In het algemeen wordt aangenomen dat elektrische en hybride voertuigen beter zijn voor het milieu. Critici bestrijden dit met het argument dat wanneer de gehele levenscyclus van productie tot ontmanteling wordt bekeken, het milieu niet per definitie beter af is. Enkele belangrijke randvoorwaarden die hierbij een rol spelen zijn: De metalen die nodig zijn voor de productie van accu’s moeten op verantwoorde wijze worden gewonnen. De stroom waarop elektrische auto’s rijden moet verantwoord en liefst duurzaam worden opgewekt. De recycling aan het eind van de levenscyclus moet goed op orde zijn. Lang niet altijd wordt aan deze voorwaarden voldaan.
Het zou om verschillende redenen al een enorm stuk schelen wanneer er op het gebied van de accu’s een doorbraak wordt bereikt en die is er nu wellicht. De laatste jaren hebben we verschillende berichten voorbij zien komen over accu’s die nog sneller kunnen worden opgeladen en zelfs ook auto’s die draadloos worden opgeladen terwijl je over de snelweg rijdt. Interessant, maar nog niet de doorbraak waar we echt op zitten te wachten.
Echter op de Amerikaanse technische universiteit MIT (Massachusetts Institute of Technology) heeft men nu een gel-achtige substantie ontwikkeld dat men “Cambridge Crude” noemt. Deze gel kan elektrisch worden geladen en tot 10 keer meer elektriciteit opslaan dan de gel accu’s die tot nu toe werden ontwikkeld. Bovendien zou een dergelijke gel-accu de helft goedkoper zijn dan de accu’s die we nu kennen. Wanneer de gel z’n elektrische lading heeft afgegeven, kan deze als een soort van tanken worden vervangen, of gewoon weer worden opgeladen.
De onderzoekers van de MIT hebben 18 maanden uitgetrokken om hun vinding uit te werken tot een werkend prototype. Dit zou weleens een doorbraak kunnen zijn. Temeer omdat daarmee eveneens wordt afgerekend met de beperkte actieradius van de huidige accu’s. Kortom, zeer interessant! (bron: MIT)
tomeelbode zegt
eindelijk die zware loodzuur batterij eruit! :)
Hupke zegt
@tomeelbode:
Heb jij in je wagen nog een loodzuur batterij zitten?
tomeelbode zegt
@Hupke: wat heb jij mss? :)
Hupke zegt
@tomeelbode:
Zilver-Calcium
Tegenwoordig is toch alles lood-calcium of lood-antimoon of zilver-calcium of gel.
amazinglaurent zegt
@tomeelbode: ik denk ook niet dat die gel licht zal zijn… Er is alleen 10x minder nodig, dus toch een groot voordeel idd ;)
ferrari2011 zegt
Klinkt zeker als een goed initiatief
wolffjee zegt
klinkt goed! maar hoelang duurt het voordat dit soort gel op de markt kan komen?
Jokkebrok zegt
Is het ook… duurzaam?
of mag ik dat niet vragen ;)
baasbas zegt
@Jokkebrok:
Het is toch groen?!!
;)
baasbas zegt
@baasbas:
…zei hij toen de tweede foto nog niet toegevoegd was… :S
ferrari2011 zegt
@baasbas: haha jaa ziet er lekker groen uit op die 2e foto :P
Dennis zegt
@baasbas: Voor een stukje marketing, lukt het ze ook vast wel om het spul groen te maken.
