Een vette powerboost en een klassiek kleurtje genoeg reden om een legendarische naam af te stoffen?
Het is alweer bijna tijd voor een nieuwe Renault Clio. Tijd voor een laatste extraspeciaal model dus. Zo doen de besten dat. Volgens Auto Espress is er alweer druk overleg tussen Williams en Renault. Naast Formule 1 motoren hebben ze het natuurlijk over een laatste feest-Clio.
De originele Renault Clio Williams wordt geroemd om zijn karakter en wegligging. Toen ook met een 2.0 viercilinder onder de kap, 150pk en slechts 1000kg mee te slepen.
Een Renault Clio 3 Williams op basis van de 201pk Clio 3 RS weegt helaas wat meer. Daarom ook veel meer vermogen in het vooronder. Was de Gordini slechts een stickerpakket, de Williams moet 243pk krijgen. Voldoende voor de 1300kg Clio me dunkt? Heeft de grote kleine Fransoos misschien toch nog kans op een revanche met de Citroën DS3 Racing. (via Motorpasion)
highperformance zegt
jep, kickuh. oude tijden herleven…..
highperformance zegt
@highperformance: voor 40-ger welteverstaan ;-)
norge zegt
@highperformance: En de AE86 komt er ook aan,feestje compleet voor ons oude sokken :)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Mooi ding! Die voorspoiler is serieus supermooi! Uberhaupt betrap ik me erop dat ik de nieuwere Renaults wel mooi vind. De Megane bijvoorbeeld is gewoon een strakke auto.
Maarrrrrr, heeft Renault nog wat met Williams te maken dan?? Of wordt het een holle marketingterm?
clubbtraxx zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Williams F1 gaat volgend jaar weer met Renault torretjes achterin proberen punten te halen, dus nee het is geen holle marketing.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@clubbtraxx: ah vandaar. ik volg de F1 al tijden niet meer.
clubbtraxx zegt
Alleen jammer dat de naam Williams tegenwoordig bij een achterhoede team hoort… Dus de sjeu is er wel een beetje af dan voor je Clio.
Hij ziet er wel lekker uit zo in de kleur.
autobart zegt
@clubbtraxx:
Meneer vettel heeft ook een Renault blok in zn wagen liggen, en op welke plek staat hij in het klassement? Eerste!
Dus reken maar dat dat ook bij Williams zal veranderen :)
clubbtraxx zegt
@autobart:
Jammer genoeg voor Williams moet er daar wel wat meer gebeuren dan alleen een andere motorbouwer.
De ontwikkeling staat ook al een paar jaar regelementair stil dus er is weinig verschil tussen alle motoren onderling.
Die Renault motor is niet DE reden dat Vettel op de eerste plaats staat, kijk ook waar het ‘eigen’ team van Renault staat…
Anyway, van mij mag dit ding er komen, met of zonder eerherstel voor de naam Williams.
Merry zegt
@clubbtraxx: Renault heeft geen eigen team meer, die handel is verkocht aan Genii en die huren de naam Renault.
Maar de voornaamste reden waarom Vettel zoveel wint is Adrian Newey de ontwerpen die de Red Bull wagens maakt.
En ja dat is ook de man die al de succesvolle Williams auto’s heeft ontworpen.
dennisr zegt
stoer bakje :D ziet er egt goed uit, renault gaat sowieso vooruit laatste tijd :)
remi83 zegt
Zou erggg gaaf zijn de Clio williams is een van de beste hot hatch die er is!!
sacha zegt
Mijn eerste natte droom (toen reed ik een witte Peugeot 106 Rallye vd ‘zaak’):
Stopwearingpants zegt
@sacha: een rallye nog wel! En nu moet je het doen met die clk… (Trouwens welk clk is beter, de black of de dtm?)
sacha zegt
@Stopwearingpants: CLK DTM is leuker. CLK BS is beter… En er zit 200% tot 250% prijsverschil tussen…
Stopwearingpants zegt
@sacha: ja de dtm is toch de veel duurdere variant? Leuker = beter in mijn beleving btw ;-)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@sacha: van een 106 naar ‘een paar CLK’s’ in pak hm beet 23 jaar… Wat doe je nog meer? Naast bloggen?
