En onze autobloggert was er bij.
McLaren gaat lekker, en dus breiden ze hun activiteiten uit naar het vasteland. Duitsland kreeg al een aantal showrooms, en vanaf vandaag heeft de Benelux ook een showroom. Hiervoor moet je wel naar Brussel afreizen trouwens.
In het middelpunt van de belangstelling stond vanzelfsprekend de MP4-12C, maar ook de MP4-19, de bolide waarmee Kimi Raikkonen in 2004 de GP van Spa-Franchorchamps op zijn naam schreef, zal er permanent tentoongesteld worden. Qua timing is het overigens geen toeval dat we het aankomend weekend weer een Belgische Formule1-race hebben.
In een persbericht reppen de PR-bobo’s met betrekking tot de MP4-12C over ‘relatief korte levertijden door een uitgekiende productieplanning’. Dat mag zo zijn, maar als je als Hollander nu een exemplaar bestelt moet je wachten tot 2012 voordat je hem hebt. Reden hiervoor is uiteraard een grotere vraag dan aanbod. Wereldwijd zijn er 2.000 MP4-12C’s besteld, waarvan 800 in Europa. Zet dit af tegen een productie van 1.000 stuks in het eerste jaar en je snapt waarom er een wachtlijst is.
De belangrijkste markten zijn de VS, het VK en Duitsland. Per 2013 wil het merk ook dealers in China gaan openen.
Uiteraard hebben we ook even gevist hoe het er in de Benelux voor staat met de verkopen van de supercar, die je bankrekening ruim een kwart miljoen euro terugzet. In totaal zijn er Benelux-wijd zo’n 30 tot 35 exemplaren verkocht, hoeveel daarvan naar Nederland gaan kon men niet zeggen. Wel rijdt er ‘waarschijnlijk’ aan het eind van dit jaar al een MP4-12C op Nederlands kenteken.
Wat brengt de toekomst? Er wordt sowieso gewerkt aan nieuwe supercars, volgens de geruchten is McLaren actief aan het ontwikkelen aan een tweetal modellen. Officieel laat het bedrijf dit los: “Gelijktijdig ontwikkelt McLaren Automotive andere modellen om de komende jaren een gamma van sportauto aan te kunnen bieden. Tegen halverwege dit decennium voorziet men een productie van 4.000 auto’s per jaar.”
StijnB zegt
4.000 wagens per jaar afzetten, dream on. AM weet, zelfs met een ‘instapper’ als de V8 Vantage, na al die jaren (opbouw cliënteel) amper beter te presteren.
bigcar zegt
@StijnB: +1, al zie ik die wagen liever als een misvormde 458 droom o.i.d.
ze wilden persé een mclaren look a like 458 die ze konden betalen (of gewoon een 458 die ze konden betalen / of een wagen die de bouwers gewoon wilden maken..???)
NLBUURMAN zegt
@bigcar: wat was er nou eerder, de V8 Vantage of de 458? (retorische vraag), en lees dan je comment nog eens ;)
bigcar zegt
@NLBUURMAN: buurman: hou je kop
mattraket zegt
“Als je als Hollander nu een exemplaar bestelt moet je wachten tot 2012 voordat je hem hebt.”
Als ik de rekensom maak – al 2000 orders en een productie van 1000 in het eerste jaar – dan kom ik ergens ver in 2013 uit.
sir_smokalot zegt
Als alles gelijk verdeeld zou worden wel ja. Maar dit kan natuurlijk anders liggen. Zo is het onze speurneus ter plekke verteld.
StijnB zegt
@mattraket:
Nederlanders krijgen voorrang (ze racen niet voor niets in het oranje :))
autoblogger zegt
@mattraket: de productie is al even begonnen en zal tevens opgehoogd worden, zo neem ik aan… op die maneir is 2012 wel mogelijk.
rechercheur zegt
Hahahaha, een showroom met één auto … :-)
RubenPriest zegt
Ik zie er weinig heil in.
