Omdat het niet elke week feest kan zijn is de selectie voor deze week onsamenhangend. Waarom eigenlijk niet? Betaalbaar, onbetaalbaar, nieuw, oud, Brits, Duits, en van eigen bodem heeft elk zijn eigen kwaliteiten.
Ford Sierra RS Cosworth
Oordelen op uiterlijk is erg makkelijk. Is een auto ècht niet mooi om te zien, dan is de auto naar alle waarschijnlijkheid lelijk. Een ander punt is de vraag of het eigenlijk wel om uiterlijk draait bij een auto. Ik zal jullie alvast verklappen wat ik zelf van deze Ford vind. Niet moeders mooiste. Is dat een punt? Helemaal niet. Deze Ford is niet gemaakt om te slijten aan Jan-en-alleman, hij is niet gebouwd om van alle kanten verlekkerde blikken te trekken wanneer je ermee over een boulevard rijdt, en deze Sierra is eveneens niet bedoeld om zelf uren naar te kijken. Deze auto valt zonder enige twijfel in de categorie “gaan met die banaan”, en “vorm volgt functie”. Het mag dan wel een personenauto zijn, de auto’s werden vooral ingezet in het WTCC. Daarom moesten er overigens ten minste 15.000 personenauto’s uitgerust worden met dit motorblok. Met de 340 pk die het blok in de rallyauto’s leverde haalden ze het aanvankelijk echter niet tegen andere deelnemers.
Voorin dit van kentekens uitgeruste exemplaar levert de tweeliter viercilindermotor met turbo 204 pk. Hoewel de auto met zijn 1.237 kilogram relatief zwaar is voor een bescheiden uitgeruste auto, doet hij de honderd in 6,8 seconde, vergelijkbaar met de tijd van de Ford Focus ST.
Jaguar Concept Eight. Of… Super V8 Portfolio
Bij Bimmers en Benzen is het eerder regel dan uitzondering dat de auto vol is geplakt met allerlei pretentieuze plakkers die iets proberen te zeggen over het motorvermogen zonder dat dit waar is. Wat voor Jaguar dit precies is, en of de badge achterop eerlijk is, is niet direct duidelijk, want “Concept Eight” is voor veel mensen zo weinig zeggend dat er weinig eer te behalen is aan liegen. Zoeken we plaatjes op van de echte Concept Eight, dan zien we al snel dat dit daadwerkelijk een concept is waarvan er maar één is gebouwd. Deze auto is voorzien van een volledig glazen dak, een leuk idee dat helaas – zoals bij wel meer features op concept cars in het algemeen – niet wordt toegepast op in serie geproduceerde modellen, óók niet als ze zo zeldzaam zijn als de Super V8 Portfolio. En daar kijken we nu waarschijnlijk naar.
Lotus Evora (-S)
In de wodaspoda “wat een hippe kleur” had hij niet misstaan. De Lotus Evora is een auto die gelukkig niet alléén in saaie tinten wordt geleverd, er zijn nota bene 7 grijstinten leverbaar. Aquamarine Blue is één van de 4 blauwtinten, hoewel de kleur eigenlijk neigt naar groen. Dit is de kleur van de Evora. De Evora S is uitgevoerd in Storm Titanium. Van buiten zijn de Evora en de Evora S van elkaar te onderscheiden aan de hand van de uitlaatunits. De Evora heeft twee enkele, centraal geplaatste, losse uitlaten waar de Evora S voorzien is van een enkele uitlaatunit waar twee pijpen in zitten. De diffusor is bovendien een fractie anders vormgegeven. Onder de motorkap bevindt zich het grootste verschil. De 3,5 liter V6 levert achterin de Evora al 280 pk, in de Evora S is dit 351. De Evora S is tot nu toe nog véél zeldzamer dan de Evora.
