De onthulling van de 991 komt steeds dichterbij. In september is het zo ver, en je weet wat dat betekent. Er komen meer en meer geruchten naar buiten rollen over de nieuwe Porker. De volgende 911-roddel gaat over het Targa-dak dat weer een écht ouderwertsch Targa-dak moet gaan worden.
Porsche zou bezig zijn met een variant die weer recht doet aan de originele Targa’s van vroegâh. Dus geen geschuif met glazen platen zoals bij de huidige 997 en diens voorgangers, maar een uitneembaar paneel (of panelen) en een lekker rond achterruitje. Een soort wannabee-cabrio, maar dan met de veiligheid en stijfheid van een coupé (vroeger tenminste).
Porsche laat natuurlijk nog niets los over details van de next-gen 911, en er zijn vorig jaar ook al eens spyshots opgedoken van een 991 die wél gewoon een modern schuifdak heeft en voor Targa moet doorgaan. Wellicht dat Porsche twee varianten van de Targa in de showrooms zet? Je kunt immers niet genoeg 911-uitvoeringen hebben.
Teamspeed heeft alvast een render gemaakt van hoe deze nieuwe lichting aan Targa’s er wellicht uit komt te zien.
PS & FYI: Het woord ‘Targa’ betekent ‘plaat’ en Porsche gebruikt de term sinds de 911 uit 1966. Zij hebben het weer gepikt van de Targa Florio, een race in de bergen van Sicilië waar Porsche regelmatig successen wist te boeken.
Sciurida zegt
Bouwen! Ga ik sparen
blacksquad zegt
@Sciurida: En ik ook!
1NteNSe zegt
@Sciurida: succes
ferrari94tr zegt
In de targa floria gingen ze vaak op hun plaat bedoel je
sdk16420 zegt
@ferrari94tr: haha +1
vale46 zegt
De foto is gewoon een bewerkte carrera met 4 uitlaten, een band van aluminium over het dak en een stoffen kapje boven de 2 inzittenden.
Een targa is toch een auto waar enkel en alleen net boven de 2 inzittenden het dak volledig weg is. Dus niet zoals de huidige targa die eigenlijk een groot afneembaar schuifdak heeft.
Hoe kan de stijfheid dan bewaard blijven als er boven de inzittenden geen structuur is? Da’s toch hetzelfde als bij een cabrio.
72bug zegt
@vale46:
De ‘boog’ die het targa model heeft, geeft meer stijfheid als bij een cabrio. Door die boog krijg je een soort van kokerstructuur, beter tegen torderen. Uiteraard niet de torsiestijfheid van een coupe..!
vale46 zegt
@72bug: Die extra stijfheid is volgens mij verwaarloosbaar.
de wegligging is vooral afhankelijk van de torsie van de gehele auto.
Hupke zegt
@vale46:
Targa, is stijver maar echt niet veel. Je kan er extra beugels in lassen maar word nooit zo stijf als een coupé of speedster (niet dat de 911 speedster zo’n speedster is).
Tegenwoordig kan men al wel veel meer dan vroeger maar zo licht en stijf als een coupé word hij nooit.
Den zegt
Zeker doen. Targa is een icoon binnen de 911 familie
Hupke zegt
Hmmm, als die dan ook fatsoenlijk zou rijden tov een gewone coupé zou je echt wel geen andere keuze hebben.
Wie zou er nog de 911 coupé kopen met een schoonheid als deze ernaast in de showroom.
Die oude 911 targa’s zijn de mooiste 911jes ooit, spijtig dat ze zo vreselijk slecht (zouden?) zijn om mee te rijden. Ik heb gehoord dat ze ondanks alles even pover sturen als een gewone 911 cabrio en die zouden nog minder stijf zijn dan een oude saab cabrio. Kan je naar het schijnt enkel rechtdoor gas mee geven alles met bergen of circuit in zou met de nodige voorzichtigheid gedaan moeten worden.
Echt wel lekker dit ding anders.
RuVi zegt
Ik denk niet dat het dit gaat worden. Of Porsche moet met een inovatief systeem komen om die plaat ergens goed te verstoppen en niet de dagelijkse bruikbaarheid en praktische kant van neunelfer verkloot.
AMV8Bart zegt
Ik zeg het niet graag.. Maar zo is ie prachtig!
