En dat is de tweede klappert voor de Ingolstadters. Wederom is een Audi R18 met een Ferrari 458 Italia in de clinch komen te liggen, net als bij het incidentje met McNish eerder vandaag.
Mike Rockenfeller (Audi, startnummer 1) ging zojuist snoeihard van de baan af in het achtste uur van de slijtageslag. Wie het live zag gebeuren zou denken dat Rockenfeller niet helemaal lekker meer uit zijn racebolide zou kunnen stappen, maar wederom blijkt dat de coureurs zeer goed worden beschermd in hun monocoques. De 27-jarige Mike kon op eigen kracht de Audi verlaten. En nee, we kunnen niet bevestigen dat Peugeot Ferrari daadwerkelijk heeft omgekocht om de Duitsers van de baan te tikken. ;)
Nu ook deze R18 de race vroegtijdig heeft moeten verlaten is er nog maar één Audi over (die van Lotterer), en die moet het opnemen tegen de vier Peugeot 908’s. Jep, dit wordt met de minuut spannender…
Eerste beelden van deze klapper in het donker hier beneden. Livestream van de race HIERO.
w0o0dy zegt
@Ricardo: het commentaar is “langzame auto’s moeten op de lijn blijven” dan koos Rockefeller dus de verkeerde kant.. maar de Ferrari had wel iets meer ruimte kunnen maken aangezien het in feite vrijwel een recht stuk is….
Wellicht dat Marchionne de Ferrari-rijders heeft gevraagd die “lui van VW” een toontje lager te laten zingen na alle gezeik over Alfa ;-)
ricardo zegt
@w0o0dy: Betere beeld: http://www.youtube.com/watch?v=uh2dKvhYYAY
De buitenbocht nemen om de 458 van Kalffman was idd beter geweest. ;)
drivingpleasure zegt
@w0o0dy: De Ferrari moet zijn lijn houden en doet dat netjes, de audi daarentegen wijkt er van af en kiest in 1x voor de binnenkant waar hij er aan de buitenkant langs moet: fout van de audi heel simpel. Ook zijn de audi’s zo gebouwd dat ze de snelheid in de bochten en bij het verkeer hoog moeten houden omdat ze anders te veel gaan verliezen omdat ze het vermogen niet hebben om het verlies goed te maken. Dit brengt met zich mee dat ze dus veel risico moeten nemen op het circuit, en al helemaal met inhalen. Bouw de auto anders zal ik zeggen, en focus niet alleen op rechtuit hard rijden zoals audi altijd al doet….
BestwelMichel zegt
@drivingpleasure: de lmp1 en lmp2 gaan daar vaker door de binnenkant aan de langzamere voorbij
ontopic
nu heeft audi meer overwinningen bij le mans dan ferarri en daar ging het volgens mij om ;)..
naja zulke dingen gebeuren horen erbij zo werden er vorig jaar peugots afgereden door langzamere (met minder erge gevolgen) maar het gebeurd gewoon
HBK zegt
15:40:45 nog steets niet hervat best wat op te ruimen
mclarenf1lm zegt
Is weer eens wat anders dan vorig jaar toen de Peugeots uitvielen.
jonathan zegt
De ferrari had nu echt geen excuus van hem niet gezien te hebben, rockefeller zat veel op voorhand al met zijn lichten te flikkeren. De ferrari draait dan mooi met zijn neus inde zijkant van de audi… de kans hierop is toch wel zeer klein van exact hetzelfde opnieuw te hebben. Ik ruik hier iets van he type piquet junior-singapore.
De commentatoren zeiden het zelf, met zoveel deelnemers kan je niet voor elk stukje verkeer volledig afremmen, zo gaat het niet.
drivingpleasure zegt
@jonathan: Audi zat fout, niet het mooie merk Ferrari. Ferrari deed wat hij moest doen, zijn lijn houden en de audi deed niet wat hij moest doen er aan de buitenkant langs gaan + de bouw van de auto maakt ze genoodzaakt risicovol te rijden dus dan kunnen dit soort dingen gebeuren. Moeten ze bij audi maar geen auto maken die alleen heel snel gaat, maar deze snelheid moet behouden wil hij geen tijd verlies maken i.v.m. het vermogen en downforce.
