1 juli zou de knoop worden doorgehakt omtrent de Maybach-problematiek. Het kwakkelende luxemerk zou kunnen gaan samenwerken met Aston Martin, of de stekker gaat er definitief uit. Nu lijkt er nog een optie bijgekomen te zijn: Maybach laten integreren in Mercedes en er een submerk van maken.
En de deadline van 1 juli wordt ook opgerekt, dat meldt Automotive News (dode boom, geen link). In plaats van doorgaan als zelfstandig merk en intensief met Aston Martin samenwerken aan nieuwe modellen zou het kunnen zijn dat Maybach als een soort AMG gepositioneerd wordt. Niets is nog zeker of bevestigd, wel wordt steeds duidelijker dat op eigen houtje doorgaan niet meer voor de hand ligt. Aan de ontwikkeling van de huidige generatie Maybachjes -op basis van de S-Klasse- was Daimler $1 miljard kwijt, en dat is bij lange na niet terugverdient.
Een submerk van Maybach maken zou uitkomst kunnen bieden. Denk hierbij aan de topmodellen van Mercedes die dan ook als superluxe Maybach-uitvoering op de markt komen.
SanS zegt
Een Smart by Maybach lijkt me wel wat ;-)
meneersander zegt
Of een maybach by smart?
SanS zegt
@meneersander: LOL!
nicktexel zegt
@meneersander: of een smart in een maybach past makkelijk
Alpinaa zegt
Volgens mij kunnen ze beter de stekker eruit trekken.
BmwMPower zegt
Haal maar fijn de stekker er uit, moeten ze eerst eens mooie auto’s maken.
geengehoorisrechtdoor zegt
@BmwMPower: Met jou kan ik praten ;).
SimonMc zegt
@geengehoorisrechtdoor: Jaaaaa BMW maakt alleen maar mooie auto’s ! Ooit al eens een X1 gezien van dichtbij? Om dan nog maar te zwijgen van die 6 reeks en die 5 GT…
nicktexel zegt
@SimonMc: dat zijn toch pracht wagens *kuch kuch*
Alpinaa zegt
@SimonMc: Ze verkopen wel. Iets wat een maybach blijkbaar niet doet.
SimonMc zegt
@Alpinaa: Daar heb je wel een punt.
Leuke auto trouwens in je avatar.
koenmb zegt
@Alpinaa: Omdat je voor de prijs van de instap Maybach een instap X1, een instap 6-serie EN een instap 5GT kan kopen en dan nog een goeie 220.000 euro overhoudt voor een leuk appartementje, en dat is dan nog eens zonder de belastingen, brandstofkosten en onderhoud. ;-)
jack_abarth zegt
Beetje terug naar vroeger, naar de Pullman.
Alleen dat was officieel geen merk.
koenmb zegt
Maybach laten vallen om BMW(Rolls Royce) of VW(Bentley) met dat deel van de markt te laten lopen. Ik gok dat Maybach zal blijven bestaan, ook al was het maar voor het imago van Mercedes.
DeeBee zegt
@koenmb Pullman wordt nog steeds geleverd!
jack_abarth zegt
@DeeBee:
Heet dat niet tegenwoordig de “prestige plus”?
C220AMG zegt
@jack_abarth: Nope, prestige plus is slechts een optie pakket die je onder andere terugvind op de S-klasse.
OT.
Maybach weg laten vallen zou wat mij betreft niet de slimste keuze zijn, bezuinigen op de ontwikkelingskosten daar-en-tegen wel. Maar om nou Rolls-Royce en Bentley het volledige martktaandeel te gunnen lijkt me wat ver gaan.
koenmb zegt
@DeeBee: Is een Pullman niet gewoon een in de lengte uitgerekte S-klasse, of zie ik dat verkeerd? In dat geval vind ik een Maybach toch nog net iets meer. Op de fotos misschien zo niet, maar op ik heb ooit de kans gehad om een Maybach van dichtbij te mogen zien bij een dealer in Brussel. Mooi achter een gordijn, met enkele vrienden, in het oog gehouden door twee bodyguards. Zo die Maybach mogen aanschouwen is toch echt indrukwekkend hoor :D
lincoln zegt
jammer voor ze .. na al dat harde werk ..
ook de welgestelde klanten willen uiteindelijk ordinaire flair en sex-appeal die Rolls en Bentley wel verschaffen ..
