Begin juli heeft Mazda de productieband van de RX-8 in Hiroshima definitief stilgezet. En dat betekent dus dat er op dit moment geen auto’s met wankelmotor meer worden gebouwd. Zal dat ooit nog gebeuren? Of was de Mazda RX-8 de laatste auto met dit stukje techniek onder de motorkap?
In Nederland namen we in 2008 al afscheid van de RX-8 toen de nieuwe importeur besloot om de Mazda RX-8 niet meer te importeren. En eind 2010 was de RX-8 al nergens meer te koop in Europa. De reden? Een zeer beperkte vraag en het feit dat de 1.3 liter wankelmotor niet voldeed aan de EURO5 normen. In Nederland zijn overigens 328 exemplaren verkocht.
Komt er ooit nog ene nieuwe Mazda met een wankelmotor? Wie het weet mag het zeggen. In 2007 liet Mazda een 1.6 liter wankelmotor zien met de codenaam 16X, maar de ontwikkeling van deze nieuwe motor ligt momenteel stil door de crisis. Kiyoshi Fujiwara (executive officer-product planning and powertrain development) zegt dat er momenteel een grote discussie binnen Mazda gaande is over de toekomst van de wankelmotor.
Er kleven namelijk nogal wat nadelen aan de wankelmotor op dit moment (hoog verbruik, vervuilend, hoog olieverbruik etc) en Mazda zou liever geld investeren in de nieuwe Skyactiv technologie. Als dat programma zijn vruchten afwerpt en Mazda winst oplevert zal dat geld wellicht gebruikt worden om in de ontwikkeling van de wankelmotor te stoppen.
Het zou zomaar tot 2017(!) kunnen duren voordat we weer een Mazda met een wankelmotor zullen zien. Enige tijd geleden ging er een gerucht dat Audi met Mazda in gesprek zou zijn over het gezamelijk ontwikkelen van een wankelmotor. Een wankelmotor is namelijk wel uitermate geschikt om toegepast te worden in een auto als een Chevrolet Volt of Fisker Karma. De verbrandingsmotor die wordt toegepast in zo’n range extender auto moet namelijk in staat zijn om een constant toerental te leveren en zo min mogelijk te trillen. En daar is een wankelmotor uitermate geschikt voor.
Momenteel werkt Audi overigens als samen met AVL Powertrain Engineering voor de wankelmotor die in de Audi A1 E-tron wordt gebruikt. (via: autonews.com)
UPDATE 23-8 – Mazda stuurde zojuist een bericht de wereld in waarin duidelijk wordt gemaakt dat het eindigen van de productie alleen voor Europa geldt. Andere media hadden kennelijk ook meteen de conclusie getrokken dat de wankelmotor er direct aan ging, maar voor zover wij weten ligt een nieuwe generatie nog wel in de planning:
Er heerst blijkbaar een misverstand over de productie van de Mazda RX-8, gezien het aantal publicaties van de laatste dagen waarin opgemerkt wordt dat de RX-8 niet meer geproduceerd zou worden.
Dat is niet juist.
Het model wordt als rechtsgestuurde versie nog steeds geproduceerd in Hiroshima, voor markten als Japan en Australië.
Dat de auto niet meer in Europa te koop is heeft louter te maken met de rotatiemotor, die een Euro 4 motor is, en dus niet meer verkocht mag worden. Op dit moment is Mazda nog steeds bezig met de ontwikkeling van een nieuwe generatie rotatiemotor.
Aan de andere kant heeft Kiyoshi Fujiwara, Mazda executive officer-product planning and powertrain development het volgende gezegd:
Continuing development of the rotary has been halted for now, but he hopes it will resume in the future, noting the technology is a part of Mazda’s DNA.
“I’ve always said rotary engines literally are part of our soul,” Fujiwara tells Ward’s at a media event here. “We have to continue the rotary-engine evolution.”