;)
Megakix zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: iets met Nu.nl en een paar bollebuiken die daar destijds hun heil inzagen..ik zeg, slim gedaan Sacha !
betonstaal zegt
@sacha: De Peu nog met die prachtige stalen velgen?
SimonMc zegt
243 pk? Dat wordt een feestje !
lincoln zegt
leuk hoor ..
maar bij Renault moet er toch altijd geld bij met dit soort projecten ..
thumbs up voor de volharding iig ..
Northwestern zegt
JAAAJAAAJAAAA!
Flatfour zegt
Uiterlijk ligt de oude me toch prettiger op de netvlies.
pizzakoerier zegt
f*ck dit en maak weer een Clio V6 Renault!
Svensson zegt
@pizzakoerier:
Zal waarschijnlijk nooit meer gebeuren helaas.. Hooguit met geblazen 4cilinder achterin, maar zelfs dat betwijfel ik.
SimonMc zegt
@pizzakoerier: Mja ok, maar waarom?
Ok, het ziet er ongelofelijk dik uit, en klinkt geweldig goed, maar daartegen staat ook :
-Geen achterbank ( want de motor ligt daar )
-Achterwielaandrijving + zo’n korte auto = R.I.P. ( Rest In Pieces )
-Duur! => aankoopprijs, verbruik, onderhoud,…
Tegenover de mijne bv ( ook een gepeperde clio ) :
Ziet er minder dik uit, maar :
-Op circuit sneller
-wél een achterbank ( met behoorlijk wat ruimte moet ik zeggen )
-0-100 maar 1 seconde trager, ondanks 58 pk verschil én de mijne heeft dan nog voorwielaandrijving.
-Verbruikt waarschijnlijk een stuk minder ( 2.0 4 cil.ipv 3.0 6. )
-Onderhoudskosten en belastingen enz…een heel deel lager ( banden zijn ook maar 215 breed ipv 245, scheelt ook een stuk in de portemonnee )
Dus uiteindelijk?
desjonnies zegt
@SimonMc:
Waarom?
– Geiler
meer niet.
waxweazel zegt
@SimonMc:
Waarom wel:
– Imago building
– Omdat het kan :p
Waarom niet:
– Omdat ze wachten tot het merk Alpine wordt herboren en via deze naam een apart model met middenmotor op te zetten op basis van de nieuwe Clio ;)
betonstaal zegt
@pizzakoerier: heel mooi, maar geen hot hatch
Freewarefreak zegt
Vette shizzle man.. laat komen laat komen… oude tijden herleven.. ik krijg een warm hart als ik aan die Williams van toen denk..
vpower zegt
Met drukvulling of zonder?
Zonder zou heel speciaal zijn!
Megakix zegt
Superieure kleine bakkies, waar ik werkelijk naar kan uitkijken ! Laten ze maar de Beemers van deze tijd eruit rijden …. :lol:
highperformance zegt
@Megakix: Niet alleen BMW’s worden er dan “uitgereden”…
Freewarefreak zegt
@Megakix: Heey maatje Mega.. mede BMW liefhebber.. ik moet u toch even corrigeren.. jij denkt dat een Renault Clio Williams een BMW motorfiets er uit gaat trekken? :) ..lees dit maar eens. Van de techinfo pagina van de BMW owners club USA:
Definitions:
Bimmer – proper accepted slang for BMW cars. Most people don’t know this.
Beamer/Beemer – proper accepted slang for BMW motorcycles. You will hear this term used incorrectly by many people.
So just why is a BMW car called a ‘bimmer’ not a ‘beemer’ or ‘beamer’?
The answer in part lies in knowing some BMW history and what came first.
All real BMW enthusiasts know that BMW got a big start on two wheels, what many call the real BMWs.
In those days, BMW motorcycles were quite active in racing, and one of their competitors at the track was often the BSA bikes.