Tommy2 zegt
@drivingpleasure: Haha, lekker objectief commetaar! Hoelang doet Audi nu al mee, en hoeveel LMP’s hebben ze nu al niet gemaakt? Die weten heus wel hoe ze een goede racewagen moeten maken! Dit is gewoon een gevalletje miscommunicatie tussen de bestuurders.
drivingpleasure zegt
@Tommy2: haha dat kan je denken er zijn meer factoren die mee spelen. Het is bekend dat de audi’s hun snelheid moeten behouden omdat ze te weinig vermogen hebben om hun remacties anders goed te maken. ze moeten dus risico’s nemen met inhalen etc. om 1e op Le Mans te worden. Dan kan dit gebeuren, dit is een gevolg daarvan. Maken ze nog wel een goede auto hoor, daar niet van, maar hij had een beter balans moeten hebben.
BestwelMichel zegt
@drivingpleasure: sowieso kon ie niet langs de buitenkant want daar reed die “mooie ferarri”.
bijna elke lmp1/lmp2 ging in vergelijkbare situaties binnendoor
VeniVidiVici zegt
Mijn god zeg wat ben ik happy dat die gasten er levend uitgestapt zijn! Wat een klapper weer!
Maar kom op wat is er in godsnaam aan de hand dat die GT wagens de LMP1 niet zien of andersom? Vermoeing? Overmoedigheid? Consentratieverlies?
1 ding heeft Audi al wel bewezen, dat het met de veiligheid van de auto’s wel goed zit :) Hoop dat de laatste Audi er door komt en wint, want ja sorrie heb gewoon niks met Franse auto’s!
w0o0dy zegt
@VeniVidiVici: & @jonathan: lees de comments bij het vorige artikel… ik denk dat beiden een beetje schuld hebben aan beide crashes. De Audi’s moeten er omheen en de langzamere MOETEN volgens de regels vooral hun lijn houden.
Dus ja iets meer ruimte was leuk geweest, maar waarschijnlijk koos Rockenfeller dus de verkeerde kant (hij kent de regels ook) en wellicht was het snelheidsverschil wel zo groot dat beide dezelfde kant kozen en (vanwege de hoge snelheid) toen geen kant meer op konden…
VeniVidiVici zegt
@w0o0dy: Ja okee, maar als ik de beelden goed bekijk had de Ferrari gewoon links moeten blijven, maar die stuurt gewoon naar rechts zodra Rockenfeller er al rechts naast zit. Alleen kan het niet goed zien of de Audi zijn rechter wielen op het gras/vuil zitten en zo ook grip kwijt raakt :?
GOD zegt
@w0o0dy: Als je kijkt naar de beelden dan zie je de Ferrari constant langs de witte lijn rijden.
Op het moment dat de Audi langszij komt zie je de Ferrari over de lijn heen komen. In mijn ogen was de Ferrari hier fout.
aventador zegt
@VeniVidiVici: Ja, ik vind ook dat het incident eerder aan de Ferrari te wijten is. Maar denk er aan dat het niet altijd even makkelijk is om in te schatten hoe ver die Audi nog achter je ligt, met die sterke lichten die die Audi’s hebben…
VeniVidiVici zegt
@aventador: Ja begreep ook dat de LED lampen van de Audi behoorlijk fel zijn. Maar ja neemt niet weg dat als de Ferraririjder ze ziet knipperen dat hij dan even erg alert moet zijn!
aventador zegt
@VeniVidiVici: Klopt. Hij gaf al lang van te voren aan dat hij langs wilde gaan ja.
love4sportcars zegt
ik hoop echt voor audi dat ze nu winnen!!
Despence zegt
lekker voor audi weer crasht :D
JamesBond007 zegt
@Despence:
Iemand een ongeluk gunnen… Hoe diep zak je dan. Je kan hopen dat Peugeot wint en Audi niet, maar lekker voor Audi dat ze weer gecrashed zijn? p.s. doe ook wat aan je Nederlands.
JamesBond007 zegt
Wel heftig, hoop dat hij verder niks mankeert. Uitstappen is 1 ding, maar verder zegt dat niet veel over zijn staat.
Wel apart dat er weer een 458 bij betrokken is.
bpc zegt
@JamesBond007: was de andere geen f430? ik bn niet zeker …
bpc zegt
@JamesBond007: nope je had gelijk ;) twas een 458
RubenPriest zegt
Ongelofelijk!
linkador zegt
Audi is van een luxeprobleem af, geen stress betreffende team orders meer.