We proberen de laatste onduidelijkheden de wereld uit te helpen.
trisx zegt
Kloitn vind het een mooie auto
atakan zegt
Nee =(
hazyscrat zegt
dit is echt wel zonde :(
spiderman zegt
Jammer van die RX-8, leuke auto met dat halve deurtje voor de achterpassagiers. Maar de toekomst van de wankelmotor zal inderdaad wel elders liggen. Hopelijk bouwt Mazda een passende opvolger met reguliere techniek onder de kap, altijd leuk zo’n dichte sportwagen naast de MX-5.
alcantara zegt
Huh, nu pas? Dacht hij allang niet meer te koop was.
Citrofiel zegt
@alcantara: Dat staat er dan ook. ;)
alcantara zegt
@Citrofiel: klopt, voortaan eerst lezen alvorens te reageren…
mbman zegt
Was wel erg gedurfd om dit type motor in een productie auto te plaatsen.Vind het nog steeds een mooie auto.Voor 15000- heb je al een hele mooie.Alleen het olieverbruik is wat minder.Heb al verhalen gehoord dat de motor voor de 100000kn gereviseerd moet worden
RubenPriest zegt
@mbman: en benzineverbruik is ook geen feest
The_12oach zegt
@mbman: Het is aan te raden bij de aankoop van een 2e hands wankel hem meteen te laten reviseren. Omdat driekwart van de mensen niet weten hoe ze met de motoren om moeten gaan. Een koude wankel is geen blije wankel. Waar je bij een normale otto wel beetje gas kan geven moet je een wankel gewoon netjes 15 minuten warm laten draaien alvorens je eventjes kan gaan rijden.
Jochempie zegt
Over het einde: wat heb je in een elektrische auto aan een wankelmotor? Kun je die niet beter thuis laten zodat je een krat bier kan meenemen?
norge zegt
@Jochempie: en dan bier over je accu’s gooien en hopen dat het spanning oplevert ?
joosthoeve zegt
@Jochempie: Range extender?
Sofa zegt
Zozo, nu al??
Jipjj zegt
RIP :'(
valleyman zegt
Jammer, ik hoop alvast dat dit erfgoed nooit verloren gaat. Ik heb al enkele malen een wankelmotor in actie kunnen zien op een circuit ’s nachts en dat blijft toch bijzonder. En in het holst van de nacht kan je hem duidelijk onderscheiden van de rest, het is die met de vlammenwerpers op. :-p
Jokkebrok zegt
Ik dacht dat dat al een tijdje zo was, maar het was dus zo dat ze hier niet meer verkocht werden…
quattroporte zegt
Werd tijd ,wankelmotor=niet betrouwbaar en zeer duur in onderhoud.
Stratos zegt
@quattroporte: mn pa heeft de zijne al 7 jaar en nog nooit noemenswaardige problemen gehad, hij rijdt er elke dag mee trouwens, als ie niet in z’n rx7 zit ;)
Matthijs zegt
zonde :(
EFB zegt
Maar 328 verkocht in NL? Dat is niet echt veel, en dat terwijl ik ze toch regelmatig zie rijden.
alcantara zegt
@EFB: Ik zie/zag ze ook regelmatig, klopt dit aantal wel?
robbie zegt
@alcantara: wellicht dat er nog een aantal gebruikte exemplaren zijn geïmporteerd.
theiz zegt
De wankelmotor is het voorbeeld van verschil tussen theorie en praktijk.
In theorie is het de motor die zuiniger of rendabeler is als de 4 takt motor.
In de praktijk zuipt dat ding benzine en olie.
Op papier ziet het er in ieder geval leuk uit….
Mijn voorspelling: als range extender wordt het ook niets.
Ze hadden in de F1 erop moeten overstappen! Goedkope motor, goede gewichtsverdeling mogelijk, mooi geluid. Veel benzine verbruiken doen die v6 turbo motoren straks ook wel.
robbie zegt
@theiz:
http://wardsauto.com/ar/mazda_rotary_road_110805/
amateur zegt
@robbie: Dus wanneer Robert Davis dat zegt, is dat waarheid. Eenvoudige gedachte……
robbie zegt
@amateur: dat zeg ik niet. Ik haal die quote alleen even aan, wist niet of je dat gelezen had. Aangezien zowel Mazda als Audi er serieus mee bezig zijn zal er ongetwijfeld een kern van waarheid in zitten of enige logica achter het idee.