(ik had het ook niet verwacht) ..
toch is ook het filmpje van de “roemeense garage” nooit echt van mijn netvlies afgekomen ..
ds3lover zegt
Gewoon een extra model van maken voor benz naast de S-klasse, E-klasse en al de andere modellen
mbevo zegt
oehww jongens al de bls(clc) gezien??? die moet ik hebben hebben!!!!!
norge zegt
Dus een Mercedes-Maybach in AMG uitvoering behoort tot de toekomstige mogelijkheden?
stationcar zegt
Ja, mensen, waar hebben we het over? Een auto die op papier bestaat maar in de werkelijkheid praktisch niet voorkomt, met het uiterlijk van een verlepte theemuts en de techniek van een lang vervlogen S-Klasse. Die hele Maybach was vanaf dag 1 een genante vertoning van onkunde, trek de stekker dr uit en dood laten bloeden die hap, geen mens die daarmee zit. Niemand die hem mist, niemand die er wat van merkt.
ds3lover zegt
@stationcar: maybach is een wagen voor mensen die een bentley te gewoon vinden en een Rolls-Royce lelijk vinden zoals @spykerboy ik vind het eigenlijk nogal jammer als er een merk “sterft”
kl0eg zegt
@stationcar: Ik zou ‘m wel degelijk missen. Nooit een Maybach 62 door Regent Street zien rijden? Een groter ‘wow’ gevoel dan bij de 15 Phantoms en 64.000 Continental GT’s die je dezelfde dag tegenkomt…
stationcar zegt
@kl0eg:
Ik ben nog nooit in Regent Street geweest dus nee, dat wow gevoel ken ik niet. Kan me er ook niet zo heel veel bij voorstellen omdat ik elke week op weg naar een opdrachgever een Maybach zie staan. Nou na 1 keer denken ‘wow die vent heeft een grote zak geld uitgegeven aan een auto’ heb je het op wow gebied ook wel weer gehad. Verlepte S-Klasse, niets meer en niets minder. Jij hebt het echt niet helemaal begrepen denk ik, maar dat kan ook een kwestie van smaak zijn.
@ds3lover;
Kennelijk bestaan er te weinig mensen die een Bentley te gewoon vinden en een Rolls te lelijk zoals @spykerboy. anders hadden ze wel meer verkocht en hadden we deze discussie nu niet gevoerd. Helaas. Jammer dat een merk moet sterven, dat opzich wel, alleen kun je onmogelijk volhouden dat het verminken van een S-Klasse en het vervangen van de ster door een dubbele M het oprichten van een merk is.
kl0eg zegt
@stationcar: Oh nu je het zo zegt denk ik inderdaad dat ik degene ben die het niet helemaal begrepen heeft.
Ik denk dat daimler inderdaad 1 miljard heeft uitgegeven om een oud model S-klasse 50cm te verlengen en een andere grill te geven.
Iedereen die ooit in een Maybach heeft gezeten of (mee)gereden wéét dat het geblaat over ‘dure s-klasse’ onzin is. Zelfs rijke mensen betalen niet 2-3 keer zoveel voor een auto als het enige verschil een stukje marketing is. De auto is dan ook minimaal 2-3 keer zo goed.
potver7 zegt
Is Maybach niet al gewoon een submerk van Mercedes? Dus ik zie het verschil niet zo?
kl0eg zegt
@potver7: Maybach is een merk onder de vleugels van Daimler, waar Mercedes ook onder valt. Officieel meer een zustermerk dan een submerk.
joskeboske zegt
@kl0eg: Net als Smart en een hoop Amerikaanse merken ;)
JamesBond007 zegt
Een submerk van Maybach maken zou uitkomst kunnen bieden. Denk hierbij aan de topmodellen van Mercedes die dan ook als superluxe Maybach-uitvoering op de markt komen.
Lijkt mij de beste optie. Zie: Brabus S-Klasse V12.. Prachtige nieuwe S-Klasse facelift, met brabus pakket en motor. Krijg je dus een hypermoderne S-Klasse met nog mooier leer, nog meer gadgets en toch alle veiligheid van 2011.
