Je had misschien als het vermoeden dat bijna iedereen in Europa een “Duits” product wil rijden en nu is dat dan eindelijk bevestigd. Van alle nieuwe auto’s die in 2010 in West Europa verkocht zijn was maar liefst 47% Duits. Al is er wel een beetje gesmokkeld, want merken als Skoda en Seat worden ook als “Duits” gezien.
De Duitse brancheorganisatie VDA is eens in de cijfers gedoken en dat leverde wat aardige weetjes op. Zo is in Duitsland maar liefst 70% van de auto’s die in 2010 verkocht zijn een Duits product. En in de VS zitten de Duitsers op 11% en in opkomende landen als China en Brazilie is het zelfs 20%.
Voor Rusland ligt het aandeel op 16% en in India is het slechts 5%. Overigens zijn 80% van de auto’s die geïmporteerd worden in Japan afkomstig van Duitse concerns. En volgend jaar zal wereldwijd 20% van alles auto’s ter wereldd “Duits” zijn. Watch out Ze Germans are coming! (via: autonews.com)
xilver zegt
Tja, was te verwachten, alles wat rondrijdt is zowat VAG.
towi1989 zegt
@xilver:
Ze germans VILL take over ze world!!!
xilver zegt
@towi1989: Beter als die Chinezen ;-)
betonstaal zegt
@xilver: waarom precies? Eet je nooit chinees?
xilver zegt
@betonstaal: Tuurlijk wel, maar elk zijn stiel… een Chinees is beter in het bereiden van eten, maar van auto’s bouwen kunnen ze beter wegblijven. Of je het nu graag hoort of niet, de Duitsers daarentegen zijn hier heer en meester in.
greenhell zegt
Laten we wel zo eerlijk zijn om te zeggen dat daar dan ook de meeste degelijkheid vandaan komt. Hoewel ik een liefde voor italiaanse makerlij heb, gaan de meeste voor betrouwbaarheid en het is alom bekend dat dit niet uit italie komt wat betreft betrouwbaarheid. Er zullen vanzelfsprekend meerdere factoren meespelen.
KamerOlifant zegt
@greenhell: Of je nou echt gelijk hebt wat betreft de degelijkheid, weet ik het nog niet. Ik kom net terug van de garage met mijn A4 voor een vervanging van de lambdasonde, en gisteravond begon het enginecheck lampje al weer te branden.
Heus zal de kwaliteit gemiddeld beter zijn dan die van Franse of Italiaanse wagens. Maar vlak de Japanners en Koreanen niet uit. Ik hoor altijd goede verhalen over Hyundai en Kia. En Toyota staat al jaren bekend om zijn betrouwbare burgerbakken.
Het is vooral te danken aan de diversiteit en de inovatie die de Duitsers op de markt brengen. Alleen Volkswagen heeft al 4 auto’s te bieden in het C-segment; Scirocco, Golf, Beetle, Golf Cabrio. Dat klinkt overdreven, maar het heeft wel tot gevolg dat ze een gigantisch scala aan producten weten te presenteren waardoor eigenlijk geen een consument nog om de Duitsers heen kan.
10 jaar terug had Audi geen SUV in het gamma, nu bieden zij er 3!
SuperVeloce zegt
@KamerOlifant:
Mercedes of Audi zal geen auto’s terug roepen voor gaspedalen die blijven vast zitten ;)
mout zegt
@SuperVeloce: Nee. En als je de soap tot het einde gevolgd hebt, dan zag je dat er welgeteld eenmaal bewezen is dat een pedaal vast bleef zitten. En wel toen een lokale dealer een erg dikke mat uit een ander type monteerde, waarin het ding bleef vastzitten.
Alle andere claims (softwarebug, slijtage aan een overigens amerikaans onderdeel, tientallen huilverhalen van klanten) zijn hoax gebleken.
Die kapotte DSG bakken zijn geen hoax, hoor. Bovendien roept Toyota terug, om zelf en gratis te patchen, terwijl VW wacht tot je gestrand bent, om tot € 4500 voor reparatie te vragen.
ramshoek zegt
@SuperVeloce:
Als een van de weinige (enige?) importeurs, geeft PON geen gegevens af aangaande hun terugroepacties. Maar die zijn er voor de producten vanuit het VAG concern wel degelijk !!!
civiced zegt
@ramshoek en mout: helemaal goed. Superveloce, je weet niet half hoe flauw en kortzichtig je bent. Maar blijf lekker Duits kopen!
KamerOlifant zegt
Niet zo raar!
Uit Duitsland komen gewoon mooie auto’s, ik zelf rij Audi. Maar ook BMW kan ik waarderen.