Time will tell…
amateur zegt
@robbie: Misschien is het commerciele uitspraak van Davis…inderdaad time will tell..
joris8c zegt
RIP 1 van de leukste auto’s om te rijden. Brandstofverbruik is vergelijkbaar met directe concurenten (Nissan 350Z / Chrysler Crossfire / ….)
SimonMc zegt
@joris8c: lol, mazda = +-200 pk, nissan = +- 300 pk.
Met een verschil tussen beiden van 50% in vermogen kan je moeilijk spreken over een directe concurrent…
Lan_Evo zegt
Jammer! Blijft toch een heerlijke motor, dat geluid als je hem start met een koude motor dat die eerst even naar de 3000 toeren gaat. :P
Ik hoop dat er uiteindelijk nog wel weer een opvolger a la RX-7 komt.
d15b2 zegt
De waarde afschrijving op deze dingen is bizar groot. je kan je al voor minder dan €5000(-10.000) al krijgen…
http://www.gaspedaal.nl/Mazda/RX-8/
alcantara zegt
@d15b2: Neen, dat zijn allemaal linksgestuurde importwagens.
Target in Eindhoven verkoopt wel meer mooi spul btw, niet normaal wat daar voor moois in die loodsen staat!
robbie zegt
@alcantara: je bedoelt denk ik rechtsgestuurd ipv linksgestuurd ;)
MAB zegt
nu weet ik nog niet hoe een wankermotor werkt, naja ik ga eve na wikipedia
MAB zegt
@MAB: *wankelmotor
Benjamin1 zegt
@MAB: wankermotor bestaat ook, op en neer gaande beweging met plotselinge propulsie.
The_12oach zegt
We will miss you :( Ernstig gave auto en zeer gave motor. Hopen dat ze met wat nieuws komen.
tjorque zegt
heb wankel altijd kansloos gevonden… leuke technologie maar hij kan gewoon niet meer mee, net zoals een diesel zonder turbo.
ik zie meer heil in turbines als range extenders, vééél simpeler dan een wankel en quasi onderhoudsloos.
raoulkroes zegt
Jammer, het was een mooie wagen!
Treff zegt
heel zonde … was een mooie auto, en de motor was helemaal geweldig!
baasbas zegt
Ik zal er geen traan om laten. Heb nooit warm kunnen worden van die laatste generatie. Ik denk dat het komt door dat stomme compromis van een raar en lelijk half achterdeurtje om dwergen naar achter in te kunnen laten stappen. In mijn ogen is hij dan ook altijd ’te lang’ geweest. Had het een tweepersoons sportwagen geweest, dan had hij me meer aangesproken denk ik..
Daarnaast: aparte techniek is leuk! Maar als het moment gekomen is dat hij het moet afleggen tegen conventionele techniek: doei! Was gezellig. Tot later/nooit/whatever..
135i zegt
Maar 328 exemplaren in Nederland :o Heb deze auto maar 1x gespot, en dat was bij mij in de wasstraat :p
aadfd3s zegt
Zucht…ik wordt een beetje moe van al die onwaarheden die de wereld in geslingerd worden over rotary’s door mensen die er geen of nauwelijks verstand van hebben… Een Wankel heeft geen hoog olie verbruik, een halve liter op 1500 km is erg netjes te noemen voor een sportwagen motor. Heb je je wel eens afgevraagd hoeveel olie een porsche, ferrari of lambo verbruikt? Daarnaast het hele betrouwbaarheids gezeik, ook enorme onzin. Rotary’s kunnen makkelijk 200000km mee gaan, sommige zelfs meer. Met het blok in de gemiddelde sportwagen trek je dat niet.
Het is simpelweg geen motor die je kunt vergelijken met het blok dat in je golf diesel ligt, het is een sportwagen met dito motor, die slijten nu eenmaal een beetje sneller dan een “gewoon” motortje. Vergeet echter niet dat mazda de 24 uur van le mans heeft gewonnen met een rotary. Het blok had na die 24 uur zo weinig slijtage, alle gemeten waardes waren binnen de geijkte afwijkingen van de meet apparatuur. Probeer dat maar eens met een otto motor voor elkaar te krijgen! Zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden….
