Een Range Extender is een compacte/schone benzinemotor die de elektromotor bijstaat bij de aandrijving, of gebruikt wordt om de accu’s op te laden, met als doel de actieradius te vergroten. Zoiets zien we bijvoorbeeld ook bij de Opel Ampera. Volvo heeft drie implementaties bedacht om een Range Extender te gebruiken, welke is de beste?
Volvo gebruikt de drie verschillende auto’s om te kunnen uitwijzen welke versie de beste stap is naar de ontwikkeling van een elektro-auto. Alle drie de auto’s zijn om die reden uitgerust met een driecilinder benzinemotor (de Range Extender) en een systeem om remenergie terug te winnen (brake energy regeneration). Het verschil zit in de manier waarop de verbrandingsmotor wordt toegepast: in serie of parallel. Overigens functioneert de Range Extender op zowel benzine als bio-ethanol (E85).
In serie geschakelde Range Extender
Deze test-C30 (gebaseerd op de elektrische C30) is voorzien van driecilinder benzinemotor (60 pk/45 kW) die onder de kofferbakruimte is geplaatst. De auto is uitgerust met een brandstoftank met een inhoud van 40 liter. De verbrandingsmotor is aangesloten op een generator (40 kW) die elektriciteit opwekt om de 111 pk (82 kW) sterke elektromotor te voeden. Een andere optie die deze versie biedt is om de generator de accu te laten opladen, waardoor de auto verder kan rijden op alleen elektriciteit. Op deze manier zorgt de Range Extender voor een toename van de actieradius met ruim 1.000 kilometer – bovenop de 110 kilometer waarin de accu voorziet.
Parallelgeschakelde Range Extender (C30)
In deze variant levert de driecilinder benzinemotor dankzij een turbo meer vermogen (190 pk/140 kW). Het verschil met de eerstgenoemde C30 is de parallelschakeling; de benzinemotor drijft de achterwielen aan via een automatische zestrapstransmissie (bij de eerste C30-versie zorgt de Range Extender niet direct voor de aandrijving). Deze C30-variant is ook voorzien van een generator (40 kW) die de accu kan opladen om voor langere tijd puur elektrisch aangedreven te rijden. In dat geval levert de elektromotor eveneens 111 pk (82 kW). Samen met de benzinemotor bedraagt het vermogen maar liefst meer dan 300 pk (220 kW). Ook bij deze C30-variant zorgt de Range Extender voor een toename van het bereik met ruim 1.000 kilometer – bovenop de 75 kilometer waarin de accu voorziet.
Parallelgeschakelde Range Extender (V60)
In de V60 bevindt de volledige aandrijflijn zich onder de motorkap. De 111 pk (82 kW) sterke elektromotor wordt aangevuld door een driecilinder benzinemotor die 190 pk (140 kW) levert, een automatische tweetrapstransmissie en een generator (40 kW). De V60 is voorzien van een brandstoftank van 45 liter voor benzine of bio-ethanol. De kracht van de verbrandingsmotor gaat via de transmissie naar de voorwielen, maar kan ook naar de accu geleid worden om deze op te laden. Tot een snelheid van 50 km/uur gebruikt de V60 alleen elektriciteit voor de aandrijving, bij hogere snelheden springt de benzinemotor bij. Bovendien laadt deze verbrandingsmotor de accu op als het accupeil beneden een bepaald niveau zakt. Dankzij deze oplossing geeft de Range Extender de V60 een actieradius van meer dan 1.000 kilometer…
bobb zegt
E85? Op LPG zou nog beter zijn.
ErikkNL zegt
Het Parallel geschakelde systeem lijkt mij de beste oplossing. Zat vermogen en toch nog een zeer acceptabele range.
dotternetta zegt
je moet gewoon kunnen kiezen. Zuinig of snel.
Sorcerer zegt
@dotternetta: Inderdaad, je moet kunnen kiezen. En de standaardinstelling kan wellicht zijn dat hij hem bijschakelt op de wielen als vol vermogen wordt gevraagd (alleen in extreme gevallen), en dat hij verder alleen wordt gebruikt om de accu bij te laden.