Ze hebben het daar gewoon begrepen. Bijna elk model wat onder Duitse vlag wordt geproduceerd kan ik waarderen. Of het nou Skoda, Lamborghini of Mini is.
autobart zegt
@KamerOlifant:
Volledig mee eens! :)
six-trey zegt
@KamerOlifant:
Mooi? lol een pininfarina uit de jaren 60 is mooi
een 60s mustang is mooi, een T1 is mooi
maar geen enkele moderne auto kan je echt mooi noemen,
praktisch, gebruik vriendelijk, akkoord maar een A4,3serie of C klasse zijn allemaal net het zelfde,op de grill en achterlichten na. Zelfde vorm, design, uitstraling
nooit koop ik nog een nieuwe(re) auto, geen enkele is namelijk echt mooi, maar als ik een nieuwe 4 deurs zou moeten kopen zou het een CTS zijn om nog iets van variatie te hebben
rechercheur zegt
Logisch, degelijkheid en kwaliteit overwint uiteindelijk die goedkope import-rommel.
Mensen zijn enkele jaren terug door de crisis even van het logische padje afgeraakt en hebben gekozen voor budget en niet voor kwaliteit. Daardoor met de hand op de knip gekozen, en komen daarna van een koude Aziatische kermis thuis. Vervolgens in 2010 toch weer een degelijke Duitser gekocht en gekozen met verstand ….
RubenPriest zegt
@rechercheur: Komt ie weer met z’n degelijk Duits en dat Aziatische auto’s troep zijn. ZUCHT.
rechercheur zegt
@rubenpriest:
Als je net 17 bent en zelf nog nooit (legaal) een meter hebt gereden in een auto, dan kun je daar simpelweg niet over oordelen. Spijt me voor je, maar zonder ervaring voegt je mening in deze weinig toe ….
Misschien is brommerblog.nl een betere website om te gaan kletsen, of ga anders Granturismo spelen in de lokale Intertoys winkel ..
:-)
RubenPriest zegt
@rechercheur: Het is onzin dat ik niet mee kan discussieren over auto’s omdat ik nog geen 18 ben en geen rijbewijs heb. En ik mag wel legaal auto rijden over privé grond.
mkuijpers zegt
@rubenpriest: dat doe ik nou ook altijd
KamerOlifant zegt
@rubenpriest: Ga er niet op in, joh. Jij mag jezelf al volwassener rekenen puur om zijn kortzichtige gedrag.
Jij zal opgroeien tot een verstandige jongeman. En hij zal nooit een mooiere auto rijden dan een Golf III.
RubenPriest zegt
@KamerOlifant: Danku!
rechercheur zegt
@rubenpriest:
Ik zie filmpjes dat je pinda’s op de bank zit te knagen en daarbij gekke bekken trekt, dat je lekker lauw aan het GT5’en bent bij de Intertoys, je virtuele M5 bijna op z’n kantje legt, en dat soort puberale onzin. Dus forget it dat je rij-ervaring hebt, behalve dan op de fiets en brommer…
:-)
RubenPriest zegt
@rechercheur: Zo jij kan goed googelen! Applaus! Ik geniet van mn leven en heb plezier! Zou je ook is moeten doen. Ik eindig deze eindeloze discussie op een VOLWASSEN manier. Het is te zot voor woorden dat een vent op jouw leeftijd zich zo opwind over iemand van 17. Je hebt zelf geen gezin zeker dat je maar hier je frustraties loopt te botvieren op een gozer als ik. Ik weet zeker dat menig reaguurder het met me eens is dat je echt een azijnpisser bent. Fijne avond ik kap met deze ongein.
bpc zegt
@rubenpriest: je hebt gelijk :) , we hebben meer aan jou onervaren mening dan aan de onzin die rechercheur brabbelt !
dennisr zegt
@rubenpriest: ik wil niet vervelend doen.. :P maare.. is het je wel eens opgevallen hoeveel figuren hier op VAG zitten te zeiken ? daar is rechercheur niks bij..
rechercheur zegt
@dennisr:
Inderdaad, goede opmerking!
Ik drijf de spot graag met Hyundai, maar dat is met een behoorlijke overdosis aan sarcasme. Die nuance komt echter bij een aantal mensen niet helemaal door, en deze lieden gaan vervolgens helemaal door het lint. Vraag me toch af aan wie dat ligt …
RubenPriest zegt
@dennisr: Hij valt t meeste op :p
dennisr zegt
@rubenpriest: achjaa, met een behoorlijke dosis sarcasme verteld ie net, dus neem het maar met een korreltje zout in het vervolg :P vind het irritanter om te lezen hoe iedereen VAG afzeikt terwijl iedereen het stiekem wel mooie autos vind.. :P
RubenPriest zegt
@dennisr: Ja dus in de volgende topics zal ik het idd maar met een korreltje zout nemen!
vincenzo zegt
@dennisr: nee jij vindt het mooie auto’s…wel mooi hoor zo’n beetle met oogschaduw. Leuk voor je vriend ook. En nu even de 100.000 km testen lezen bij de duitsers hè. Sluit je de golf uit 88 goed af?
dennisr zegt
@vincenzo: waar heb jij het nou ineens over.. ?
