EV’s zijn hot, dit begrijpt de FIA ook. Vandaar dat de FIA links- of rechtsom ‘iets elektrisch’ in de racerij door onze strot probeert te douwen. We dachten dat een klein beetje elektrificering in de F1 een feit was (met een elektromodus in de pitstraat), maar hier kwam opperhooofd Ecclestone al heel snel op terug, wegens te gevaarlijk. Dus besluit de FIA maar een aparte klasse voor EV’s op te richten.
Per 2013 wil de FIA met deze klasse aftrappen, zo meldt Auto, Motor und Sport. Op een vers op de FIA-site geplaatste PDF doet de autosportfederatie uit de doeken wat precies de bedoeling is. Natuurlijk gaat dit inslaan als een bom, en kijkt er per 2014 geen hond meer naar die ellendige, schreeuwerige Formule 1. Racefans willen immers rust, en geen gejank van motoren aan hun kop.
Een groepje deskundigen onder de naam Electrical New Energy Championship Commission (ENECC) legt momenteel de grondvesten voor de klasse. In het kort: de klasse wordt tussen de F3 en F1 gepositioneerd, de auto’s mogen maximaal 780 kg wegen, en ze krijgen zo’n 500 kW aan maximaal vermogen (680 pk). En dan elke 2 rondjes voor een accuwissel in de pits komen denk ik?
We bekijken het initiatief met interesse van de zijlijn. Onze voorspelling is dat Team Vibo aardig hoge ogen kan gooien tijdens het eerste seizoen. Op de afbeelding ziet u de elektrische EF01 van het Franse Formulec. Video’s van deze pieperd vind je HIER en DAAR.
dennisr zegt
zow! die nieuwe DS4 is een mooi ding zeg…
wel jammer, weer een klasse die ik niet hoef te zien :)
viencentbussens zegt
Kan het zijn dat er iets scheelt met de link van Team Vibo of zie ik ergens een verband niet?
norge zegt
Dat worden korte race’s . 1 rondje misschien 2 ;)
Jokkebrok zegt
@norge: Of juist heule lange!! 14 uur opladen per 2 rondjes
joosthoeve zegt
@Jokkebrok: Hahaha. Na twee rondes; En nu is het tijd voor reclame! Tot over 14 uur….
divine zegt
Een goede zaak, er zullen talloze technische invanties gedaan worden waar op termijn iedereen voordeel zal uit halen (net zoals bij de klassieke F1)
widodh zegt
@divine: Inderdaad! Ik dacht ook dat de F1 er was voor innovatie in de reguliere auto’s ipv enkel vermaak.
EV’s (en hybrides) zijn niet meer te stoppen en is ook prachtige techniek.
De echte petrolhead wil dat wellicht niet toegeven, maar geef toe, een EV danwel Hybride is een prachtig staaltje techniek.
Ik ben dan ook erg benieuwd wat ze hier uit gaan halen. 500kW vermogen! WOW, dat is niet niks. Een Tesla roadster weegt 1200kg en gaat met 200kW vermogen in 3.7 sec naar de 100, ben benieuwd wat 780kg met 500kW aan vermogen gaat doen, ergens rond de 2.5 seconde?
Een fan hebben ze er iig bij!
bredaas zegt
@viencintbussens speciaal voor jou even doorgeklikt
http://www.christineleduc.nl/product/overview/64-toys/?page=1&source=left_category
Mijn vriendin is ook fan!
dennisr zegt
@bredaas: ik zou toch echt twijfelen aan mezelf als mijn vriendin daar fan van was.. :P
jzaero zegt
@dennisr: Twijfelen aan jezelf dan ja ;)
x7phenom zegt
EV’s zijn NOT !!!
bredaas zegt
@dennisr Honden hebben nu eenmaal niet zo’n lange ;-)
jdp1234 zegt
waar gaat de wereld naar toe ??????? stomme EV’s !!!
love4sportcars zegt
gaat ferrari meedoen??? ik weet het niet, ze hebben beloofd om geen elektrische wagens te maken…maarja..ze zeggen zoveel!
