Onze overheid is voornemens om het rommelen aan de kilometerteller strafbaar te stellen. In de aanloop hier naartoe, is reeds besloten dat de RDW vanaf volgend jaar de kilometerstanden gaat bijhouden, waar deze nu nog door stichting Nationale Autopas (NAP) worden vastgelegd. NAP had samen met BOVAG en RAI een kort geding aangespannen tegen een autoelektronicabedrijf uit Lelystad, dat gespecialiseerd is in het terugdraaien van kilometerstanden.
De rechter heeft bepaald dat het bedrijf daar voortaan nog slechts onder zeer strikte voorwaarden mee mag doorgaan. Men is vanaf heden verplicht consumenten een contract te laten tekenen, waarin de consument verklaart bekend te zijn met de risico’s van terugdraaien en dat er sprake is van een economisch delict. Daarbij is het bedrijf verplicht om van elke terugdraai NAP op de hoogte te stellen. Bij elke geconstateerde overtreding moet het elektronicabedrijf 5.000 euro boete betalen.
Hiermee wordt het vonnis ven de rechtbank in Den Bosch uit 2006 opnieuw bevestigd. Die rechtbank bepaalde destijds dat een kilometerstand slechts onder voorwaarden mag worden aangepast, bijvoorbeeld als er sprake is van een andere motor, het vervangen van een oude teller of een correctie naar de juiste NAP-stand vanwege softwareverlies. Met deze twee identieke uitspraken is er sprake van jurisprudentie, aldus een verheugde Martin Huisman van NAP. ‘Bij elke overtreding die wij nu op internet constateren, kunnen wij deze twee vonnissen in een brief meesturen als bijlage.’ (via: bovagkrant)
maseratiferrarilover zegt
Poe
vale46 zegt
Illegaal je teller terugdraaien mag dus nog steeds niet!
Legaal terugdraaien bij nieuwe onderdelen en mits je berg van formulieren invult wel.
Niet echt nieuws als je het mij vraagt..
nicktexel zegt
@vale46: nee want anders zou het niet illegaal zijn hehe
zoiezo vind ik het krom om je teller terug te draaien
Vanquish zegt
@nicktexel: Inderdaad, rij dan gewoon een flink stuk door, dan spring ie ook weer op 0!
nicktexel zegt
@Vanquish: haha daar had ik nog niet aangedacht
kowalsk zegt
@Vanquish: :lol:
As_long_as_it_is_fast zegt
@nicktexel: sowieso man, niet zoiezo.
nicktexel zegt
@As_long_as_it_is_fast: ja zorry nederlandsch is nie mijn goeiste fak
As_long_as_it_is_fast zegt
@nicktexel: Zo blijkt. Dan weet je ’t voor de volgende keer.
zdev zegt
En het gebeurt helaas vaker dan je denkt. Ook officiële dealers doen mee aan deze fraude.
Hoog tijd voor een CARFAX systeem zoals ze in de USA hebben. Daar tik je het VIN nummer van de auto in, je betaalt 35 dollar via credit card en je krijgt een uitgebreid rapport met de volledige historie van de auto, per keer dat de auto in aanraking komt met een dealer, garage, verzekeraar en nieuwe eigenaar. Datum, lokatie, kentekenstand, service, incidenten, schaderapportages: alles.
mortsel2640 zegt
@zdev: in belgie heet dit CARPASS
Megakix zegt
@zdev: yep, dat systeem is redelijk waterdicht !
klavertjevijf zegt
@Megakix: Sarcasm? :)
zounds010 zegt
@zdev: En wat is dan het verschil met de NAP? Het is wellicht wat uitgebreider, maar het systeem hangt nog steeds af van de kilometerstanden die doorgegeven worden.
Martijnvb zegt
@zdev: als je iets vaker de amerikaanse autoforums zou lezen, zou je erachter komen dat Carfax totaal niet waterdicht is. Veel schadegevallen worden namelijk via ‘indie garages’ gefixed die dit vervolgens netjes van de Carfax afhouden.
Er wordt dermate veel fraude mee gepleegd dat dit net zo veel zekerheid geeft als de NAP (praktisch geen dus).
Orichy zegt
@zdev: En nog steeds is het mogelijk om de teller terug te draaien, illegaal. Hoe, heel eenvoudig, als je normaal 60.000km per jaar rijdt, rij je eenmaal per jaar naar zo’n terugdraaier, laat hem 45.000/50.000km terugdraaien en men zal er niets van terug vinden. Als je dat een nog paar jaar doet, dan weet geen mens dat de auto eigenlijk 120.000/150.000km meer heeft gelopen. Uiteindelijk zal de slijtage wel eens aan het licht komen, maar dan moet je de auto allang verkocht hebben.
