Is dat niet wat veel voor een kleine 184pk auto? Al heeft ‘ie de notenhouten afwerking van een Rolls Royce.
De eerste prijzen stromen binnen voor wat lijkt Mini’s duurste auto ooit te gaan worden. De Mini Cooper S Goodwood. Er worden er 1000 van gemaakt, 140 gaan er naar de VS. Dan blijven er genoeg over om ook in Nederland een paar te slijten. Verwachtte prijs is ruim €60.000,-. Ons ingewikkelde belastingstelsel maakt een exacte berekening redelijkerwijs niet mogelijk.
Prijzen zijn bekend voor Groot Brittannië en de VS. Bij onze westerburen vraagt de dealer 41k Britse ponden, omgerekend 47k euro. In de VS wil MINI 52k dollar (36k euro) vangen.
Vergelijk je de prijzen dan koop je in de UK voor nagenoeg hetzelfde bedrag ook een BMW 1M Coupé, Porsche Boxster of Nissan 370Z GT met een aardige zak wisselgeld. In Amerika koop je voor hetzelfde geld bijvoorbeeld ook een Corvette. In Nederland varieren de prijzen van genoemde auto’s tussen de 63k en 112k euro. Een klein voordeel voor de MINI: als comfortabel afgestelde Cooper S zal de CO2-straf nooit hoog zijn.
Is meer dan €60.000,- voor een kleine auto toch niet wat gortig? Blijkbaar niet, in deze huidige markt is niets te extreem. De rijken der aarde lijken opzoek naar kleine auto’s. Als het Aston Martin lukt een €50.000,- Cygnet te verkopen, kan BMW het truucje zeker met een MINI. Wie afwerking wil zal betalen.
En jij vond €51.995,- voor een MINI JCW World Championship 50 veel?
The360box zegt
Ik wist niet eens dat de Cygnet ding 50K koste! En wat moet je met dat extra hout? Ik vind het er altijd nep uitzien.
mashell zegt
@The360box: maar dit is echt hout!
timberleek zegt
@mashell:
klopt, maar ik ben het wel met hem eens. het is vaak zo verschrikkelijk lelijk gelakt en gepoetst dat het net plastic is. het is hout, geen spiegel.
dennisr zegt
vergeleken met die Cygnet valt het nog mee, in dit geval heb je zelfs nog een cool wagentje..
wel jammer dat Amerika zo;n kut land is want voor de prijzen zou je er zo gaan wonen, maar is het wel te vergelijken ? ze verdienen daar toch ook minder in verhouding ?
KaCh1ng zegt
@dennisr: als je het aan mij vraagt, verdienen ze onze europese auto’s niet voor die prijs!
The360box zegt
@dennisr: Wat doe jij op carwoman? ;)
dennisr zegt
@The360box: prijzen winnen natuurlijk, vandaag tenminste.. en staan soms leuke dingen op, hoezo ? :) wat doe jij er op eigenlijk ?
The360box zegt
@dennisr: Niks.
trigger565 zegt
@dennisr: Helaas, neen. De ‘gemiddelde’ Amerikaan verdient (gebaseerd op de Purchasing Power Parity-cijfers van het IMF) $47.000 terwijl de Nederlander er $40.700 en Belg $36.100 (alhoewel daar volgens mij een significant verschil is tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië).
Enige probleem is dat ‘de Amerikaan’ niet echt bestaat, door het wat vreemde belastingstelsel (tax cuts voor de rijken…) moet de meerderheid het echter met minder stellen, en daartegenover staat dan een klein groepje extreem rijken.
dennisr zegt
@trigger565: oh dat valt dan weer tegen, we worden dus gewoon nog altijd genaaid.. aan de andere kant hebben wij er een fatsoenlijk land voor terug en in Amerika alleen ellende..
trigger565 zegt
@dennisr: zo kan je het inderdaad ook bekijken :)
Ruben00 zegt
@dennisr: Kijk hoe onze wegen eruit zien, kijk hoe ongelukkigen een uitkering kunnen genieten, kijk onze pensioen-regeling, dat moet ergens van betaald worden.
kungfupanda zegt
Status, status, status…
Meer is het niet. Net als Apple en Audi.
