Aderlating voor Italianen die in eigen land een auto met méér dan 306 pk hebben. Alles wat boven deze grens komt wordt namelijk extra zwaar belast met ingang van… gisteren!
De regering van Berlusconi heeft door dat automobilisten gewillige melkkoeien zijn met hoog rendement. Tenminste, de autobezitters die +306 pk onder motorkap herbergen. In een wetsvoorstel van 39 pagina’s wordt gesproken over de “Superbollo“, een belastingmaatregel die je verplicht om 10 euro extra voor elke Kilowatt aan vermogen boven de 225 kW/306 pk-grens te betalen. Bovendien krijg je een boete van 30% van het verschuldigde bedrag indien je niet op tijd betaalt. Alle Bunga-sloeries nog aan toe, heeft $ilvio B€rlusconi soms een snuffelstage bij de Nederlandse belastingdienst afgerond?
Deze maatregel is niet bijzonder pijnlijk als je, bijvoorbeeld, een een Seat Leon Cupra met 310 pk in bezit hebt. Maar rij je toevallig rond in een 458 Italia (419 Kw) dan komt deze belasting al snel uit op een extra aanslag van 1.940 euro. Mocht je in de gelukkige positie verkeren dat je binnenkort een Aventador op Italiaans kenteken krijgt, reken dan op een extra tax van (jaarlijks? eenmalig?) €2.900. Jep, die 47 miljard aan bezuinigingen moet ergens vandaan komen.
Er zouden in Italië 439 verschillende automodellen zijn die in aanmerking komen voor de Kilowatt-tax.
Donstil zegt
Per maand? Dat lijkt me sterk.
Misschien is het meer een soort slurptax zoals hier.
dennisr zegt
hmm valt nog mee toch, vind ik bpm en co2 tax erger
dennisr zegt
@dennisr: als het niet maandelijks is tenminste, maandelijks zou best belachelijk zijn.
xilver zegt
@dennisr: Maandelijks is dat toch niet haalbaar… bij zo’n Aventador komt dat uit op €34.800 per jaar, dat is zelfs veel voor iemand die zo’n wagen kan betalen!
dennisr zegt
@xilver: ik ga er ook van uit dat het niet maandelijk is, lijkt me erg onrealistisch, wat jij zegt dat is zelfs veel geld voor iemand die zo’n auto kan betalen, maar ze bedenken soms gekke dingen om de staats schuld op te lossen.
robert-123 zegt
@dennisr: Zal jaarlijks zijn lijkt me?
BobbyD zegt
Dus binnenkort een Ferrari met 306 Pk onder de kap!
Goed nieuws voor alle Italiaanse tuningboeren
maksim zegt
ik vind dit nog niet zo een slecht systeem, begint een beetje te lijken op “laat de rijken meer betalen dan de armen”
saba zegt
@maksim: eens,…
imba zegt
@maksim: Wat is daar mis mee? Rijken kunnen nu eenmaal meer veroorloven dan de middenklasse en lager. Laat me raden, jij stemt VVD.
flutterby zegt
@imba: Hij vind het een goed plan en jij vraagt wat er mis mee is?:P hopelijk stem jij helemaal niet…
Ontopic: Goed plan. Zouden ze in Nederland ook moeten doen ipv slurptax
imba zegt
@flutterby: Ik vermoed dat hij het sarcastische bedoelt. Ik kan het mis hebben. In dat geval mijn excuses.
raphael zegt
@imba: En weet jij ook de reden dat rijken meer kunnen veroorloven dan de middenklasse? Waarom maken we niet een potje pindakaas 10 euro voor een ‘rijk’ iemand en 1 euro voor een ‘arm’ iemand? Vind je dat ook eerlijk?
flutterby zegt
@raphael: Dat heeft natuurlijk alles met geluk en afkomst te maken, dat weet toch iedereen?
raphael zegt
@flutterby: Absoluut in 19de eeuws Engeland wel ja!
Merry zegt
@imba: je kan ook makkelijk een nier missen, of een stukje huid om mensen te helpen, wanneer kunnen we dat op komen halen?
je hebt er toch wel missen, toch?
Misschien heb je nog wel een kamer over, kan makkelijk een student in die geen geld heeft, die kamer kan je makkelijk missen.
