Alle verbrande klepzittingen nog aan toe, de accijns op LPG gaat volgens jaar weer eens omhoog. Gevolg: de schone brandstof wordt drie cent per liter duurder.
Jazeker, de minst populaire brandstof is meer en meer in trek aan het raken bij autokopers. Hoge brandstofprijzen zorgen ervoor dat veel consumenten de hogere onderhoudskosten en dito verbruik voor lief nemen bij LPG-mobielen. En dat ondanks de prijsstijging die het goedje vorig jaar nog tot een recordhoogte dreef.
En weet je welke twee soorten brandstof volgend jaar niet in aanmerking komen voor accijnsverhoging? Precies, benzine en diesel. Goed nieuws voor het leeuwendeel van autorijdend Nederland, maar de steeds groter wordende groep LPG-tankers ontkomt er niet aan. Dat heeft UnitedConsumers weten te achterhalen. He gaat om drie procent, wat neer komt op 0,029 euro.
De reden die de overheid opgeeft voor de aankomende accijnsverhoging:
De accijnsverhoging op lpg maakt onderdeel uit van een groter geheel waarbij de belastingen op het gebruik van gas grotendeels gelijk wordt getrokken. Nu wordt er afhankelijk van het soort gas Energiebelasting (EB) geheven of accijns. Dat zorgt voor scheve verhoudingen.
En als dat doorgaat levert dit de schatkist een bedrag van 13 miljoen euro op. Ka-Tsjing. Wel zeggen ze dat dit geld weer terugkomt bij LPG-aficionado in de vorm van aanpassingen in de BPM en MRB. Hoe dat precies in z’n werk zal gaan is alleen nog niet bekend.
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
Ik vind LPG altijd zo’n raar geluid hebben als je gaat tanken, net alsof je auto gaat ontploffen..
OT: Beetje flauw..
Stopwearingpants zegt
3 cent maar #peanuts
trisx zegt
@Stopwearingpants: is veel hoor
flutterby zegt
@Stopwearingpants: Met die 3 cent er nog bij komt het uit op ongeveer 0,75 ct/l. 2 jaar geleden was het nog 40ct/l…
rufctr01 zegt
Ik heb liever een Diesel dan een LPG. Ik vind het een behoorlijke prijsstijging.
The360box zegt
@rufctr01: Ik niet, betaal je dubbele rijhoudersschapsbelasting(wegenbelasting). ;)
mout zegt
@The360box: Nou, van LPG wordt je wegenbelasting ook niet veel lager, hoor.
dennisr zegt
@mout: wel aangezien LPG voor benzine is.. en benzine is goedkoper dan diesel..
bigcar zegt
@dennisr: maar je verbruikt wel veel meer (met benzine), maakt meer herrie etc etc.
ieder z’n eigen keus….zelf vind ik dat spul maar 3 keer niks want het lijkt wel of je op een tank zit die op punt van exploderen staat… dus toch maar blijven dieselen…
zounds010 zegt
@bigcar: Klets niet. Een benzinetank is veel kwetsbaarder en draagt stevig bij aan de feestvreugde door te gaan lekken bij een ongeval. Een LPG-tank is ongeveer het laatste wat kapot gaat in een auto.
bigcar zegt
@zounds010:
pleur op met je benzine. 1 vlam, en de boel staat in lichterlaaie.. lpg daarintegen is nog gevaarlijker, explodeert weet je..
zelfontbrander’s zijn volgens mij het meest veilig..diesel 4life
zounds010 zegt
@bigcar:
LPG-tanks zijn zo geconstrueerd dat explosies niet voorkomen. LPG explodeert alleen als je de juiste concentratie gas in een afgesloten ruimte hebt, maar onder die condities kan je ook met benzine een explosie maken.
Op de weg zal lekkende LPG wegwaaien zonder ooit de concentratie te bereiken die nodig is voor een explosie. Dit itt benzine die zich onder de auto verzamelt.