Mercedes-Benz CLS 63 AMG 2012 “V8 Biturbo”
Turbo turbo! Het praktisch nut van deze recente switch – voorheen zat de nog niet erg oude atmosferische 6,2 liter V8 voorin – is het feit dat het topmodel van de CLS-klasse nu nòg krahtiger, sneller, en bovendien zuiniger is. En natuurlijk is de eerste generatie CLS 63 AMG’s met zijn vijf jaar alweer vrij oud. De motor is een 5.461cc V8 met twee turbo’s. De motor wordt in twee trims geleverd. Standaard, en met het AMG Performance Package. Voor de CLS en de E klasse betekent het dat er keuze is tussen 525 pk en maar liefst 557 pk, iets waar we een aantal jaren geleden alléén nog maar van konden dromen, zeker wat betreft daily drives. Voor de echte speedfreaks is dit extra leuk; niet alléén vanwege de nòg krachtigere motor, óók omdat een van Performance Package voorzien exemplaar pas bij 300 km/u is begrenst. En oh ja, zoals ik al eerder aangaf draait het natuurlijk vooral om het verbeterde brandstofverbruik. Met een verbruik van 1:10 zou de auto 32% zuiniger zijn dan zijn voorganger, waarmee deze V8 de meest zuinige V8 in deze categorie is.
Porsche 987 Boxster Spyder
Porsche is goed in uitmelken, maar soms levert dat leuke modellen op. De 911 is er bijvoorbeeld alweer een tijdje als Sport Classic, wat we bijna allemaal een leuke variatie op het thema vinden. De Boxster “987” was er tot nu toe al als “Boxster” en als “Boxster S”, die elk bovendien al twee keer een update kregen. Dat er op den duur nog twee gelimiteerde oplagen werden gelanceerd, namelijk de RS60 Spyder en de Design Edition 2, is bijzaak. De Boxster Spyder die ruim anderhalf jaar geleden werd geïntroduceerd onderscheidt zich veel meer dan de RS60 en de Edition 2 van het instapmodel. De koets is aangepast als knipoog naar de 964 Speedster, vanaf de stoelen is de koets méér gestroomlijnd, onder andere doordat de vorm van de hoofdsteunen overgaat in de motorkap, zoals dat deel van de auto eigenlijk het beste kan worden omschreven. Voor deze speciale versie moet ongeveer 30% méér worden betaald, wat garant staat voor een lage oplage, ondanks het feit dat deze niet door de fabriek gelimiteerd wordt.
Spyker C8 Aileron
Het begon ooit allemaal in een schuur. Klein, amateuristisch, en primitief. Dit was in 1999, toen de naam Spyker een nieuw leven kreeg. De Silvestris, die recent op Goodwood te zien was, was het product van een project in een schuur in Joppe. Je kunt er hard om lachen, maar het was het begin van auto’s met lef. Men zou zéér exclusieve sportauto’s gaan bouwen, die niet zo zeer bijzonder snel waren, maar vóóral uniek. De C8 Spyder zat al in de categorie “Love it or hate it”, want niet iedereen vond de overdadige aanwezigheid van geborsteld aluminium mooi. Het onderscheidde de auto echter wel van andere auto’s, de C8 had eigenlijk geen echte concurrentie.
De C8 Aileron is een model dat bij is geschaafd om mee te kunnen komen met de hedendaagse vormtaal, want voor sommigen is de Spyker C8 alweer gedateerd. Die blijft echter nog wel in productie totdat de Aileron een goed lopend model is. Het plan om een andere motor te gebruiken, bijvoorbeeld een V8 van General Motors, is er aldus hun eigen website nog niet doorheen, maar het is natuurlijk wel heel logisch om pre-productie exemplaren zoals deze uit te rusten met een bekende motor. Het zal mij benieuwen…
StijnB zegt
Leuk overzicht met hier en daar verrassende wagens!