Well as things would have it, a track slang developed, and the BMWs were usually referred to as ‘beemers’ and the BSAs were referred to as ‘beesers’.
So, of course for any true enthusiast, there is no way that a BMW car could be called a ‘beemer’, so they were called ‘bimmers’.
Unfortunately, in the USA and Canada, and perhaps other countries, there was a time (kind of still is) where for various reasons, a BMW owner was considered an upwardly mobile person, and of course due to the fun in driving their BMWs most all of them had big grins on their faces.
Hence it is little surprise that the non enthusiast types out there incorrectly labeled BMW cars and their owners as ‘beamers’ or ‘beemers’.
a_buis zegt
@Freewarefreak:
“Definitions:
Bimmer – proper accepted slang for BMW cars. Most people don’t know this.
Beamer/Beemer – proper accepted slang for BMW motorcycles. You will hear this term used incorrectly by many people.”
Dank. Mag dit ergens op de Home page van AB? Scheelt boel irritante vergissingen…
Megakix zegt
@Freewarefreak: blogvriend, je moet niet alles geloven wat ze schrijven ! :lol:
OT: wist ik inderdaad niet…niet dat mijn leven nu een drastische wending gaat krijgen…maar het is wel nuttig info ! Thanks mate.
Kyanite zegt
1300 kilogram? Daar mag eerst wel 300 kilogram vanaf om wat leuks neer te zetten. De eerst Clio (Williams) ziet er ook een stuk stoerder en degelijker uit dan het huidig model Clio, maar dat zal wel aan mij liggen.
mightymike zegt
Nu. Og een 205 gti die 1000kg weegt en 200 pk tenminste leuke concurrentie
highperformance zegt
@mightymike: bijna niet meer mogelijk om het en betaalbaar (luxe lichte materialen) en veilig (of luxe) te krijgen.
Civic_Owner zegt
een vriend van me heeft zo een RS van 2009 met 200pk, ongelofelijk snel beestje, mijn crx vtec zou blozen denk ik, ik heb het spijtig genoeg nooit kunnen testen.
Had graag een sprintje met hem gedaan,maar het is anders uitgedraaid voor mij dan (in negatieve zin maarja..)
TSI-tje zegt
Ik hoop dat als de ‘echte’ Clio Williams komt dat hij wat agressiever word als deze photoshop ervan. De Clio’s in de snelste uitmonsteringen schijnen hele lekkere karretjes te zijn. Maar ze zien er gewoon zo ‘lief’ / ‘schattig’ uit. Dat doet de auto, en de snelheid welke ze kunnen halen, geen eer aan. Hopelijk mag Sir Frank zich ook met het uiterlijk bemoeien en krijg’ie een lekker agressief koppie.
Voor de rest, hopelijk alleen in deze kleurstelling beschikbaar, zo hoort’ie !! ;)
desjonnies zegt
Dingen zijn allemaal te zwaar, veel te zwaar geworden tegenover hun voorgangers.
Zo”n ding mag max 1000 kilo wegen, heeft dan minder PK’s nodig en stuurt dan veel scherper.
Verder lijkt Renault van het padje af, Gordini nu als opleukertje, Renault Sport ???????? Alpine??????en nu weer Clio Williams????
Renault is straks de grootste met in-house tjunert naampjes.
Veel geschreeuw. Weinig respect voor de eigen geschiedenis.