Ben je een yup dan rij je al bellend met een iPhone in een Audi of een Mini.
Of al die patsertjes in een X5 of Q7. Economische crisis my ass.
kungfupanda zegt
@kungfupanda:
Ik en PC’s. Een echte ramp….
Had geen reactie op Ruben00 moeten zijn. Sorry!!
jzaero zegt
@kungfupanda: Jealous?
kungfupanda zegt
@jzaero:
Geef me een reden waarom ik jaloers zou moeten zijn?
Ik heb namelijk al een Panda en daar lach ik iedereen mee uit.
Kostte geen drol , rijd 1 op 20 , kan een big-screen-tv in , kan er in slapen , kom 1 keer per maand bij de pomp , ben sneller door centrum eindhoven dan menig impreza of golf-petje , kan 180 graden draaien zonder te hoeven steken , heb goed zicht rondom , kan uit en instappen zonder rugpijn , kan met me 13 inch stalen porno’s elk stoeprandje pakken.
Waarom zou ik jaloers moeten zijn?
Oh wacht , een Panda heeft natuurlijk geen status ……
jzaero zegt
@kungfupanda: Nee hoor, ik rijd zelf met een Starlet 1.3Xli, net zo zuinig, net zo fijne auto, lekker fel op het gas ook dus ik heb niks per se met status, alleen klink jij wel zo. Ik rijd ook met een BMW 5 serie, die hebben echter toch wat fijnere kwaliteiten die je in een goedkopere auto niet hebt. Dat verschil kan ik prima eruit halen, sowieso het vertrouwen dat je in een auto hebt in een bocht is bij de BMW bijvoorbeeld al stuk hoger en daarnaast is het een veel soepelere auto.
kungfupanda zegt
@jzaero:
Nou klonk ik toch wel negatief over status dus daaruit had je moeten kunnen opmaken dat ik niks met status heb. (anders reed ik ook geen Panda)
Met BMW tegenwoordig net hetzelfde want voor veel minder geld heb je bij concurenten als Opel, Renault, Citroen en noem maar op dezelfde waar voor een lagere prijs. Het is alleen die badge die er voorop zit die telt tegenwoordig.
Net als met telefoons. Waarom een iPhone als je ook een Huangwei kunt hebben?
jzaero zegt
@kungfupanda: Toevallig heb ik een iPhone, ikzelf vind het besturingssysteem beter ;) Net zoals ik de experience in een auto belangrijk vind, niet alleen status.
timberleek zegt
@kungfupanda:
alleen dat zicht rondom ben ik het niet mee eens.
ik heb eens een week gereden met de panda van mijn zus. alleen vanwege beenlengte moest de stoel wel dusdanig ver naar achter dat ik niet kon kijken wat er links naast me reed. daar zat namelijk de deurstijl;-)
kungfupanda zegt
@timberleek:
Dat had ik in het begin ook wel. Maar die b-stijl heeft veel voordelen!
Tijdens lange ritten kun je er goed tegenaan hangen en geeft ook wat steun in snelle rechter bochten. :)
En in combinatie met geblindeerde ruiten ziet de politie minder snel of je aan het bellen bent.
E550 zegt
@dennisr: Als je in Amerika een goede opleiding hebt gehad ben je binnen en verdien je veel meer dan in NL. Als je niks doet, krijg je niks.
RickB zegt
Vind het ook wel mee vallen, als je ziet wat ene “normale” Mini al doet, en dan is deze onderhanden genomen door Rolls!
jaguarsaab zegt
ze vragen er teveel voor!
voor dat kan je een SUV of een sedan kopen
RickB zegt
@jaguarsaab: Als je het (lease)bedrag hebt, en je bent maar in je eentje bent, is dit een leuk iets. Exclusief, mooi en (voor jou doen) betaalbaar!
