Aan de kant met je oude Mercedes! Leuk om mee te beginnen, zo’n 190E, maar de Audi V8 zit in een hele andere klasse. Groter, duurder, beter. Met deze A8-voorloper werkte Audi echt heel hard aan haar vorsprung durch technik.
In de jaren ’80 was Audi heel erg hard aan het ontwikkelen. Haar quattro aandrijving stond centraal, daar werd een prachtig blok aan gehangen en een oerdegelijke auto. Iedereen kan zich de Audi Quattro herinneren. Vijfcilinder turbo met vierwielaandrijving. De auto had absoluut geen ideale ‘layout’. De motor zat bijvoorbeeld veel te ver naar voren. Met zijn vierwielaandrijving leek de grip echter eindeloos en kon hij qua wegligging met de besten meekomen. Eind jaren ’80 was het tijd om de lat een stukje hoger te leggen.
Het was vechten voor een plekje tussen de echt dure sedans. Directe rivalen: Mercedes S-klasse en BMW 7 serie. Mercedes deed het nog met de W126, BMW had net haar E32. Beiden trage, oubollige huifkarren naast de Audi V8.
Audi deed waar ze goed in was: haar motorsport ervaring direct gebruiken voor een monster van een straatauto. Extra kreeg de V8 alle mogelijke luxe aangemeten. Een vol lederen interieur, airconditioning, een BOSE audiosysteem en enkel parelmoer of metallic lak. Heel veel extra’s die je bij BMW en Mercedes zelf aan moest strepen zaten er bij Audi standaard op. Ze moesten ook wel want tot de V8 verkocht Audi vooral ‘standaard’ autootjes. Een naam als luxe-fabrikant was nog in de maak. Dit was een heel nieuw segment.
De luxe en aankleding was leuk, de techniek eigenlijk nog veel leuker. Een 3,6 liter V8 met dubbele bovenliggende nokkenassen (4 dus), 32 kleppen en 250pk! Dat lag er in het vooronder bij de introductie en was tot 1991 de enige beschikbare motor. Dit in een tijd dat Mercedes nog niet begreep dat er zo veel kleppen op een motor paste en BMW amper verder kwam dan 200pk uit haar zes- en achtcilinders. Vanaf 1991 was er ook een 4,2 liter 280pk V8 leverbaar in de Audi.
De Audi V8 onderscheidde zich met haar techniek. Een technisch geavanceerd motorblok maar ook standaard vijfversnellingsbak en op de 4,2 zelfs een handgeschakelde 6-bak. Koos je voor de automaat dan had je een volwaardige 4-traps met lockup.
Alle mooie techniek en geavanceerde systemen heeft tegenwoordig natuurlijk ook zijn uitwerking. De Audi V8 was en is een exoot, niet simpel te onderhouden door een beginnende liefhebber. Je hebt een grote zak met geld en een goed adresje of eindeloze kennis en vindingrijkheid nodig om uit te putten. De elektronica en belangrijke technische onderdelen hebben grote zorg nodig. Na 20 jaar gaat het tellen als de auto is afgetrapt op de autobahn. Onderhoud is een specialistische klus, dealerkennis is hierbij eigenlijk nooit meer toereikend. Aan chassis, carrosserie, etcetera kan je bijna geen slechte koop hebben. Dit was in die tijd al zeer goed geconserveerd door Audi.
Wat je niet uitgeeft bij aanschaf komt al snel terug in onderdelen. Koop je een versleten Audi V8 voor €2000,- dan ben je vervolgens al snel €1000,- extra kwijt aan een stuurhuis en €650 per remklauw (voor). Zelfs meer dan €5000,- voor een nieuwe automatische versnellingsbak. Een (duurdere) auto van een liefhebber overnemen kan dan echt meerwaarde hebben. Voor een zeldzame auto als de Audi V8 (21.000 wereldwijd) vind je ook moeilijk vervangende onderdelen op de sloop.