Waarom zou iemand die het toch kan missen meer moeten betalen?
Gewoon een x aantal % belasting voor iedereen het zelfde, als je iets duurs koopt betaal je meer als je iets goedkoop koopt betaal je minder.
Dan is de keuze vrij voor iedereen, vrij als in vrijheid.
Wat jij opnoemt is communisme.
bozewolf zegt
@Merry: Nee…een inkomstafhankelijk belastingschaal (op wat dan ook) voorstellen is niet communisme, Merry…
Misschien eens een boek open slaan? Kijken wat communisme nou echt betekende?
DePannekoek zegt
@imba: 40% van 100.000 is meer dan 40% van 10.000, dus ja, ze betalen zolang er met percentages gewerkt wordt altijd meer.
dennisr zegt
@imba: dus jij vind het volkomen eerlijk dat de rijken meer betalen dan de armen, ik zie het meer als een straf voor een hogere functie.. jij werkt meer en hebt meer verantwoordelijkheid.. nou betaal er maar voor!.. is toch volkomen oneerlijk ? tuurlijk kunnen ze meer missen maar dat zou dan op vrijwillige basis moeten gebeuren.. en je kan het niet maken om ze min of meer te straffen voor hun inkomsten. dan kan je toch net zo goed minder gaan verdienen…
screamer zegt
@maksim: niet slecht? het is gewoon oneerlijk!
Motoren worden weliswaar steeds kleiner, maar ook steeds krachtiger! dankzij turbo’s e.d.
Kijk bijv naar de Citroen DS3 Racing met 210PK uit een klein 1.6 blokje, trek dit door naar de toekomst en het kan best zo zijn dat we over 10 jaar makkelijk 300PK uit een 1.6 blok halen.
Of bijvoorbeeld een hybride met elektromotor? dat wordt samen ook lekker opgeteld, en dan kan je ook zomaar daarboven komen. Laten ze met een beter onderbouwde “slurptax” komen, meer PK’s is niet gelijk aan meer vervuiling (en blijkbaar wel meer inkomsten)
flutterby zegt
@screamer: Nee, het baseren op CO2 uitstoot is lekker. CO2 is hardstikke goed voor de natuur! Alleen diesel en benzine stoot wat extra dingetjes uit en die moeten we niet willen…
jbw89 zegt
Tot alle (Italiaanse) sport auto merken ineens aankomen zetten met 306pk aan maximaal vermogen…
potver7 zegt
@jbw89: jahaaaa! maar daar weten ze dan vaak nog wel wat op. Vroeger hadden ze extra belasting op motoren boven de 2 liter motorinhoud. En weet je wat? Daar kwam Maserati met de Biturbo: net geen twee liter inhoud maar twee turbo’s erop en gaaaaaan (tot-ie stuk ging natuurlijk…).
Ook hier zullen ze wel wat op verzinnen, 305pk en 1500Nm of zo.
Mijn Italiaans is een beetje roestig, maar als ik het goed begrijp is het een tijdelijke maatregel tot 2014. Aan de andere kant, het kwartje van Kok was ook tijdelijk, zeiden ze….
midasracer zegt
Dit is niet nieuw. In het verleden kon je Ferrari’s in Italië kopen met 2,2 liter en een turbo (of iets in die trant) ivm een extra belasting boven die inhoudsmaat.
Vreddy_B zegt
@midasracer:
Dat had toch te maken met de Cilinder inhoud? Daarom hebben oude Ferrari’s een vrij kleine Cilinder inhoud. Dacht ik hoor…
bozewolf zegt
@Vreddy_B: Dat zegt ie toch? Inhoudsmaat = cylinderinhoud?
midasracer zegt
@bozewolf: Dat heb ik wel vaker, bestel ik een waterbak voor een espressomachine, krijg ik een lekbak. Ik bel op ter correctie, had ik blijkbaar een watertank moeten bestellen. Zucht.
bozewolf zegt
@midasracer: lol, frustrerend.
Doet me denken hieraan:
http://www.youtube.com/watch?v=UC9eOdimM_I
Sportspotter13 zegt
Dat is een flinke maatregel. Dat wordt duur rijden. Ook al heb je het geld er voor, dit doet zeker wel pijn voor je portemonnee.