406_v6 zegt
’t wordt tijd dat illegaal terugdraaien ZWAAR bestraft wordt, desnoods met het sluiten van een bedrijf als terugdraaien is bewezen.
nielsvanderweiden zegt
Ik vraag me af of het heel veel zin heeft om het ’tamperen’ met de kilometerstand in eerste instantie strafbaar te maken. De wet (en de jurisprudentie) is al heel duidelijk: de kilometerstand op de teller mag best afwijken, zolang je de koper daar maar van op de hoogte stelt. En die kan zichzelf al op de hoogte stellen via NAP en straks RDW. Wordt het straks überhaupt strafbaar, dan kan ik door een hele administratieve mallemolen als mijn kilometerteller de geest zou geven. Gedoe…
kadett zegt
Zo is het maar net 406 v6, pak die lui maar flink aan, dat zal ze leren de boel te besodemieteren.
norge zegt
En nu nog een bedrijfs uren teller op je auto en je weet echt wat de motor gedraaid heeft.
aallex zegt
Bullshit, als een auto 2 ton heeft gereden en je lepelt er een nieuwer blok in om de stand dan terug te draaien. De vering en ophanging heeft nog steeds 2 ton gelopen, en de versnellingsbak ook. En nog een hoop andere dingen.
bobb zegt
@aallex: Ook helemaal niet gebruikelijk, raar dat de rechtbank dat wel vindt.
MichaelvdBroek zegt
@aallex: daar ben ik het zeker mee eens, dacht ik ook aan, vooral met die bestel busjes, die krijgen nog al wat te voorduren, en dan staat er 50.000 op de teller, en laten ze m een keer poetsen, kan het alsnog een gebakje 1e klas zijn! regering -1
desjonnies zegt
Ooit er in een mooi vlak land waar BiebeleBomse mensen wonen Deel III ingevoerd, daarvan moest je de kopie ieder jaar kopen en achter je voorruit plakken en het andere deel bij jezelluf thuis heel heel goed bewaren zodat gemene boeven die je auto wilden stelen, dat niet konden doen omdat ze je auto niet op hun naam konden registreren.
De BiebeleBomse Minister beweerde bij hoog en laag dat er geen auto’s meer gejat zouden worden en dat die D.fl 17,50 echt niet bedoeld waren om de staatskas te spekken.
Er werd echter geen enkele auto minder gejat, want die gemene boeven lieten gewoon komplete blanco kentekens drukken in het buiteland.
Hetzelfde geldt voor dit: iemand die wil frauderen zal altijd kunnen frauderen.
Denk gewoon na.
Een Passat of 406 of Mercedes Diesel uit 2001 heeft
never nooit 150000 gelopen, maar eerder rond de 4 ton
Maar mensen willen graag in hun eigen geluk of gelijk geloven
En dat is nou juist het grote probleem.
Want die gemenerikken weten dat een auto vandaag de dag bij normaal gebruik gewoon 4 ton kilometers kan lopen.
Gedeeltelijk doen we het onszelf namelijk aan : We WILLEN geloven dat die mooie glimmende Diesel uit 2005 maar 30000 heeft gelopen.
We willen belazerd worden.
norge zegt
@desjonnies: En toch weet ik om tien jaar oude auto’s met maar 50.000 op de teller .
Tip, kijk eens bij het plaatselijk bejaardenhuis op de parkeerplaats rond.
desjonnies zegt
@norge:
Tuurlijk, juist veel oude auto’s hebben weinig gelopen en het zijn vaak niet de populaire modellen, maar saaie grijze muizen.
En mensen willen wel ‘de blits maken’ en kopen liever een risico volle Golf (relatief veel lease) dan een vergelijkbare Mitsubishi of Nissan die saaier ogen.
Ook ik trof een drie jaar oude Diesel met 30000 origineel, maar ik kon aan alles van de wagen zien dat’ie dat had gelopen (orignele banden bv) en ik heb alle boekjes erbij.
En ik neem altijd de tijd en kijk en vergelijk.
desjonnies advies :
wil je een bepaald merk en type :
Ga kijken bij auto’s die extreem veel gelopen hebben en die weinig gelopen hebben en let op de details.
kleine verschillen zoals bv versleten pedaalrubbers, niet ingevulde service boekjes, hang en sluitwerk van de bestuurders deur. krassen bij de portierhandles.
een te schone motorruimte etc etc.
norge zegt
@desjonnies: Zijn inderdaad vel Justy’s en minijumbo’s op die parkeerplaats.
Is natuurlijk wel een zaak van je ogen gebruiken en alle onderdelen van de auto die slijtage gevoelig zijn onder de spreekwoordelijke loep te nemen als je een auto met weinig kliks wil kopen
Megakix zegt
@desjonnies: als een auto lederen stoelen heeft, dan kan je het veelal direkt aflezen of een km-stand klopt of niet….Tevens kun je het met een lakglansmeter ook redelijk goed bepalen.
GOD zegt
Mijn moeder word ook elk jaar 30. Gaat al bijna 20 jaar zo.
MichaelvdBroek zegt
@GOD: haha droog
peterkuipers5 zegt
@GOD
Hahaha.mooie tekst!
driftkicker zegt
Voordat de carpas in Belgie bestond heb ik ooit op de autosloop een andere teller gekocht omdat de originele stuk was. Op de tweedehands stond wel maar 180.000 km terwijl de auto er al 380.000 had.
fconderkantlat zegt
“een correctie naar de juiste NAP-stand vanwege softwareverlies”
iemand uitleg aub?