dennisr zegt
@rubenpriest: is het nog gelukt met de stofzuiger van je broer trouwens ? (yeeeeeh off topic 8) )
RubenPriest zegt
@dennisr: Lol ik ga mijn twitter verhalen niet hier bespreken. Dat doe je maar op Twitter :p. Denk niet dat Autoblog dit waardeert en ik zal de volgende keer de off topic discussie vermijden Autoblog!!
dennisr zegt
@rubenpriest: aah dus jij bent het wel.. xD nee gelijk heb je! we moeten AB hier maar niet mee lastig vallen.. doe zelf neit aan twitter trouwens.. puur uit principe niet :D
RubenPriest zegt
@dennisr: Oh ik vind t wel een handig medium. Zo praat ik wel is met Wouter en kom ik er altijd achter wat de volgende rijtest word haha.
dennisr zegt
@rubenpriest: Dat Wouter nog tijd heeft voor twitter met zo’n drukke maar toch ook vooral zware baan.. nouja.. ik ben dol op verassingen :mrgreen:
RubenPriest zegt
@dennisr: Haha ik sta zelfs met m op de foto! Hij is mn actuele jeugdheld! Sacha ook hoor, vanwege zn mooie plaatjes bij de reacties en zn gay autotests! Lol awkward.
dennisr zegt
@rubenpriest: mijn jeugdheld(in) is tatjana.. was dol op flodder.. :mrgreen: maar wouter en sacha ? kom dr maar uit jongen!:
RubenPriest zegt
@dennisr: Haha. Grapjas:p
bpc zegt
@rechercheur: man stop nu toch eens met dat gezeik altijd , net of jij hebt al zoveel wagens in je leven gereden, waarschijnlijk de straat eens op en af in de opel van ja moeder en dan denk je dat je premium rijd omdat hij duits is, ga eerst je rijbewijs halen voor je hier verhaaltjes komt vertellen, want als jou duitse merken “oooh zo bterouwbaar zijn” waarom is de top vijf van de betrouwbaarste merken ter wereled dan allemaal japans? , en opel bvb is ook duits en die staat in de top 5 van de minst betrouwbare…
stop gewoon met zo een merkenslet te zijn, doe je ogen open en besef dat er ng andere merken zijn naast de duitse “premiums” …
rechercheur zegt
bpc zegt
@rechercheur: en dan klaag jij tegen iemand van 18 , je kan zelf ng niet volwassen doen… erg toch dat een tiener verstandelijk volwassener is als jij?…
cayenneturbo zegt
@bpc: als ik me niet vergis heb ik bij een artikel over betrouwbaarheid bij wagens ( zoveel probleempjes bij zoveel wagens) gelezen dat porsche bovenaan stond met het minste mankementen bij de geteste aouto’s. En porsche is toch duits als ik me niet vergis ;)
rechercheur zegt
@cayenneturbo:
In het TuV Report scoort de Porsche 996 al jaren erg goed, en is de Kia Carnival al een aantel malen de slechts scorende auto op betrouwbaarheid.
bpc zegt
@cayenneturbo: onlangs heb ik lijstjes gelezen, in consumententijdschrift,
1.daihatshu met 96%
2 lexus met 94%
3 dacia 93%
4 honda 93%
5 toyota 92%
wat zie je niet in dit lijstje ?
juist duitse “premiums”
en en hyundai stond 8ste trouwens
bmw stond 14de, dus beweren dat hyundai rommel is, terwijl ze betrouwbaarder zijn als bmw noemen ze bij ons hypocriet…
rechercheur zegt
@bpc:
Hahaha, een consumententijdschrift ?? Toe maar, zeg ….
Heeft dat tijdschrift misschien ook een naam, of zuig je het nu echt ter plekke uit je duim. Hoeveel respondenten zijn er ondervraagt of hoeveel auto’s zijn er getest, van wanneer is dit onderzoek, door wie is het uitgevoerd, etc. Want zo zegt het nog niet veel natuurlijk. Zo kan ik ook wel een mooi lijstje publiceren.
Het grootste Europese onderzoek (TüV Report) is op basis van 7,25 miljoen gecontroleerde auto’s tussen juli 2009 en juni 2010. Ik ben benieuwd op basis van hoeveel auto’s jouw ‘consumententijdschrift’ deze lijstjes heeft samen gesteld.
dennisr zegt
@rechercheur: ik zie niet eens staan waar dat lijstje op gebaseerd is, heel mooi hyundai op 1.. maar 1 in wat… het meest stuk ? het minst verkocht ? of meest verkocht ?.. ik weet het niet..
dennisr zegt
@dennisr: uche uche.. in friesland spreken wij daihatsu uit als hyundai.. maar ik bedoel natuurlijk daihatsu
bpc zegt
@dennisr: betrouwbaarheid mnr de fries… ik heb niks tegen duitse wagens in tegendeel , maar ik vind het belachelijk dat sommige mensen doen ,alsof alleen duitsers auto’s kunnen bouwen…en dat al die niet in een duitser rijden , uitschot zijn voor hun, eigenlijk haat ik gwn badgen*ukers
dennisr zegt
@bpc: ah die reactie was idd voor jou bedoeld :P zie nu ook dat ik het wel had kunnen weten, achjaa.. het is laat :)
bpc zegt
@rechercheur: geen idee of je van BE bent maar ooit al gehoord van testaankoop , ik vermoed zowat elke belg hier welk test stond in het vorige nummer en het ging om een wereldwijde test, of ga je die ook in twijfel trekken…
rechercheur zegt
@bpc:
Tsja, daar heb je het al …
Is dit autoblog.nl of autoblog.be? Dus dan is het nogal naïef en kortzichtig om te denken dat ik van België zou zijn en de gemiddelde bezoeker een of ander Belgisch consumentenblaadje zou lezen.
