VM India al geprobeerd?
dennisr zegt
@norge: Noorwegen heeft ook genoeg geld toch ? :roll:
norge zegt
@dennisr: Geld genoeg ja ,maar ze kopen geen bedrijven ,ze investeren alleen maar in aandeeltjes ;)
dennisr zegt
@norge: Nou perfect, Saab aandelen kosten nu maar 65 cent toch ? :lol:
robbie zegt
@dennisr: je bedoelt denk ik 48 cent ;) De beurswaarde van Swedish Automobile (Saab + Spyker) is op dit moment minder dan 16 miljoen euro (aantal aandelen * koers = beurswaarde).
Dat geeft aardig weer hoe laat het vertrouwen van beleggers op dit moment is.
dennisr zegt
@robbie: dus die waarde is gewoon even gedaald met 4 miljoen sinds het vorige saab bericht ? gaat lekker! echt een aflopende zaak..
robbie zegt
@dennisr: en dan zijn er ook nog eens 3,5 miljoen nieuwe aandelen bijgekomen ;) De waarde per aandeel is dus nog harder omlaag gegaan.
bigman zegt
Om moe van te worden, tent sluiten klaar over uit.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@bigman: En dan? Kost wel even 11.000 man hun baan, met de toeleveranciers erbij. En dat is dan alleen nog maar in Zweden! Vrijwel de hele regio is afhankelijk van Saab als werkgever. Daarnaast ook zuur voor de 13.000 mensen die er nog 1 in bestelling hebben staan… Kortom, niemand wordt er beter van! Snap je nu waarom er zoveel moeite gedaan wordt??
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: niet overdrijven he ;)
Als “Saab” failliet gaat zal niet het hele bedrijf verdwijnen. Een onderdeel als Saab Parts AB zal blijven bestaan (maken ook gewoon winst). Andere kleine onderdelen (bepaalde R&D afdelingen) kunnen zelfstandig doorgaan. Ook toeleveranciers hebben de afgelopen maanden al 1.000+ man personeel op straat gezet en zijn al langzaam aan het afbouwen. Daarnaast is Volvo bijvoorbeeld nog op zoek naar duizenden werknemers. Die kunnen ongetwijfeld wat ex-Saab werknemers aannemen.
En de groei van Volvo zal er ook voor zorgen dat bepaalde leveranciers nieuwe business krijgen. In Duitsland is daarnaast een enorm tekort aan werknemers in de autoindustrie. Dus als je daar echt actief in wil zijn kan je altijd nog naar Duitsland verhuizen.
En je maakt mij niet wijs dat er geen andere banen te vinden zijn in Zweden voor ex-Saab werknemers.
Ben je trouwens ook bekend met het onderzoek dat de Zweedse overheid enigen tijd geleden heeft laten uitvoeren naar de economische impact van Saab op Zweden? Ze hebben toen gekeken wat het effect zou zijn als Saab zou verdwijnen. Je wil het misschien niet horen, maar het effect op de economie was verwaarloosbaar.
Het zal zeker zielig zijn voor enkele duizenden personen, maar het is niet iets dat onoverkomelijk is. Daarnaast hebben werknemers van Saab dit al jarenlang aan kunnen zien komen.
Het is niet zo dat het van de ene op de andere dag plotseling heel erg slecht gaat met Saab. Als je dan zo graag goed voor je gezin wil zorgen en zekerheid wil bieden dan was je in 2009 al begonnen met het zoeken naar ander werk. Of anders de afgelopen 5 maanden wel. Het overgrote deel van het personeel zat alleen maar thuis en had alle tijd om ander werk te zoeken.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: Zo, mijn reactie prima genuanceerd. Nu hopen dat die nono’s van de simpele reacties hierboven het ook lezen toch?
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: laten we het hopen ;)
amateur zegt
@robbie: De beste stuurlui staan aan de wal, dat zijn nogal flinke uitspraken voor een outsider.
Ik heb wat familie in zweden, je weet half niet waar je over praat.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@amateur: Ook dat klopt weer… Waar ik en robbie het in de reacties over hadden is puur ratio. Maar Saab zit emotioneel heel erg diep bij veel mensen in de regio. Ik weet niet of je hierop doelt,maar dat voel ik altijd erg sterk daar…
robbie zegt
@amateur: jij bekijkt het wellicht “emotineel” en op een persoonlijk niveau. Ik bekijk deze casus meer rationeel.
Het zal je misschien verbazen, maar Saab is niet het eerste automerk dat omvalt en het is al helemaal niet het eerste grote bedrijf dat zijn deuren zal sluiten.
Dat soort zaken zijn nooit fijn voor de direct betrokken personen (ik gun het niemand om ontslagen te worden), maar de gedachte dat als Saab failliet gaat dit een ramp van onmetelijke proporties zal zijn voor de werknemers is wellicht een beetje overtrokken.
Zo kan ik mij nog goed herinneren dat toen DSB op omvallen stond (1.700 werkenemers) dit de doodsteek zou betekenen van Wognum en omgeving. Het hele dorp was “afhankelijk” van DSB (bakker, slager, bloemist, inwoners etc) er werden rampscenario’s geschetst. Uiteindelijk bleek dat vrijwel iedereen in een relatief korte tijd ander werk had en dat de soep niet zo heet werd gegeten als die werd opgediend.
Ja, je moet misschien “ander” werk doen dan je eerst deed. En je moet misschien wat verder reizen naar je nieuwe bank. Ook verdien je wellicht wat minder geld. Dat zijn allemaal zaken die niet heel fijn zijn, maar dat zijn voornamelijk persoonlijke ongemakken.
Ook heeft Zweden volgens mij een prima sociaal stelsel en daarnaast is de Zweedse overheid al enkele maanden bezig om achter de schermen herintegratie- en scholingsprojecten voor te bereiden voor ex-Saab werknemers. Er zal ongetwijfeld alles aan gedaan worden om iedereen weer aan een baan te helpen.
En zoals ik in mijn vorige comment ook al aangaf: Als Saab omvalt zullen delen van het bedrijf nog gewoon blijven bestaan.
Je wil niet weten hoeveel mensen er tegenwoordig nog bij (onderdelen van het oude) Fokker werken. Het einde van Saab hoeft niet het einde van alle Saab werkgelegenheid te betekenen.
robbie zegt
Victor is hopelijk ;)
http://www.youtube.com/watch?v=3jO8BHd36_4
sebasjuhh zegt
daar komen we natuurlijk op wachten? xD
OT: Doei Saab!
sebasjuhh zegt
leuk die comments lezen hier zeg! :P