De Boxster Spyder is inderdaad net als de Cayman R een gewoon productiemodel (boven de S’en geplaatst). De Spyder zal niet zo zeer door de prijs maar wel de praktische beperkingen van het gammele dakje beperkt worden. De twee versies die je nog opsomt zijn inderdaad speciale versies van de 987 Boxster. Van de generatie Boxster voorheen (986) was er ook al de 50th Anniversary:
http://www.ultimatecarpage.com/car/1838/Porsche-986-Boxster-S-50th-Anniversary.html
mbevo zegt
Supervette Cosworth:)
massarati zegt
Concept Eight heb je eerder gepost en toen was er het volgende antwoord:
De Jaguar Concept Eight is nooit letterlijk geproduceerd. Het gaat hier om de eerste XJ Portfolio, waarvan er 200 gemaakt zijn. Voor Europa alleen in Cherry Black, the USA kregen ook een licht gekleurde uitvoering. De Portfolio heeft een 4.2 Supercharged V8, 400 pk, Long Wheelbase. De Nederlandse Portfolio op de foto is volgens mij van Frits Kroymans zelf (geweest?).
Later ging Jaguar de naam Portfolio vaker gebruiken voor luxere uitvoeringen van diverse modellen.
http://www.autoblog.nl/archive/2009/04/22/gespot-limited-edition-deel-2
massarati zegt
@massarati: hm, dat laatste ging wel over de NL versie…
lovethecar zegt
Allenmaal even imposante wagens! De Jaguar geniet wel mijn voorkeur…
broodje_aap zegt
Leuke post. Ik hou van de young-timers als de cosworth. Daar kunnen niet genoeg spots van komen. Ook goed ter educatie van jongere bezoekers op AB :)
Die Daimler is heel dik. Zag gister een Daimler Super V8 rijden en die is me wel een partijtje Mobster.
jack_abarth zegt
De Cosworth is nog unieker als elk ander omdat deze niet naar de klote is gegaan d.m.v. (halfords)tuning.
desjonnies zegt
@jack_abarth:
of gesneuveld in de strijd…….
jack_abarth zegt
@desjonnies:
Daar kan ik dan nog mee leven, is ook niet alles, maar sterven in het harnas is dan nog het beste.
Den zegt
Ik wist niet dat de Aileron al in produktie was. Dacht dat het bleef bij een Victor Muller ballonetje.
dennisr zegt
mooie spots, erg mooi kleurtje ook op de lotus.
btw, klein schrijffoutje bij de mercedes benz. er staat ”krahtiger”
dondeboer zegt
De Aileron vind ik een prachtige wagen. Tijdje terug reed de welbekende oranje me voorbij op de A2 (bij Culemborg), echt een nekkendraaier.
Die Jaguar mag je me ook voor wakker maken trouwens, summum van klassevol scheuren.
rubenvandenbussche zegt
Gister een McLaren MP4-12C langs knallen in Dusseldorf. Helaas geen tijd om bewijs materiaal te verzamelen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Goh wat zijn die Britten toch goed in het ontwerpen van auto’s! Zeker als je deze naast elkaar zet: de prachtige gestrekte vormen van de Jag XJ, en dan de Teutoonse tegenhanger: die afschuwelijk lelijke Shitting-dog-CLS! Die 3e CLS foto is toch echt niet normaal, had de ontwerper een paar Schnäps teveel op denk ik…
En de schitterend subtiel vormgegeven Evora (die wespentaille is briljant!)naast die schreeuwerige patser Boxster inclusief midlife-crisis-biljartbal erin…
Nee hoor, doe mij maar Brits design.
Jag XFR, Aston Virage Volante, klassieke E-type of XK150 erbij, klaar!
Megakix zegt
Waarom naar Londen gaan….als ze in Laren ook langsrijden…
W115 zegt
De spiegels op de C8 vind ik echt niet kunnen
love4sportcars zegt
die achterkant van de Spyker vind ik wel lelijk hoor
En die CLS 63 amg is echt wel cool!!
lincoln zegt
@love4sportcars:
goed zo .. ga zo door ..
jaguarsaab zegt
prachtig vooral die spyker en jauar ;D