Denk dat Maybach dit wel kan gebruiken aangezien dat nog steeds gewoon lelijke oude s-klasse’s zijn die teveel benzine verbruiken, qua veiligheid niet meer meekunnen met de huidige basis s-klasse.
Maar Aston-Martin zou misschien wel het beste zijn voor autoliefhebbers. Aston heeft het ook niet makkelijk, en als er een wonder kan gebeuren dat Maybach en Aston samen kunnen werken zou dat kunnen resulteren in bijzondere auto’s. Maar ook daar is het eigenlijk 1+1 = -2. Want beide hebben zoals ik al zei, het niet makkelijk.
chrispothast zegt
Kunnen ze niet gewoon beter stoppen met het maken van die oerlelijke auto’s die niemand wil?
Esprit_de_Flandre zegt
Maybach als submerk. Zoals ik al eerder gezegd heb wordt dat dus: degradatie tot een trim-level, zoals andere ronkende namen als Ghia, Daimler (Jag, niet Daimler Daimler), Van den Plas, …
floryn zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik zat ook te denken aan het ingesukkelde Daimler. Alsof een Mercedes uit zichzelf niet luxe is. Nee je zult met unieke technologie en styling moeten komen wil je meer geld vangen.
stationcar zegt
@floryn:
Bestaat Daimler uberhaupt nog wel? Sinds de nieuwe XJ hebben we er geloof ik niks meer van vernomen, misschien al wel langer niet hoor, maar zolang in elk geval niet.
Ik neem aan dat Daimler allang op de fles is als merk/typenaam van uberluxe verlengde Jaguars…
Esprit_de_Flandre zegt
@stationcar: Daar zeg je zoiets. Ik moet zeggen dat ik ook al een tijdje niets meer van Daimler gehoord heb. En zelfs bij de vorige generatie XJ niet – de aluminium-maar-met-nog-steeds-dezelfde-retro-styling-XJ…
Esprit_de_Flandre zegt
@stationcar: En 5 minuten research later:
Ik had gelijk wat betreft de ‘oude-oude-XJ’. Dat was de laatste met Daimler-badges. De oude Alu-XJ is nooit als Daimler aangeboden, de nieuwe ook niet, en Tata is het ook niet van plan. Echter wel:
“In July 2008 Tata Group, the current owners of Jaguar and Daimler, announced they were considering transforming Daimler into “a super-luxury marque to compete directly with Bentley and Rolls-Royce”. Until the early 1950s it was often said “the aristocracy buy Daimlers, the nouveau riche buy Rolls-Royce”.”
Orichy zegt
Het is toch al een submerk van Mercerdes-Benz?
HDM zegt
@Orichy: Nee hoor. Maybach is momenteel een eigen merk, dat behoort tot de familie van Mercedes. Met deze derde optie voor Maybach wordt eerder bedoeld dat het extra marketingnamen worden zoals AMG dat nu ook is. Met andere woorden, een veel directere band tussen Mercedes en Maybach. Denk maar aan de conceptcar Mercedes Maybach, een Mercedes sedan op ultra luxe niveau.
Cantago zegt
Of je maakt iets dat beter en mooier is dan Rolls Royce (bijna onmogelijk) of je stopt er gewoon mee. Doe maar dat laatste.
mashell zegt
@Cantago: iets mooiers en beters maken dan Rolls Royce hebben ze al gedaan. Maar dat was niet genoeg, het moet ook opzichtiger en protiseriger zijn dan Rolls Royce.
geertjuh zegt
Wie wil er nou met een hoop geld in een veredelde Mercedes rijden. Daarbij ziet een Maybach er gewoon niet uit. Met zijn Koreaanse voorkant en de lijnen van een S klasse. Als je echt in klasse wilt rijden dan is de Rolls Royce of een Bentley gewoon een stuk mooier en heeft veel meer uitstraling
nicktexel zegt
@geertjuh: idd kan je net zo goed een s65 kopen mischien wat minder ruimte maar wel meer snelheid
love4sportcars zegt
@geetjuh: en als je nu eens gewoon in een S-klasse rijdt, toch veel gemakkelijker…. ;)
love4sportcars zegt
@geertjuh: En als je nu eens gewoon in een S-klasse rijdt, toch veel gemakkelijker…. ;)
joskeboske zegt
Er staat trouwens nog een Maybach Landaulet bij het hoofdkantoor van Mercedes-Benz, misschien mag die binnenkort wel tegen een gereduceerd tarief van de hand :P
maxx1 zegt
precies hetzelfde als de s-klasse (uiterlijk), dus er is al samenwerking lijkt, me goede optie als het deel van Mercedes-Benz groep is.