Nico94 zegt
Meer dan 40.000 euro zou ik er echt niet voor uitgeven. Want dit gaat echt te ver!
adyton zegt
Belachelijke prijs, maar wel mooi interieur. Heel wat elementen van deze mini zitten heb ik ook in mijn mini laten zetten. De garage heeft dat gedaan en kostte heel wat minder dan dit!! Ok dat hout is wat exclusiever.
floryn zegt
@adyton: Wat heb je op je mini laten zetten dan en waarom achteraf? Gewoon benieuwd.
adyton zegt
@floryn: De zwarte telers (komen eigenlijk van de JCW) En veel plastic op stuur en middenconsole en de ‘chromen’ ventilatieringen in pianolak laten verven. En bruin leder op het stuur zoals de zetels en andere accenten. Die wijzigingen geven het ook al een heel exclusieve look. En nog een paar dingen, maar die zitten gewoon in de normale accessoire-lijst. Dat is het leuke aan een mini. Je kan het eindeloos personaliseren. Ik zou geen andere eerste auto willen hebben!
adyton zegt
@adyton: tellers*
dennisr zegt
eigenlijk zijn alle auto’s op de wereld te duur hoor, je hoeft enkel realistisch na te denken om dat te zien..
lincoln zegt
@dennisr:
nope .. ze zijn stuk voor stuk onevenredig goedkoop ..
dennisr zegt
@lincoln: leg dat eens uit dan ? je kan me in elk geval niet wijsmaken dat de auto’s het ”waard” zijn.. ondanks dat waarde vaak niet met geld te betalen valt.. aangezien een stuk schroot voor de een meer waarde heeft als een Bugatti voor de ander.. maar vertel :)
lincoln zegt
@dennisr:
zolang er auto,s verkocht worden die duurder zijn dan een Dacia Logan bijv. zijn ze goedkoop ..
zo,n ding kan met gemak de wereld 4X rond ..
als je het moet lopen zijn de schoenen die je nodig hebt duurder ..
zelfs (zoiets belachelijk goedkoops als) vliegen is duurder ..
dennisr zegt
@lincoln: of ik begrijp het verkeerd, of jij beweerd net dat alle vlieg-tickets bij elkaar duurder zijn (om 4x de wereld over te gaan) dan de aanschaf van een auto, wat moeilijk te zeggen is als bedragen variëren van 10.ooo tot 1.000.000, dus op wat voor prijs is dat gebaseerd ? sterker nog, als jij van hier naar Amerika vliegt, van Amerika naar Japan, en dan terug naar hier, ben je de wereld rond geweest voor, zeg 4000, doe je dat 4 keer kom je nog niet op de helft van de Mini..
mogelijk begrijp ik het allemaal verkeerd, dan mag je het ook zeggen :P
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
@dennisr: +ien. Fryslân Boppe!
dennisr zegt
@bmwmaaktrijdengeweldig: haha :mrgreen: hoeveel Friezen zijn hier eigenlijk ? ontdek er steeds meer.. :P
lincoln zegt
@dennisr:
het principe “auto” is en wordt alleen maar goedkoper ..
en net als hologes kan je zo duur maken als je wilt ..
de essentie is en wordt alleen maar goedkoper ..
negativan zegt
Voor dat geld, wil ik ook dat xtc loeder op de motorkap.
floryn zegt
De prijs valt wel mee. In de jaren zestig en zeventig maakten Wood & Pickett en Radford mini’s voor de rijken der aarde die nieuw meer dan een Rolls kosten. Die waren dan ook wel enigszins coachbuilt en veel grondiger aangepakt. Daarbij is deze tender nog een beetje laf. Facel Vega koplampen voor de wereld.
pieterveer zegt
Ik vind het concept echt geweldig, in de sfeer van Wood & Pickett inderdaad! Wat de prijs opdrijft, net als met een Rolls, is het aantal uren handwerk en de kwaliteit van de materialen. Past ook in deze tijd denk ik. De rijkeren onder ons kunnen hier makkelijker in de stad rijden dan in hun Audi of Jag, zonder op luze in te leveren. In tegendeel zelfs. Ik zou ook uit mijn hoofd niet zo snel een auto kunnen bedenken die zich op dezelfde markt begeeft. De Cygnet telt niet echt, die kan je alleen kopen als je al een echte Aston hebt. Of is dat idee alweer geschrapt?
adyton zegt
@pieterveer: Ik geef je volledig gelijk. Ik redeneer op dezelfde manier. Een Mini is echt ideaal in de stad. En de extra luxe is mooi meegenomen. Zeker luxe van Rolls Royce. Voor de rijken is dit een prachtig alternatief, maar toch moet je toegeven dat de prijs heel hoog ligt. Eerste berichten waren scahttingen van 45000-50000€. Ik heb dat project eventjes gevolgd omdat ik heel geïnteresseerd was. Maar vermoedde al een te hoge prijs.
vale46 zegt
Zo veel geld, en dan staat er nog zo een grote antenne op je dak :s
BMW & RR hebben kleine haaienvinnen, waarom deze niet?
