Ben je net lekker aan het powersliden met je Camaro, ploffen spontaan je side-airbags. Resultaat: brandwonden voor de passagier.
Paul Beiswenger gaf deze Camaro de sporen op de Michigan dragstrip afgelopen weekend. Helaas kon de Camaro de driftstijl van Paul niet helemaal verwerken en vermoedde de auto dat hij op z’n zijkant of dak ging belanden. Tenminste, dat zegt Alan Adler -woordvoerder van GM- die om een reactie werd gevraagd. Hij vermoedt dat een combinatie van snelheid en voertuighoek ervoor hebben gezorgd dat de sensoren een koprolletje voorspelden en dus de airbags hebben geactiveerd. Dat gaat wel heel makkelijk dan amigo, ik zie geen wieletjes loskomen bijvoorbeeld! “The airbag system cannot wait until it is too late to deploy the airbags.” Ok, maar misschien kan het ding wel even wachten tot er twee wieltjes los van de grond komen?
Gelukkig viel het mee met de verwondingen, maar een airbag is natuurlijk geen schatje. Er wordt een accellerator gebruikt die ervoor zorgt dat de airbags binnen no-time opblazen en daarbij komt nogal wat warmte vrij. In dit geval genoeg om wat brandwonden te veroorzaken bij de passagier. Auch!
Persoonlijk vind ik het nogal typisch dat bij dit soort spielerei de airbags al kunnen ploffen. Voor Chevrolet hoop ik daarnaast dat de bestuurder (en vooral ook de passagier) zo relax blijft onder het geheel want in de Amerikaanse claimcultuur zou het helemaal niet gek zijn om een paar miljoen te eisen.
Via Jalopnik
gillet zegt
das schrikke :D
gillet zegt
maar wat wil je ook met een “supercar” van 22,805 $ meer investeren in veiligheid minder in patserigge motoren
rechercheur zegt
Die Amerikaanse rommel is ook alleen maar gemaakt om rechtdoor te gaan. Als je dan vervolgens gaat driften, da’s natuurlijk vragen om problemen ….
SvenB zegt
@rechercheur: Helaas heb ik een soort gelijk probleem mee gemaakt met een e36 m3 cabrio.
Daarbij knalde de rollbars omhoog tijdens het driften.
Die waren wel te resetten, maar je schrikt je toch rot als er plotseling zo’n knal achter je vandaan komt
KaCh1ng zegt
@SvenB: E36 en een camaro zijn van een andere tijdperk! en de rollbars is normaal , als de wagen denkt dat je overkop gaat dat ze uitpoppen , airbags kosten duur dat resetten toch niet?
DeShompies zegt
@KaCh1ng: Zijn spelling en zinsbouw te veel gevraagd?
johanhummer9 zegt
@DeShompies: hou je bek
OverSoft zegt
@rechercheur: Tegenwoordig gaan die dingen nog best hard de bocht om, daar verkijk je echt op. De tijd van starre achterassen is wel redelijk voorbij…
darksupra zegt
@rechercheur: Staat gewoon op een Holden platform hoor, dus bochten nemen kunnen ze zeker wel.
Design_Driven zegt
Ik neem ook aan dat GM het vervangen van de 2 airbags even betaald. Als ze dat niet doen zou zelfs ik naar de rechter stappen laat staan een Amerikaan.
resulutionNL zegt
Ik zou gelijk paar miljoen eisen, en zeggen dat ik niet meer durf te driften :lol: bam paar miljoen rijker niedan? :D
Esprit_de_Flandre zegt
@VWTouran75: Maar dan mag je ook nooit meer driften, anders eisen ze hun geld terug…
st33fie zegt
Kan ook echt alleen maar weer bij een FAKE YANKEE wagentje
axel zegt
wel grappig ik lees net op autoweek.nl dat de Pagani Huayra niet de vs in mag vanwege de airbag. deze kan namelijk niet voelen of er een kind op de stoel zit of niet. maar een camaro waarbij de airbags ontploffen tijdens een drift kan blijkbaar wel.
Esprit_de_Flandre zegt
@axel: Simpel toch. Een grote ‘warning’ sticker in de auto om te zeggen dat er GEEN kinderen in mogen…
xilver zegt
@Esprit_de_Flandre: Zoals ze die ook op microgolfovens plakken om hun kinderen/huisdieren daarmee niet te drogen…
Esprit_de_Flandre zegt
@xilver: Idd :mrgreen:
xilver zegt
@Esprit_de_Flandre: LOL, aangezien we nu toch over belachelijke road signs bezig zijn, hier mijn persoonlijke favoriet:
:mrgreen:
RoT___ zegt
@axel: hebben ze om gewicht te besparen de mogelijkheid er uit gehaald om de airbags aan de passargierszijde uit te zetten?
mashell zegt
Weinig kans op schadevergoeding lijkt me. Het ESP was vast uitgeschakeld en de auto was onjuist geprepareerd voor het “rijden” op een circuit.
fortuna zegt
@mashell: Maar als er een knop staat waarmee je ESP kan uitschakelen, dan zou de airbag nog niet mogen afgaan. Alleen als ze ESP zouden uitgeschakeld hebben door het verwijderen van een zekering oid zou je een punt hebben.
xilver zegt
Ja man… dan schrik je jezelf toch kapot :D
dennisr zegt
haha ik zou het toch even proberen bij de rechter, je weet maar nooit :D ben je toch even makkelijk miljonair geworden :lol:
Benjamin1 zegt
Alsof ik op de passagiersstoel ga zitten.
SRT8 Hemi in Black
F1Tim zegt
Dit zou (waarschijnlijk) nooit gebeurd zijn als ie niet zou driften!
lenyboy zegt
haha ik vind hem wel geniaal, je zou zelf maar ff gaan driften met zo een auto en dan krijg je ineens een airbag in je smoel xD
Yeelen zegt
Ik zou me kapotlachen moest dit bij mij gebeuren :D Da’s nog eens een verhaal om te vertellen aan je maten ;)
spiderman zegt
Sue the bastards! Wat een waanzin, als je bij een beetje driften al je zijplofzakken eruit ziet knallen. Eruit halen en niet meer vervangen, wat een rotzooi. Een airbag mag pas afgaan als je je auto platrijdt.
consumptieverplicht zegt
Niet zo zeuren over de kwaliteit van Amerikaanse auto’s. Die wagens daar kunnen teminste driften met 8 cilinders en achterwielaandrijving. Daar kunnen wij alleen maar van dromen, met een vierpitter en voorwielaandrijving.
corvettez06 zegt
ga geen namen noemen, maar dat gezeik en maar iedere mogenlijkheid aan te pakken , om amerikaanse auto,s af te zeiken, begint nu zeer zielige kinderachtige vormen aan te nemen, te veel gepest op school zeker , kijk eens even naar al de niet us merken met hun zeer grote terug roep acties , en gevaarlijke ongelukken veroorzaakt door de gebreken .