roestvrijstaal zegt
Zal wel grappig klinken.. Oordopjes zijn verleden tijd !
xilver zegt
Ben benieuwd naar pitstrategieën… ipv de normale 4 seconden gaan we 4 uur per pitstop krijgen?
sebasjuhh zegt
wat een gayshit, eerst F1 downsizen en nu dit, cool!
sergeklapwijk zegt
Die Formulec kan 20 a 25 minuten op een circuit rondrijden (zie site), dat verschilt niet veel met F3. Als je dan werkt met een beperkt aantal wissels van accu’s word dat nog best interessant. Zeker als je over heel het seizoen maar met dat aantal (zeg 5) mag werken!
desoper zegt
Goede zet van de FIA. Formule 1 is momenteel geen reed aan om naar te kijken. Liever full-electric dan die opgevoerde priussen waar nu in de F1 mee rondgetuft wordt.
Ik vraag me alleen af, of het ook is toegestaan om gebruik te maken van brandstofcellen. Dan wordt het nog interessanter.
tjorque zegt
leuk speelgoed :) klinkt een beetje als een RC autootje maar dan met veel kW’s :)
amateur zegt
Met dit kan je een circuit midden in een stad realiseren, geen geluisoverlast, geen co2 uitstoot.
Misschien wordt het toch nog leuk.
Klojum zegt
Die dingen kunnen natuurlijk ook nooit ‘afslaan’ bij de start, of een misfire geven, of goed in de fik gaan zoals onlangs toch nog gebeurde… Nee, dat worden ‘spannende’ wedstrijden. *gaap*
norge zegt
@Klojum: Een stroomschok als het regent?
tborre zegt
@Klojum: nog nooit gezien wat een batterij doet bij overhitting ? zou toch uit de weg blijven denk ik …
JanJansen zegt
Slim dat ze een beperking op het vermogen hebben gelegd. Ik voorzie namelijk dat er een tijd komt dat EV’s sneller zijn dan de brandstofmotoren in de F1, en dat zou ome Bernie niet leuk vinden.
Bij de formula student hebben ze inmiddels moeite om het vermogen op het asfalt te krijgen (vanaf 1:00min)
http://www.youtube.com/watch?v=5f8ALZT3iAA
tborre zegt
@JanJansen: deze heren verdienen echt respect. wat je ook van ev’s mag vinden, in mijn ogen zullen we dit meer en meer zien in de toekomst. minder onderdelen, minder kans op falende delen… als nu alleen maar die batterijtjes lichter zouden worden….
The360box zegt
Wat voegt die serieus toe aan sport, niks, het kost alleen maar stroom, als ze nu de F1 deels elektro maken zie ik het nut er van in maar die is hopeloos en saai en kut.
baasbas zegt
@The360box: Oh ja, goed argument man. Laten we ueberhaupt stoppen met motorsport. Kost alleen maar benzine! En die raakt op!
Ruben00 zegt
@The360box: Net als een xbox, die heeft de wereld ook niets gebracht en is ook elektrisch.
kungfupanda zegt
Lola gaat alvast vol in de aanval:
http://www.racecar-engineering.com/news/lola-and-drayson-announce-all-electric-prototype/
kevlard zegt
OMG…100 jaar geleden had je ook koetsiers die precies zo reageerden op de eerste “automobielen” als een aantal holbewoners hier op de eerste EV’s ;-) Waar gaat het toch allemaal naartoe, he jongens?
norge zegt
@kevlard: Naar de accu’s?
desoper zegt
@kevlard: Ik ben het volkomen met je eens.
De eerste automobilisten werden ook uitgelachen door de grijze menigte op paard. Diezelfde groep kwam vervolgens met hangende pootjes terug toen bleek dat zo’n automobiel toch wel erg handig was/is.
fransefinesse zegt
@kevlard: Het is helaas de toekomst. En denk dat je helemaal gelijk hebt met de stelling die je aanneemt.