Sciurida zegt
Ik hoop wel dat er dan in het midden een balk loopt, zoals vroeger, zo’n lekkere jaren ’80 retro waar je het dak boven de bestuurder en chauffeur los van elkaar kon losmaken, dat was echt prachtig!
janklaassen zegt
waarom niet? mooi toch?
i like it. :D
bomf4gt zegt
Ziet er zeer mooi uit! Alleen is een hele plaat eruit nemen wel een stuk minder praktisch dan gewoon op een knopje duwen zoals nu.
Tankdop zit ook aan de andere kant (links), normaal zit hij rechts op een 911. Op andere spypics van de 991 zit hij toch ook gewoon rechts of is dit nieuw?
Jesper zegt
Dit moet wel de mooiste schets van een Porsche zijn sinds.., sinds… de 993? :D
Met wat mazzel kan ik ‘m over 20 jaar betalen als occasion :)
pexiges zegt
Ik ben echt benieuwd naar de 991! Dat gaat sowieso een goede sportwagen worden maar de vraag is of hij ook echt een stuk mooier gaat worden dan de huidige 997. De porsche op de render vind ik trouwens helemaal niks met zijn iele achterlichtjes en hoekige kont. De targa variant hoeft van mij niet per se. Maakt het geheel naar mijn mening niet mooier..
MLTB zegt
Bah, erg lelijk. Oogt een beetje te klassiek.
robbie zegt
Zouden ze op het idee zijn gekomen door die Targa van Ruf?
mightymike zegt
Zal wel moeten, want na 85 911 soorten moet je er wel een bij maken. Vet origineel :s bouw gewoon een nieuwe auto is man
pexiges zegt
@mightymike: Anders doe jij dat even?
mightymike zegt
@pexiges: tja als ze mijn een cat 3D prog op een mac pro geven en 10 ruggen met onkosten per maand wil ik ze best even helpen;)
72bug zegt
@mightymike:
Why change a winning team..
mightymike zegt
@72bug: who said they are winnig?
floryn zegt
@mightymike: De jaarverslagen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, anders komen ze niet aan de 52785682319 versies natuurlijk…
;)
raphael zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ze bouwen tenminste auto’s. Oh en ze verkopen tenminste auto’s. Oh en ze ontwikkelen tenminste auto’s. Oh en ze maken tenminste winst. Oh en ze hebben bestaansrecht…etc etc
ramshoek zegt
Ik heb zo’n Targa nooit mooi gevonden. Ben sowieso van mening dat er op een echte sportauto een deksel moet zitten, waarmee de 911 Cabrio dus ook af valt.
Het ding zal technisch gezien wel een kruising zijn tussen een cabrio en een coupe, dus valt het met de ontwikkelkosten vast wel mee. Wat Porsche er natuurlijk niet van zal weerhouden een leuke meerprijs voor dit ding te rekenen (wat ze sowieso al doen met de 911 want waarom moet een 911 2 keer zoveel kosten als een technisch in grote mate gelijkwaardige auto als een Boxter of Cayman?).
Maar goed, smaken verschillen en er zal wel een markt voor zijn.
En zo gaat Porsche verder met het compleet uitmelken van het thema 911 …
RazorHead zegt
hebben hebben hebben!!! in het donkergroen aub!!
Ghiacciato zegt
Ik vind de Targa geen geweldige uitbreiding van de 911-range. Tegelijkertijd waardeer ik dat ze bestaat, en dat Porsche zoiets afwijkends fabriceert. Bovenstaand plaatje is natuurlijk een goedbedoelde exercitie van een liefhebber.
Ik ben eigenlijk best enthousiast over de 991 in aantocht, als ik de spy-pics zo bezie, en bekijk wat Autobild op basis daarvan voorspelt. Laat maar komen!
(Voor de renders even terug klikken in de galerij, zijn nr. 29 en 30)
http://www.autobild.de/bilder/fotos-vom-erlkoenig-porsche-911-2011–1044188.html
Wessee zegt
@DMHa: Hoezo afwijkend? Chevy levert de Corvette sinds ’84 al continu met een targa-achtig dak. Porsche was daarnaast niet eens de eerste met zo’n type dak.
Ghiacciato zegt
@Wessee:
Afwijkend en uniek of origineel zijn woorden met een verschillende betekenis. Beter lezen dus.
