Eerder besliste de Raad van State al dat de verbreding van de A4 nabij Leiden doorrrr mocht gaan, en vandaag is bekend geworden dat er ook een flinke lap asfalt aan vast mag worden geplakt nabij Delft. Meer asfalt, meer asfalt en nog eens meer asfalt. Het werd ook wel eens tijd, na tientallen jaren van gesoebat.
Door de A4 bij Delft te verbinden met Schiedam (kaartje) hoopt de overheid de verkeersdrukte op de A13 tussen Rotterdam en Den Haag enigszins in te perken. Daar wordt al decennia over gesproken, maar telkens ging het steeds niet door vanwege de bezwaren die milieuclubs als Milieudefensie indienden. Ook de bewoners waren gepikeerd vanwege de uitbreidplannen en dachten dat dit meer geluidsoverlast zou gaan opleveren. Maar daar had de voormalig verkeersminister Camiel Eurlings even niets mee van doen.
En nu de Raad van State zich heeft uitgesproken in het voordeel van de overheid is bezwaar aantekenen niet meer mogelijk en kan de schop de grond in. Wanneer er wordt begonnen en in welk jaar de uitbreiding klaar is, is nog niet bekend.
FIAT127 zegt
Ja, mooi. Als je de motor van onze economie bent en wilt blijven moet je niet zeuren over 300 meter stukje snelweg. Een logischer stukje doortrekken ten gunste van veel filevermindering heb ik recentelijk niet gezien. Het gelul heeft vast veel meer gekost de afgelopen 40 jaar (één ambtenaar is tenslotte géén ambtenaar) dan de aanleg ooit kan kosten.
Hebben we nog niet gesproken over productiviteitsverlies door files op de A13.
Buurtbewoners zullen waarschijnlijk blij opkijken van de waardestijging van hun huisjes. nu nog makkelijker van en naar huis!
tunefuldjmike zegt
@FIAT127: wat ik net op het nieuws zag kost elke kilometer 128 miljoen dus lang leve de milieu organisaties die de burger weer wat armer hebben gemaakt
meneersander zegt
maar dan is het straks klaar en dan mogen we op dat stukje alleen maar 100 rijden…
bassie zegt
@meneersander: nog altijd beter dan achter in de file aansluiten met 10km/h ;)
jmeverts zegt
@bassie: q
trabbit zegt
Zie nog steeds het nut niet van dit stukje weg. Kost een vermogen en het staat nu al elke ochtend vast op de a4 bij rijswijk richting Amsterdam. Dit wordt alleen maar erger. Vooral omdat de a13 en a4 bij elkaar komen nog voordat de afslag naar Den Haag centrum er is. Of te wel echt al het verkeer komt daar bij elkaar.
Ze hadden van die 1 miljard beter iets anders kunnen aanleggen, enige stad die beter bereikbaar wordt is Delft ;).
costyn zegt
@trabbit: ik denk dat je het stukje A4 bedoelt tussen Leidschendam en Zoeterwoude. Daar staat elke ochtend file inderdaad, maar daar wordt al aan gewerkt. Helaas pas in 2014 opgeleverd geloof ik.
CapsLock zegt
Hoezo is nog niet bekend wanneer het klaar zou moeten zijn? Dit is al aanbesteed en de planning is op dit moment dat het in 2015 klaar zou moeten zijn.
Nu zal dat wel uitlopen ivm deze rechtszaak en dus ergens 2015-2018 worden, maar het is al wel bekend.
valetparker zegt
@trabbit, waarom zou het erger worden? Ten eerste staat er bij Rijswijk nooit een file en als dat al zo is komt het omdat het verkeer zich van de A13 op de A4 moet persen.
Ten tweede vraag ik me af waar jij denkt dat al die extra auto’s vandaan moeten komen die de files verergeren. Zijn dat dan mensen die denken hee leuk een nieuw stuk asfalt daar ga ik eens fijn overheenrijden terwijl ik eigenlijk van Hoek van Holland naar Breda moet?!
trabbit zegt
@valetparker:
Ik sta toch echt elke ochtend in die file, nu is het minder in de vakantie maar normaal gesproken is daar altijd file in de ochtendspits.
