Wie, net als ik, vindt dat we de laatste jaren disproportioneel veel zijn doodgegooid met getunede Cayennes heeft waarschijnlijk wel behoefte aan iets ècht vernieuwends. Merdad is een Brits bedrijf dat gespecialiseerd is in tuning van met name Porsches. Ze waagden zich óók aan een enorme ombouw. Een Cayenne met slechts twee portieren was het resultaat.
Less is more? Gisteren was al te zien hoe een Range Rover eruit ziet als er twee deuren weg worden gehaald, nu is de Cayenne aan de beurt. De voorportieren zijn twintig centimeter verlengd en de achterportieren zijn verwijderd. De B-stijlen zijn daarom naar achteren verplaatst, de C-stijlen zijn echter nog steeds aanwezig maar van buiten nauwelijks zichtbaar vanwege het erg donkere glas van de achterste zijruiten. Zit je in de auto, dan word je verrast met het feit dat deze twee stijlen er nog steeds zijn. Je wordt nog méér verrast door het bijzondere interieur. Er zijn vier aparte stoelen geplaatst, die je misschien wel uit een andere auto herkent: de Ferrari 599 GTB Fiorano! De voorste stoelen zijn bovendien nog aangepast, opdat ze nu voorover kunnen kantelen om toegang tot de achterstoelen te bieden. Je merkt meteen dat je in iets heel erg bijzonders zit. De eigenaar, Merdad zelf, liet ons nog een blokje om Harrods mee rijden om te demonstreren wat de auto allemaal kon. De 4,8 liter V8 is voorzien van twee andere turbo’s dan de originele, waarmee het maximum vermogen nu op 680 pk ligt. Hij is daarmee waanzinnig snel.
Tot nu toe is het afgebeelde exemplaar het enige van dit model, maar wie er graag zelf een wil kan op de website van Merdad vinden wat hij moet betalen. De ombouw van de koets zelf kost alvast £220.000, voor een conversie zoals is afgebeeld betaal je £295.000, maar dan moet je wel zelf een donorauto meenemen. Als je in Chelsea woont is de kans groot dat je die alvast hebt staan.
mcf1 zegt
ziet er zeer netjes uit!
rechercheur zegt
Mooie foto’s, weinig licht, lange sluitertijd op statief. Duidelijk veel beter dan “doodgeflitste” sfeerloze kiekjes, mooi omgevingslicht en sfeer van de straat weten te behouden.
Owww ja, die auto… niet mijn ding.
dennisr zegt
wow zou er bijna geen cayenne in herkennen.. vind hem verder niet zo mooi afgemaakt, bumpertjes enzo maar vind het wel een vet ding!
laurensl zegt
Ik heb net op hun site gezien dat ze ook de nieuwe Mclaren onder handen hebben genomen.
Hoe komen ze aan al dat geld?
dennisr zegt
@laurensl: rijke klanten ? :P
Nino zegt
Cayenne hatchback:D Dik, maar niet mijn ding…
vale46 zegt
Getunede Cayennes zijn meestal spuuglelijk, maar deze kan ik best wel pruimen hoor :)
Coupe’s zien er gewoon altijd beter uit!
automistje zegt
nette wagen, hopelijk zal de cajun er ook zo uitzien…
fep739 zegt
best cool maar toch dik zonde dat er kleurverschil zit in de gespoten onderdelen.
Teerdz zegt
Als je er in hebt gezeten, is het wel jammer dat er dan geen interieur-foto’s zijn.. Ben wel benieuwd dan, met die Ferraristoelen.
T16 zegt
@Teerdz: http://www.merdadcollection.com/The_Merdad_Collection_Catalogue_2011.pdf Hier kun je lekker klikken en kijken.
mout zegt
@T16: Dan lees je o.a. dat de verbouwing 295.000 pond kost. Hopsa.
T16 zegt
@Teerdz: Nog meer foto’s, ook van het interieur. http://www.merdadcollection.com/press.html
maxx1 zegt
Ziet er erg gaaf uit! Wat is de top en 0 naar 100 tijd?
laurensl zegt
Wel top dat je een blok mee kon rijden.
Heb je dat zelf gevraagd of heeft meneer Merdad het zelf voorgesteld?
gebruikersnaam zegt
Lookin’ good
mylvan zegt
Ik vind hem echt wel vet zo maar ligt het nou aan mij of oogt het model zoals hij nu is na verbouwing een beetje Japans??
maxx1 zegt
@mylvan: Dit type cayenne heeft een Japanse achterkant :( vooral de achterlichten! Enorm jammer want ik vind het van de voorkant een stoer ding
BJ zegt
Dat is toch wel erg gaaf gedaan. Ben niet zo’n voorstander van de voorkant, maar de conversie zelf en de achterkant zijn cool :-)
wimbers zegt
goede verhoudingen, hij ziet er meteen een stuk kleiner uit..
gregorius zegt
Het lijkt wel een A3 met wat rare spatborden en achterlichten.
Wel geslaag, maar het geld niet waard….. by far!
mckroket zegt
stel dat er geen b-stijlen in zaten…. dan had je de ultieme gangster bak.
mortsel2640 zegt
Haha, eerste foto “dreams” tja het blijft maar een droom :(
ralfast zegt
ik ben met mijn aandacht wbt cayennes blijven hangen bij de Chopster. Nog niet overtroffen wat mij betreft…
ralfast zegt
ik ben met mijn aandacht wbt cayennes blijven hangen bij de Chopster. Nog niet overtroffen wat mij betreft…
xilver zegt
Wel, die wil ik best! Ondanks dat de eerste foto me enorm deed denken aan een VW Golf (wat eigenlijk nog niet zo slecht is ;-)).
RickB zegt
Heerlijk, jammer dat Porsche dit nooit heeft verzonnen!
Ook super mooie foto’s! ;)
cassiewollie zegt
sirieus vet idee, ben alleen niet weg van die bodykitjes en velgen
Frankypanky zegt
Erg netjes gedaan…Maar ik had voor witte of matzwarte lak gekozen.
Mss. brengt dit exemplaar Porsche wel op een idee? Ach, er komt/is toch al een Porsche met dieselmotor, dus waarom geen driedeurs-versie van de Cayenne?