Voor als je wel strepen, maar geen pk’s wilt.
Noem me een ‘broken record’, maar Renault gooit de Gordini-badge behoorlijk te grabbel. Het merk heeft ontzettend goed sturende voorwielaandrijvers in huis, die helemaal bovenaan staan in hun klasse, maar toch reserveren ze de legendarische Gordini-badge tegenwoordig liever voor hun tamme modellen. Het zal vanuit marketing-oogpunt wel interessanter zijn ofzo.
De Clio was er al een tijdje in Gordini-trim, maar dan alleen als Clio RS. Gelukkig, in ieder geval een model dat de badge nog met opgeheven hoofd kon dragen. Het management vond het echter niet eerlijk voor de minder pk-beluste Clio-kopers, want ook zij moeten een kek blauw kleurtje op hun Renault kunnen krijgen. En aldus geschiedde: de badge is nu ook te krijgen voor de 1.6 16V (128 pk), en de 1.5 dCi (105 pk). Vanaf september kan je er een aanschaffen!
Ruben00 zegt
Voor mensen die niets van hun merk’s historie willen weten, maar gewoon een leuk streepie erop willen.
Zonde!
desjonnies zegt
Typisch Renault, eens in de zoveel tijd gaan de marketing jongetjes heulemaal de fout in.
Komt omdat ze helemal nix met de roemruchte historie van Renault te maken hebben.
En dat terwijl Renault als eerste met een “snelle” versie van een vier deurs middenklasser op de proppen kwam de Dauphine Gordini.
In 1957, lichtjaren (in auto industrie termen) voor de rest.
Ieder ander merk is stik jaloers op een statement a la Gordini.
Behalve de FIAT boys, die hebben Abarth en daar doen ze het goed mee.
mrmb zegt
@desjonnies:
Behalve de FIAT boys, die hebben Abarth en daar doen ze het goed mee.
Nu weer wel, ook Fiat heeft jarenlang Abarth geplakt op Stilo en ander minder spannend spul…..
dennisr zegt
tjaa het staat natuurlijk veel beter op de RS maar voor elke doelgroep wat wils he..
lincoln zegt
beste Renault ..
maak gewoon een supersnel superlicht gevaarlijk onding die niemand gaat kopen ..
kost jullie een euro-ton of 5/6 ..
en dan heb je wat om mee te kokketeren ..
nu heb je nix ..
en verkoop je er 500 exemplaren van ..
dan heb je 500X nix verkocht ..
is toch nergens goed voor ??
q7a1 zegt
U.G.L.Y.
Megakix zegt
105Pk is voor de meeste kopers van dit lichte wagentje echt méér dan voldoende ! Dus ik zie hier als MarkeMegakixmix wel een goeie in ! :lol:
norge zegt
Ach Cooper stond vroeger ook voor iets speciaals.
civiced zegt
de meest kudte auto van het moment
Modus zegt
Op deze manier hoef je Gordini iig niet meer te gebruiken voor versies mèt extra vermogen, een extra dikke RS als laatste uitvoering van deze generatie bv. Maar dat zou al een Williams worden ofzo…
jelmer zegt
Wat een enorme oelewappers. Gordini had zo’n goed klinkend stuk retro en nostalgie kunnen zijn.
Esprit_de_Flandre zegt
@jelmer: Ja, maar wie kent dat nog, behalve wij ouwe lullen op AB? Het publiek dat dit soort Clio’s koopt kent het niet, kan geen zware motor verzekerd krijgen, maar wil wel een sportieve streep op z’n motorkap. Dus dan maar de auto aanpassen aan de markt…
desjonnies zegt
@Esprit_de_Flandre:
Dank je wel, maar ’t is gelul van de bovenste plank van jouw.
Hoe lang is Bugatti niet dood geweest?
Iedere fabrikant weet zijn legacy altijd te verkopen, wat als Renault besluit morgen weer met een sportwagen te komen die de Alpine naam draagt?
Daarom juist gebruik je zo’n naam, juist om de link met het verleden duidelijk te maken.
Esprit_de_Flandre zegt
@desjonnies: Er is een groot verschil tussen Gordini en Bugatti hé. Die vergelijking gaat niet op. Een totaal ander doelpubliek en totaal ander soort auto. Het is veel makkelijker een enorm dure exotische wagen aan de rijken te slijten, dan een sportieve variant van een ‘doorsnee’ wagen.
Die laatste moet nog betaalbaar zijn ook. Het succes van de Citroën Saxo als tuningbakske kwam doordat het een deftig sturend autootje was dat met een licht motortje toch goed vooruit ging, en dus betaalbaar voor veel jonge chauffeurs. Dit heeft volgens mij hetzelfde doelpubliek. Wees gerust, de echte Gordini-adepten zullen wel een RS kopen, want die zullen het kunnen betalen…
Cantago zegt
En daar gaat de naam Gordini… Jammer! Waarom gooien fabrikanten alles zo te grabbel? Het gaat alleen nog maar om geld… Niet meer om de auto’s, echt vreselijk jammer.