Bwlian zegt
Ze gaan ook zó snel dit jaar… :P
Orichy zegt
Volgens de beelden ging de Ferrari aan de kant, de Audi wilde er eigenlijk ook omheen, maar de Ferrari stuurde die kant op, de Audi gaat vervolgens naar de binnenkant, vervolgens komt de Ferrari naar de binnenkant, voordat de Audi er voorbij is. Dit gebeurt kort voor de aanmkomende bocht. Dit lijkt mij een fout van de Ferrari-bestuurder.
Daar waar het bij McNish zijn eigen fout was, door te hard te pushen, is het hier dus anders.
Rockenfeller naar het ziekenhuis gebracht voor nader onderzoek.
Hupke zegt
Ik vraag me nu af of audi nu de piloten van de gecrashte wagens mag gebruiken in de wagen die nog in de race is. Kunnen ze de snelste en de meest frisse gebruiken om een ‘nieuw’ team samen te stellen.
Zo’n beetje als in de film Le Mans
(al denk ik niet dat ze Mcnish of Rockenfeller nu nog moeten gebruiken maar er zijn nu eigenlijk 6 piloten (4 onbeschadigde) technisch werkloos die veel frisser zullen zijn tegen het einde van de race)
desjonnies zegt
Heren, Heren,
ALLE Audi rijders klagen dat de voorschermen dusdanig hoog zijn dat ze slachtoffer worden van tunnelvisie.
TIP: Neem twee eetkamer stoelen, zet ze een halve meter uit elkaar met de rugleuningen naar elkaar toe; ga er op de grond tussen zitten en verbeeld dat je 260km/uur rijdt.
Me dunkt dat dat zo’n beetje het “uitzicht” is dat de Audi rijders hebben
Benjamin1 zegt
@desjonnies: dat is nou voorsprong door techniek.
Ot: 2 voor de monocoque’s!!!
VeniVidiVici zegt
@desjonnies: Haha nou ik hou het tijdens de race wel bij een biertje, chips en een laptop op de bank i.p.v. om een stoelendans te gaan doen ;)
bpc zegt
@VeniVidiVici: haha toch ideale manier om dat biertje er terug af te trainen , enkel hopen dat er niemand onverwacht de kamer binnen komt , want om dat te expliceren
dorian zegt
http://www.audi-microsites.com/lemans/#/onboard
ricardo zegt
Funfact: Rockenfeller moest een blaastest doen voordat hij met de ambulance meeging. Technisch gezien is hij namelijk op een stuk openbare weg gecrasht.
bpc zegt
@ricardo: hahaha , ik kan mn lach niet ophouden als ik dat beeld voor ogen haal
laurensl zegt
De monoque was compleet intact, Rockenfeller was zijn ouders al aan het bellen.
I’m impressed
bozewolf zegt
@ricardo: Straalbezopen zeker? ^^
ricardo zegt
Safetycar-situatie tot 00:45 uur.
bpc zegt
@ricardo: eigelijk wel grappig , als er bij f1 een zware crash gebeurd , en mn is 20 min bezig aan takel werken vind iederen dat extreem lang , hier duurt het bijna 2 uur !
jzaero zegt
@bpc: Het lijkt er alleen op dat bij dit soort crashes enorme stukken vangrail worden weggeslagen. Allebei de crashes waren op hoge snelheid. Bij Formule 1 heb ik het gevoel dat de auto de meeste klappen opvangt (auto klapt uit elkaar), hier eerder de muur.
bpc zegt
wie doet allemaal de nacht door om te kijken ?
kimi100 zegt
@bpc: zoveel mogelijk maar met die safetyar is het best saai!
sebasjuhh zegt
@bpc: ik wil graag, maar kamp met f*#%^ng internet problemen..
kimi100 zegt
@sebasjuhh: kan je het dan niet gewoon op Eurosport kijken op een tv? Daar wordt het ook uitgezonden
bpc zegt
@kimi100: saftey car is inderdaad saai ik hang nu wat rond op ab enzo , ondertussen verzet naar 1 u ! het jammer aan eurosport is het switchen , maar de commentaar is wel grappig om de safetycar periode op te vullen
boygeorge zegt
@bpc: Mon ami. Ik zag iemand met Reclame van Beretta op zijn helm. Is dat Beretta als in pistool uit de VS ?
Die blauwe Lotus Evora is een juweeltje om te zien.
Die gele Corvette is een snoepje met een drakenbrul in zijn keel. Ik wil ook zo`n beest in mijn huiskamer.