Audi’s V8 is er absoluut een van het zeldzame soort ‘youngtimers’. Ooit heel erg duur, toen heel weinig waard en tegenwoordig houden enkel liefhebbers met een serieus budget het uit.
UPDATE: we maakten een video van de Audi V8 en V8 Lang.
alcantara zegt
Lelijke paupermobiel.
autoblogger zegt
@alcantara: goeie reactie zeg, lekker inhoudelijk ook.
alcantara zegt
@autoblogger: net zo inhoudelijk als ‘mooie wagen’ of ‘goed artikel’, 90% van de comments hebben weinig meerwaarde dus wat is je punt.
autoblogger zegt
@alcantara: die comments krijgen tegenwoordig een edit, dus probeer wat toe te voegen.
knalfa zegt
@alcantara: Kijk ook effe verder dan de buitenkant van de auto en lees het artikel voordat je reageert. Het gaat hier ook om de techniek die erachter zit.
lincoln zegt
@Alwood .. thumbs up dude ..
norge zegt
Mooi verhaal ,en ik moet zeggen prachtig gedaan van Volkswagen.
mbman zegt
Wat een nietzeggend model zeg.In die tijd had audi duidelijk niet het aanzien wat ze nu hebben.Ze hadden eigenlijk niets in te brengen.Ze maken eigenlijk sinds 2004 mooie autos die echt kunnen concurreren met de ander twee
sebasjuhh zegt
@mbman: haha doe je research even?
mbman zegt
@sebasjuhh: helemaal niet nodig.Wat heeft audi nou voor geschiedenis.Kan bar weinig verzinnen.
gerard1710 zegt
@mbman: Dan is jouw auto-kennis ook bar slecht…
mbman zegt
@gerard1710: kom is op zeg.Dat hele aldi kan niet tegen het mercedes concern op.Moet je is kijken wate een schitternde autos mb gemaakt heeft.AUdi heeft die historie niet.Is het nu duidelijk!
tito zegt
@gerard1710: Ik heb wat w126 en w116 met een 8 cilinder. Maar nu staat hier een audi v8 4.2 voor de deur, daar komt mercedes ècht niet tussen.
Kost wel wat idd. Stuurhuisje heb ik ook moeten vervangen als in het verhaal.
tito zegt
@tito: How shit ik wou reageren op mbman. Excuus
knalfa zegt
@tito: Wat heb je qua w116? 350/ 450?
MDA zegt
@mbman: 70 jaar geleden maakte Audi gehakt van MB op de racebaan: “Auto Union, established in 1933, was the first marque to use the legendary four-ring Audi emblem. In the ensuing four years, the company took part in 54 races, winning 32 and setting 15 world records and 23 class records with the A, B, C and D-type single-seater Grand Prix racing cars. In the hands of legendary racing drivers Bernd Rosemeyer, Tazio Nuvolari and Hans Stuck, these mammoth V12 and V16 “heavyweights” achieved competition glory at speeds of over 240mph.”
30 jaar geleden maakte Audi gehakt van iedereen met de quattro. En de afgelopen 10 jaar heeft Audi Le Mans gedomineerd… Hoezo geen historie?
DennisS65B40 zegt
@MDA: Dank voor de nuance die je aanbrengt, ik kan het persoonlijk niet opbrengen om een reactie te plaatsen bij iemand die de historie van een merk baseert op: “Moet je is kijken wate een schitternde autos mb gemaakt heeft.AUdi heeft die historie niet.” Pfff… niveautje kleuterklas. Horch? Auto Union? Silberpfeile? “Huh wattuh?”
Vind Mercedes, BMW en Audi trouwens alle 3 prachtige merken en dat baseer ik op de technische prestaties die zij hebben geleverd in de afgelopen eeuw. Niet op het criterium: mooi / niet mooi.
