De boterham van autoschadeherstellers wordt steeds minder dik belegd. Het afgelopen jaar zijn zowel het aantal schademeldingen als het gemiddelde schadebedrag dat bij de herstelbedrijven binnenkwam opnieuw gedaald. Dit heeft brancheorganisatie Focwa laten weten.
Volgens Focwa wordt dit vooral veroorzaakt doordat auto’s steeds “slimmer” worden, de wegen veiliger en verzekeraars en leasemaatschappijen vaker op de kleintjes letten. Vorig jaar botsten we in Nederland zo’n 990 miljoen euro aan schades bij elkaar, in 2009 lag dat bedrag nog op 1033 miljoen.
Cees Klaassen, directeur van schadeketen ABS Autoherstel, geeft aan dat het mooie voorjaar ervoor gezorgd heeft dat zijn autoschadehersteller zo’n 10 tot 25 procent minder te doen hadden. Ook de lagere filedruk speelt parten, want minder files is minder deuken.
De verkeersveiligheid is toegenomen door o.a. verbreding van rijkswegen, aanleg van rotondes en op plaatsen verlaging van de maximumsnelheid. Auto’s zijn vaker uitgerust met parkeerhulpjes. Dit alles zorgt eveneens voor minder verkreukeld metaal. Daarnaast nog het feit dat mensen gemiddeld kleinere auto’s zijn gaan rijden. Op het herstel van grotere auto’s valt meer te verdienen doordat grotere auto’s vaak technologisch ingewikkelder zijn en kleine auto’s eerder total loss worden verklaard.
Verzekeraars, leasemaatschappijen en bedrijven met een groot wagenpark laten kleine schades veel minder snel herstellen. Bovendien onderhandelen de grote partijen steeds harder over kortingen en worden onrealistische prijzen geëist.
Van de ongeveer 1800 schadeherstellers die begin 1999 actief waren, zijn er nog zo’n 1200 over. Er is momenteel naar schatting werk voor 600 bedrijven. (via: telegraaf)
ZilverenTip zegt
Schade… (op z’n Duits dan)
highperformance zegt
@ZilverenTip: garppig :D
antoon zegt
Leuk hoe dit goede nieuws toch als jammerlijke ontwikkeling kan worden gepresenteerd.
Autoschadehersteller heeft steeds minder te doen
ipv.
Wegen steeds veiliger/ Steeds minder ongelukker / enz
Het word zo wel erg cynisch gebracht.
Dennis zegt
@antoon: Het hangt er vanaf vanuit wel perspectief je de ontwikkeling benadert. Het is voor de automobilist positief dat we steeds minder schades rijden. Dit bericht is echter geschreven naar aanleiding van een bericht op de Telegraaf waarin de branche zijn beklag doet over het feit dat er steeds minder werk is. Voor de autoschadeherstelbranche is dit dus een negatieve ontwikkeling.
bobb zegt
Ik ga er vanuit dat dit ook doorberekend wordt, flink wat minder verzekeringspremie. Volgend jaar een brief met: Wegens afnemende schadelast i.p.v. de gebruikelijke toenemende.
jack_abarth zegt
@bobb:
Keep on dreaming…
baasbas zegt
@dennis:
Antoon blijft nog wel een puntje hebben denk ik hoor. Bij het bericht: “Doorbraak! Het nieuwe medicijn tegen malaria, aids, kanker en hart- en vaatziekten is een groot succes!” ga ik niet stukje in de krant verwachten van uitvaartondernemingen/dooskistproducenten die klagen :)
(beetje extreem gemaakt om het punt aan te dikken :) )
dragspert zegt
Het is toch echt mijn boterham hoor. Opzich zijn het goede ontwikkelingen, maar elk voordeel heb z’n nadeel he:)
Verzekeringen moeten normale bedragen geven ipv het onderste uit de kan trekken. Kan iedereen (waaronder ik) gewoon z’n werk blijven doen:)
911GT2 zegt
@dragspert: Misschien moeten jullie niet 800 euro rekenen voor het overspuiten van een bumpertje… dat scheelt ook wel wat.
