Gisteren bereikten ons al berichten dat de productie van Saab nog altijd alles behalve vloeiend verloopt. De lopende band was opnieuw stilgevallen. Saab heeft vanmorgen middels een officieel persbericht een korte toelichting gegeven.
Daarin staat helaas niet veel meer dan we al wisten of met redelijke zekerheid konden gissen. De productie ligt (vooralsnog voor onbepaalde tijd) stil, totdat de leveringen van onderdelen stabiel is.
Saab heeft zelf geen grote gevulde magazijnen, maar koopt de benodigde onderdelen kort voor productie in. Financieel is dat een voordelige manier van werken, maar niet geheel zonder risico. Wanneer een belangrijke leverancier niet kan leveren of niet wil leveren (bijvoorbeeld omdat je je rekeningen niet betaalt), dan loopt de productie al snel spaak.
Saab heeft tijdens de 7 weken durende productiestop met de belangrijkste -van de naar eigen zeggen duizenden- leveranciers goede afspraken kunnen maken, maar met een aantal leveranciers wordt nog altijd druk onderhandeld. Saab verwacht deze onderhandelingen op korte termijn af te ronden.
Rasoptimist Victor Muller heeft er, met bijna 10.000 orders op zak, uiteraard nog altijd het volste vertrouwen in. Ik gun het de man oprecht, maar dit soort berichten helpen niet. Het imago kan wel een flinke oppoetsbeurt gebruiken.
Jimmie zegt
De macht van de suppliers lijkt me iets te groot, moet ie toch maar eens aan gaan werken.
Hubert zegt
@Jimmie:
Jazeker, want een supplier heeft geen mensen in dienst die geen salaris behoeven en die gratis en voor niets allerlei onderdelen wil leveren.
Denk toch eens na…
Meerdere grote tier-1 leveranciers zijn over de kop gegaan doordat de automobielfabrikanten niet of veel te laat betaalden.
Jimmie zegt
@Hubert: waar zeg ik dat ze gratis moeten leveren? De leveranciers hebben nu dusdanig veel macht dat ze de fabriek elke keer op hun gat leggen. Zijn ze niet alleen zelf de dupe van (je eigen productielijn stillleggen ook al krijg je even niet betaald kost ook een hoop geld), maar ook de rest van de leveranciers.
Hubert zegt
@Jimmie:
OK, gaan we zometeen samen naar een Saab dealer en vragen we of we een 9-5 mee mogen nemen. En wanneer en of we gaan betalen, dat zeggen we nog niet.
mout zegt
@Hubert: :mrgreen: Wel ff zoeken, zo’n dealer. Maar verder heb je wel een punt.
Megakix zegt
@Jimmie: lijkt me logisch, Saab is nu ook niet echt een supergroot bedrijf (meer)…sommige toeleveranciers zijn vele malen groter, en dus is de macht weer enigszins verklaarbaar.
requist zegt
@Jimmie: Er stond 31-12 een post van 580mil uit aan kortlopende schulden, grotendeels aan leveranciers. De post uitstaande schulden aan leveranciers was in Q1 met ruim 70mil verder opgelopen.
Wanneer vindt jij dat leveranciers mogen gaan klagen over onbetaalde rekeningen?
floryn zegt
Haha die foto. Lekker die fabriek poetsen met z’ allen.
desjonnies zegt
“Saab heeft zelf geen grote gevulde magazijnen, maar koopt de benodigde onderdelen kort voor productie in ” = Dat heet ‘just in time ‘ en dat principe wordt door IEDERE fabrikant toegepast. Is een Japanse vinding.
’t spijt me maar ik vind dit een slecht onderbouwd stuk.
Ga kijken op het parkeerterrein van iedere Europese auto fabriek en je vindt er een keur aan buitenlandse vrachtwagens die geparkeerd staan om op hun beurt te wachten om te kunnen lossen.
Het just in time principe scheelt miljoenen aan voorraad en investeringen en ruimte, maar vergt een uitgekiend logistiek proces in je organisatie.
In Japan hadden leveranciers destijds van Mazda allemaal een computer gekregen (toen die nog duizenden guldens kostten) en kregen via de computer hun opdrachten, levertijd (tot op de minuut) en zelfs het dock waar de vrachtwagen moest lossen. En wij waren verbaasd dat er maar een man of dertig op de inkoopafdeling zaten, terwijl dat er in Europa bij een gelijkwaardige fabriek 300 waren.
Hubert zegt
@desjonnies:
Wij moesten destijds ook JIT & JIS (Just in sequence) leveren.