Het paste niet binnen het budget waarschijnlijk…
Vrouwenauto’tje voor stinkend rijke families.
Alwood zegt
@vale46: uberhaupt is een pukkel of spriet onacceptabel op een premium auto… een beetje fatsoenlijk merk werkt de antennes (ook GPS) gewoon weg.
kan me er inderdaad mateloos aan irriteren! kutpukkels altijd ;)
vale46 zegt
@Alwood: Een haaienvin zou ik al mooier vinden dan dit, helemaal wegwerken is natuurlijk nog veel mooier.
jippie zegt
Tja, ongetwijfeld zijn er mensen die het heerlijk vinden om belazerd te worden. Anders kan ik het niet noemen voor een Mini van 65K.
Sciurida zegt
Dit is het bewijs dat er een té kleine groep té veel geld heeft. Als er serieus mensen zijn die 60.000 euro overhebben voor dit soort wanproducten ben ik ervoor om de belasting op vermogens boven de miljoen extra te belasten, puur om dit soort decadentie te voorkomen. En nou aub niet beginnen met het vervelend wordende: ‘ehh je bent gewoon jaloers’. Dit heeft niks met jaloezie te maken, maar met fatsoen. Je kunt als rijke Amerikaan toch niet met deze auto door Los Angeles rijden, wetende dat een paar blocks van je vandaan mensen letterlijk sterven van de honger? Hou eens op, het wordt tijd voor een nieuw economisch systeem!
Nog een ander voorbeeldje van decadent, uit de kluiten gewassen graai/grijp-kapitalisme: http://spendlikeaking.blogspot.com/2009/02/boeing-747-8-vip-business-jet-bbj.html
xilver zegt
@Sciurida: Een groot stuk van de superrijken zijn er gekomen door een geniaal idee en keihard werken… Kijk maar naar Steve Jobs of Warren Buffett (die man is 80+ en werkt nog altijd… welke proleet kan dat zeggen…). Probleem is dat de gewone man met een standaard inkomen dit niet ziet en enkel de decadentie ziet van die rijkdom. Vergeet wel niet dat op een maar mensen na, al de superrijken 50+ zijn en dan pas tijd hebben om te beginnen met leven. De normale mens werkt 38 uur per week… deze mensen doen er misschien 80 en dat gedurende 20/30 jaar.
Toegegeven geluk is ook een beetje nodig maar ik ben van de mening dat men zijn eigen geluk creëert. Vooraleer te kappen op de rijken, kijk eerst eens verder dan wat je effectief ziet en vraag je eens af wat die mensen hebben moeten opgeven om tot die rijkdom te komen…
Sciurida zegt
@xilver: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/2850481/2011/08/16/Warren-Buffett-Miljardairs-zijn-genoeg-vertroeteld.dhtml
;)
Ik heb hetvooral over olie/gas/goudmijn bezitters die feitelijk niet veel hoeven te doen voor hun fabelachtige rijkdom. Ik zie Steve Jobs en Warren Buffet niet snel dit decadent wanproduct kopen. Verder ben ik het grotendeels met je eens, maar wijs ik je er wel op dat wij in Nederland dankzij ons progresieve belastingstelsel / gezondheidsstelsel gemiddeld veel beter leven dan een Amerikaan. Daar wil ik wel bij zeggen dat ik 52% te hoog vind, dat moet wat mij betreft uit principe naar 50%…
xilver zegt
@Sciurida: Daar heb je een punt, vandaar dat ik ook sprak over een groot stuk van de superrijken ;-). Die belastingsvoet van 50% vind ik sowieso al diefstal. Dat wil dus zeggen dat zonder die belastingen je dubbel zo veel zou verdienen. Ik ben er van overtuigd dat door beter beheer van de staatsfondsen de belastingen een stuk lager gezet kunnen worden…
xilver zegt
Ik zou de huidige prijs van een Mini nog niet willen betalen aan zo’n ding… laat staan aan deze… Die dingen rijden goed (o ironie.. heb zelf zo’n ding voor mijn deur staan) maar ze zien er niet uit…
alfamail zegt
Jamaar een beetje wortelnoten hout is dan ook gewoon enuerm duur…. Weet je hoeveel water je zo’n boom moet geven gedurende zijn leven en hoe oud die krengen wel niet moeten worden voor eenbeetje dashbord???