@ Alwood: leuk artikel!!!
mrtn zegt
Audi was met de gewone 80 ook al de tijd ver vooruit met verzinkte carroserie, het procon-ten systeem.
nielsvanderweiden zegt
Leuk dat deze auto in de schijnwerpers staat. Ik denk dat het een goede leerschool is geweest voor de latere A8, die de ‘presence’ heeft die deze V8 heel erg mist. Het leunt wel heel erg sterk op de Audi 100/200 met die (optisch) extreem lange overhangen voor en achter, en ik denk dat de wereld er in 1988 net zo over dacht.
Dank overigens dat je geen foto’s van de LWB-uitvoering hebt gebruikt; die is niet om aan te zien :)
blackeye zegt
de kantine juffrouw had er 1 dik 15 jaar geleden, toen ik nog mts autotechniek deed in Apeldoorn. dikke zwarte bak was het en hij had toch wel wat. uitstraling.
dennisr zegt
190E en Audi V8 bijde wel welkom op mijn oprit, heeft toch wel iets.
Bwlian zegt
Je moet ook een handbak zien te vinden :D
marokkaanseheld zegt
Toch is mijn 190E sneller. :O
jzaero zegt
Leuke geschiedenis van een toch wel zeldzame auto. Echter vind ik het uiterlijk niet echt onderscheiden van de rest van de auto’s die toen te koop waren. Erg anoniem. Dat is natuurlijk niet per definitie slecht, maar mijn keuze zou dan vallen op de W126 of E32, welke allebei een meer onderscheidend uiterlijk hadden. Aangezien je toch voor een youngtimer gaat, maar het tikkeltje achterlopende design op de Merc en BMW toch niet meer uit.
Hier op een rijtje.
Trouwens, ook een aanrader, BMW 6 serie E24, redelijk goedkoop op dit moment, is al in de klassiekerfase, maar zal alleen maar duurder worden komende jaren.
knalfa zegt
@jzaero: Die had ik allemaal ook al op het oog toen ik nog een extra oldtimer wilde aanschaffen (waarbij de audi snel afviel).
De 7 Series zijn zeer zeldzaam van 86, zo nu en dan kun je er nog één of twee voor een flink bedrag in Nederland vinden of voor een redelijk bedrag in een uithoek in Duitsland.
Ik weet niet wat je hebt als je een goedkope 6 serie aanschaft, verwacht er maar niet teveel van. Goedkope oldtimers zijn meestal niet voor niks goedkoop, zeker bij een populair model als de 6 serie niet!
jzaero zegt
@knalfa: Goedkoop als in €7000-15.000,- dan zijn ze toch nog in vrij goede staat.
knalfa zegt
@jzaero: Tja goedkoop is trouwens ook een kwestie van perspectief.
jzaero zegt
@knalfa: Bij tweedehands BMW’s ben ik sowieso niet van plan minder dan 5000 uit te geven, alles daaronder komt toch vrij snel in de buurt van afgetrapt.
Dit vind ik wel een mooi exemplaar. Ik heb er nog geen onderzoek naar gedaan, maar zover ik het kan zien, ziet hij er vrij mooi uit.
http://www.autowereld.nl/bmw/6-serie/3.5-csi-635-677104/foto.html
knalfa zegt
@jzaero: Nou ja ik denk altijd maar zo dat je er toevallig bij uit moet komen. Vooral van te voren zoveel mogelijk kennis opdoen van de bekende problemen, roestplekken etc. En natuurlijk jezelf niet laten verleiden door een o zo mooi uitziende auto.
jzaero zegt
@knalfa: Zeker, ik heb zelf nog helemaal niet in deze 6 series verdiept, maar het leek me wel een potentieel klassieker te worden, vooral de handbakken zijn wat dat betreft zeldzaam maar toch gewild bij menig autoliefhebber.