Overigens lijkt me diesel een logischere keus, zeker voor de Europese markt.
Captain zegt
in serie is volgens mij de beste oplossing; de verbrandingsmotor wordt op één constant toerental gehouden waardoor deze maximale efficientie kan halen. Bovendien kunnen onderdelen/koeling worden voorzien op datzelfde toerental waardoor er minder gewicht/slijtage voorkomt. Er kan nog altijd een zwaardere benzinemotor en elektromotor worden gebruikt voor zwaardere toepassingen maar dit principe is het zuinigste lijkt mij
norge zegt
@Captain: Inderdaad het beste , wel een dieseltje gebruiken.
baasbas zegt
@norge: Gasturbine?
Ram-G-maN zegt
@baasbas: Dat gaat Jaguar al doen met hun nieuwe hypercar/Porsche 918 Spyder killer.
baasbas zegt
@AutomotiveDesigner: Ja precies, ik wilde alleen ermee zeggen dat het nog iets efficiënter kan dan een dieselblokje. Maar iemand anders zal misschien ook weer een nog efficiënter idee dan een gasturbine kunnen bedenken…?
norge zegt
@baasbas: Kan ook.
Tommy2 zegt
@baasbas: Wankelmotor zoals Audi doet in de A1. Veel efficiënter dan een zuigermotor en goed geschikt om onder kleine constante belasting te werken.
MDA zegt
De ene is een range extender, de andere is een hybride… Als je echt zuinig wil, moet je voor optie 1 kiezen. Alleen zit daar wel een addertje onder het gras: de generator levert slechts 40kW, maar de electromotor vreet 82kW. Oftewel: als de range extender aanspringt, dan kan zelfs de electromotor maar op halve kracht draaien…
Captain zegt
@MDA:
dat is waar, maar het is aannemelijk dat je niet continu je pedaal vloert. Die 82kW heb je dus niet 100% van de tijd nodig, maar je kan die natuurlijk 100% benutten als het nodig is
the-budel-guy zegt
ik heb nog een optie: een 4.2 V8 in de C30 met een tank inhoud van 400 Lieter. dan kom je toch ruim 3000 kilometer op een tank.
widodh zegt
@the-budel-guy: Juist! Met die instelling gaan we zeker veranderingen zien in de aankomende tijd ;)
drouvenjw zegt
Dus als ik het goed begrijp rijdt je max 110 km volledig elektrisch. En als je dus naar oostenrijk rijdt is het verbruik dus nog relatief hoog (1110/40) 1:27.75?
Waarom gebruiken ze niet sowieso de 190pk turbomotor? Turbomotoren leveren toch een beter vermogen bij een lager verbruik?
En ik vind het statement van benzinemotor generator opladen om vervolgens puur elektrisch te rijden een beetje vreemd.
baasbas zegt
@drouvenjw:
Volgens mij is het idee alvolgt bedoeld: Laadt je auto thuis op via het stopcontact (waar in een ideale wereld volledig groene stroom voor gebruikt wordt) en rij vervolgens zo lang als je kan elektrisch. En met 110km heb je best een aardige range voor de normale dagen. Tripje Oostenrijk betekent dan inderdaad dat de generator moet assisteren. Het idee dat dus de benzinemotor met de generator de accu’s oplaadt moet in de praktijk zo min mogelijk voorkomen.
Mee zegt
“driecilinder benzinemotor die 190 pk (140 kW) levert”
Knap!
themenace zegt
Implementatie van een Range Extender …. Klinkt bijna erotisch, gezellig op de bank op een regenachtige zondagmiddag
Directeur zegt
Hoort dit niet onder het kopje advertentie?
jade767 zegt
Zet een turbo op optie 1 en laat die de achterwielen aandrijven. Klaar is kees.
alfamail zegt
Een range extender gebruik je het beste…
niet
tjorque zegt
Doe mij maar optie 1, maar dan in de V60, met een elektromotor van 150kW