FelixF zegt
Nouja, op een catalogusprijs van een paar ton :P
Ik heb iig liever dat ze het zo doen. Bij zo’n maatregel om snelle auto’s extra te belasten zouden ze in Nederland zonder blozen de grens op 100pk zetten.
driftkicker zegt
Binnenkort hybrides met 306pk. En als optie 400pk elektromotor aanvinken die buiten deze taks valt? Ze vinden er vast wel wat op. Bijvoorbeeld begrenzen op 306 en daarna het chipje er uit.
roberto zegt
“Er zouden in Italië 439 modellen zijn die in aanmerking komen voor de Kilowatt-tax.”
Ik vind het nog relatief weinig, aangezien in Italië zo’n 60 miljoen mensen wonen en er al snel gepatst wordt met spullen.. en dan helemaal merk uit eigen land! (Ferrari/Lamborghini/Maserati/Pagani)
Enfin, hoeveel 225KW/306PK zullen wij hier in Nederland hebben? Bentley Continentals/Porsche’s etc. etc. .. Dan moeten wij dat aantal toch ook aardig redden?
raphael zegt
@roberto: Het gaat om modellen voor zover ik begrijp, niet het aantal auto’s.
jack_abarth zegt
@roberto:
OMFG…
dennisr zegt
@roberto: geeft niks man… als je de grens van volwassenheid bereikt dan word dat teksten begrijpen ook beter..
jzaero zegt
Precies het aantal peekaatjes van een BMW 335i. Heb je daar nog geluk mee :P
Sprite zegt
Laat ze belasting heffen op verbruik en milieubelasting. Waarom op vermogen?
sacha zegt
@Sprite: Waarom op vermogen? Omdat dat lekker makkelijk is.
gregorius zegt
@Sprite: in Zwitserland wordt je overigen belast op cilender-inhoud. DAT is pas dwars!
dennisr zegt
@Sprite: belasting is sowieso onzin, BPM en Co2 tax mogen ze al helemaal wel afschaffen, word een auto kopen nog eens aantrekkelijk van.
roberto zegt
@ mezelf,
misschien verkeerd begrepen.. ik dacht dat er stond dat er 439 auto’s in Italië rijden die voor de tax in aanraking komen, of bedoelen ze dat er in het algemeen 439 modellen op de markt zijn die daarboven komen?! (zijn er wel veel!)
ricardo zegt
@roberto: Volgens Italiaanse media gaat het om 439 verschillende modellen. In totaal veel meer auto’s dus. 8)
DennisS65B40 zegt
@roberto: vind het wel meevallen, pak alleen al de modellen van Mercedes C, E, S, CL, SL, SLK met meer dan 306pk en dan heb je al een rits te pakken.. Daarna hetzelfde riedeltje voor Audi, BMW, Porsche, etc. etc. Je komt al heel gauw op 400+.
WHAHAHAHAHAHAHA@”Alle Bunga-sloeries nog aan toe, heeft $ilvio B€rlusconi soms een snuffelstage bij de Nederlandse belastingdienst afgerond?”
lincoln zegt
rot op ..
belasting betalen moet je aan de noorderlingen van de EU overlaten ..
dat zijn toch maar domme bosmongolen ..
as we speak zijn ze bezig met de Griekse supercar bezitter te financieren ..
jack_abarth zegt
@lincoln:
rot op ..
belasting betalen moet je aan de noorderlingen van de EU overlaten ..
Hulde, zeker de beste uitspraak van het jaar.
Mercbenz zegt
Een BMW 535i dan maar doen?
audirs6ravant zegt
@Mercbenz: of een Caddilac Seville sts ook precies 306 en veel luxer dan n 535
xdoctorx zegt
Wat een onzin. Dat de allerrijkste worden aangepakt vind ik prima somige inkomsten slaan gewoon nergens op, maar hiermee pak je vooral de mensen aan die jaren hebben gedroomd van zo een auto en die met hun laatste centjes zo een ding kopen. De echte rijke doe je hier echt geen pijn mee hoor.
Dus ga maar door met jullie gejuich , maar vergeet niet dat de mensen zoals ons die dromen van een sportwagen in Italië dit nu nooit meer kunnen doen:)
bozewolf zegt
@xdoctorx: Jij hebt hier duidelijk goed over nagedacht, het is logisch dat een auto van 100.000 euro opeens schier onbetaalbaar wordt als er een paar duizend euro taks (hoe onredelijk ook) bovenop komt.