Verder beantwoord je de vraag niet: hoeveel auto’s zijn er getest, wat is er beoordeeld en wie heeft dit onderzoek uitgevoerd !? Zonder dat te weten stelt die test daarom vooralsnog niets voor …
flutterby zegt
@rechercheur: Autoblog.nl en autoblog.be is dezelfde site… :P
rechercheur zegt
@flutterby:
De url “autoblog.be” is niets meer dan een redirect naar autoblog.nl.
Kijk eens naar het logo in de linkerbovenhoek…
bpc zegt
@rechercheur: jij vroeg de naam van het tijdschrift he rechercheur ;) het feit blijft er zijn , ja kan de aziatiche merken niet afkraken omdat het rommel zou zijn als ze niet minder betrouwbaar zijn dan de duitse merken he ;)
rechercheur zegt
@bpc:
Kom dan eens door met dat Belgische onderzoekje, want ik lees vooralsnog geen feiten. Het zijn alleen twijfelachtige beweringen zonder ook maar iets aan te kunnen tonen. Heb je een url/linkje zodat ik zelf iets kan lezen, of bestaat het onderzoek simpelweg niet en loop je maar wat te kletsen? Als ik op de website van test-aankoop.be kijk, dan kan ik daar helemaal niets bespeuren van een groot onderzoek m.b.t auto’s …
Daarom nogmaals dezelfde vraag:
hoeveel auto’s zijn er getest, wanneer heeft dit onderzoek plaats gevonden, waarop is er beoordeeld en wie heeft dit onderzoek uitgevoerd !?
bpc zegt
@rechercheur: http://www.test-aankoop.be/auto-s-en-accessoires/betrouwbaarheid-auto-s-onze-ranking-in-vijf-categorieen-s630993.htm
om het voledige artikel te lezen online moet je abonee zijn ,maar je kan gratis een proefabbo nemen voor 2 maanden , dan kan je het zelf eens lezen…
rechercheur zegt
@bpc:
Tsja, ik hoef niet eens abonnee te worden en het artikel te downloaden….
Jij verkondigde het als een “wereldwijde test”. In de intro spreekt men echter over 23.000 bestuurders die een enquete hebben ingevuld. Daarmee is dus al meteen aangetoond dat het slechts een klein lokaal Belgisch onderzoekje betreft, en zeker geen groots wereldwijd onderzoek zoals je deed vermoeden. Zo’n 23.000 respondenten is natuurlijk maar zeer magertjes …
Daarnaast is het een artikel uit februari 2010 (gebaseerd op 2008 / 2009), en jij had het over een artikel van vorige maand. Vorig maand was bij mij toch echt juli 2011, in geheel België volgens mij ook, of hanteren jij daar een andere kalender ?
Dus het is overduidelijk aangetoond dat je loopt te kletsen, zeer ongeloofwaardig, mmwwhaaoohahaha !!!
:-)
bpc zegt
@rechercheur: oke geen wereldwijde test dan, en ik dacht vorige maand ja, ik heb het tijdschrift onlangs gelezen , 2x vergist, excuses , maar het punt blijft dat de aziaten opvallen in betrouwbaarheid, en dat gaat echt niet op een jaar veranderen… het is gewoon unfair om te zeggen dat het allemaal rommel was, ik ben een fan van bmw, maar dat wil niet zeggen dat al de rest rommel is toch ?
rechercheur zegt
@bpc:
Jaja, een testje van slechts 23.000 Belgische respondenten. Je komt in ieder geval niet meer geloofwaardig over, maakt verder niet uit …
bpc zegt
@rechercheur: maakt inderdaad niet uit ,we kunnen blijven discussiere , we gaan toch nooit de zelfde mening delen
amateur zegt
@rechercheur: een lullig testje uit de USA:
JD Power’s 2011 Vehicle Dependability Study names Lincoln best brand, Toyota wins most segments.