Een auto van klasse net zoals Rolls Royce, zonde als het weg gaat!
gezondverstand zegt
Maybach heeft te weinig identiteit. Meer onderscheid van MB design zou het merk succesvoller kunnen maken.
Hupke zegt
Zonde, Maybach heeft wel iets, een Maybach zitter heeft ook zoveel meer dan een Rolls pasagier.
Ik hoop dat ze het wel wat beter aanpakken. Niet zoals Jag bij Daimler.
Ik bedoel 1 miljard verlies is veel maar ze moeten het toch anders kunnen aanpakken. Als het een optie op de optielijst word zal het niet hetzelfde blijven. En hoe kan ik dan ooit sparen voor een nieuwe zeppelin?
9000cse zegt
Volgens mij is er bij “das Haus” een verkeerde bezinning geweest, toen zij overwogen, dat er een “passend antwoord” moest komen op de Rolls-Royce Phantom.
Allereerst, denk ik, dat men heeft gedacht het aan de status van Mercedes Benz verplicht te zijn, om “iets dergelijks of zelfs iets beters” te kunnen/moeten creëren en door de reputatie van het eigen merk direct een voorsprong te kunnen nemen.
Ten tweede, denk ik, dat men er vanuit is gegaan, dat de noblesse van het merk Maybach voldoende zou zijn voor succes.
En ten derde denk ik, dat men bij MB er vanuit is gegaan, dat de S-Klasse voldoende basis voor succes zou moeten bieden.
De super-de-luxe klasse kent echter andere spelregels dan de grote-luxe klasse van de S-Klasse, 7-serie, A8, XJ of Quatroporte.
De naamsbekendheid speelt hierbij ook een belangrijke rol. Namen als Rolls-Royce, Bentley, Mercedes, Maserati en Jaguar zijn spelers, die in dit marktsegment tot de verbeelding spreken. Maybach is echter uit het knekelhuis gehaald, zegt niemand meer iets (of hij/zij moet eerst gedegen afgestoft worden) en is door MB kunstmatig op een voetstuk geholpen. En de gelijkenis met een opgeblazen S-Klasse-lang kon niemand ontgaan. Daarnaast moet ik kwijt, -maar ik geef toe, dat dit zuiver persoonlijk is-, dat ik de vormgeving van de voor- en achterkant “onteichelijk” Koreaans, nee, zelfs Chinees! vond overkomen.
Maar al-met-al zou ik het verdwijnen van dit merk misschien toch jammer vinden. Alhoewel……….Nou nee! Toch ook weer niet. Noble british vind ik toch subtieler dan “geiles Deutsch”…..
9000cse zegt
OH! Ik vergat bijna iets! Maybach neerzetten als submerk kan nooit betekenen, dat het merk daardoor eer wordt aangedaan! Het betekent de voorlaatste post voor het definitief verdwijnen van het begrip. Daarmee doe je je eigen merk geen plezier. “Zetsche, take my advice: Forget about Maybach and you will earn money”. ;)
joss zegt
wat een gelul hierboven. dit hadden ze allang moeten doen. hiermee kunnen de kosten gedrukt worden en de grootste ontwikkeling is al gedaan met de “zuster” auto, de s klasse bijv. en dan nog te durven zeggen dat het er koreaans, of zelfs chinees uit ziet is ook te gek voor woorden, ziet het zelf maar eens te presteren om een auto te produceren die bijna 3 ton weegt en in 5,2 van 0 naar 100 gaat. het design van bijvoorbeeld de exelero is totaal tijdloos. als je de rolls royce phantom tegenover de exelero zet dan kies ik de exelero. ik heb de auto gezien in het buitenland, het ziet er allemaal zo geweldig uit dat weinig andere autos een concurent genoemt kan worden. dit is mijn persoonlijke mening en ervaring over dit merk, ik hoop dat er mensen zijn die hier mee kunnen instemmen. gr joss
9000cse zegt
@joss:
Ik ben het helemaal met je eens: Wat een gelul hierboven!