Sorry AB. Even uit de bocht met uw goedkeuring.
Ik vier mijn eigen 50 jarig Jubileum Le Mans kijken.
De eerste keer was uit de Stripverhalen van
Michel Vaillant. Dat is toch ook geldig ?
Ik zie stuurkunstjes van uitzonderlijke klasse.
Oh Oh Peugeot. Onderstuurproblemen ? Wat nou. Gewoon op topsnelheid doorgaan. Een Porsche No 88 staat stil.
Dat is het beste wat ze kunnen. Tot zover live vanuit mijn bed. Peugeot-monteurs hebben een makkie vandaag.
Nog 1 Audi te gaan. Dan is de voorraad op.
Het team Hope Racing [zeer toepasselijke naam] staat op 98 rondes achterstand. EN geeft NOG niet OP !!
De Voice van EuroSport zegt dat de V12 van Aston Martin het mooiste geluid produceert. Och arm ik.
bpc zegt
@boygeorge: haha inderdaad bijna uit voorraad, die corvette ruik ik graag tegen mn sierra :p
laurensl zegt
130 kph in eerste versnelling, hoe vertrek in zo een wagen??
SC tot 1uur
Svensson zegt
@laurensl: Ik begrijp je vraag niet?
laurensl zegt
@Svensson: Op de telemetry vanAudi zag ik dat de audi 100kph aan het rijden was in zijn eerste versnelling tegen 3500 toeren.
Dan vraag ik mij af hoe start je zo een wagen zonder stil te vallen?
mout zegt
Pfff. nog steeds safetycar. Dan maar mijn bed in.
bpc zegt
@mout: we zijn bezig
JamesBond007 zegt
Yeee, eindelijk kunnen we weer verder. Nog een uurtje en dan lekker pitten. Morgenochtend weer lekker voor de tv en pc.
ricardo zegt
Groene vlag! Op naar zonsopgang.
bpc zegt
@ricardo: thats the spirit ! ng 4 uur ofzo tussen door een powernapje :p en dan morgen ng f1 om dan heel de maandag te slapen
ricardo zegt
@bpc: F1? Meh, duurt veel te kort. 8)
bpc zegt
@ricardo: haha het blijft tg een geweldig weekend voor de autoliefhebber !
bpc zegt
en we zijn half weg ! ng 12 u te gaan
boygeorge zegt
@bpc: Mon ami, Biertje ? Sorry, domme vraag van mij.
Ik heb ijskoud en heel ijskoud. Welke wil je.
Toch apart. Zo absurd hard rijden. Alleen echte mannen gaan 24 UUR door. Right ? Right !
boygeorge zegt
@bpc: Mon ami !! Wakker worden. De zon komt op. Peugeot gaat winnen. Hoewel. Tikkie voorbarig van mij. Nog 9 uur en 20 minuten. Warme chocomelk en een tosti ?
bpc zegt
@boygeorge: haha ik heb de zon zien opkomen :p khad u post niet gezien , een biertje mag natuurljk altijd , het blijft spannend maar het ziet er helaas het beste uit voor audi :(
Osca zegt
-yawn-
E320cdi zegt
Ik leg het bijltje erbij neer… Morgen nog een goed gevulde dag dus dat werkt niet zo met (weer) een nachtje doorhalen. Door The Finals van de NBA (Mavericks – Heat) is mijn ritme al zo verziekt, dus overdag inspannen kan ik al niet eenvoudig haha! Helaas mis ik een van de mooiste tijdstippen van de race :-(
waxweazel zegt
Misschien wel erg, maar misschien ook wel weer een bewijs van dat Audi rijders gewoon niet kunnen rijden .. ?
Hoezeer jullie fanboys hier kunnen aan pijndoen .. De zowel de Ferrari als de Audi hebben de verkeerde keuze gemaakt met het desgewenste gevolgd ..
Toeval bestaat niet mensen !!
Relief zegt
@waxweazel:
niet kunnen rijden? De eerste was dom, tweede was ferrari’s schuld. Zo simpel als wat.
Oh ja, Audi staat aan de leiding nu. Ze kunnen zeker niet rijden. Ze vroegen zich af of jij niet ff hun komt helpen met je geweldige skills.
boygeorge zegt
Juist. Ferrari heeft toch een paar vreemde probleempjes.
