Goed nieuws voor alle trollen die Saabs bouwen! Ze hebben vandaag namelijk te horen gekregen dat ze de komende twee weken lekker vrij zijn. Beetje van het lekkere weer genieten en Zweedse chicks met korte rokjes versieren.
Saab heeft vandaag namelijk bekend gemaakt dat de productiebanden in Zweden nog minimaal 2 weken stil blijven liggen. Op maandag 4 juli mogen ze weer eens langs komen en zullen ze eens kijken of er genoeg geld & onderdelen zijn. Daarna hebben ze sowieso weer vakantie van 25 juli tot en met 7 augustus omdat het dan zomervakantie is. Die is overigens wel ingekort van 4 tot 2 weken.
Tot slot nog paar grappige quotes die Victor Muller de afgelopen tijd deed:
19 mei (tijdens de aandeelhoudersvergadering):
Ik heb het personeel in Trollhattan beloofd dat we nooit meer zo’n productiestop zullen hebben.
9 juni 2011 (toen de 2e stop begon)
De productie bij Saab ligt hoogstens enkele dagen stil, maar zeker geen weken.
Overigens schijnt Saab nog wel druk bezig te zijn om het vastgoed te verkopen. Dat zou 30 miljoen euro op kunnen leveren.
Het start-stop productiesysteem van Saab
Vrijdag 27 mei: Feestelijke herstart met bezoek van Pang Da (+/- 100 auto’s gebouwd)
Maandag 30 mei: Soort van normale productie (< 200 auto's)
Dinsdag 31 mei: Soort van normale productie (< 200 auto's)
Woensdag 1 juni: Soort van normale productie (<200 auto's)
Donderdag 2 juni: Fabriek is gesloten (Hemelvaart)
Vrijdag 3 juni: Fabriek is gesloten (lang weekend)
Maandag 6 juni: Fabriek is gesloten (Zweedse feestdag, Sveriges nationaldag)
Dinsdag 7 juni: Productie tot de lunch, daarna zijn bepaalde onderdelen op
Woensdag 8 juni: Productie van 07:00 tot 07:40
Donderdag 9 juni t/m Zondag 3 juli: Geen productie
Maandag 4 juli: ???
25 juli t/m 7 augustus: Zomervakantie!
Haakie zegt
Voor een merk als Saab is dit geen passend einde…
BmwMPower zegt
Enig idee hoe zeldzaam zo’n 9-5’je wordt? ;)
Den zegt
Ondertussen bij Volvo:
http://www.youtube.com/watch?v=OFNzhulIu1Q
vincent_995 zegt
@Den:
Waar is de like button als je hem nodig hebt.
Megakix zegt
@Den: …sletten…tsss ;-)
E34M5Touring zegt
Dat die fabrieksmedewerkers nog weten waar de fabriek staat.
Ze zijn er vaker niet dan wel
lincoln zegt
@robbie ..
verkoop anders gewoon je glazen bol aan Victor ..
of verhuur/verleas/verafbetaling em ..
any-way .. je bent gek (als je in de markt ben) om een concurrerende bak aan te schaffen ..
als je weet dat er bij Saab echt nog de tijd wordt genomen om je een top-product in de maag te splitsen ..
stationcar zegt
Tja, zoals al vaak gezegd, gewoon afwachten… Ik heb er wel enig vertrouwen in dat het weer goedkomt. Maarja, ik ben natuurlijk ook niet gek, de kansen worden er niet groter op. Ik zou het Muller gunnen om er een succes van te maken, dát zou pas een knap staaltje ondernemersschap zijn, eerlijk is eerlijk. Ik mag dat wel, gedurfd ondernemen en aanpakken. Beter dan aan de zijlijn staan en alleen maar commentaar spuien en negatieve berichten verspreiden zoals sommigen dat graag doen.
Waarom stond er trouwens niks over de modeljaarwijzigingen/kleine verbeteringen van de 9-5 2012 op AB? Dat was zowaar een positief bericht van de mannen uit Zweden! (al is het de vraag of hij ooit gebouwd gaat worden, maar toch)
robbie zegt
@stationcar: over die MY2012 wijzigingen is nooit een persbericht verstuurd (als het goed is) en zoals je zelf ook al aangeeft is het nog maar de vraag of die ooit in productie gaan.
En om nog even op je andere puntje terug te komen: Zelfs al lukt het Saab om weer te gaan produceren, dan is er nog steeds eens belangrijk probleem: Publieke opinie…
Win het vertrouwen van iedereen maar eens terug. Dat gaat jaren kosten. En ik vrees dat Saab die tijd niet heeft.
norge zegt
Zouden er al wat kortingen zijn op die nieuwe Saabjes ?
mashell zegt
@norge: nee, want welke nieuwe Saabjes? Ze bouwen zo weinig dat het collectersitems worden.
