Zullen we meteen de Daewoo-badge maar weer terughalen dan?
Op een presentatie aan analysten in Detroit heeft General Motors zijn Europese srategie voor de komende tijd uit de doeken gedaan, zo schrijft Automotive News Europe. De essentie: Chevrolet gaat in Europa het ‘entry-level’ merk worden, Opel onderscheidt zich (als gevolg hiervan) door meer ‘upscale’ te worden. Hiermee moet de identiteit van de twee merken duidelijker worden.
Het Europese marktaandeel van Chevy ligt op 2,5 procent, dus daar is nog wel aardig wat te winnen. Daarnaast is Opel zelf gretig om verkopen bij o.a. zijn Duitse concurrenten (VW!) weg te snoepen.
Je zou je bij dit nieuws trouwens af kunnen vragen wat voor badge de Opel Junior gaat krijgen. Misschien dat hij als Chevrolet door het leven gaat? Ik denk het trouwens niet, aangezien hij in dezelfde fabriek als de Corsa gebouwd gaat worden, dus dan heb je liever 1 bak met onderdelen dan twee natuurlijk.
Verder werd nogmaals (voor de 100.000ste keer) onderstreept dat Opel niet te koop staat, dus we verwachten over een week of twee wel een overname uit Duitse of Koreaanse hoek.
Werd er verder nog iets interessants gemeld? De baas van GM Europe, Nick Reilly, gaf aan dat GM te veel auto’s bouwt (of eigenlijk: te veel capaciteit heeft), GM is van plan het aantal platformen waarop wereldwijd gebouwd wordt te halveren tot 14, om zo flink te snijden in de ontwikkelingskosten. Een voorzetje op de bezuinigingen werd alvast genomen door de UK Advanced Design Studio dicht te gooien.
Oh, en we krijgen vanaf volgend jaar natuurlijk Cadillac weer terug in Europa. Waarschijnlijk wordt de rangorde als volgt: Chevrolet (instapper) – Opel (premium) – Cadillac (superduper-premium). We gaan het meemaken.
joppevr zegt
Ohlala wat zijn we nu weer aan het doen!!!
Search zegt
Opel als premium, vraag me af of de leaserijder daar wel op zit te wachten, volgens mij kunnen ze gewoon beter blijven concurreren met VW ik denk ook niet dat Chevrolet geloofwaardig zal zijn als concurrent van VW.
sir_smokalot zegt
Premium is een rekbaar begrip, het valt zelfs wel een containerbegrip te noemen. Het is me nog niet helemaal duidelijk, maar volgens mij is het meer een kwestie van Chevrolet wat lager positioneren, dan Opel hoger positioneren. Bovendien levert het merk toch al aardig goede kwaliteit, maar of je dit premium wilt noemen ligt aan je eigen definitie van dat begrip.
The_12oach zegt
@sir_smokalot: Mooi verwoord. En het klopt wel. Opel is gigantisch gegroeid in de afgelopen jaren. Het zijn allemaal zeer goeie auto’s geworden. En vooral heel mooi! Ik zou er met plezier in rijden.
Search zegt
@sir_smokalot: Maar Opel is toch al hoger gepositioneerd dan Chevrolet? Als ze niet premium gaan, dan zou er dus niet veranderen? Of willen ze semi-premium?
Jochempie zegt
Misschien kunnen ze als smaakmaker (en Audi A5-concurrent) de Opel Calibra een beetje vlotjes terughalen?
406_v6 zegt
@Jochempie: De calibra als A5 tegenhanger??? Kunnen ze beter de Monza van stal halen ;)
Jochempie zegt
@406_v6: Nou ja, de Insignia is op de leasemarkt een concurrent van de A4. De A5 is daar de coupéversie van. De Calibra zou dan een coupéversie van de Insignia worden, net als dat die dat van de Vectra was.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, ze hebben hun Europese premium merk laten creperen, dan leuk je dit soort onzin… Als ze het geld wat ze gaan investeren/weggooien om Cadillac weer in europa te lanceren in Saab hadden geïnvesteerd (zoals de.bedoeling was!!!) hadden ze nu een volwaardige concurrent voor de andere Europese premium merken!
bobb zegt
In NL is Cadillac alweer een flinke tijd terug met een nieuwe importeur en een handvol dealers.
dennisr zegt
chevrolet als instapmerk… geld dat ook voor de Camaro en Corvette ? vind ik nou niet bepaald instapautotjes..
verder vind ik de nieuwe moedellen van opel mooier dan die van chevrolet.. Vooral de insignia vind ik een hele mooie! :mrgreen:
The_12oach zegt
@dennisr: hahaha een instap Vette.
Nu de Chevrolet Corvette 1.8 turbo al vanaf 25,000 euro. Een Corvette is nog nooit zo dichtbij geweest. En bovendien zeer zuinig voor het alledaagse gebruik.
Laue zegt
@dennisr:
Ford
FORD USA
Chevrolet
Chevrolet USA
dit gaat om de line up in europa.
dennisr zegt
@Laue: ooh ok! thnx :)
db87 zegt
Extreem oud nieuws. Dit was al bekend vlak nadat Chevrolet in de huidige vorm (lees: einde Daewoo hier) de Europese markt betrad.