2011 Nameplate Ranking (Problems per 100 vehicles)
Lincoln:101
Lexus: 109
Jaguar: 112
Porsche: 114
Toyota: 122
Acura: 123
Buick: 125
Mercedes-Benz: 128
Cadillac: 130
Hyundai: 132
Honda: 139
Ford: 140
Saab: 146
Infiniti: 151
Industry Average: 151
Smart: 152
Chevrolet: 156
Volvo: 156
Subaru: 157
Kia: 160
Audi: 161
BMW: 164
Scion: 166
Ram: 173
Mazda: 181
Nissan: 183
GMC: 184
Mitsubishi: 186
Suzuki: 190
Volkswagen: 191
Chrysler: 202
Dodge: 206
Land Rover: 212
Jeep: 214
Mini: 221
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@rechercheur: Inderdaad! Er zijn teveel mensen die een auto puur op verstand kiezen… en te weinig. echte autoliefhebbers die verder durven te kijken dan hun neus lang is!
joosthoeve zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Kan wel zo zijn, maar er zijn soms gewoon meer voordelen om voor Duits te kiezen dan voor Italiaans. Restwaarde is vaak gewoon beter bij Duits, vaak ook betrouwbaarder en de afwerking. En op emotie kiezen? Frustratie is ook een optie, en dat kan je op deze punten vaak meer krijgen bij Italiaans dan bij Duits. Italiaans krijg je er vaak wel meer voor terug op andere vlakken, maar dat is vaak irrelevant voor de gemiddelde file rijder. Daarbij lopen de Duitsers, naar mijn idee, vaak meer voor met handige snufjes dan de gemiddelde Italiaan.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@joosthoeve: Ik vindt die ratio mensen altijd een beetje eng… van die accountant types… brrr
joosthoeve zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Klopt, mensen zijn kuddedieren, dus blijven bij het bekende. Dus zal het label betrouwbaar op duitse auto’s blijven en onbetrouwbaar op Italiaanse/Engels auto’s. Geloof me, ik zou ook graag wat meer afwisseling zien. Maar daarbij hebben de Duitsers zo’n gigantisch assortiment dat er voor iedereen wel wat bij zit. Dat heb je niet zozeer bij andere. Als ik zou kijken voor een kleine auto zou ik wellicht ook gaan voor de Polo, hoewel Clio en Punto ook leuk zijn. Maar als je voor de iets grotere auto’s gaat kijken kom ik toch sneller uit op een Duitser dan een Franse/Italiaanse… Of je het wilt of niet, eigenlijk zijn Fiat, Alfa, Jaguar eigenlijk gewoon nichespelers
rechercheur zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
De tweestrijd zal waarschijnlijk altijd blijven bestaan, enerzijds heb je de rationele koper die vooral vanuit z’n portemonnee denkt en vooral goedkoop wil rijden. Daarnaast heb je de wat meer liefhebbers die vanuit emotie kiezen.
Natuurlijk restwaarde, etc. speelt ook allemaal mee. Maar een BMW kies je voornamelijk vanwege de opvallend goede rijeigenschappen, een Alfa voor het karakter, een Audi om z’n zachte materialen en mooie afwerking, Jaguar vanwege imago en luxe, en zo verder.
Wil je gewoon lekker goedkoop van A naar B kunnen tuffen, dan kom je al snel bij een wat minder spannende auto (veelal Aziatisch), en zijn argumenten zoals garantie ineens belangrijk. Dat dit feitelijk een sigaar uit eigen doos is heeft ‘men’ vervolgens niet in de gaten ….
mout zegt
@rechercheur: In sommige markten (ik noem Rusland, Amerika) wordt Koreaans boven pakweg VW verkozen, omdat er minder aan stuk gaat, en reparaties vlotter en betaalbaarder zijn.
Misschien vinden wij in NL stilstaan en repareren gewoon niet zoveel inbreuk maken op kwaliteit? Want de pook van je kapotte versnellingsbak blijft wel van heel mooi afgewerkt kunststof! Misschien wel met soepel leer of extra licht carbon beplakt!
En het dashboard en stuur van je gestrande Europeaan is wél lekker zacht om tegenaan te hangen, terwijl je wacht om te worden weggesleept.
Kortom: misschien is de vraag meer wélke kwaliteit je zoekt.
joosthoeve zegt
@mout: Als de ADAC pannenstatik erbij pakt gaan VAG en Koreaans gewoon weg ongeveer gelijk op…
rechercheur zegt
@mout:
Nu noem je Volkswagen, en dat is net het merk waar ik helemaal niets mee heb. Is een redelijk saai en zoutloos merk.
Het vergelijk met Amerika vind ik ook niet zo spannend, want ik woon niet in the States. Daar is een groot deel van de bevolking te dik, zit op iedere hoek van de straat een fastfood restaurant, kost een gallon benzine minder dan de helft, etc. Andere leefwijze, andere standaards, andere eisen. De gemiddelde Amerikaanse auto heeft ook een wegligging als een natte krant, dus daarom zijn Aziaten er ook erg gewild.
Daarom beoordeel ik een auto bij voorkeur op omstandigheden die voor mij dagelijks van toepassing zijn, en dan ben ik erg blij met mijn BMW’tje. Hiervoor meerdere Audi’s gereden, en ook geen bijzondere storingen of reparaties mogen ervaren. Wel ooit een Volvo V50 gehad met best veel storingen, daarom voor mij geen Volvo meer.