Yeelen zegt
Saab heeft hiermee wel een uniek start-stopsysteem, weinig merken doen hun dit na :)
Megakix zegt
@Yeelen: hahaha, idd, maarreh….afwachten offie het doet bij ‘groen’ is toch kudtjes hoor ! ;-)
Yeelen zegt
@Megakix: Goh, minder productie = minder CO2’tjes uitstoten, win-win toch? :D
kl0eg zegt
Muller verdient een lintje voor z’n pogingen dit voor elkaar de boxen. Hij zou best wat meer steun vanuit eigen land kunnen krijgen.
In Italië zou hij een nationale held zijn, hier probeert half Nederland hem zo snel mogelijk het afvoerputje in te duwen.
Wat mij betreft is hij een held. Hij heeft in ieder geval meer bereikt dan vrijwel iedereen hier ‘aanwezig’ met hun (overwegend negatieve) commentaar.
raphael zegt
@kl0eg: Het verschil is dat Nederland realistisch is en een land als Italië nationalistisch. Daarom is Nederland relatief gezien 2x zo welvarend als Italië.
Leuk dat hij het probeert maar als het economisch niet levensvatbaar is dan is dat zo. Dit kan de Zweedse en Europese belastingbetaler geld gaan kosten. Waarom? Omdat een of ander leugenachtig ventje denk dat hij oneindig kan lenen en uitgeven op krediet.
Hoe kun je iemand steunen die in 10 jaar Spyker nog nooit een euro heeft verdiend? En daarnaast liegt.
robbie zegt
@kl0eg: waarom zou Victor Muller in Nederland een lintje moeten krijgen? Hij redt met Russisch en Chinees geld een autofabriek in Zweden.
In Nederland hebben we helemaal niks aan zijn prestaties. Behalve dan dat er misschien wat meer Saabs rondrijden.
requist zegt
@robbie: Oh, is er iets gebeurd dan, hoor net dat Saab gered is? Ik had eigenlijk de indruk dat onder deze status quo de schuldenberg alleen maar aan het oplopen was, met straks slechts meer pijn na faillissement van doorstarts en leveranciers.
robbie zegt
@requist: dat van die winst is natuurlijk hypothetisch ;) En tot nu toe is er bij Saab nog geen massaontslag dus morgen ze nog enigszins blij zijn met Muller in Zweden.
monk zegt
begin een beetje te twijfelen aan Victor Muller. Eerst spyker wat kwakkelde en nu saab (nog steeds). (wel met alle respect dat ie de uitdagingen aan gaat)
lincoln zegt
@monk:
ik zou ook niet graag in zijn schoenen willen staan ..
mooie is wel .. en dat mag ook wel eens gezegd worden ..
dat ie nooit (bij mijn weten) externe factoren de schuld heeft gegeven ..
raphael zegt
@lincoln: Hahaha dan is jou weten wel heel slecht. Ga je eerst eens inlezen alvorens een mening te vormen.
lincoln zegt
@raphael: zoals ??
raphael zegt
@lincoln: Nou laten we eens kijken. Hij begon bij Spyker de slechte resultaten te wijten aan de grote hoeveelheid negatieve publiciteit uit Nederland. Daarna waren de Amerikaanse regelgevers aan de beurt, die volgens hem onredelijke aanpassingen aan de auto verlangden en daarmee de introductie vertraagden op een moment dat zogenaamd geschikt zou zijn voor Spyker. Toen was het Nederlandse ondernemersklimaat niet goed genoeg. Toen werd er uitgeweken naar Engeland waar de faciliteiten weer niet voldeden aan de zogenaamde ‘standaard’. In het geval van Saab was uiteraard weer het negatieve sentiment in Nederland schuldig aan negatieve berichtgeving. Toen kreeg de media er van langs omdat ze alleen negatieve berichten oppikten en daarmee Saabs reputatie schaadden. Daarna was de EIB schuldig omdat die niet snel genoeg een lening wilden verschaffen. De Europese Commissie die niet snel genoeg toestemming gaven. Dan nog de Chinezen die in eerste ronden afhaakten, daarna zijn de leveranciers schuldig waarmee ze een dispuut hadden. Maar Muller, zelf multi-miljonair vind het normaal om even 1 miljoen euro bonus op te strijken voor het niet halen van alle doelen die hij heeft gesteld. In 12 jaar tijd automotive Victor Muller heeft hij nog nooit, letterlijk en feitelijk nog nooit één euro winst gemaakt. Nog nooit. Dus hij neemt met een mini sportwagenfabrikant die nog geen 50 auto’s per jaar verkopen en al 10 jaar lang verliesgevend zijn een bedrijf over dat honderden miljoenen kost. Haalt hier en daar even een lening binnen, garantietje van de overheid hier en daar, leninkje bij de EIB, nog wat garanties van GM en de Zweedse overheid en herhaalt het Spyker trucje gewoon weer, dat is dus: nooit geld verdienen en altijd maar bijlenen. Ja man deze man verdient echt een lintje, wat een held.