StijnB zegt
@rechercheur:
Percies een Talbot-garage uit de jaren ’80 :)
pjotr zegt
Er zit nu al een ster in de voorruit… ;-)
dicht zegt
McLaren is mooi
McLaren is lelijk
Winterdooi
eerlijk
dennisr zegt
Als ik het goed zie, en even kijk naar het ‘assortiment’ van McLaren, is er dus 1 auto te koop bij die dealert ?
knalfa zegt
@dennisr: Kan je even testrijden he. Meer heb je eigenlijk niet nodig toch, de rest kun je digitaal configureren :P
rotarypowah zegt
Ondertussen in het wassenbeeldenmuseum..
http://www.autoblog.nl/gallery/0_Divers/McLaren_Brussel/McLaren_Opening_Showroom_Brussel_11.jpg
desjonnies zegt
En niemand denkt er over na waarom precies Brussel -de onbereikbare metropool- is gekozen???????
laurensl zegt
@desjonnies: Je hebt er drie grote stations en een goed metro netwerk.
Een luchthaven zelf een oude haven.
Wat onbereikbaar.
autoblogger zegt
@desjonnies: hoofdstad van Europa toch ;)
norge zegt
MP4 ,wat een naam ,lijkt wel een digitaal speeltje .
Doe maar de enige echte Italiaan in deze klasse voor mij.
robbie zegt
@norge: die fikken tenminste lekker ;)
norge zegt
@robbie: Dat heet karakter :)
chrn zegt
Waarom 7 mensen werkzaam bij een autodealer waar je maar enkel één auto kan kopen en misschien één keer in de maand ofzo een werkelijke klant krijgt..
divine zegt
Wat is een autobloggert?
Ruben00 zegt
@divine: Een autoblogger in het Dumperts/Geenstijls.
divine zegt
@Ruben00: bedankt voor de uitleg, die marginale kant van het internet is mij onbekend.
sir_smokalot zegt
Jij komt zeker nooit in Rotterdam. GS heeft niet alles uitgevonden weet je..
autoblogger zegt
@divine: dat ben ik.
love4sportcars zegt
haha, ik moet morgen in Brussel zijn, ik denk toch dat ik even ga passeren!
xilver zegt
Die garage is in Brussel zeker? Iemand met een adresje?
Heb maandag toch examens dus kan ik gelijk passeren :D
autoblogger zegt
@xilver: http://www.brussels.mclaren.com/
Avenue Louise 231-235
rechercheur zegt
@autoblogger:
Avenue Louise, wel een erg mooi straatje … :-)
xilver zegt
@autoblogger: Thx, ik geloof dat het wel de moeite zal zijn. ;-)
dennisr zegt
@xilver: en we willen natuurlijk even een verslag van de eerste indruk… :P
topless zegt
Wie niet zo lang wil wachten:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?usage=&isSearchRequest=true&editSearch=&lang=de&export=NO_EXPORT&sortOption.sortOrder=ASCENDING&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&scopeId=C&makeModelVariant1.makeId=137&makeModelVariant1.modelId=&maxPrice=&minFirstRegistrationDate=&maxMileage=&fuels=&ambitCountry=&zipcode=
TT225man zegt
@topless heeft helemaal gelijk……….en in deze thread (http://www.autoblog.nl/archive/2011/06/20/mclaren-mp4-12c-event-helemaal-uitverkocht-3-jaar) waarin gemeld wordt dat ie voor 3 jaar uitverkocht zou zijn (dus in 2014 zou je dan de eerste zijn) schreef ik al dit:
Die zogenaamde levertijden van 3 jaar zijn bijna altijd onzin en komen vaak of bewust van de fabrikant (schaarste creëert vraag) of het zijn “handige jongens” die 1 of meerdere van deze auto’s kopen om ze snel daarna (tegen een premium) door te verkopen.
Let maar op hoeveel van deze auto’s je binnenkort al met paar km op de teller gaat zien bij Royal Motors Kempen, Autsalon Singen, PACE, van Vliet, etc. (zie die link van @topless)
De NL introductie in Wassenaar was trouwens net zo “klinisch” als de auto zelf. Denk dat ze weinig van deze auto’s in NL gaan verkopen vanuit Brussel. Totaal ander sfeertje/cultuur dan hoe je in NL auto’s van deze prijs aan de man brengt.
mashell zegt
Ze konden niemand van het F1team dat toch dicht bij was voor de opening strikken?
RDC zegt
IK WAS ERBIJ! :P
NLBUURMAN zegt
@RDC: jij blij… zij niet, weer zo’n gast die ‘m niet kan betalen :P
tjorque zegt
hoewel veel mensen deze auto te clinisch vinden (zou top gear daar iets mee te maken hebben?)
vind ik dit wel een retecool ding en zou ik als ik een kwartje uit te geven had ook wel eentje bestellen :)