Jokkebrok zegt
@baasbas: :P
timberleek zegt
@Jokkebrok:
dat vraag ik me ook af.
bij de meeste onderzoeken wordt vanaf het begin nog niet gekeken naar groen-heid, maar eerst naar mogelijkheid. nu komt de tijd om te kijken hoeveel het kost aan grondstoffen en co2 uitstoot bij productie en hoe lang het meegaat
mustol zegt
Kijk, dat is nog eens een goed alternatief. Elektrisch rijden is geweldig, maar halve dagen om op te laden is een stuk minder tof. Gel vervangen als in tanken en je zult dat elektrisch gebeuren nog heel groot zien worden. En goedkoper hopelijk ook dan die olie gebaseerde troep.
jobh zegt
Ziet er goed it maar komt meestal niet op de markt of word minder goed
Benjamin1 zegt
Ideaal zolang je het kan tanken. Lege gel lozen, nieuwe gel erin en rijden maar!
koreantaxiproductions zegt
t zal wel achterlijk duur zijn ofzo. alles wat een doorbraak zou worden had wel een nadeel.
echter, voor accu’s in zaklampen is dit toch wel echt ideaal!
Esprit_de_Flandre zegt
@koreantaxiproductions: “… en helft goedkoper”
As_long_as_it_is_fast zegt
@koreantaxiproductions: jij leest alle artikels grondig zeker?
noon zegt
opzich een leuk artikel, maar wekt de verkeerde suggestie. Het suggereert dat dit 10x beter is dan bestaande accus, maar dat is niet zo volgens de bron. Het is 10x beter dan bestaande liquid flow accus, die niet denderend presteren.
Dennis zegt
@noon: Verkeerde suggestie wekken, daar houden we niet van. Ik heb het in het artikel nog iets duidelijker verwoord.
LPJ zegt
@dennis: in het artikel heb je het over “tot 10 keer meer elektriciteit opslaan dan de gel accu’s die tot nu toe werden ontwikkeld”. In de bron gaat het over “a 10-fold improvement in energy density over present liquid flow-batteries”. Lijkt me toch wat anders.
MAB zegt
@LPJ: +1
mco zegt
Dit biedt perspectief voor electrisch rijden. Meer capaciteit en je kunt het lozen en tanken. Klinkt als een ideale opvolger voor benzine/diesel. Iedereen een flinke unit van een zonnepaneel op het dak van je huis en je kunt gratis rijden.
Freewarefreak zegt
@mco: Ik vind het een geweldig idee! Dat we daar nooit eerder aan gedacht hebben. Met een benzine auto tank je brandstof. Voor een electrische auto zou het niet anders moeten zijn.. je tankt stroomstof. 5 minuten en je kunt weer 400 km. Maak een wereldstandaard voor vul en afzuig nozzle en we zijn er. Toch?
NLBUURMAN zegt
wat een geweldige naam! cambridge crude, daar zullen ze in Engeland niet zo blij mee zijn :P
Hupke zegt
@NLBUURMAN:
Enig idee hoe het dorpje heet waar MIT z’n campus heeft?
Esprit_de_Flandre zegt
@Hupke: Stuivekenskerke?
ErikkNL zegt
hmm dan kan je dus ineens 2000 kilometer met je tesla rijden… ;-)
emielm zegt
Een tesla roadster sport weegt 1240kg laten we zeggen dat de accu’s 500kg wegen, dan heb je straks nog maar 50kg aan accu’s nodig.
Misschien schiet ie dan wel onder de 3 sec naar de 100
*hebben wil*
TWJ zegt
@emielm:
De accu’s in de Tesla wegen inderdaad bijna precies 500 kilo ;)
dawwg zegt
@TWJ: En dus willen we 5 x 50kg batterijen hebben, die individueel uitneembaar zijn, kun zelf je kiezen tussen max actieradius en max performance en toch nog minimaal 250kg lichter dan nu !