Weetje wie een lintje verdienen? Mensen als Marchionne, die even in een paar maanden tijd de bezem door Chrysler haalt en dat bedrijf binnen een half jaar operationeel winstgevend heeft. En binnen 2 jaar volledig winstgevend. Dát zijn helden.
Megakix zegt
@raphael: Marchionne werkt met goed materiaal, kijk naar de Timmer-fratsen bij Philips of Ad Scheepbouwer bij KPN; prima te reorganiseren áls iets nog levensvatbaar is. Kortom, niet té snel lintjes geven, anders zijn wij morgen ook ineens al beroemd. Daarom heb ik persoonlijk méér respect voor ‘doorzetters in moeilijke tijden’ dan zetbaasjes in luxe leer, die ff wat personeel wegkammen. Het laatste is namelijk zó simpel…werkelijk eenvoudig.
raphael zegt
@Megakix: Yeah right man, Mercedes is maar een prutsbedrijf en ook Cerberus is natuurlijk zomaar een private equity fund dat geeen idee heeft wat ze doen. Feit is dat een paar van de meest toonaangevende bedrijven en zelfs automotive bedrijven Chrysler niet aan de praat hebben gekregen. Marchionne wel, binnen bizar snelle tijd.
Weetje waar het begint? Set of mind. Daar waar die statusgeile Amerikanen in hun gigantische hoofdkantoor ergens in de bovenste verdieping in de boardroom sigaren zaten te roken ging de kersverse CEO Marchionne destijds in een klein hokje ergens halverwege het gebouw tussen de accountants zitten. De man is een held voor wat hij heeft gedaan, als je dat niet begrijpt en denkt dat het hem op een gouden plateau werd aangereikt dan zit je helemaal fout.
Megakix zegt
@raphael: kom kom…niet zo snel onder de indruk zijn…ofwel dat leer je af door ouder te worden òf door zakelijk wat meer mee te maken. Al die bedachte ‘geile verhaaltjes’ hoe ’tof’ een Marchionne is…een Privé kan het niet beter verwoorden dan jij het probeert. Enneh…ohja, hij heeft alles echt zèlf gedaan, helemaal zelf bedacht, helemaal alles zelf goed gedaan.
Nu dus ff landen … om je heenkijken…en iemand die vrijwilligerswerk doet complimenteren (ofzo) Doe dat maar. Onze koningin doet het ook eens per jaar; lintjes aan mensen die echt wat betekend hebben in een land. Niet een opgepoetste maffioso die met Agnelli’achtige rukjes een bedrijfje vlot trekt doot als een Timmer-in-de-porseleinkast rond te stampen.
raphael zegt
@Megakix: Wat een triest figuur. Sterkte man, je zult het hard nodig hebben. Nu snel weer terug naar geenstijl jochie
quint zegt
@raphael: Met jou antwoord op megakix laat je zien dat hij gelijk heeft
lincoln zegt
@raphael:
goed verhaal .. bedankt voor de moeite ..
zijn er wel een hele hoop stagnerende factoren gewoon waar ..
maar enkele ook zeker discutabel ..
dat Nederland geen land is om productie te maken had hij moeten weten ..
dat je met califonia-laws niet kan spotten had ie kunnen weten ..
dat Chinezen 3 stappen vooruit denken had ie kunnen weten ..
maar er zitten toch een hoop luitjes (geldschieters) in de toko die veel slimmer zijn als Vicky ..
en Spyker bestaat nog steeds ..
en Saab ook ..
hoe kan dat ??
en Vicky krijgt van mij geen lintje hoor ..
en ik plaats em ook zeker niet in het rijtje Ghosn/Marchionne/Mulally en consorten ..
maar nogmaals .. bedankt voor je uiteenzetting ..
maar nogmaals .. ik zou niet in zijn schoenen willen staan ..
raoulkroes zegt
Je zult maar een Saab besteld hebben!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Vandaag weten we meer:
http://www.nu.nl/economie/2545117/saab-wil-betalen-hervatting-productie.html