Ik heb het al opgegeven, ik laat geen schades herstellen. Dat is zo laaiend duur dat het minder is dan de afschrijving die je krijgt als je de auto later verkoopt met die schade er nog op!
bobb zegt
@911GT2: Daar heb je wel een punt nog afgezien dat ze het altijd vreselijk druk hebben. Inmiddels toch een omslag?
Dreke zegt
@911GT2:
clubs aangesloten bij de Focwa kunnen naar een verzekering niet rekenen wat ze willen hoor!
Je vraagt je af waarom alles zo duur moet zijn, maar onder de streep blijven echt niet bij elke auto bakken met geld achter hoor…
dragspert zegt
@911GT2:
Anders zoek je even uit wat het gemiddelde materiaal kost om autoschade te kunnen herstellen.
Op verzekeringswerk schadeherstel zit vaak maar 7 euro (!!!!) netto winst.
911GT2 zegt
@dragspert: Dan doe je dus iets fout! Verkeerd inkopen, te dure mensen wat dan ook, maar ik geloof niet (uit de praktijk) dat een kras wegwerken op een kunststof bumper 800+ euro’s moet kosten.
mar10us zegt
*botsten*: foutje?
Dennis zegt
@mar10us: Tussen “bosten” moet inderdaad nog een “t” maar een “r” is leuker.
Alwood zegt
ach, ik denk dat het aantal schades er nog het minste met deze terugloop te maken heeft…
Men vreest nog steeds voor het verlies van no-claim en zoals 911GT2 zegt liggen de standaardprijzen veer reparaties in NL verschrikkelijk hoog. Geen mens dat zijn oudere auto buigen de verzekering om naar een schadehersteller brengt omdat je gewoon leegloopt… Puntje daarbij is wel dat in NL nog steeds arbeid veel te veel belast wordt en voor schadeherstel zijn gewoon manuren nodig.
ZeRoo zegt
Maar door de strenge winter hebben we toch weer een nieuw record aan schade gemaak, waardoor alle verzekeringen omhoog moeten. Was dat niet een maandje of wat geleden aan de orde?
RuVi zegt
Oorzaak-gevolg… Logisch…
Bedrijven die faxmachines, telegrammen, typmachines verkopen hebben hetzelfde meegemaakt.
Moeten ze wat nevenactiviteiten gaan doen; wrappen; styling; meubels/interieur spuiten
Pressman zegt
@RudyV: Precies, nevenactiveiten is helemaal zo’n gek idee nog niet.
Denk dat het gros van de mensen hun auto sneller naar een schadehersteller brengen om te laten poetsen, dan naar een achteraf gelegen eenmanszaak die ze via marktplaats moet opzoeken.
Er zijn blijkbaar gewoon teveel schadeherstelbedrijven zijn voor het huidige aantal schades. Vlakbij mijn werk zitten wel drie schadeherstelbedrijven (15-30 medewerkers) zowat naast elkaar, 2km verderop nog één.
In andere sectoren willen bedrijven in het geval van een krimpende markt nog wel eens inkrimpen/fuseren/verkopen.
bempi zegt
Ik denk dat de oorzaak niet alleen ligt bij veilige auto’s, maar ook bij het uistellen van schade herstel. Je ziet steeds meer mensen met gedeukte auto’s rond rijden, omdat men minder waarde hecht als ze eenmaal schade hebben om dit te herstellen. Veelal ligt dat ook aan de exorbitante prijzen die garages in kosten brengen.