Reteduur gewoon!
Ps; ik nog een waaibomenhouteren dashje liggen van IKEA…..
Kost niks ;-)
case zegt
Ik winkel niet in deze prijsklasse, maar als ik dat wel deed, zou ik deze uitvoering zeker overwegen. Al was het maar omdat je niet hoeft te jeremiëren over welke opties je wel en welke je niet op de lijst moet aanvinken. Laten we wel wezen, meestal zeggen basisprijzen niets over het bedrag wat uiteindelijk op de factuur komt. Daar heb je hier vast geen last van. Veel van de commentaren lijken me ingegeven door het typisch Nederlandse “beste koop” misverstand van de Consumentenbond. Het geeft houvast, zeker, maar een gelukkig leven krijg je er niet door.
KaCh1ng zegt
@case: je kan een audi a6/bmw 5 serie met 65d euro kopen! , grotere auto valt meer op
KaCh1ng zegt
schandalig duur ook , 47d € in belgië , is deze auto 3x meer auto dan een one D?
adyton zegt
@KaCh1ng: Ah verdorie. Dat is dan toch de prijs ongeveer dat ze gezegd hebben!! Ik had er niet over nagedacht dat dat natuurlijk de Nederlandse prijs was. Dom :-) Het is nog steeds iets te veel, maar het is al redelijker. Eigenlijk is het maar een 10.000€ meer dan een full option full option Cooper S.
pomfriet zegt
pompen die shit mooie bak
dieter2301 zegt
Ja, stop em maar lekker in je r**t. 65k, alsjeblief seg..
Darahan zegt
@dennisr
Vergeet niet dat Amerikaanse prijzen zonder state tax (BTW) zijn, zo’n 10% afhankelijk van welke staat.
norge zegt
Voor dat geld koop je toch het hele merk?
meneersander zegt
kost een Corvette maar 37k in Amerika? Ik woon echt in het verkeerde deel van de wereld…
dennisr zegt
@meneersander: valt mee hoor, wat betreft dat verkeerde deel van de wereld, in Amerika rij je wel een leuke auto, maar alles om die auto heen is kut, de wegen zijn niet zo als hier, volgens mij zijn bijna alle voorzieningen niet zoals hier..
en nou bedoel ik niet dat Amerika ver achter loopt ofzo, of dat het een armoedig landje is.. maar het is volgens mij wel een land met verkeerde prioriteiten en volgens mij mag je dan blij zijn dat je hier woont, dan maar wat langer sparen, of wat harder werken, maar dan is het plaatje wel compleet en heb je alles goed :)
E550 zegt
@meneersander: Als je lui bent en een lage opleiding hebt, kun je beter in NL blijven. In Nederland kun je lekker niks doen en toch een uitkering krijgen (+ een zwart baantje).
Freewarefreak zegt
Prachtig interieur.. prachtige prijs. Maar rijken zullen er altijd zijn. Vind de Lamsvacht schapenmatten echter walgelijk. Staat totaal.. weet ik veel.. ouderwets.
Donstil zegt
Valt allemaal best wel mee. Een volledig aangekleede CooperS gaat al snel over de 45k heen.
Deze zou dan 20k duurder zijn maar wel 100x beter afgewerkt en goed exclusief.
Waarom zit er geen CooperS motorkap op deze CooperS trouwens?
Lucb zegt
@Donstil: Ik denk dat je hier ook nog wat opties kunt aanvinken en dat het al gauw duurder wordt.