Waarom het erger wordt is omdat het daar een grote invoeg chaos is, als de a4 een stuk drukker wordt, wordt dit alleen maar versterkt.
Je hebt nu een relatief rustige a4 richting amsterdam invoeg/uitvoeg a4 vanuit plaspoelpoder, dan krijg je de invoeg/uitvoeg a4/a13 (komt bij elkaar en splits direct op een stuk van 200meter!), naar altijd fileweg a12 (splitsing naar Den Haag of Utrecht).
Ik geloof inderdaad ook niet in die verhalen van er is geen file dus meer mensen stappen in de auto. Echter in dit geval wordt de reisafstand van veel mensen in vlaardingen etc. zo’n stuk korter dat ik verwacht dat er veel meer mensen in dat gebied de auto instappen (al is dat moeilijk te voorstellen maar ik vind het wel logisch).
Vergeet niet hoe veel drukker het in die regio de laatste jaren is geworden. Grote wijken als Wateringseveld, Ypenburg en de nu in aanbouw zijnde wijk Harnaschpolder zijn allemaal de laatste 10 jaar gebouwd en het knooppunt bij rijswijk/Ypenburg is nooit aangepast. Nu wordt het daar alleen maar drukker.
406_v6 zegt
@trabbit: lees ik dat goed? Hamaspolder??? Vast de natte droom van elke geblondeerde politicus ;)
nielsvanderweiden zegt
@trabbit: “Vergeet niet hoe veel drukker het in die regio de laatste jaren is geworden.”
Dan pleit dat toch alleen maar voor de A4? Je gaat mij niet vertellen dat al die mensen in die nieuwbouwwijken nu massaal werkloos thuis zitten en pas gaan forensen op het moment dat die weg er ligt.
De A4 zal op deze manier waarschijnlijk de A13 aanzienlijk ontlasten. Doorgaand verkeer dat via Rotterdam naar het zuidwesten wil hoeft zich niet langs Delft en door Overschie te persen.
De reden dat de aanleg zo achterlijk duur is, is omdat er a) vijftig jaar over gesteggeld is en b) omdat dat hele talud deels weer moet worden afgegraven omdat de weg niet verhoogd, maar juist verdiept zal worden aangelegd. Het tracé zelf ligt er al tientallen jaren. Ik snap het gezeur over het behoud van Midden-Delfland ook niet zo. Die weg sloopt verder niets dan wat al weggehaald was, het natuur- c.q. recreatiegebied blijft verder gespaard. Ik denk dat er al veel meer Midden-Delfland is verloren aan de oprukkende woningbouw…
lincoln zegt
bel anders effe naar China ..
die leggen voor 1,07 miljard een brug aan ter grote van NL ..
en doen niet aan 50 jaar (een halve eeuw !!) ouwehoerstralen ..
Megakix zegt
@lincoln: klopt, maar van de besparing hebben ze toen héél veel vlaggetjes gekocht… ;-)
406_v6 zegt
@ lincoln: je bedoeld die brug waarvan de bouten los zitten? ;)
jzaero zegt
En toch snappen ze er nog steeds niks van. De gehele A12 van Woerden tot aan Den haag geldt een snelheidslimiet van 100km/u tijdens de spits. In de ochtend rijdt je hier op de meeste stukken nog altijd met gemak 120km/u. De rest van de dag is deze spitsstrook afgesloten om wat voor reden? Ik snap niet waarom ze dat stuk asfalt gewoon de gehele dag opengooien. Dit rijdt gewoon veel relaxter dan 3 stroken. 3 stroken is niet meer van deze tijd op deze drukke weg. Gister ben ik weer eens over de A2 gereden, indrukwekkende weg met die 5 stroken daar, maar dan geldt er een limiet van slechts 100km/u. De gehele weg is slechts een recht stuk, als er knooppunten zijn snap ik best dat de snelheid omlaag moet naar 100, maar waarom moet er op zo’n lang recht stuk nog steeds een limiet gelden van 100km/u? ‘savonds rijdt er al helemaal geen drol en kan je makkelijk 140-150 rijden. Ik riskeer alleen liever niet mijn rijbewijs.. Laat met weer zien wat voor onnozele beslissingen er worden genomen.
widodh zegt
@jzaero: Het milieu en de omgeving speelt ook nog een rol bij dergelijke beslissingen.