Benjamin1 zegt
@rechercheur: tuurlijk, Alfa’s roesten en Amerikanen willen alleen maar rechtdoor. Gehersenspoeld is het juiste woord denk ik. Zoek eens naar duurzaamheidstesten uit Duitsland. Gewoon een auto kopen, 200.000 op de klok zetten en uit elkaar halen. Heel vaak vertonen Duitse auto’s evenveel of meer slijtage en hebben ze evenveel storingen gehad.
Jammer dat imago’s zo hardnekkig zijn.
Prevel je ook de slogan van je favo merk terwijl je rijdt?
dennisr zegt
@Benjamin1: ik wel :D AUDI! STEEDS VERASSEND ALTIJD VOORDELIG! :D
flutterby zegt
@Benjamin1: Ik heb een E36 316 met een lpg3 installatie. Toen ik hem kocht 205.000 op de teller. Nu 285.000. Dat is 80.000 km zonder grote problemen. tot 275.000 zelfs alleen maar onderhoud.
Ik ben overtuigd van Duitse degelijkheid. Ook kan je het goed zien in de restwaarde(/niets zeggende dagwaarde) van Duitser boven de 2 ton en een Aziaat/Italiaanse/Franse auto.
speedlimit zegt
@flutterby:
Restwaarde…ik denk dat de afschrijving in percentage meer zegt en dat is bij de jappen minder dan bij duitsers ;)
PeugeotGTI zegt
@rechercheur:
Wat een onzinverhaal kerel.
Alsof er iemand na aankoop van z’n Aziaat dacht “goh, wat een onbetrouwbaar kreng, had ik maar een Duitse auto gekocht”.
Zelfs in Amerika vinden ze een VW Jetta goedkoop en verwijten ze VW gebrek aan kwaliteit, zie de review op Autoguide
Je hebt zeker dit verhaal ook niet gelezen?
De verhalen over de DSG-bakken zijn waar, net als verhalen over de Mercedesbakken.
Offtopic: je reactie op @rubenpriest is echt heel volwassen
panzerknacker zegt
Tja, Japanse auto’s zijn niet meer te betalen, dus dan moet men wat.
dennisr zegt
@panzerknacker: volgens mij is menig duits merk duurder dan toyota hoor.. honda is wel aan de dure kant..
divine zegt
Een Made in Poland Ford is dat ook Duits?
fiestafeest zegt
@divine: jep
divine zegt
@fiestafeest: zolang het naamplaatje maar Duits is dus, hahahaha, wat een sukkels.
mbman zegt
Had niet anders verwacht.Het land waar de auto ontstaan is.
Benjamin1 zegt
@mbman: Belgie?
floryn zegt
Voor mij toch liever een Italiaan, Brit of bijzondere Fransoos. Er rijdt te veel van hetzelfde rond in Nederland en dan is het meestal niet eens het mooie Duitse spul.
Esprit_de_Flandre zegt
‘Duits’ wordt wel ferm opengetrokken zo. En nee, dan bedoel ik niet dat Skoda Tjechisch en Seat Spaans is. Integendeel, een Skoda en Seat zijn Duitser dan een Braziliaanse of Chinese VW…
mashell zegt
@Esprit_de_Flandre: hoezo? Alles wordt toch in Wolfsburg of Ingolstadt ontwikkeld.
mout zegt
@mashell: Nee hoor. De Fox bijvoorbeeld is vrijwel helemaal in Brazilië ontwikkeld. En daarna min of meer per ongeluk in Europa beland.
Of neem de Gol zonder f. Komt van ontwerp tot aflevering weinig Duitsland aan te pas.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Lokale modellen worden meestal lokaal ontwikkeld. Wolfsburg bepaalt wel de grote lijnen, maar wat weet een Duitse ingenieur nu van de Braziliaanse noden?
Daarnaast zitten ze in China ook nog eens met twee JV-partners, die onderling ook wat concurreren met elkaar. Niet al te veel, alweer omdat VW de grote lijnen uitstippelt en dus ervoor zorgt dat de modellen elkaar aanvullen ipv bestoken, maar de Jetta (FAW-VW) en Lavida (SAIC-VW) zijn bvb twee modellen die keihard op elkaar inbeuken. En dat is dan de Chinese invloed. Beide bedrijven wilden een groot-volume-model. Als alles in Wolfsburg zou bekokstoofd worden zou dat niet gebeuren.
robskilov zegt
Toch niet zo raar dat de helft Duits is.. daar komt ook het grootste aanbod vandaan. En Duitse auto’s zijn vaak toch de rationele keuzes, waar bedrijven zoiezo altijd voor zullen gaan.
w0o0dy zegt
Seat en Skoda worden meegerekend maar Ford Duitsland waarschijnlijk ook? Tellen we alle in de VS geproduceerde Mercedessen en BMW’s mee of niet? Duitse grossmaule…
robbie zegt
@w0o0dy: ze “tellen” per concern als ik het goed begrijp. Dus alles wat bij Daimler, BMW, VAG hoort etc ongeacht waar de auto daadwerkelijk gebouwd is.
Hoe ze Ford (en Opel) tellen durf ik eigenlijk niet te zeggen.