Denk overigens wel dat dit voor een enorme impuls kan zorgen in de ontwikkeling van de EV’s. En dat wordt dan voor de blinden langs het cirquit luisteren naar de banden en de overbrenging.
smokin zegt
@fransefinesse: Yep, totdat men er achter komt dat die stroom ook ergens vandaan moet komen. En zolang 1 op de 100.000 auto’s electrisch is lukt dat onze kolencentrales nog wel, maar als dat aantal groter wordt houdt het heel snel op.
smokin zegt
@smokin: En voordat onze windmolenfanaten er in komen. Op het vermogen dat 1 windmolen levert (uitgaande van een standaard 2 MW molen met een as-hoogte van 78 m) kun je 2 Tesla roadsters laten rijden.
desoper zegt
@smokin: Ik snap niet hoe je aan die berekening komt.
Een tesla roadster heeft een maximaal vermogen van 215kW. Stel dat jouw molen 2MW levert, kun je met bijna 10 tesla’s continue volgas rijden.
Ik snap wel dat een windmolen niet 24/7 werkt en er wat verlies is met de distributie en de accu’s maar je rijdt ook niet 24/7 (volgas) in je auto.
smokin zegt
@desoper: Dat ding heet een 2MW molen omdat hij dat theoretisch gezien zou moeten kunnen produceren. Gemiddeld echter is dat nog niet een kwart. En dat zijn zelf nog de cijfers van de molenfabrikant. Ben bang dat dat nog aan de rooskleurige kant is.
Voor het afname van stroom echter mag je niet naar het gemiddelde kijken, maar moet je naar de piek afname kijken. Anders valt je electriciteitsnetwerk om.
baasbas zegt
@smokin: Niet zo negatief. Een race serie is een geweldig platform om technologische ontwikkeling sneller te laten verlopen. Als dit er is, ga ik er in ieder geval naar kijken! Als met mij nog wat mensen dat doen, dan is het interessant voor sponsors. Als sponsor word je sowieso al graag geassocieerd met “groen” op het moment. Sponsors = geld. Teams die vooraan meerijden brengen meer geld op. Tadaa: je hebt een drive om sneller en sneller te worden.
Je kan nu wel focussen op de beperkingen van het opwekken van stroom, maar een race serie kan leiden tot betere accus, elektromotoren die minder stroom nodig hebben, etc etc.
Aan verbrandingsmotoren is toch ook een hoop ontwikkeld om ze zuiniger te krijgen. Men heeft niet gedacht hmm, we hebben meer brandstof nodig, laten we alleen focussen op het boren van olie…
smokin zegt
@baasbas: Om eerlijk te wezen zie ik dat niet gebeuren. Maar ik help het je hopen. Momenteel is iedereen groen omdat het geld/subsidie oplevert. Zodra het geld gaat kosten houden die principes snel op.
ericc zegt
Ze kunnen stroomkabels trekken in het asfalt zoals bij een “Carrera”-racebaan voor kinderen. Onder de wagen een grote metalen borstel die over het circuit veegt!!!!
desoper zegt
@ericc: Is echter wel gevoelig in de vorm van vervuiling op de weg. Harde regen en sneeuw is uit den boze.
baasbas zegt
@ericc: Dan ga ik ZEKER kijken! Kan niet wachten tot ze zij aan zij bij het punt aankomen waar ze wisselen :)
Of de looping… 8)
mellie zegt
Dit gaat wel een muisstille race worden. Deze race zal ook wel langer duren aangezien ze om de 2 rondes naar de pit moeten voor een accu verwisseling.
Silversurfer zegt
Haha ja wel stiller dan een Formule 1 race. Dat is wel jammer. Je zal wel de banden horen.
Ik denk uiteindelijk wel dat de electrische F1 auto gewoon sneller zal zijn dan een huidige F1 auto. Dat omslagpunt zal spannend zijn. Wanneer zal dat zijn?
Ze zullen idd wel om de zoveel rondes een nieuwe accu moeten halen idd. Maar ja een paar jaar geleden moest er ook getankt worden. Wordt er alleen maar spannender op :-)