De praktijk wijst uit dat de angst voor LPG-explosies overdreven is.
bigcar zegt
@zounds010: tot het een keer mis gaat in de praktijk. tijdens het rijden kan het misschien niet ontploffen, maar als die stilstaat in een file of aan het wachten is op een open brug, kan er van alles gebeuren.
een simpele voorbeeld van afgelopen jaar was dat ene bestel busje dat ontplofte toen de chauffeur de boel aan het uitpakken was. oorzaak was toen dat de tank lek was en een sigaret zorgde voor de rest…
benzine is ook gevaarlijk, 1 vlam= x
de beste keus is gewoon (volgens mij) diesel. (rationele keus)
het is zuiniger en is stiller (lage toeren, meer km), werkt alleen op hoge druk en heeft veel grove fijnstof, dat makkelijk met een roetfilter tegen te houden is. benzine heeft veel fijne-fijnstof was niet tegen te houden is. dat fijne-fijnstof is veel schadelijker voor mens en dier omdat het tot diep in de longen doordringt en daarom veel meer schade aanricht (ook op lange termijn)
mout zegt
@dennisr: Zucht…
360box heeft het over houderschapsbelasting. Ik betaal die per maand, niet per liter.
En ja, als je het hele plaatje wilt zien gaat het ook over verbruik en literprijs.
flutterby zegt
LPG is heerlijk, maar doe mij maar snel mn auto van de zaak. Benzine of diesel tanken is een stuk lekkerder en je kan overal tanken!
jackass266 zegt
Zit hier 10 min van de duitse grens met mijn s60 bifuel dus no swer
The360box zegt
Het is toch eigenlijk toch te gek dat want we moeten bezuinigen alles duurder te maken, dat is nou Nederland,
baasbas zegt
@The360box:
Ja, ik heb m. Dit is hem, zonder twijfel:
de domste reply in dit topic :|
The360box zegt
@baasbas: Denk je? Want jij denkt dat de regering aan jou zit te denken, t enige wat ze doen is zakkenvullen klaar.
mashell zegt
@The360box: de regering heeft geld tekort, en ze hebben maar 1 bron van inkomsten de belastingen, dus die gaan omhoog, wet van Meden en Perzen.
bozewolf zegt
@The360box: Ja, in andere landen doen ze gewoon een dansje als de overheid geld te kort komt…
dan vallen de Euro’s zo uit lucht namelijk.
Christ…
The360box zegt
@bozewolf: Wij nederlanders zijn zo laks als wat. De regering verhoogt alles wat niet verhoogd moet worden, zorg, accijns, ov, en geeft dit met bakken uit in het dooie land afghanistan, afrika etc.
baasbas zegt
@The360box: Oh, en de nummer twee van dit topic is ook bekend
martijnnn zegt
De boeven..
Ze gaan de schoonste, goed verkrijgbare brandstof in NL nog verder belasten. Om aan de andere kant zoiets kansloos als aardgas te promoten/susidiëren. LPG is een afvalproduct en aardgas niet.
De prijs van LPG is de afgelopen twee jaar al met meer dan 40% gestegen, dus in verhouding betaalt de LPG-rijder meer dan voldoende zijn/haar deel. Temeer omdat zij middels de motorvoertuigenbelasting al extra zwaar worden belast!
Ja ik ben idd een lichtjes gefrustreerde LPG-rijder maar dan wel in een heerlijke 850 2.5 20V met automaat. Inmiddels niet meer voor een dubbeltje op de eerste rij maar nog wel voor een kwartje. Dat is nog altijd een veel betere deal dan in een tokkelende,3 cilinder, ik-erger-me-blue-motion polo te zitten.
Pino143 zegt
@martijnnn: Hear Hear! Ik heb ook een 850 20V aut. Ik rijd alleen pas 3500km op LPG (LPi). Het bevalt prima! Je moet alleen iets meer rekening houden met de actieradius. Dat is alles.
dennisr zegt
gaan we weer.. weer 3 cent.. ben benieuwd hoeveel de volgende keer ;)
Alwood zegt
sure, je kan beter heel veel kleine dieseltjes rond hebben rijden dan alle verbrandingsmotoren aan een echt schone brandstof hangen… echt top idee!