Tommy2 zegt
Logisch, in Duitsland weten ze nog hoe je auto’s moet maken. Subtiel vormgegeven zodat deze niet overdadig aanwezig is in het straatbeeld. Achteraandrijving of vierwielaandrijving. Ruime keus in motoren voor ieder wat wils. Veel breder modellengamma, van coupé tot SUV. Van bus tot limousine. Degelijk materiaal in het interieur zonder gekkigheid waardoor het niet heel lelijk wordt.
Auto’s uit Korea of Japan zijn wegwerpproducten voor de massa. Auto’s uit Duitsland behouden hun waarde en door de vele speciale edities worden het verzamelobjecten. Je ziet nog altijd veel oude Kevers, BMW’s of Mercedesen rondrijden van liefhebbers.
mercedesgl zegt
@Tommy2: helemaal gelijk…
eskape1994 zegt
@Tommy2: je vergeet de audi 100 en audi 80 die ik ook nog lekker zie rondcrossen op de baan =D
ook al redelijk oud denk ik, niet?
dennisr zegt
verbaast me niks, kijk om je heen en het word dubbel en dwars bevestigd.. maar moet zeggen dat duitsland ook een groot assortiment aan mooi auto’s heeft.. menig VAG hater zal het niet met mee eens zijn.. maarja..
racerx zegt
Hahaha, geniaal plaatje! De Duitsers doen het geweldig in de lease, dus het verbaast me ook niets.
norge zegt
Lekker saai met zijn allen Duits gaan rijden , ik doe het ook voor de helft van de tijd maar een beetje meer diversiteit zou de mens wel passen.
norge zegt
Dus Seat,Skoda en vast en zeker Lamborghini en Bentley worden dus nu plotseling wel als Duits gezien ?Zeg ik toch de hele tijd de waarheid ? Alles is VAG :(
dennisr zegt
@norge: maakt het wat uit dat het VAG is dan ? :P als het maar mooie auto’s zijn.. :)
norge zegt
Zet er dan gewoon een VW embleem op zeg ik ,en niet jezelf voor meer voordoen als je bent .
dennisr zegt
@norge: dan zou het idd saai worden, die logo’s maken het minder saai ;)
SimonMc zegt
Kan goed kloppen. De immigratie stijgt jaarlijks niet bepaald gestaag.
st33fie zegt
Goed om te lezen
Eindelijk gaan ze voor een goeie auto beter dan die koreaanse troep die wel lekker cheap is maar na een aanrijding helemaal in de kreukels ligt of na een jaar of wat in elkaar stuiterd
divine zegt
@st33fie: en zo´n rioolbuisgrijze dikke pensen duitser is niet gekreukt na een aanrijding….hahahahahaha
eskape1994 zegt
@divine: jawel, omdat in bijv. Audi een zeer grote kreukelzone voorzien wordt!
De mensen zouden is moeten weten hoe gevaarlijk het is om met kleine auto’s te rijden…
Het kleinste waarmee ik ooit ga rijden, is een Audi A3, kleiner ga ik niet. En jammer genoeg zijn die meeste Aziatische auto’s wel net een pak kleiner dan de Duitse.
bpc zegt
@st33fie: je weet toch hoe meer je auto in de kreukels licht na een aanrijding hoe beter, kinetische engergie absorberen, zegt je dat iets…
eskape1994 zegt
@bpc: absoluut!
F = m.a
a= v/t = x/t/t
met andere woorden, hoe langer een object erover doet om tot stilstand te komen, hoe minder krachten het zal te verwerken krijgen! en die tijdspanne is afhankelijk van de grootte van de kreukelzone en het gebruikte materiaal…
En jammer genoeg zijn die Aziatische auto’s meestal zeer klein, terwijl in de meeste Duitse fatsoenlijke auto’s genoeg plaats voorzien is!
ramshoek zegt
@st33fie:
Renault had al 5 vijfsterren NCAP wagens in z’n leveringsprogramma, toen VW zijn eerste 5 sterren wagen nog moest introduceren. Een achterstand die ze nog steeds niet ingehaald hebben…
eskape1994 zegt
@ramshoek: …
Inderdaad, ze staan bij Duitse merken vaak achter wat betreft bijvoorbeeld de voetgangersveiligheid.
Maar als ik tegen meer dan 100 km/u zou crashen met een auto, weet ik zeker dat ik veel veel liever vertoef in een Audi/BMW/Mercedes dan in een Renault, Citroën, hyundai…
Voor mij is de veiligheid op grote snelheid even belangrijk als de andere, maar die wordt niet gemeten in zo’n tests, omdat het grootste publiek in de stad woont, waar nooit rapper gereden wordt als 6O km/u!
mercedesgl zegt
dat heb je met de duitse degelijkheid.. hoe meer duitse auto’s op de weg hoe beter…
ramshoek zegt
@mercedesgl:
Werk jij bij de Wegenwacht of Routemobiel?
desjonnies zegt
47% betaalt dus TEVEEL voor een auto.
