Al sinds de lancering van de XF in 2008 zijn er geruchten over een Avant/Combi/Touring/Estate-versie (doorhalen wat niet van toepassing is) van de S-type opvolger. Nu schijnen die geruchten zich een stapje verder richting een daadwerkelijk productiemodel te bewegen. Kost je minimaal drie jaar speculatie, maar dan krijg je ook wat. Denken we.
Tijdens het persevent van de gefacelifte XF vorige week (rijtest komt vanmiddag) trokken de aanwezige heren designers een neutraal gezicht toen ondergetekende eens informeerde over een XF Estate. Wel gaf de eveneens aanwezige Design Director Ian Callum aan dat hij de afgelopen tijd weer als een malle aan het tekenen is geslagen. De XF Estate zou dus wel eens een van zijn pennenvruchten kunnen zijn. De opnieuw opborrelende vermoedens worden gevoed door een interview dat Andrew Whyman, de “XF Vehicle Engineering Manager” van Jaguar, onlangs gaf aan het Australische Carsales.
Natuurlijk ligt het voor de hand dat Jag een Estate-variant maakt van de XF: ze willen marktaandeel bij de Duitsers wegsnoepen, en dus moet er naast een sedan ook een Estate komen. Naar verluidt krijgt het model een uiterlijk dat “something different” is, maar dit is natuurlijk de standaard PR-yada yada. We wachten met spanning de eerste schetsen af! Tot die tijd behelpen we ons nog even met de ouwetjes.
mightymike zegt
Nee doe maar niet, nooit echt een succes geweest
gregorius zegt
@mightymike: Doe maar wel! Ik zoek nog steeds voor mijn A6-avant opvolger met V8! Deze zou geweldig zijn!
gschoots zegt
@mightymike: Juist wel doen! Op een Jag kan dat prima zoals onderstaande XK150:
Jokkebrok zegt
Zou leuk zijn, dit ziet er in ieder geval niet slecht uit!
ferrari2011 zegt
Geen slecht idee
aschie1 zegt
Ziet er heel goed uit
dragspert zegt
Hebbe, hebbe, hebbe!
n0zem zegt
Prachtig! Toevallig zag ik gisteren voor het eerst de S-type in station-uitvoering. Die vind ik veel minder geslaagd en kan dan ook goed begrijpen dat dat geen hit is geworden.
Pallas zegt
@n0zem: Bestaat die?! Kan op google alleen maar shopjes vinden.
bierbuikje zegt
@Pallas: Nee, die bestaan niet!
Jaguar heeft alleen een station uitvoering gemaakt van de X-Type
Pallas zegt
@bierbuikje: Die Mondeo diesel. Wat een een faal die X-type.
n0zem zegt
@Pallas: excuus, zoals eerder terecht aangegeven doelde ik op de X-type. Desalniettemin verandert mijn opinie niet.
ukbob zegt
Vind beide gephotoshopte (van Dale anyone?) voorbeelden nou niet echt spannende auto’s geworden.
De sedan is een opvallend en toch beschaafd model, hoop dat Ian dat ook voor de ‘station’ voor mekaar kan krijgen!!
thieuke zegt
Oef, ik vind het toch niet echt bij het merk passen. Wel begrijpelijk dat z het in deze klasse proberen.
aschie1 zegt
Op die foto lijkt het een beetje een a4
janklaassen zegt
vind de Jag XF buitengewoon schoon.
maar een station.. mwah;
zou hem alleen met de 6 en 8-cil leveren.
bobb zegt
Noem het een Shooting Break/Brake? i.p.v. Station.
jack_abarth zegt
@bobb:
Net niet, daar heeft de wagen 2 deuren teveel voor.
De term shooting-brake is gekomen door het rijke lui die vroegah gingen jagen. Die waren op zoek naar een sportwagen waar je ook je jacht equipment in kon meenemen.
Kort gezegd, een shooting-brake is een dure hatchback.
Den zegt
Er zijn wat mij veel te weinig XF’s te spotten op de weg en teveel suffe duitse voertuigen. Wellicht dat een station wat teweeg kan brengen.
tjorque zegt
Jep, veel mooier dan een 5xx touring.
Ik ben voor!