Kansloze overheid… waren ze maar voor het milieu en de luchtkwaliteit bezig, dan zouden ze juist steun richting LPG-ontwikkelaars sturen en de belasting op G3 zo sterk omlaag gooien dat mensen echt het goede zouden kiezen.
Blijft dat het een en ander nog wel wil slijten op LPG, maar dat doet het ook als je met 2500tpm opschakelt.
FieRo zegt
Ben ik toch maar blij dat ik gestopt ben met het rijden van LPG gestookte V8-en…1 op 3 was op LPG nog redelijk betaalbaar maar dat lijkt niet meer het geval.
Femme zegt
@FieRo: Tuurlijk, die 3 cent per liter gaat het verschil maken als je 1:3 rijdt. Hoe onzuiniger je auto, hoe groter de winst die lpg oplevert. Het gaat immers om het absolute en niet het relatieve prijsverschil.
Ik heb zelf ook een V8 op lpg en ik geniet ervan bij elke tankbeurt. Ik geef ongeveer net zoveel uit aan brandstof als iemand met een driecylinder winkelwagentje.
El-Loco zegt
Autoblog, jullie bron is Belgisch. Slaat dit bericht nu ook op Nederland of…?
six-trey zegt
is LPG niet veel giftiger dan benzine?
het maakt de mechaniek van een auto vooral bij oldtimers kapot,
het ziet er niet uit als de motorkap open is
je verliest al je koffer ruimte
je verliest PKs tenzij je met injectie begint te werken
en in Belgie betaal je jaarlijks een belachelijk hoge LPG taks
ik zie het voordeel er niet van in
zounds010 zegt
@six-trey:
Nee, LPG is minder giftig dan benzine.
LPG smeert wat minder, maar er zijn tegenwoordig systemen te krijgen waarmee dat wordt opgelost. 99% van de mensen ziet niet eens dat er een LPG-systeem in mijn auto ligt, de wijzigingen onder de motorkap moet je met een lampje zoeken. Kofferruimte heb ik ook nog genoeg. Maw je somt een reeks drogredenen op.
Het voordeel: Middenklasser rijden voor de prijs van een koekblik.
Poll zegt
hahahahaha. ja mooi, 3 cent.
jackass266 zegt
Ik zeg KWARTJE VAN KOK terug!!!!!!
chrispothast zegt
Weet iemand waar ik die pick-up kan kopen?
Flatfour zegt
In Aussie mate.
9000cse zegt
Niets tegen de moderne dieseltechniek, maar het (zéér)fijnstof-probleem hebben ze nog echt niet onder de knie. Maar toch biedt onze overheid faciliteiten om de aanschaf ervan te stimuleren. De schoonste brandstof tot nu toe echter, de LPG, wordt om voor mij onbegrijpelijke reden door de overheid nog steeds in het verdomhoekje gehouden en nu dus opnieuw bestraft.
Ik rijd prive zo’n 22.000 km per jaar en al meer dan 30 jaar op LPG. Zou iemand mij willen voorrekenen, hoe ik voordeliger zou kunnen rijden? Let wel, ik rijd een 2.5 liter 6-cylinder, dus niet aankomen met een Twingo diesel! Overigens vraag ik me af, welke “hogere onderhoudskosten”, in het artikel genoemd, er bedoeld worden.
Verder voel ik me bevoorrecht om zo’n 15 km van de Belgische grens te wonen, alwaar ik deze week nog heb getankt voor 0,489 euro/liter.
mashell zegt
@9000cse: bij diesels betaal je een boete bij de aanschafprijs van een nieuwe auto van 2000 (of meer?) euro dus die worden niet gestimuleerd. Zonder die boete zou iedereen diesel rijden, rijdt lekkerder, minder vaak tanken en minder CO2. Fijnstof is de hype van vorige eeuw, nu gaat het om CO2 en daar is diesel de kampioen, minste CO2 per kilometer.
9000cse zegt
@mashell: Er zijn volgens mij, afgezien van “een boete bij aanschaf”, toch ook verschillende diesels, waarvoor een lagere bijtelling geldt. Die maatregel heb ik als stimuleringsfactor aangemerkt.