Alles for a €€€€€€€
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@desjonnies: Ok, dus zonder airco, airbags, multimedia?? Verkoopt voor geen meter dan vrind…
Soms jammer, maar tis wat de consument wil
desjonnies zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Yep, maar wel een lach van oor tot oor voor de die-hards!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@desjonnies: koop dan een classic! toch? Als je ECHTE rijbeleving wil… Buy the original! Zo doe ik het ook: zakelijk een Saab 9-3, privé een 900 Cabrio classic. Wereld van verschil, maar als ik moest kiezen…
desjonnies zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Hept ik al, met de 1300 achterin :)
Kyanite zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
“Soms jammer, maar tis wat de consument wil” Het is meer van “maar ’t is maar wat de fabrikant denkt dat de consument wil”. Je moet voor de grap eens naar een dealer gaan en vragen om een auto zonder alle franje als airco, centrale vergrendeling, elektrische bediende ruiten…. dan staan ze toch raar aan te kijken :D
desjonnies zegt
Trouwens bij een blauwe wagen met gouden velgen denk ik ……..SUBARU Impreza WRX Sti
oxje zegt
@desjonnies: terwijl iedereen die een beetje verstand heeft van autohistorie denkt: Clio Williams
desjonnies zegt
@oxje: Gelukkig heb ik dat niet.
Geen enkel besef van auto historie Rij nog steeds op een brommer.
Heb ook geen Gordini en denk bij R8 gelijk aan een Audi.
Weet niet wat een Facel Vega HK 500 is of een Bizarrini.
Nooit iets gelezen over Hans Ledwinka of Rudolf Hruska
Geen idee waar Panhards vandaan komen en wie de Alfasud heeft ontwikkeld en waarom Chevrolet de Corvair lanceerde.
Echt, geen enkel idee
Heb nog nooit met R5 Turbo 1’s gestuurd of Sierra Cosworths
laat staan TR6’en
Denk dat Alfa Romeo een wasmachine is.
Sukkel.
oxje zegt
@desjonnies: Ik heb geen idee waar je het over hebt
lincoln zegt
@oxje:
ik geloof je op je woord ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@lincoln: hahaha, touché…
Freewarefreak zegt
@desjonnies: Respect! I lol’d! :mrgreen:
jack_abarth zegt
@desjonnies:
Hulde!!
Dimglor zegt
@desjonnies: +1 :-)
bozewolf zegt
@oxje:
bozewolf zegt
@oxje:
RoT___ zegt
@bozewolf: hoe liep deze af, ziet er niet echt naar uit dat dat de bedoeling was
bozewolf zegt
@desjonnies:
Scottish Air Miles, you ignoramus…
Overigens, de blauwe kleur en gouden velgen was al langer Subaru’s rallykleuren (voor de Impreza met de Legacy) nog voordat de Clio Williams op de markt kwam (’92).
DUS!
bozewolf zegt
@bozewolf:
bozewolf zegt
@bozewolf: Bah, 3e plaatje laadt niet in…en @sjonnies was @oxje bedoel natuurlijk.
Dimglor zegt
Dit is nog eens goed nieuws!
Ben wel een fan van de Clio WIlliams….
Ik ken iemand die vroeger 1 had (heeft nu een Clio V6 en een Clio R27 F1team) en dat ding maakte een mooi geluidje! Ging ook snel voor zo’n autootje…
mellie zegt
Mooi ding al vind ik de Gordini wel mooier.Uiteraard zie ik wel liever weer een clio v6 maar gezien de prijs en kosten van deze auto ben ik bang dat we hier geen opvollger van zien.
72bug zegt
Ik kan dit alleen maar stimuleren! Ziet er heel gelikt uit, en zal vast ook prima rijden!
jack_abarth zegt
Heel dik wagentje, sowieso was de Clio RS toch al de benchemark van small hothatches.
Heb toen ter tijd nog aan zitten denken om er een te kopen, maar dat “blije” interieur heeft ‘m genekt.
Met deze overtreffen ze zichzelf nog wel eventjes dik…
ds3thp zegt
Ben benieuwd hoe ze die 243pk gaan behalen?!
Blijft het de 2 liter die er ver aan z’n max zit, of krijgt de huidige 2 liter hulp van een blaasinstrument, of komt er een andere renault 2 liter turbo in, of alvast de compleet nieuwe 1.6 Turbo?!
eddyclio zegt
NICE:D Hoe kan t dat ik dit nieuws gemist heb:S Waars tijdens me vakantie langs gekomen:P
Maare.. is er al iets van een prijs bekend?
Dit is toch een goud bakkie:D:D
Begin de dag met een lach… dat lukt wel met dit:D