jzaero zegt
Trouwens, ik vind de Audi V8 wel een duidelijke voorloper van de Audi A8 zoals hij nu is, niet revolutionair, maar je ziet duidelijk de evolutie.
bigcar zegt
@jzaero: en toch blijft hij lelijk…
jzaero zegt
@bigcar: Lelijk, de nieuwe zeker? De oude was wel ok, maar ook daar was gebrek aan identiteit. Het klinkt misschien cliché, maar voor mij is het echt gewoon een grote en duurdere VW. Dan heb ik meer respect voor de vorige Phaeton (nieuwe is lelijk), omdat die gewoon is wat hij wilt zijn. Een Volkswagen. Anoniem, maar toch goed uitgerust qua luxe, in tegenstelling tot de Audi, die probeert haar VW genen te verbergen, maar dat niet lukt. Want vorsprung durch technik? Die techniek komt veel van VW en niet eens meer van Audi zelf.
roy1263 zegt
Ik heb liever die ‘slechtere’ 190E hoor. ik heb niks tegen audi, maar die oude modellen vind ik vreselijk. een oude mercedes is wel prachtig in mijn ogen, maar smaken verschillen…..
michielh zegt
De Audi 100/200/V8 “Typ44”, oerdegelijke auto, maar vreemd genoeg bijna uitgestorven in NL. Schijnen er veel naar het oostblok verscheept te zijn.
Robert zegt
@Alwood: De V8 is géén A8-voorloper, dat is feitelijk de Audi 200. De V8 zou meer moeten worden gezien als de stamvader van de latere S6 en RS6.
@michielh: Als trotse eigenaar van een ’84 Audi 100 Avant kan ik je melden dat er voor zover nu bekend er nog altijd een dikke 500 stuks rondrijden in Nederland. Zie ook het onofficiële register. En dat aantal is weer groeiende, met de populariteit van het ‘belastingvrij-youngtimer-rijden’ zijn de prijzen van bijv. de Volvo’s 200- en 700 serie, Mercedes W123/W124 en oude BMW 5- en 7-series dusdanig gestegen dat men deze auto nu als serieus, betrouwbaar en betaalbaar alternatief aan het ontdekken is.
Jammer alleen dat VAG op het gebied van onderdelenvoorziening nog niet zoveel belang ziet in het in stand houden van hun eigen heritagei vergelijking met z’n concurrentie uit eigen land (Mercedes, BMW).
Yellomello zegt
@RRRobert: Ha een Audiforum-kennis… (ik met 200 turbo quattro avant). Dikke bakken he!
michielh zegt
@RRRobert: Mijn auto staat ook al in dat register ;)
Yellomello zegt
@michielh: en je komt ook op de typ44 meeting in Augustus?
kingdecay zegt
Toen Audi’s nog cool waren…
resulutionNL zegt
EN Audi vond de Linksgestuurde auto uit… zegmaar de stuur links ipv in het midden.
reinier73 zegt
@VWTouran75: nee, Mercedes had al een linksgestuurde auto in 1906 die 163 km/h reed.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Victor Müller heeft Audi regelmatig aangehaald als voorbeeld voor hoe het met Saab kan gaan: Audi heeft natuurlijk een korte geschiedenis, en nog niet zo lang geleden maar 2 a 3 modellen (als Saab nu). En kijk waar ze nu staan!
Is natuurlijk 1 klein verschilletje: de VW miljarden…
rechercheur zegt
Later werd de 4.2 V8 32v ook in de 100 S4 gelepeld, wat was dat toen (en nu nog) een brute machine. Als ik een mooi exemplaar van de S4 4.2 tegen het lijf loop, dan gaat deze in de garage als collectors-item …
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@rechercheur: zonde man! moet je mee rijden!