Extreem langzaam rijden op Le Mans. Misschien moet Victor Muller zijn licht hier eens laten schijnen. Sorry, ik kon het niet laten. No 59 was extra lang in beeld.
Die Ferrari 458 GT is bijna Manitou Tractor aanhangsel geworden. Allebei rood. Doe mij toch die Tractor maar.
Wie heeft die blauwe Oreca gezien ? Hoezo doorrijden na een ongeluk. Dat is je auto aan gort rijden. Doorgaan tot alles kapot is en niet opgeven. Daar is de F1 van vanavond een Watjes-Klasse bij. Wie nu niet kijkt. U mist een stukje auto-racen van de hoogste orde met fantastische beelden. Slapen is voor watjes. Nog 8 uur en 37 minuten.
Uw altijd zeurende Auto-Gek. Boy en George.
bpc zegt
@boygeorge: het word in elk geval een zwaar weekend voor ons ;-) nu lemans dus niet slapen , en echt vroeg slapen gaan zal ook niet gaan want de gp canada moet ng komen :p
boygeorge zegt
@bpc: Mon ami, tel je af ? Audi. Je zag het al snel met je voorspelling. Mooi man. Vanavond Lewis Hamilton.
Nu even een dutje doen. Zwaar hoor. Even 4 uur achter elkaar Racen aan het eind van de Race.
audisucks zegt
Audi is goed bezig! Hopen dat Peugeot het wederom gaat winnen.
terazino zegt
Klopt het dat de bestuurder van de Ferrari uit de wedstrijd is gehaald? Hoorde zoiets op Eurosport, team moet nu verder met een man minder? Wat een klap! In mijn ogen is deze niet aan de Audi bestuurder toe te wijzen. De Ferrari wijkt van zijn lijn af.
Jozo zegt
@terazino: De bestuur van ‘de’ Ferrari is er uit gehaald idd. De overige 2 rijders maken het af. Dus de auto rijdt nog wel.
Apache zegt
Wilt die met zijn vuile Audi-poten eens van die Ferrari afblijven, ja
Jozo zegt
De Ferrari snijdt een flauwe bocht aan en blijft op zijn lijn. Weer een fout van Audi dus.
Snap niet dat de wedstrijdleiding wederom de Ferrari de schuld geeft.
roestvrijstaal zegt
@Jozo: Zo’n flauwe bocht kan je niet zomaar aansnijden als er een R18 aan komt stormen. Als langzamere Ferrari-rijder moet je de Audi erlangs laten, of in ieder geval je eigen lijn blijven rijden.
Je moet vooral niet proberen de Audi af te snijden door doodleuk je bochtje aan te snijden alsof je er alleen rijdt.
Jozo zegt
@roestvrijstaal: Denk je werkelijk dat de Ferrari de Audi bewust afsnijdt ? De Ferrari hield zijn lijn en heeft de Audi daar nooit verwacht. De Audi had daar niet moeten zitten.
audisucks zegt
@ Apache: Hahahaha LOL
norge zegt
Audi-Ferrari. 0-2 ?
drivingpleasure zegt
De Ferrari moet zijn lijn houden en doet dat netjes, de audi daarentegen wijkt er van af en kiest in 1x voor de binnenkant waar hij er aan de buitenkant langs moet: fout van de audi heel simpel. Ook zijn de audi’s zo gebouwd dat ze de snelheid in de bochten en bij het verkeer hoog moeten houden omdat ze anders te veel gaan verliezen omdat ze het vermogen niet hebben om het verlies goed te maken. Dit brengt met zich mee dat ze dus veel risico moeten nemen op het circuit, en al helemaal met inhalen. Bouw de auto anders zal ik zeggen, en focus niet alleen op rechtuit hard rijden zoals audi altijd al doet….
Crosscabouter zegt
@drivingpleasure: Hoe vaak ga je dit verhaal nog herhalen? :(
Onehp zegt
@drivingpleasure: broodje aap. Als je gaat remmen voor iedere tragere auto, dan verlies je een massa tijd, en al het vermogen in de wereld (die je zowiezo altijd ten volle benut!) kan dat niet goedmaken.
Als er een “probleem” is, is het dat er een zo groot snelheidsverschil is. Te weinig vermogen zei u?
sebasjuhh zegt
Man wat spannend is het
speedie zegt
Misschien een tipje voor Dr Ulrich : 1 Audi volstaat om Le Mans te winnen. Spaart enorm veel.