Waar heb ik het dan wel over? Misschien wil je even opzoeken hoeveel auto’s met targadak geproduceerd zijn. Zet dat even af tegen andere carrosserievormen. Mijn volstrekt ongefundeerde schatting is dat dat ergens tussen de 0 en 1% ligt. Daarmee kwalificeert het targadak zich voor de omschrijving ‘afwijkend’, wat mij betreft. Het staat je natuurlijk vrij om daar een andere mening over te hebben. Die is dan wel fout.
spiderman zegt
Prachtig, zo’n echt targadak, veel leuker dan dat elektrische schuifdak dat ze nu voor een targa laten doorgaan. Nooit gehoord dat die ouwe targaatjes niet stijf genoeg zouden zijn. Ik vind ze nog steeds de mooiste varianten in de 911-reeks. Zo’n luchtgekoelde 964 met targadak, daar kan weinig tegenop…
floryn zegt
Dus de grootste innovatie is een retroidee. Als ze de practische aspecten van de huidige daken kunnen bewaren wordt het geen ramp. Ik denk namelijk niet dat zo’n plaat voorin past. De targa’s zijn nu ook best zeldzaam.
floryn zegt
Ze moeten er alleen nog een magisch mercedesraam in zetten, zodat er een dak en een raam in zit.
maxx1 zegt
Porsche is teveel porsche in de markt aan het brengen. overal waar je kijkt kom je wel een 911 tegen…
op dit moment zijn er al 20 modellen als het er niet meer zijn. exclusiviteit is ver te zoeken.
Ferdinand1 zegt
@maxx1: jonge, dit gaat om het compleet nieuwe model dat eraan komt….
Esprit_de_Flandre zegt
@Ferdinand1: Van die nieuwe komen er ook 20 varianten hoor… ;)
Ferdinand1 zegt
@Esprit_de_Flandre: gelukkig wel, dan zit er zeker iets tussen wat me bevalt! ;)
Ferdinand1 zegt
Ik ga aftellen! :D
raphael zegt
Ik heb hier al eens aan gedacht. Ik zag die oude targa’s zo af en toe en dacht waarom doet Porsche dat niet weer. Zo mooi en elegant. Geweldig als dit uitkomt.
Cantago zegt
Porsche moet eerst weer eens iets exclusiefs gaan maken voordat ik er weer een wil. En met exclusief bedoel ik NIET andere velgen en een andere lakkleur!
Dietn zegt
@Cantago: Never change a winning team zoals hierboven al vermeld werd.
Wil je toch exclusief gaan, bestel dan een 918 spyder :)
ot: Prachtige render, hopelijk komt ie er. Ik zie niet echt het functioneel nut in van de huidige targa’s, maar zo mag ie er zeker wezen!
Cantago zegt
@Dietn: Maar is de 911 een winning team dan? Waarom blijven ze die niet verkopen? Nee, er komen steeds 100 nieuwe versies. Dat is hopeloos lang blijven aanpassen. Maak dan een soort “Bespoke” programma waarmee je je eigen unieke Porsche kan maken, dan scoor je meer punten! En de 918 Spyder is inderdaad wel geweldig!
Dietn zegt
@Cantago: De 911 is zeker een winning team, dat is de reden waarom mensen de zoveelste 911 variant toch kopen, wetende dat er binnenkort een nieuwe generatie aankomt.
Een Porsche personaliseringsprogramma lijkt mij ook wel een schitterend concept en bovendien een gat in de markt. Langs de andere kant verlies je dan wel een stukje van de “verzamelwaarde” van de verschillende types.
Cantago zegt
@Dietn: Mwa, ik denk dat je de verzamelwaarde van Porsches in het algemeen juist enorm optilt met zo’n programma.
Esprit_de_Flandre zegt
Dat laatste bijkomende weetje is interessant. Ik had wel al gehoord dat Porsche het Targa-dak had uitgevonden, maar was al lang weer vergeten hoe dat juist zat…
SimonMc zegt
Lol, die achterlichten…Straks wordt het nog een Z8.
Dimglor zegt
Dit ziet er zeker en vast veelbelovend uit…..
Deze zou ik wel zien zitten hoor…
vale46 zegt
Waarom vind iedereen die zo mooi?
Ik ken alleen de huidige targa’s, en die vind ik eigenlijk foeilelijk!
smoked zegt
Zou erg gaaf zijn als deze er weer kwam! 8)
agera zegt
Zo mooi een pure Porsche straalt de klassieke DNA van Porsche uit daarom kan ik deze erg waarderen. In een woord schitterend er zijn geen woorden om hem te beschrijven, mocht ik het geld hebben zonder te overwegen zou ik hem kopen.
Hierdoorkijk ik nog meer uit naar september naar de onthulling!