gerard1710 zegt
@rechercheur: Je bent gek jongen… Je moet de 100 s4 met de 20v 5cilinder turbo hebben. Mijn vader heeft hem in groen pareleffect: imo een van de mooiste auto’s die Audi ooit heeft gemaakt…
rechercheur zegt
Mijn pa heeft in de jaren ’90 zowel een Audi S2 Avant 2.2ltr 20V als een 100 S4 4.2 ltr gehad, en de 4.2 is toch behoorlijk wat prettiger om te rijden, dus vandaar … Alleen is de 4.2 versie best lastig te vinden tegenwoordig, of ze zijn flink vernachelt met plastic opsmuk e.d.
lincoln zegt
@rechercheur:
je hoort het .. je MOET een hoop (met een auto die je niet hebt) ..
norge zegt
@rechercheur: Weer een auto bij je verzameling liegen ?
rechercheur zegt
@norge:
Ach gutte’kes, jaloers?
Een gaaf exemplaar met minder dan 180.000 km zou in Duitsland te vinden moeten zijn voor circa € 8.000,- dus zo heel spannend is het allemaal ook weer niet. En nu weer braaf je mandje in, en niet meer blaffen …
mark88 zegt
vorsprung durch technik…een van de beste audi old-timer..Super Audi !
mark88 zegt
Jullie moeten het geluid horen van Audi V8 = Godeiljk !
The360box zegt
Toen zat er al geen verschil in alle types, recht en saai, en zo is het nu nog steeds!
mkaptijn zegt
Als ik eerlijk mag zijn, geef ik toch de voorkeur aan de A8 of, nog beter, de S8 die daarna kwam (model D2).
mkaptijn zegt
Deze dus:
knalfa zegt
@mkaptijn: Vind dat ook mooie bakken. Alleen het gaat hier over youngtimers, wat de A8 niet is.
AudiQuatro zegt
@knalfa: Dat is de eerste S8 zeker wel!
knalfa zegt
@AudiQuatro: Je hebt gelijk, op het randje, net 15 jaar oud.
Moet trouwens direct denken aan Ronin waarin de S8 voorkomt maar ook mijn welbegeerde Mercedes :)
AudiQuatro zegt
@mkaptijn: Dat is ook mijn favoriet!
vossie zegt
De V8 is echt een heel fijne wagen. Mijn broertje heeft er al ongeveer 10 jaar een in bezit. Ondanks het gewicht is ie echt snel. Bij 190 kmh schakelt ie van z’n 3 naar z’n 4 en pas bij 275 kmh (op de teller) houdt het op. Niet slecht voor een auto van 20 jaar oud. Elke keer als je hier in accelereert verschijnt er een glimlach op je gezicht/
rechercheur zegt
Ook een leuke youngtimer uit Ingolstadt, de Audi RS2 …
en uiteraard de Coupe S2 20V Turbo, ook leuk …
Megakix zegt
Heb destijds in de V8 mogen gummen (trouwauto van mijn auto-broer)…en jongens, wát ging dat een pot hard in die tijd ! Ook de S2 mogen berijden, in alle gevallen was ik toen diep onder de indruk. De oude lijnen van Audi bevielen mij wel.
love4sportcars zegt
mooie auto’s, echt!
Ik zou ze allemaal in mijn garage willen.
vooral die S8 en coupé S2 20V Turbo.
die S8 heeft by the way een machtig geluid, een collega van mij heeft die.
mbevo zegt
onee die v8 was een ramp,problemen met warmlopen,olie,en in de dtm was het precies het zelfde,alleen maar problemen,latere types waren stukken beter,een echte audi is een 5cilinder turbo!!
Maarten123 zegt
Prachtige auto, de V8, ook een prachtig geluid. Vind het alleen onnodig om de E32 en de W126 af te zeiken. De 560SE(L) en de 750I(L) hadden al 300pk met technieken waar Audi zich nog niet mee kon meten. Daarnaast was de “V8 Lang” compleet uit verhouding. De Quattro aandrijving maakte hem erg populair in Alpenlanden. Volgens mij nu ook de beste kans om een mooi exemplaar te vinden.
knalfa zegt
@Maarten123: Zoals in het artikel vermeld is de Audi eigenlijk al bij voorbaat een probleemauto en reparaties zijn duur (al dan niet door een specialist gedaan).