On-topic: jammer, maar zat er aan te komen. Het was een leuke auto, vond het alleen geen waardige opvolger voor de RX7.
The_12oach zegt
@aadfd3s: AMEN!!
Maar de 787 was natuurlijk bijna constant op ideale bedrijfstemperatuur en dat is ook een heel verschil. Ik heb zat filmpjes gezien waar je 100% zeker kan vertellen dat de eigenaar van een RX hem gewoon koud vol wegtrapt. En dat weet jij ook, is asociaal slecht voor die motoren. Daarom is het het beste om een 2ehands te reviseren weet je zeker dat je geen ellende hebt ervan.
Slijtage bij de wankels is gewoon te groot voor het simpele woon-werk verkeer. Want die laten hem echt niet netjes warm lopen voor ze weggaan. Maar zodra je dat wel doet elke keer. Kan hij inderdaad geweldig lang meegaan. En dat voor inderdaad een “sportmotor” en dat olieverbruik lach ik om. Meeste oude v-tec Honda’s hebben op z’n minst 1l olie op de 500km bij stevig gebruik!
OT: Meer research door Audi en Mazda en we hebben over een paar jaar weer een mooie opvolger. Tenminste dat hoop ik.
aadfd3s zegt
@The_12oach: Klopt de 787 was constant op de ideale temperatuur, maar dat neemt niet weg dat de slijtage minimaal was :)
Koud trappen met een rotary is idd niet aan te raden, maar dat is ook de reden dat de rotary zo’n slechte naam heeft. Veel onwaarheden die verspreid worden en eigenaren die geen enkel benul hebben hoe de motor gebruikt moet worden. Reviseren is niet altijd nodig hoor, gewoon even een “poor man’s” compressie test(15 minuten werk en iedereen kan het) doen om te kijken hoe het staat met de compressie voordat je er eentje koopt. Mocht revisie wel nodig zijn is er nog een enorm voordeel tov een otto, het namelijke vele malen goedkoper en eenvoudiger dan een otto ;)
V-tec blokken zijn idd een grote grap, klinken voor geen meter en zijn enorme olie boten.
Het grote nadeel dat Mazda en eventueel Audi moet overwinnen mom de rotary succesvol te maken is de uitstoot, deze voldoet namelijk niet meer een de eisen( wat wel erg prettig is, is de vrijstelling van de 4-gas meting voor APK maar dat terzijde) en het verbruik moet echt omlaag, want dat is totaal niet meer van deze tijd
dennisr zegt
jammer, mooi ding die RX-8 :) en van 1 kant denk ik niet dat er nog een wankelmotor komt, aangezien hij dus onzuiniger is.. maarja als ze samen met Audi er mee bezig zijn..
Johnnnyboy15nl zegt
Ik vind de RX-8 gewoon een dikke bak XD
Nico94 zegt
Vind het echt jammer. Heb het altijd een mooie auto en mooie techniek gevonden.
CSL zegt
K€t auto..
The_12oach zegt
Great news dus met die update. Misschien dat het nog wel even duurt maar ze komen wel met een nieuwe dus. Hoop dat ze hem wel netjes binnen de Euro5 norm krijgen misschien zelfs al kijken voor eventuele Euro6? Of bestaat die norm nog niet?
mellie zegt
ah balen man dit vind ik echt zonde vondt het echt een mooie auto.Hopelijk komt er snel een wederopstanding van deze auto met euro 5 norm en een schapelijker prijskaartje.
hij mag ook iets zuiniger worden.
rotarypowah zegt
Mazda Japan has just announced that it will launch the Spirit R version of the RX-8 on November 21st in Japan. Like for the RX-7 back in 2002, the Spirit R marks the final limited edition version of the rotary four-door. The car, based on the Type RS 6-speed manual (or Type E automatic) comes with bronze 19-inch wheels, leather trimmed red and black interior, a pair of Recaro seats, red brake calipers and other smaller visual details. Mazda continues to state that development of the rotary engine will not cease, so we can only hope to see more of these Wankel powered sports cars in years to come.
http://speedhunters.com/archive/2011/10/06/news-gt-gt-mazda-rx8-spirit-r.aspx