Maarre de wetten van de economie zijn ongenadig hard.
Denk eventjes na : Na WWII was Engeland in de vijftiger jaren nummer twee op de wereld ranglijst.
Denk Gloom Boom Doom
Succes blijft nooit lang hangen.
Het Rijnlandse model is wel succesvol gebleken, niet alles zo goedkoop mogelijk produceren maar een goed product willen maken en verkopen.
’t komt overigens dat Duitsers de slechtste verkopers ter wereld zijn.
Dus moeten ze de beste producten maken.
Wat dat betreft waren de Engelsen ten tijde van BL toch wel wat handiger, rotzooi bouwen enh et nog verkopen ook
integraturbo zegt
Leuk voor de duitsers :) Ik heb niet zo veel met de nieuwere auto’s. Ben meer van de old school japanse auto’s (1988 – 1995).
Wat ik me meer afvraag; van die 47% is een groot deel geleased. “Hup na 3 jaar trap nageven dat ding en een nieuwe auto uitzoeken!”
De afgetrapte duitser (3 jaar oud, 1.4L motor met turbo, minimaal 250.000KM gelopen, nooit warm laten lopen of af laten koelen) is nu bestemd voor de particuliere markt.
Ik wil nog wel eens zien hoe het daarna gaat als het om betrouwbaarheid/reparaties gaat.
bempi zegt
Je kan het ze niet kwalijk nemen. Ze maken gewoon goede auto’s net zoals tanks in de 2de wereld oorlog die tegen nederland werden gebruikt. Oja en -1 voor het geouwehoer.
betonstaal zegt
en daarom is Duitsland de kurk waarop de EURO drijft
betonstaal zegt
in Nederland wordt helaas niet op zo’n grote schaal hoogwaardige techniek gemaakt. Ook Philips investeert al jaren niet meer in inovatie, maar verkoopt bedrijfsonderdeel na bedrijfdsonderdeel om ‘gezond’ te blijven voor de aandeelhouders.
betonstaal zegt
Interessant kaartje trouwensch, uit de tijd dat Berlijn nog midden in Deutschland lag.
BaRa zegt
En de andere helft van de auto’s in Europa ziet er goed uit? ;-)
9000cse zegt
@ betonstaal:
1) “in Nederland wordt helaas niet op zo’n grote schaal hoogwaardige techniek gemaakt”.
Nee, natuurlijk niet. Duitsland is ook zes keer zo groot als ons landje. En daarbij onderschat je ons land in hoge mate. Je bent er helaas niet van op de hoogte.
2) “Ook Philips investeert al jaren niet meer in inovatie, maar….”.
Ook hier geef je er blijk van, niet op de hoogte te zijn van de feiten. Heb je soms een bepaalde reden, waarom je Nederland zo laag inschat en “Deutschland” zo hoog?
3) “en daarom is Duitsland de kurk waarop de EURO drijft”.
Helaas ook hier weer zo’n kreet, die nergens op staalt(!) Nederland doet het op economisch gebied in vergelijking tot “Deutschland” zeker niet slechter. In tegendeel! Maar het is nou eenmaal zes maal kleiner dan jouw “grosses Beispiel”.
Ik raad je aan eens een echte vergelijking te maken tussen jouw leefklimaat hier en dat onder dezelfde omstandigheden in “Deutschland”. Je zou er dan achter komen, dat wij er hier beter af zijn dan jouw grote Freunde. Tenzij je natuurlijk alleen de autoprijzen als allesbeheersende maatstaf wilt zien.
desjonnies zegt
@9000cse:
Nederland is economisch gezien een provincie van Duitsland
Nederland heeft willens en wetens zijn eigen industrie vermoord.
Noord Brabant is idd de meest booming regio van Nederland doordat de kennis die er aanwezig is, wordt omgezet in produktie.
Vergelijk het BNP van Noord Brabant met dat van Griekenland en je zult zien dat de Griekse crisis 1 groot opgeblazen toestand is qua bedragen.
Verder blijkt momenteel dat de Rijnlandse manier van economisch georganiseerd zijn werkt, we zijn niet de goedkoopste, maar onze produkten zijn kwalitatief goed en betrouwbaar, we investeren in goed gekwalificeerd personeel en we zijn goed georganiseerd.
De rest van Europa probeert krampachtig te AngelSaksen, de accountant staat op het midden van de tafel met een zweep en jaagt alles en iedereen die kennis heeft langs het randje van de tafel onder het mom van goedkoper.
Omdat accountants geen verstand hebben wat er nodig is om kwaliteit te leveren, maar kosten beheersing (uiteraard belangrijk) en kosten overheersen.
Ik zal Nederland niet laag inschatten maar het wordt hoog tijd in Nederland om het roer om te gooien naar produktie en dat we het hele heilige geloven in een kennis economie en alleen een kennis economie achter ons laten en dat we gewoon als boeren lullen weer tot onze enkels in de klei staan om te werken.
Vergeet niet dat we een groot gedeelte van onze welvaart nog steeds aan de export van aardgas te danken hebben.