Want 100.000 kan men wel betalen, maar 105.000 is te veel.
autobandventieldopgroef zegt
@bozewolf: Ja maar hoeveel belastingen hebben ze al moeten betalen om aan die 100 000 te komen? Think twice
bozewolf zegt
@autobandventieldopgroef: Besides the point?
Hij suggereert dat door deze extra taks, sommige mensen hun autodroom moeten opgeven.
Da’s onzin.
knalfa zegt
@bozewolf: Inderdaad. Als je een dergelijke auto kan betalen heb je wel meer te besteden dan het exacte bedrag van die auto.
xdoctorx zegt
@bozewolf: Ik las reacties waar er werd gezegd dat het ging om een maandelijks bedrag. In dat geval spreek ik over wel meer dan 5000 euro extra. En heb je misschien weleens gekeken naar wat onderhoud, het verzekeren en de wegenbelasting van zo een auto kost? Als daar nog eens zo een bedrag bovenop komt zal ik nog 2 keer extra nadenken , voordat ik zo een auto koop!
Dus ik heb er wel degelijk over nagedacht meneertje:)
xdoctorx zegt
Met dank aan jullie PVDA mentaliteit!
AlwinH zegt
1940 euro belasting op een 458 Italia?
Nou graag. In Nederland betalen we toch veel en veel en veel meer.
dennisr zegt
@AlwinH: idd kijk aleen al na laatste topic van die maseratie.. 75.000 aan belastingen, doe mij die 2000 maar!
stanny zegt
Sommigen hier vinden het precies een goede maatregel? Ik denk dat ze beter een CO2 tax kunnen nemen… lijkt me eerlijker en pakt 2 problemen aan.
Trouwens heeft dit enkel zin voor de bestaande wagens. De nieuwe modellen zullen wel afgesteld worden zodat ze net onder de grens vallen. (In Belgie gebeurde dit ook trouwens)
jonhnyX zegt
en weer wordt de hardwerkende man gestraft voor het feit dat hij of zij succesvol is.. waar gaat het heen met de wereld.
adrien zegt
Ik hoorde, dat vanaf volgende week de Polizia ook met hun Gallardo (incl. EUR 1.868 aan KW-tax!) met rollerbanken om het hoekje staat te wachten op opgevoerde Alfa Romeo’s….
stanny zegt
@adrien: Dat zou pas echt zielig zijn !
Binnenkort allemaal buitenlandse nummerplaten in italie…
adrien zegt
Melkkoe : Bovino da latte
C220AMG zegt
Een SL500 tot 2006 lijkt me prima!
meneersander zegt
Waarom per PK waarom niet per co2? Of snappen de Iteliaanen dat niet.
lamborgfan zegt
Haha en de italiaan die dit bedacht heeft rijd? : een bmw 335i met 306 pk? ghehe
phantom zegt
Of er komt een zelfde verhaal als met die nissan skyline r 34
met z’n zogenaamde 280 pk. Terwijl hij er ondertussen veel meer had.
Megakix zegt
Kw = stroom = vrijgesteld toch ???? Maarja, waarschijnlijk is Berry Lusconi nu eens in z’n aars genomen, zodat hij dit als vergelding aan het Italiaanse volk wil overbrengen…beetje ‘de goeden moeten onder de kwaden lijden’….
Onehp zegt
@Megakix: het kW. k voor kilo ofwel 1000, W voor watt, zijnde de correcte eenheid voor vermogen. Een sportief persoon heeft 225W in zijn beentjes en kan daarmee 30km/h fietsen. Een auto die duizend maal meer vermogen heeft kan daarmee nog geen tien maal sneller rijden. Goede incentive maw om “sportauto’s” wat lichter en aerodynamischer te maken. Dan kom je heel ver met 225kW of 306pk…
Megakix zegt
@Onehp: oei, goede uitleg ! Thanks.
the-budel-guy zegt
kom je dan met je bugattie met 1001 Pk
bohica zegt
BMW 335i is precies 306pk ben je gelijk klaar.
Cantago zegt
Beter dan een kilometer heffing zullen we maar zeggen…