Op de A2 is het limiet van 100km/h er gekomen ivm geluid en uitstoot.
jzaero zegt
@widodh: Juist, al ben ik dan weer iemand die geen zak gelooft van de ‘uitstoot’ van CO2. Tuurlijk stoten wij allemaal CO2 uit, ook als we uitademen trouwens. Maar de gehele CO2 productie van de mens beslaat maar slechts 3% van de totale CO2 uitstoot op aarde. Daarbij zijn al de vervuilende industrieën meegerekend in China en de VS bijvoorbeeld. Al deze onzin lijkt meer om belastingcenten te gaan dan werkelijk milieubewust te zijn.
f650csrider zegt
@jzaero: Weet je waarom de spitsstroken niet permanent open zijn? Omdat de fundering voor deze rijstroken anders is dan de normale. (Vandaar ook de mogelijkheid tot versneld aanleggen) En als je de spitsstroken permanent open stelt is het hele effect ervan weg.
jzaero zegt
@f650csrider: Ah, op die manier kan ik het begrijpen (ik ben geen asfaltspecialist), maar ik vind het toch jammer dat die weg dan dicht blijft.. Logisch gezien zou een stuk weg gewoon open moeten blijven, in plaats van het gewoon maar af te sluiten.
bobb zegt
Eerst maar eens zien en dan geloven.
vincentvanb zegt
De kop doet iets heel anders vermoeden…
RubenPriest zegt
@vincentvanb: lol :D
Megakix zegt
@vincentvanb: tsja, inderdaad onnodig als je het zó stelt… :lol:
911GT2 zegt
Als je op het kaartje op sateliet klikt zie je dat er alleen nog maar asvalt op hoeft, het hele trace ligt al klaar
Relief zegt
@911GT2:
Er komt geen asfalt. Er komt namelijk een tunnel om het volkje dat daar in de buurt woont te compenseren.
Search zegt
Mooi! Meer asfalt daar en een beetje rap graag a13/a20 is altijd een mierenhoop en dan zit er nog een brug tussen die regelmatig openstaat ook.
mout zegt
Ik vind een verlengde A4 meer iets voor China.
Geef mij de 7-zits MPV maar.
O wacht, ik geloof dat Vincentvanb me voor is. :P
Frankypanky zegt
@lincoln:
Nederland is nu eenmaal de regerend wereldkampioen “ouwehoerstralen”! Andere landen hadden er geen tijd voor… :roll:
mightymike zegt
grotesmurf1 zegt
Mooi eindelijk verlenging van de A4, nu ben ik zelf inwoner van Delft en JA ik ben blij met de verlenging.Als ik naar Rdam moet sta ik vaak in de file deels veroorzaakt door die 80Km zone, zeer irritant en onnodig.
Aangezien ik zelf altijd de A4 tot het einde moet doorrijden om thuis te komen ben ik blij dat ze het tracee nu doortrekken, en dankzij onze milieu terroristen kost dit onze gemeenschap weer miljoenen, dank u milieu defensie dat u met overheids geld eindeloos geprocedeerd heeft zodat ONS geld niet 1 maar 2 keer uit de zak geklopt wordt grrrr
Silversurfer zegt
ja mooi. over 10 jaar staat je daar ook ramvast in een file…
lincoln zegt
@Silversurfer:
en .. verteld je glazen bol ook dat het trace in 3 jaar is terugverdient ??