Bekijk dat maar eens bij Mercedes, dat gaat vele honderdenduizenden km’s mee.
oranginas zegt
Ik weet nog van vroeger dat iemand deze hagelnieuw op de oprit had staan. Als autofanaat was dat natuurlijk fantastisch, want voor de rest was er in de omgeving bijna geen premium machine te bekennen en klonk de V8 fantastisch.
Erg toffe, onderschatte auto en dan vooral ook nog de DTM versie! Dat het ontwerp niet echt klopt maakte me niet zoveel uit, het was iets wat je bijna niet zag in de tijd van 13″ velgen, grijze bumpers en een 2e buitenspiegel als optie.
reinier73 zegt
ik zeg, ga naar het audi museum in ingolstadt en het mercedes-benz museum in stuttgart en trek dan pas je conclusies. mercedes heeft een veel grotere geschiedenis en heeft uiteindelijk veel meer nieuwe technologie op de markt gebracht dan audi. audi is zoiezo een goed merk, maar kan niet tippen aan mercedes. de groeten
blauwe zegt
Hahah Geweldig dit. Jammer dat er zo van weerskanten afgedaan op sommige auto’s.
Het is een feit dat dit voor sommigen het model mooi is, en voor anderen niet, ik persoonlijk vind hem top, net zoals de w serie’s mercedes. Persoonlijk heb ik wat minder met bmw, maar ook daar zijn mooie modellen met eigen smaak gemaakt. Tevens is de v8 wel een model die toen op straatbeeld reed, en nog wat word nagezien, en das toch iets minder met bmw en mercedes, maar voornammelij kdat er minder van rondrijden. Ik ben momenteel 27 jaar, heb iets van 25/30 auto’s gehad. Heb nu voor vertrouwd een passatje van 2002.. Veel voor te vinden, leuk om te laten zakken en dik set lichtmetaal en meer niet, is niet nodig.
Voor de lol heb ik een Santana en passat type achtig iets wat totaal niet mooi is, maar juist weer leuk is ivm soberhijd. Dat is met meer zo, maar om dat gezeur van die is beter dan die??? Heeft dat zin???Ik heb totaal geen ervaring van mercedes om er wat over te zeggen qua techniek, weet wel dat ze de oudere serie’s zeer veel km’s gaven, en das idd minder bij een audi, al moet ik noemen een type audi 80 met een 1.6 dieseltje liep ook door, en roeste niet. Maar goed, helaas vinden we in bijna alle merken en zeker deze 3 net te noemen, veel stomme problemen aan die ze alle 3 vroeger niet hadden, mercedes met de motors die nu niet zo degelijk meer zijn al voorheen, audi die om te janken is met automaat bakken en sommige 2.5 tdi motor’s en bmw tja sorry geen info?? weet ik te weinig van..
Maar latenw e nu elk in de waarde in plaats van sarcasme, ieder zijn mening, maar laten we het leuk houden..
Persoonlij kivnd ik de oer audi geweldig mooi, en blijf ik zeggen dat audi helaas een alfa tekenaar heeft, omdat ik de lijnen van vroeger wel eens mis. Het is allemaal zo rond en afgewerkt nu, elk detail valt op, en voorheen had je wel eens de vraag. En die vraag van ontwetend vond ik wel tof, het zomaar gezegd onverwachte audi concept.. En de mercedes w126 380 sel, vind ik ook de bomb…Al heb ik bij dit model noooit begrepen dat de diesel enkel in amerika is geleverd???? Die moesten we hier hebben, mooi tax free dieselen.
mbevo zegt
Hoeveel Audi V8’s heb ik hun motor zien opblazen een stuk of 13:P