timberleek zegt
@emielm:
dat is wel heel makkelijk gezegt
de accu-stof heeft 10 keer zoveel capaciteit, maar hoe zit het met de parameters als interne weerstand. als die hoger ligt (wat niet onwaarschijnlijk is) kan de accu minder goed zijn grote stromen leveren voor snel optrekken
Megakix zegt
Zal lachen worden in de disco…..jochies die deze gel in hun haar smeren en dan als een pulserende robot door het stroboscooplicht wandelen ! ;-)
As_long_as_it_is_fast zegt
@Megakix: Als je ze mag geloven hebben deze jongens dan wel 10x meer energie om te feesten…
Ram-G-maN zegt
@Dennis: Heb jij wellicht aan de hand van het link dat ik eerder vandaag had geplaatst dit artikeltje geschreven? http://www.autoblog.nl/archive/2011/06/09/nissan-test-rescue-truck-voor-gestrande-leaf-jes#comment-2702916
Dennis zegt
@AutomotiveDesigner: Het is onze goede gewoonte om tipgevers te bedanken wanneer we iets met hun tip doen. We we zitten uiteraard zelf ook boven op het nieuws en dit bericht waren we eerder al tegengekomen.
Esprit_de_Flandre zegt
Dat is nu eens goed nieuws… als het waar is. Nu is MIT wel een deftige bron, in tegenstelling tot al die bedrijfjes waar nog niemand van gehoord heeft die plots claimen het potlood uitgevonden te hebben.
Ik wacht al een tijdje hoopvol op dit soort nieuws. Alleen dit kan een echte doorbraak van elektrische auto’s betekenen. Ik hoop ook al lang dat iemand een zonnepaneel gaat uitvinden met dezelfde eigenschappen: 10x meer power, 1/2 prijs…
dafmaf zegt
@Esprit_de_Flandre: Zonnepanelen voldoen inmiddels aan de wet van Moore, elke 24 maanden een verdubbeling van de capaciteit voor minder geld. Ik denk dat in dit tempo over 20 jaar iedereen zijn eigen stroom kan opwekken met 5 m2 panelen op het dak en overproductie levert aan het net om auto’s op te laten rijden. Nou ja, ik mag dromen.
timberleek zegt
@dafmaf:
dan blijft er voor ’s nachts nog wel een grote energieleverancier nodig met zijn centrales
Esprit_de_Flandre zegt
@dafmaf: Lap, over 20 jaar! Duurt te lang naar mijn gedacht. Tegen dan gaan ze alweer een boel belastingen uitgevonden hebben om die zonnepanelen uit te melken…
Dietn zegt
Neen, dat wordt het ook niet hoor, groen groener groenst, zolang er geen verbrandingsmotor inzit, moet ik het niet hebben! Waterstof??
Hupke zegt
@Dietn:
http://www.gizmag.com/breakthrough-promises-150-per-gallon-synthetic-gasoline-with-no-carbon-emissions/17687/?utm_source=Gizmag+Subscribers&utm_campaign=1772ea5469-UA-2235360-4&utm_medium=email
Dietn zegt
@Hupke: Inderdaad, dat kan je pas een doorbraak noemen, ze zouden vandaag nog moeten starten met grootschalige productie!
Hupke zegt
@Dietn:
Zou wel handig zijn maar het is er stil rond geworden en je kan voorlopig niet in het bedrijf belegen.
Het zou tegen die prijs vandaag al winst draaien in ieder geval.
SimonMc zegt
*Krijgt zin om naar Flubber te kijken *
Jochempie zegt
MIT heerst grote tijd.
As_long_as_it_is_fast zegt
@Jochempie: ’t Zijn geen stommeriken daar, dat sowieso.
Esprit_de_Flandre zegt
@As_long_as_it_is_fast: Als een oase van intelligentie in een dorre woestijn… :P
doewap zegt
Tien keer meer dan in de gel accu’s die tot nu toe zijn ontwikkeld? En hoeveel keer meer energie kan je kwijt in een gel accu die tot nu toe is ontwikkeld versus een li-ion accu? Wie dit stukje goed leest weet nog niks. Oppassen met die easy listening wetenschap…
timberleek zegt
@doewap:
dat klopt, maar daarbij is wel te bedenken dat dit een nieuw concept is tegen de jarenlange ervaring van lithium.
en zelfs dan heeft deze accu het enorme voordeel van de ’tankbaarheid’
As_long_as_it_is_fast zegt
Dit klinkt erg hoopvol! Hopelijk kunnen ze hier iets deftig uit maken dat zo snel mogelijk op de markt kan. Radius van 700km en de elektrische auto’s vliegen de deur uit! Prijzen tweedehands wagens stort in, net als benzineprijzen. Very nice. :D
Hupke zegt
@As_long_as_it_is_fast:
Dat word leuk nog meer onvrede in het midden-oosten.
