Binnenkort te zien in Frankfurt, nu al op het net: de nieuwe Mazda CX-5.
Met de wereldpremiere van de compacte crossover debuteert tegelijkertijd de eerste lpraktische toepassing van Mazda’s SKYACTIV-technologie, dat voornamelijk is gefocust op gewichtsreductie. Hij krijgt een volledig nieuw chassis, koetswerk, nieuwe motoren en versnellingsbakken. Met deze efficiencyslag, dat Mazda tot speerpunt van haar technologische ontwikkeling heeft gemaakt, wil het bedrijf toewerken naar een CO2-uitstoot van minder dan 120 gr/km (hierbij gaat het om het handgeschakelde standaard 2.2D-model met i-stop).
De mini CX-7 komt voort uit het Minagi-concept, dat gebruik maakt van de Kodo-designtaal (‘Soul of Motion’). Het EU-model zal worden uitgerust met Mazda’s SKYACTIV-G 2.0 benzinemotor en SKYACTIV-D 2.2 dieselmotor in de smaken ‘Standard Power’ en ‘High Power’. Deze worden gekoppeld aan een nieuw ontwikkelde automatische of handgeschakelde versnellingsbak. Precieze specificaties worden later bekend gemaakt.
Naast de CX-5 zal ook de gefacelifte Mazda3 in Frankfurt zijn Europese debuut beleven. Teaserfrutseltje van de nieuwe CX-5 staat HIERRR.
magetwan zegt
Ik zie er een Lexus ct200h in die wat hoger op z’n pootjes staat. En dat is zeker niet slecht! Aanwinst voor de Mazda line-up.
cassiewollie zegt
ik vind de oude mooier :)
cassiewollie zegt
voor de rest wel mooi in vergelijking met de huisstijl van mazda
Jochempie zegt
Wauw, die vormgeving is er op vooruit gegaan… Not. Wordt Mazda weer net zo saai als de periode van de laatste 626?…
dennisr zegt
wat is dat voor invasie met die SUV’s.. dit is geen lelijk ding maar van mij hoeft het niet..
mashell zegt
Dat heeft even geduurd zeg. Maar eindelijk heeft Mazda de handschoen opgepakt en is er een vergelijkbaar alternatief voor de Nissan Quasquaí. Nu hopen dat ze de wagen niet to hoog in de markt zetten.
Den zegt
niet slecht, alleen auto-interieurs zijn zo slaapverwekkend saai! doe er iets aan autobouwers!
bullgod76 zegt
@cassiewollie, welke oude bedoel je eigenlijk?
Deze CX-5 is NIET de opvolger van de Mazda3 ondanks dat deze er erg op lijkt.
De CX-5 is compleet nieuw.
bredaas zegt
Volgens mij staat op 6 en 7 een ander model mazda, beetje slordig hoor..
sir_smokalot zegt
@bredaas: Klopt, de laatste was de gelifte 3, die ook in Franfurt staat. Maar die hoort natuurlijk niet thuis in een gallery van de CX-5. Heb hem weggehaald
Joost1990_2 zegt
@sir_smokalot: nog iets beter de delete-knop indrukken ;)
sir_smokalot zegt
@Joost1990_2: Bij mij is ie weg :) Doe eens een harde F5?
Joost1990_2 zegt
@sir_smokalot: Ik wil niet veel zeggen hoor, maar foto 6 is toch echt een Mazda3 en niet een CX-5
RaKiM zegt
had beter gekund als je die concept ziet vooral het chrome van onder de grill dat tot in de almpen liep was erg mooi maar verder mooi gedaan ik ben benieuwt naar de achterkant ene geen LED dagrijverlichting ik dacht dat dat verplicht was sins 2011
Laue zegt
@RaKiM:
Mistlampen mogen ook als dagrijverlichting dienen. Software technisch schakelen deze uit als de dimlichten aan gaan. Veel VAG modellen kunnen dit al software technisch toepassen op de modellen die nog geen dagrij verlichting hebben.
RaKiM zegt
@Laue: oohw zit dat zo ik dacht waarom rijden er tegenwoordig zovel auto met hun mistlampen aan maar dan neem ik an dat mistlampen bij de standaart uitrusting gaan horen ofniet, het zou wel gaaf zijn geweest als mazda die hele ”laten we zeggen voor vleugel” had voorzien van ledjes net als de concept
Laue zegt
@RaKiM:
Of mistlampen, of “echte” dagrij verlichting. Persoonlijk zie ik nu veel VAG eigenaren die met “oude” modellen rijden zonder dagrij verlichting dit softwarematig aanpassen op de mistlampen.
fwdsucks zegt
Ziet er niet verkeerd uit, zeker niet voor een Japanner. Veel mooier dan de Quasquai.
Esprit_de_Flandre zegt
Hmmm, niet echt geslaagd. Doet me eerder denken aan een wat ouder Hyundai-concept.
@sir_smokalot: De laatste foto is een Mazda 3 trouwens…