Dan moesten de onderdelen al op de juiste volgorde van kleur in de rekken hangen.
Dat is voor de klant ideaal maar voor de leverancier een logistieke nachtmerrie.
Dit wordt daarom tegenwoordig meestal door een derde firma gedaan.
mout zegt
@Hubert: Ah, jij zat (zit?) zelf ook in die business. Dat geeft net wat meer reliëf aan je reacties hierboven.
Zonder er iets aan af te doen, overigens.
Megakix zegt
@desjonnies: klopt…echter, Saab voert nu een hele andere strategie…namelijk die van overleven: alleen onderdelen bestellen als er een order is, geen (aangevulde) voorraden aanhouden. JIT werkt prima bij een non-stop volcontinue situatie…niet hier.
VantageR zegt
Victor Muller kan je zeker een rasoptimist noemen. Ik vraag me af wie er na al deze problemen nog vertrouwen in het merk heeft. Als ik nu een auto uit de hogere middenklasse moest kopen, zou ik Saab niet eens op mijn lijstje zetten. En dat heeft niks met het uiterlijk en de kwaliteit te maken, want dat zit wel goed.
Hubert zegt
@VantageR:
En wat zou dan de reden zijn om er geen te kopen?
Er zal vast ergens bij een dealer een Saab staan die aan al je wensen voldoet.
VantageR zegt
@Hubert: Omdat ik bang ben dat als Saab echt failliet is, de service heel hard achteruit gaat en dat er daarnaast lastig aan reserve-onderdelen is te komen.
gertjo zegt
Gaat lekker zo, vooral met al die ‘deskundigen’ op dit forum. Saab is technisch al lang falliet. Wat Muller cs op dit moment doen is een groot rookgordijn optrekken en de persoonlijke schade ten koste van leveranciers, personeel en aandeelhouders zo veel mogelijk beperken. 10.000 order op zak staat er in het persbericht. Lulkoek ! Die zijn niets waard. Elke Saab die dit jaar nog geproduceerd wordt kost geld. Een fabriek die onder break-even draait heeft een operationeel verlies per geproduceerde eenheid. Ik schat dat met het huidige lean and mean kosten beleid het break-even ergens rond de 75.000 eenheden zal liggen. Dan laat ik even de giganstische financieringskosten buiten beschouwing omdat daar een schimmige waas overheen hangt.
Een eenvoudig rekensommetje; break even bij 75000 betekent dat Saab bij een opbrengst van 20.000 per auto dus 1500.000.000 kosten per jaar heeft. In een positieve benadering komen er dit jaar nog 40.000 Saab’s van de band. Voor niet geproduceerde auto’s zijn er een directe kosten, stel die op 12.000, dan blijven er nog 35000 x 8000 = 280.000.000 ongedekte kosten over ……..
Dus die deal met China ( 45.000.000 ) was voor mij echt een lachertje. Ook een deelname van 300.000.000 van Antonov blijft een druppel op de gloeiende plaat.
Ik reageer niet omdat ik Saab of Müller cs de prut in wil praten. Ik ageer tegen zogenaamde grote jongens en zogenaamde entrepeneurs die over de rug van anderen mooi weer spelen. Dit soort finaciële criminelen helpen onze economie om zeep! T-shirts met een megamarge pushen is totaal iets anders dan een autofabriek leiden. Mooie praatjes vullen echt geen milioenen gaatjes.
robbie zegt
@gertjo: +1 ;)
Melvivio zegt
@gertjo: Ik ben ook van mening dat zelfs met alle injecties Saab in de huidige markt geen kans maakt op ‘overleven’.
Het liefst zou ik zien dat ze de nieuwe 9-5 GOED pluggen! Populair maken zodat deze auto voor Saab een laatste Zwanenlied zal zijn, waarmee er een punt gezet word achter een mooi merk.
[
Dood laten bloeden heeft naar mijn mening geen enkele zin…
[
Kijk naar de oldtimers van SAAB. De 96 is misschien de enige klassieker. Ja de 99 of 900turbo zijn auto’s die wel een geschiedenis hebben en oldtimer zijn… Maar klassiekers zijn het nog niet! Door de ontbrekendheid van fundering waarop deze moderne Saabs de kar moeten trekken gaat het merk ten onder.