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk. En nodig ook, als ze een deftig marktaandeel willen halen in dat segment. Ik kijk al uit naar de sportieve versie…
Ze kunnen trouwens maar zien dat ze hem verd°mme geen shooting break noemen als ie vier deuren heeft…
wimbers zegt
zonder he gezien te hebben:
Haben bitte!
325i zegt
doen ! is vet… :-)
[IMG]http://i486.photobucket.com/albums/rr227/remkefierens/Lynx_eventer.jpg[/IMG]
Phoenix zegt
@325i: Je bedoelt
laulau zegt
Ik kan het niet mooi vinden… Mooiste blijft de E estate.
bempi zegt
De XF kost rond de 62k. In dat geval zal deze estate een vanafprijs krijgen van ongeveer 65k. Voor 49k heb je al een E estate. De vraag blijft dan voor welke consumenten ze dit zouden produceren.
mout zegt
@bempi: Goed punt. Eigenlijk is het bij een stationwagen boven de 50k toch al lastig om er een koper voor te bedenken.
(al sprak ik ooit de eerste eigenaar van mijn toenmalige XM break – en die had toch wel een goed verhaal bij zijn keuze)
janklaassen zegt
Audi is al jaren koning in stationwagons met haar Avants t.o.v. BMW + Mercedes, maar deze Jaguar XF Station komt toch ook wel erg dicht in de buurt qua design, moeite, elegantie etc!
laulau zegt
@philipzuidijk:
En toch blijf ik die Audi’s niks vinden. Maarja kwestie van smaak.
mout zegt
@philipzuidijk: Ik kan eerlijk geen enkel voorbeeld bedenken waar ik de Audi Avant zou kiezen boven de Mercedes tegenhanger.
Zeker niet als je een station koopt om er iets in te doen (bij sommigen speelt dat echt, als ze een station kopen).
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
@philipzuidijk: Dat zal best maar BMW verkoopt wel even wat meer tourings t.o.v Audi ;)
rufctr01 zegt
@ Philipzuidijk: De Audi koning in stationwagens? Laat me niet lachen, als je een station met weinig ruimte wil dan moet je een Audi kopen.
Ik kan heel wat andere merken bedenken die meer ruimte hebben of er beter uitzien. Maar ja, stijl kun je niet kopen en als je stijl wil dan moet je niet in een omgekatte VW stappen.
Die Audi’s zien er niet uit. BMW en MErcedes zijn vele malen mooier en qua design veel mooier dan een Avant.
Tommy2 zegt
@rufctr01: Gelul, Audi Avant’s zien er minimaal even mooi uit als BMW Touring’s en Mercedes Combi’s. Zie niet in waarom ze minder mooi zouden moeten zijn. Qua ruimte is Mercedes nog wel vaak de winnaar, maar daar betaal je ook voor.
jack_abarth zegt
@rufctr01:
“kuch” Volvo “kuch”
rufctr01 zegt
@ Tommy: Ik vond een Audi Avant er totaal niet uitzien. Veel te saai, niet mooi en geen stijl.
En dat is mijn mening. En omdat er 4 nullen in de grill staat hoeft het niet per definitie mooi te zijn.
En de Audi A4 Avant vind ik een belachelijke kleine auto.
loxley zegt
maai nice! moest het de jag zijn vanop de foto, ik zou hem wel willen!!!
het zal dan zijn
de jag touring>de bmw touring>…>audi touring>merctouring
audi begint egt té saaie bakken te bouwen. Ik word al ziek moest ik nog maar een a4 zien.
laulau zegt
@loxley:
Om alles Touring te noemen zie je al hoeveel hersencellen loxley heeft…
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
Ik dacht eerst toen ik die foto snel zag: audi.
Als je ‘m beter bekijkt vind ik het wel wat hebben! Jaguar moet eigenlijk wel wat exclusief blijven en om dan een estate/station/whatever te gaan bouwen in grotere oplage? hmm, ach waarom niet.. ze moeten wel blijven bestaan natuurlijk :D
mbevo zegt
Ja wel aardig,maar Jag is al jaren niet meer exclusief en dat is heel erg jammer,want het was z’n geweldig merk vroeger met de mk2 en de s-types dat waren wagen(zucht)
sjazz zegt
Doe mij die maar…
jaguarsaab zegt
liever de jaguar xj v8 supercharged 510 pk!
anders de XFR