Sinds 7 maart doe je in Spanje iets langer over het ritje van Barcelona naar Sevilla, want de regering schroefde destijds de maximumsnelheid terug van 120 naar 110 km/u. Dit in het kader van de hoge brandstofprijzen. Er werd wel bij beloofd dat er eind juni een evaluatie kwam, en het resultaat hiervan is dat de tijdelijke limiet per 1 juli wordt teruggedraaid. De olieprijs is namelijk gedaald, en men verwacht een verdere daling. Automobilisten ontvangen de nieuwe Vmax lauwtjes, en vinden dat ‘ie eigenlijk wel opgevoerd kan worden naar 130.
In de periode maart-juni schijnt de beoogde brandstofbesparing wel te zijn voorgekomen, maar de belangenorganisaties voor automobilisten schrijven dit toe aan de economische crisis, en de daaraan verbonden lagere verkeersdruk. De algemene consensus is dat het terugdringen van vervuiling door auto’s moet komen uit het vernieuwen van het wagenpark.
Automobilstenclubs geven verder aan dat 130 best moet kunnen binnen de huidige milieu- en veiligheidsmarges, zeker ook omdat de auto-industrie hevig heeft geïnvesteerd in het zuiniger en efficiënter maken van haar producten. ‘120 is een mooi beginpunt, maar 130 is beter’, zo luidt de opinie. Bovendien heeft Frankrijk sinds jaar en dag dezelfde Vmax, is Nederland nu ook deels overstag en is men in het VK serieus aan het kijken naar een hogere maximumsnelheid.
Uiteraard is de organisatie voor veiligheid op de weg faliekant tegen. De club, die ironisch genoeg RACE (Real Automóvil Club de España) heet, is het wel eens met het terugdraaien van de tijdelijke limiet maar vindt dat daarmee ook de kous af is. Bovendien moet er goed worden gekeken naar snelheidsbeperkende maatregelen in drukke gebieden.
Enfin, het lijkt op het gebruikelijke getouwtrek tussen voor- en tegenstanders, niets nieuws onder de zon dus. Een uiteindelijk besluit moet vanuit de regering komen, en dat zijn nou juist de actoren die we nog niet over 130 hebben horen spreken. Zal nog wel even 120 blijven dus. (via El Mundo)
zakar36 zegt
Ach de meeste blijven toch wel door kachelen met 130/140 km/h
mkaptijn zegt
@zakar: dat is niet waar, zakar. Slechts een enkeling rijdt harder dan 110. De bekeuringen en straffen zijn sinds een paar jaar, in vergelijking tot daarvoor, flink omhoog geschroefd. Dat heeft de mensen toch wel afgeschrikt. Bovendien heb ik de indruk, gezien de crisis hier, dat veel mensen ook wel naar hun portemonnaie kijken en wat rustiger/zuiniger rijden.
zakar36 zegt
@mkaptijn:
Oke oke ik moet zeggen dat de laatste keer dat ik in spanje reed het vorig jaar zomervakantie was en toen reden ze allemaal wel harder dan 120(meestal kwamen ze me voorbij en dan had ik constant 140 met uitschieters naar 150/160 op te teller) Maar goed de tijd zal het ons leren :)
Cantago zegt
@mkaptijn: En hoe vaak rij jij op de snelweg? In binnen en buitenland?
VeniVidiVici zegt
Hebben die Spanjaarden even pech dat ze geen verkeerssnoes zoals bij ons in de overheid hebben zitten :)
Waar blijft dit nieuws? :? -> http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2011/06_juni/26/binnenland/zwaar_ongeluk_deventer.xml
glashelder zegt
Omdat er veel is geinvesteerd in zuiniger auto’s zou je weer veel harder moeten mogen?
Waarom die zuiniger auto’s? Om de olievoorraden er minder snel doorheen te jagen en de CO2 uitstoot te verminderen dacht ik toch.
Maar de “autoliefhebbers” hebben de krant op de kop gelezen en hebben gedacht dat dat bedoelt was om sneller te kunnen rijden bij hetzelfde verbruik.
blacksquad zegt
@glashelder: Dan heb jij het goed gelezen maar verkeerd begrepen zuinigere auto’s zijn voor de portemonnee van de gebruikers aan de ene kant en ook voor de portemonnee van de producten want die verkopen meer auto’s zodra deze zuiniger is! Geld is (bijna) alles in deze wereld!
72bug zegt
Wordt er niet warm of koud van, al die veranderende topsnelheden… Mij maak je niet blij met een snelweg waar je 10 km/h harder mag, ook in Nederland niet. Snap ook niet waarom zoveel mensen daar zo euforisch over doen.
blacksquad zegt
@72bug: Tijdswinst zal het je niet opleveren maar het rij gevoel is wel net weer iets lekkerder! 120 rijden is toch een stuk plezieriger dan 100? Zo niet volgens jou, dan kunnen we allemaal het best 100 gaan rijden dat is het zuinigst economisch het best evenals voor het milieu maar niet voor de rij beleving!
widodh zegt
@72bug: Eens, het is ook een volledig populistische maatregel. Het verbruik van 120 naar 130 neemt flink toe, maar de winst in tijd is minimaal.
Ik dacht dat het milieu tegenwoordig zo belangrijk was, maar dat was hier ineens niet meer van toepassing?
mashell zegt
Je zou toch denken dat de overheid die in Spanje toch wel een beetje krap zit, er alles aan zou doen om de inkomsten te verhogen? Dus accijns en maximum snelheid omhoog. Misschien moeten ze even met Rutte bellen, die kan wel uitleggen hoe dat werkt.