[
Saab heeft geen naam meer om zich te redden in een ‘Duitse’ wereld….Ookal zijn het misschien wel waardige concurenten voor de Insignia, 5-serie, A6, E-klasse……
Megakix zegt
@gertjo: zeker nieuw op deze site….zucht…heb je eerdere discussies hierover al gelezen dan ?
requist zegt
@gertjo: En dan te bedenken dat GM met 120.000 nog niet quitte draaide, VM hoopt weliswaar met 80.000 quitte te kunnen draaien maar heeft hiervan geen enkele onderbouwing gegeven.
Vorig jaar heeft Spyker 220mil verlies gedraaid bij 32.000 stuks Saab. Dat zou bij 80k break-even dus uitkomen op 4600 euro per auto marge, ik schat deze eigenlijk nog een stuk lager, (gross-margin is momenteel 8%) maar ok. Als we er dit jaar 32k doen, kun je in elk geval een zelfde orde grote verlies verwachten. (nog extra geïllustreerd door de 80mil verlies in Q1)
Deal met Pang Da is 65mil voor koop, VA wil echter minder dan 100mil investeren. Die 45mil van Pang Da is voor betaling van auto’s, hierop zit zelfs in VM’s stoutste dromen minder dan 10mil winst.
Anyway, je conclusie dat alle genoemde bedragen bijna symbolisch zijn ten opzichte van de balans staat als een huis.
robbie zegt
Wel een beetje jammer dat Saab in het persbericht niet vermeld dat de laatste “normale” volledige productiedag op 1 juni jongstleden was. Daarna heeft de band in Trollhättan om precies te zijn nog een ochtend (7 juni) en 40 minuten (8 juni) gedraaid. Op 2, 3 & 6 juni was de fabriek ook gesloten (net zoals in het weekend).
Na de symbolische herstart op 27 mei zijn er slechts 3 “normale” productiedagen geweest (30 mei tm 1 juni) en zelfs toen werden er maar 100 auto’s gebouwd ipv de gebruikelijke 220/230 auto’s.
Saab riep heel dapper dat ze na ontvangt van het geld van Pang Da 1 week nodig hadden om de productie weer op te starten. Toen ik riep dat het zeker een week of 3 zou duren waren alle fanboys over de zeik. Nu blijkt toch maar weer dat het allemaal wat meer tijd gaat kosten.
Deze week zullen er geen auto’s meer worden gebouwd en het zou zomaar tot ergens halverwege/eind volgende week kunnen duren voor er weer (op laag tempo) auto’s gebouwd kunnen worden.
En productie “op volle kracht” kan zomaar nog enkele weken in beslag nemen. Het heractiveren van zo’n complexe supply chain neemt nou eenmaal zeer veel tijd in beslag. Zeker als je niet eens genoeg geld hebt om al je leveranciers te betalen.
themenace zegt
@ Gertjo
Amen en niets aan toe te voegen, de avonturen van VM gaan aan elke realiteitszin voorbij.
kadett zegt
De terminale patient Saab is zo goed als over en uit, de schakelaar omhalen en Saab blaast zijn laatste adem uit.
De Russen of Chinezen liggen allang op de loer om de laatste krenten binnenkort op te halen.
Hubert zegt
@kadett:
En Victor Muller kan door naar Opel…
De boel daar gaan “redden”.
robbie zegt
@Hubert: of Saab fuseren met Opel ;)
De techniek is toch al identiek! En van de 9-5 maken ze dan een nieuwe Senator en de Corsa kunnen ze verkopen als Saab 9-1.
Hubert zegt
@robbie:
Probleem is dat GM misschien wat centjes wil zien voor Opel. En Duitsland de nodige garanties.
Maar dan kan hij even naar z’n Russische vriendjes bellen…
Die staan vast te trappelen om honderden miljoenen te verbranden.
norge zegt
Voordeel nu is dat ze goed de tijd hebben om elke Saab in elkaar te schroeven die wagens moeten haast wel van legendarische kwaliteit zijn.
robbie zegt
@norge: en ze hebben in de tussentijd ook de fabriek al 10x schoongemaakt en van een nieuw likje verf voorzien ;)
Je kan van de vloer eten daar in Trollhättan :D
Daantje zegt
Ze nemen nu ook alleen nog maar parttimers aan bij Saab ;)
Tommy2 zegt
En zo gaat de negatieve spiraal verder. Saab komt vaak negatief in het nieuws, de klanten worden onzeker en kopen dus minder snel een Saab.
Dat is jammer want de 9-5 kan best aardig meekomen in het D-segment. Het E-segment, waar Saab de auto zelf positioneerd, is te hoog gegrepen. Qua prijs zit de 9-5 tussen beide in, maar daar krijg je wel weer een ruime auto voor.