Ik ga alvast een de kelder met lood bekleden … :P
Ik denk niet dat dit zo snel zal gaan. Ofwel is het proces zo eenvoudig en goedkoop dat er moeilijk geld mee te verdienen valt dus word het gepatendeerd en beschermd,… en duurt het nog spreekwoordelijke eeuwen voordat we er iets van zien. Ofwel is het duur indien toegepast op grote schaal en zitten er nog 100 000 verbeteringen aan te komen en dan zal het ook niet zo’n vaart lopen.
Als je af en toe op wat techno sites kijkt zie je iedere week de aarde wel gered worden.
jippie zegt
Hoe zwaar is electriciteit eigenlijk? ;)
Cantago zegt
Kijk, dit gaat de goede kant op! Dat zou een elektrische auto wel eens bruikbaar kunnen maken! Alleen ik wil toch liever een benzine auto… Nog steeds.
didierdb zegt
das goe nieuws….
maar als ze nu eens …zoiets inbouwde zoals op dit filmke
dan hadden ze geen accu’s nodig…
http://youtu.be/PFGiWiXMHn0
hectorae86 zegt
@didierdb: De man die deze ontwikkeld heeft, zit in de bak, vanwege dit ding.
Hij heeft er namelijk 700 van verkocht (in de states), maar slechts 70 geleverd…… die overigens ook nog nieteens werken.
Dit system kan alleen werkend gemaakt worden, als ze een manier vinden om de kracht van de magneten, alleen in een rechte lijn te laten gaan.
Een magnetisch veld is namelijk aanwezig rondom de magneet, dus ook aan de zijkanten (wat weer zorgt dat de andere magneten een frictie mee krijgen, die gelijk is aan de stuwkracht)
didierdb zegt
@hectorae86: die was idd met het geld van zijn investeerders vandoor ipv..
didierdb zegt
of de deze….
http://youtu.be/wO5ASxjwi14
hectorae86 zegt
Uhm, ik weet niet hoor, maar volgens mij klopt dit niet.
Electro waggies gebruiken namelijk lithium ion batterijen en geen accu’s zoals wij deze gewend zijn in onze “normale” auto’s.
Is het niet heel toevallig zo, dat ze helemaal niet op dit soort accu’s doelen?
Gel accu’s bestaan overigens al jaren, het enige wat ze ontwikkeld zouden kunnen hebben, is een nieuw soort gel.
Maar dan van de positieve kant, heeft dit wel potentie.
Ik zie mensen al gel pompen bij de Shell, voor 15 cent per liter (de oude gel wordt dan door de Shell opnieuw geladen en kan dan weer bij iemand anders in de tank).
wimmm zegt
Zie ik wel toekomst in!
Lege gel lozen bij een tankstation, en nieuwe tanken. Tankstation laad ondertussen jou geloosde gel weer op en verkoopt t aan de volgende! Enige wat je dan betaald is de stroomrekening van t tankstation! Nou ja, en natuurlijk winstmarges en zo… :P
ErikkNL zegt
@wimmm: Was het maar zo’n feest… De overheid bedenkt dan vast overpomptax of iets dergelijks waardoor de prijs per liter accuzuur weer hoog uit gaat komen!
Esprit_de_Flandre zegt
@ErikkNL: Of ze voeren gewoon het rekeningrijden in, een mooi stuk duurder per km dan je kwijt was aan benzine per km…
wimmm zegt
betaalt met een t natuurlijk :oops:
vegazosten zegt
Waar blijft die eestore batterij? Waar blijft het systeem om draadloze elektr te stralen vanuit de ruimte?