En afgezien van de CO2-discussie is er toch ook nog heel wat te doen m.b.t. ultra-fijnstof. Dat is en wordt met name in de Randstad nog een gigantisch probleem.
Lees hierover maar onderstaand topic van “sir_smokalot van 05-07 jl.:
Europese regels mbt fijnstof werken averechts’
Gepost op 05-07-2011 om 11:54 door sir_smokalot in Verkeer | 20 Reacties »
Asjemenou. Waar eerst al het nut van snelheidscontroles keihard gedebunkt werd, hebben de onderzoeksbureaus nu al het volgende slachtoffer in het vizier: fijnstof, of beter gezegd ‘ultrafijnstof’. Dit concentraties van dit nare goedje (ook wel bekend als ‘de stoffige sloper’) nemen ondanks strenge Europese eisen en roetfilters niet af, waardoor we allemaal 100 jaar eerder dan normaal dood gaan. En dat is natuurlijk allemaal de schuld van Europa.
Bovenstaand alarmerend feit is de uitkomst van metingen langs de N302 in Gelderland, uitgevoerd door het onafhankelijke geluids- en fijnstofmeetinstituut Geluidsnet en adviesbureau DGMR. Hun bevindingen werden vandaag in de AzijnBode gepubliceerd.
Zonder meteen in een heel technisch verhaal te willen verzanden: fijnstof schijn je te kunnen opdelen in een ‘grove’ en een ‘fijne’ variant. De laatste is extra schadelijk voor de gezondheid, en dat is nou juist het deel dat door de roetfilters heen piept. In feite krijgt de Europese Commissie dus op zijn kop omdat de huidige roetfilters de ultrafijne deeltjes niet uit de uitlaatgassen kunnen filteren. Volgens mij is het resultaat dan toch beter dan wanneer er helemaal niets gefilterd wordt, maar enfin.
Laten we hopen dat de technologische ontwikkeling in de toekomst ook het fijnere fijnstof kan filteren. Nederland is per slot van rekening al een enorm smerig land qua uitstoot. Onlangs was ik nog in Jakarta en ik heb me nooit zo lekker kunnen ademen als toen: wat een goede ervaring na die smerige Nederlandse lucht vol afvalstoffen zeg! Maar zo lang we nog geen efficiëntere roetfilters hebben past ondergetekende de Aziatische methode toe en ga ik alleen nog maar met een mondkapje de straat op (*steekt ondertussen nog een peukje op*). Je gezondheid moet je wat waard zijn, nietwaar?
Tags: co2, europa, milieu
mightymike zegt
Raar dat ze in dubai ietsvan 50.000 olie vaten verstoken per dag om een sneeuwbaan koud tehoudenen. 1 vat is 159 liter en kost omgerekend €65 en dan is hier de prijs nog zo exorbitant hoog! Dus 1vat kost hier €255, ziet iemand een verschil? Ik weet ook dat ruwe olie geen benzine ismaar wel mega duur, TE duur
The360box zegt
ALs je het in theorie bekijkt, snijdt de regering zich in de vingers, en flink ook want:
Ze verdienen al geen BPM + wegenbelasting op zuinige auto’s = minder cash.
Deze auto’s hoeven in theorie minder te tanken = minder accijns in cash.
AL met al minder cash dus, en deze regering zit er echt niet voor jou. Ze denken alleen maar aan hun eigen portemonnee etc.
bozewolf zegt
Haha, wat een meesterlijke pickup.
Barby ute! Pass me the shrimps, eh mate?
tstile zegt
Tja op lpg rijden is in veel gevallen nog nét iets goedkoper dan diesel omdat de wegenbelasting voor een diesel toch nog een fors stuk hoger is.
Qua km kosten maakt het weinig uit maar je wel het verschil in WB terugverdienen.
tupac66 zegt
Nu moeten we met elkaar nog een mogelijkheid zien te vinden om allemaal niet meer te tanken een week lang zodat ze er eindelijk eens achter komen hoe ze ons verneuken die gasten van shell en de regering.!!!!!