Ook voor kleine en grote beurten wordt er veel gesmokkeld onderling. Vaak zie je dat garages olie en luchtfilters vervangen met goedkope chinese namaak troep ipv originele auto onderdelen en hier doodleuk wel de kosten voor in brengen. Of ze verbuigen je ruitenwissers en zeggen dat ze niet goed zijn. 1x kom je ermee weg, maar een 2de x lukt gewoon weg niet. Daarom dit klaaggezang.
mashell zegt
Van sommige bedrijfstakken is het helemaal niet erg dat ze failliet gaan wegens gebrek aan werk. Nu de schadeherstelbedrijven, over 10 jaar de tandartsen en over 20 jaar de ziekenhuizen lijkt me een prima plan.
Pressman zegt
Bij m’n vorige schade heeft de schadehersteller de verzekering van de tegenpartij getild, echt heel netjes gedaan.
Qua schade leek het destijds wel mee te vallen: gedeukte voorbumper/afgebroken ophangpunt koplamp/hoekje van 1 voorscherm gebogen (1cm).
Het geschatte bedrag van 2100 euro is uiteindelijk uitgelopen tot 3900 euro! Op de factuur stonden 2 (xenon)koplampen (1 vervangen), 2 voorschermen (1 vervangen), 2 bumpers (1e goedkope namaakbumper had ik afgekeurd vanwege de slechte pasvorm).
De tegenpartij mocht het weliswaar betalen, maar dit heb ik wel even bij ze gemeld (bestuurster en verzekering).
Voortaan ga ik wel naar een andere hersteller toe.
jack_abarth zegt
Een bedrijf hoort zichzelf aan te passen aan de omstandigheden. Doe je dit niet, had je geen ondernemer moeten worden.
Dreke zegt
@jack_abarth:
Dat je je als bedrijf hoort aan te passen aan de omstandigheden is natuurlijk lichtelijk bs. Het is als ondernemer wel verstandig te blijven luisteren naar de markt, zodat kenteringen geen verrassing worden.
Je hebt absoluut over dat dit een risico van het ondernemerschap is. Je weet nooit hoeveel komkommers je morgen kunt verkopen…
Ik maak nu een ondernemer in schadeherstel van dichtbij mee en ik moet zeggen; hij is niet positief over de markt, maar hij ziet ook mogelijkheden.
jack_abarth zegt
@Dreke:
Wanneer hij die mogelijkheden ziet, en er daadwerkelijk ook iets mee gaat doen is het een goede ondernemer.
Maar er niks mee doen en blijven klagen is gewoon geen optie.
Wat hierboven al omschreven wordt. Zoek er eventuele nevenactiviteiten bij auto gerelateerd whatever.
dreester zegt
Ik bespeur vanuit de Focwa toch wel enigzins zeikende toon: “Volgens Karel Bukholczer, secretaris van de Focwa, heeft de branche de afgelopen jaren last van de toegenomen verkeersveiligheid. „De verbreding van rijkswegen, aanleg van rotondes en verlaging van maximumsnelheden spelen zeker een rol”, zegt hij.”
Dat is hetzelfde als ziekenhuizen gaan zeuren dat er steeds minder mensen ziek worden, of als een begrafenisondernemer gaat zeuren dat er te weinig mensen doodgaan. De regel ‘de een zijn dood is de ander zn brood’ geldt alle kanten op, dus doe maar niet zeiken.
six-trey zegt
wel grappig, ik doe in restauratie en dergelijke van amerikaanse oldtimers maar kan mijn baan niet meer uit oefenen om dat ik elke dag bij 5 gewone auto’s, builen moet uithalen, uitlaten lassen, nieuwe schokdemper steken… dat ze in nederland doen zo als in belgie, elke 10m een drempel dat je niet kan pakken aan 25km/uur, gaten in wegen nooit dichten en meer zout strooien dan we asfalt hebben in de winter ;) er zal wel werk zijn
fiestafeest zegt
mooi dan kunnen de verzekering premies ook omlaag
chrispothast zegt
Idd vreemd dat de premies dan omhoog ‘moeten’ van de overheid. Kan ik niet rijmen