Het nieuwe gamma is nog niet compleet maar zijn allemaal al ‘boven’ de Chevrolet gepositioneerd.
sir_smokalot zegt
Hebben ze de tijd van die analisten mooi verkwist dus gister! Volgende keer moeten ze jou maar even bellen dan?
mout zegt
@sir_smokalot: Zeurpiet.
Net als @Search en @db87 vind ik de vraag helemaal op zijn plaats wat er nou zo anders wordt.
We hadden bij GM een El-Cheapo Chevrolet, en een mainstream Opel. Wat verandert daar nou aan? Dat het verschil tussen die twee instap en premium gaat heten?
Nou kan ik wel inzien dat Dacia – Renault een grotere afstand is; misschien gaat het bij GM zo’n soort afstand worden?
Bij VAG heb je Skoda onder VW – op papier. Maar daar zit ook niet veel afstand tussen in praktijk. Ik voel tenminste in een 2009 Passat geen meerwaarde op een Superb.
Of wordt er bedoeld dat Chevy met Skoda moet gaan concurreren en Opel met Audi? Lekker dan. Krijgen we Opels met extra weinig ruimte achterin en in bagageruimte, zo kaal als een Dacia, maar met een optielijst als een wc-rol :(
love4sportcars zegt
Wahahaa, opel premium? ga een met een ander zijn voeten spelen!
opel kan nog niet eens deftig concurreren met VW(alleen de astra en de insignia kunnen dat wel)
wat mij betreft mogen ze het proberen maar ik denk niet dat het ze zal lukken, tenzij ze nieuwe(en luxueuzere) modellen gaan uitbrengen.
desjonnies zegt
@love4sportcars:
Als jij echt zo’n sportscarloverboy bent, moet je toch serieus rekening houden met de Opel GT en zijn voorganger de Opel Speedster.
Voor mensen die verder kunnen kijken dan badge geilheid, maar die van serieuze scheurijzers houden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@love4sportcars: Als Opel het met de Astra en de Insignia wel kunnen, waarom dan niet in de andere klassen??? Knurft…
amateur zegt
@love4sportcars: Wat is een sportscar volgens jou?
Laue zegt
Lijkt me een goede strategie. Werkt ook bij VAG dus waarom niet.
love4sportcars zegt
@desjonnies: met sportcars bedoel ik echte sportwagens, niet een of ander modelletje dat het merk eens 1 keer heeft gemaakt.
@Svenska Aeroplan AB: simpel… omdat ze die niet hebben
desjonnies zegt
@love4sportcars:
Ga lezen, heel veel lezen over sportwagens als je daar zo gek van bent.
Waarom ze zijn ontstaan en waarom juist Engeland de bakermat van de sportwagen is geweest.
Over de idee van sommigen, de ontwikkeling en het succes of uitblijven ervan.
Als dit geen sportwagens zijn in jouw beleving zal er weinig anders opzitten voor je.
floryn zegt
Als Opel maar op het niveau van Volkswagen komt denk ik dat ze het wel overleven. Een budget variant in de vorm van de Chevrolet kan geen kwaad, aangezien er toch verder geen ruimte is op de Europese markt. En de terugkomst van Cadillac. Daar geloof ik niet echt in. Ook al hebben ze redelijk mooie producten als de CTS tegenwoordig.
sebastos zegt
Dus dan wordt het de Opel Camaro? Want een auto vanaf 50k in NL is toch niet bepaald instap?
Sowieso bizar dat het Amerikaanse Chevy gamma niet gewoon ook in Europa wordt aangeboden, desnoods met enkele Europese modellen er bij.
En Opel al premium merk… HA HA HA
KaCh1ng zegt
@sebastos: dan kan je evengoed zegge citroen als premium merk … HA HA HA , want die wanen zich ook premium met de DS-modellen
Dev zegt
@sebastos: Hoezo is dat bizar? Amerikanen hebben compleet andere wensen dan Europeanen wat auto’s betreft. Europeanen zouden de USA chevy’s absoluut niet vinden rijden, daarbij is het interieur van de Amerikanen zo erg beneden de EU standaard dat het absoluut niet zou verkopen.
KaCh1ng zegt
ze bedoelen zkr opel evenhoog als VW positioneren , en chevrolet als skoda? zoals nu bijna? (bij opel kan je alle opties pakken , bij een chevrolet net niet?)
jackass266 zegt
Opel als premium? Opel is toch een bak voor boeren? Althans, dat is de perceptie in Nederland. Mischien hebben onze mede europeanen hier een andere kijk op maar in Nederland moet er veel gebeuren wil dit veranderen. Aan de andere kant is het volvo in mijn ogen ook gelukt om van het stoffige imago af te komen. Heeft wel even geduurt!!
norge zegt
Misschien kan VM Saab weer terug verkopen aan GM ,wel met een lekkere winst natuurlijk.
Imom zegt
Chevrolet als instapmerk waar blijven ze het halen,niks mis met Opel maar wat je ook zegt ik vind Chevrolet altijd hoger staan op de ladder dan Opel.
RazorHead zegt
@Imom:
idd ze hadden het beter andersom gedaan. chevrolet klinkt voor de meeste mensen beter door de amerikaanse roots, opel daarintegen is altijd de wagen van het volk geweest, jammer dat ze hiervan afstappen want toen verkochten ze tenminste nog een pak auto’s!
PeugeotGTI zegt
Opel staat niet te koop hm
“Never believe anything until it is officially denied”
– Claud Cockburn