Yeelen zegt
@arashrsf: Boordcomputer van je auto die doorslaat en voor elke km bv 2km aangeeft.
mashell zegt
@Yeelen: Huh? Software kan veel maar dat kan het niet (zomaar).
Yeelen zegt
@mashell: Boordcomputer, flashchip, whatever ;)
mashell zegt
@arashrsf: de kilometer stand wordt bij digitale tellers natuurlijk ergens weggeschreven als de auto uit gaat, als dat flash chippie kapot gaat dan is de data (en de software) gewoon weg.
willemseles zegt
Met nieuwe auto (fabrieksgarantie) rijdt je bijv. 55 dkm /laat de stand terugdraaien naar 29 dkm en brengt em naar de dealer voor een 30 dkm beurt, welke keurig geregistreerd wordt in het O.H.boekje en NAP.
En ga zo maar door.
Of, km.telller terugdraaien voor verkoop, omdat de distrib.riem (bij sommige auto’s rustig E 1000,-) eraan komt.
Vorig jaar hield ik een Subaru 3.0R in de gaten, ineens stond ie bij een andere garage met 150 dkm minder op de teller, maar dezelfde prijs.
willemseles zegt
Ik had trouwens sterk het idee, dat die Legacy 3.0 R aut. een ex-KLPD-wagen was.
jeanclaude zegt
Volgens mij zijn er al bepaalde mensen die het geheugen van je boordcomputer kunnen wissen, en alles kunnen aanpassen naar de km-stand die de bestuurder voor ogen heeft.
mout zegt
@jeanclaude: Ja. Anders was het ook lastig voor die mensen in Lelystad. Het fijne nieuws is dat het verboden is. En wij van autoblog zijn dol op dingen die de overheid verbiedt.
nilze21 zegt
Onze overheid is voornemens -aan het nemen- om het rommelen aan de kilometerteller strafbaar te stellen. Niemand gezien? :p
Megakix zegt
Dus…één jaar voordat je je auto wil gaan verkopen, ff een nieuwe teller erin zetten ?
smeck zegt
ik weet nog wel een aantal japanse import bedrijven in het oosten van het land die de deuren nu wel kunnen sluiten
in japan 120.000km, in NL aangekomen: 78.000km
motherlover zegt
Wederom een goede representatie van ons eppo-rechtsysteem… :P
Koenigsegg zegt
Oh ja vroeger gingen alle occasies naar Afrika nu is dat Rusland geworden en nog voor ze daar toekomen hebben die wagens 200.000 km minder op de teller
mout zegt
@Koenigsegg: Daar noem je een leuke escape. Wat nog altijd gebeurt: auto ‘exporteren’, en meteen weer ‘importeren’. Hoef je niet eens de grens voor over. Bij import uit sommige landen (ik meen ook Duitsland) mag je zelf een sappige nieuwe tellerstand invullen.
retetikker zegt
Teruggedraaide tellers schijnen snel kapot te gaan. Een kennis had in ’97 een 4 jaar oude Audi 80 gekocht met 100.000 op de teller. Vlak na aankoop ging de teller kapot, maar was netjes onder garantie gerepareerd door dat occasion bedrijf. Nu staat de teller op 280.000 km, maar de vraag is hoeveel er echt op staat. 1 Tonnetje meer??
Ik zou mijn kever ook met maar 30.000 kunnen verkopen omdat de teller niet verder gaat dan 100.000, maar in het onderhoudsboekje is de laatste stempel van een beurt bij 70.000 km :P
Klojum zegt
Ik wil zelf graag dat de kilometerstand van mijn auto teruggedraaid wordt… Pas na aankoop kreeg ik in de gaten dat de kilometer- en snelheidsmeter in mijn auto gemiddeld zo’n 20% te hoog aan te wijzen (wellicht verkeerde type gereviseerde versnellingsbak geplaatst, danwel de snelheidsmetersensor daarin).
Ondertussen staat de kmteller op 131.000, wat dus eigenlijk pak-em-beet 112.000 moet zijn. De snelheidsmeteroverschrijding is aantoonbaar, dus mag ik teller terug laten draaien?
vale46 zegt
@Klojum: Handig, zo heb je bijna nooit kans op een boete! Ook al rij je wat te hard op de teller. :P
Ik zou het zo laten hoor, het kost je véél meer moeite dat in orde te brengen dan hem met wat meer km’s te verkopen.
grotesmurf1 zegt
@Klojum: Wat zou je denken van jarenlang verkeerd gemonteerde maat banden……kan ook een reden zijn voor het “aanpassen” van de werkelijk gereden kilometers…
TWJ zegt
Lekker suggestieve titel.
Je mag dus gewoon nog steeds niet te teller terugdraaien, zoals wel gesuggereerd wordt.
LEZEN
mashell zegt
@TWJ: het woord “mits” staat in de titel, dat maakt het niet suggestief.
JamesBond007 zegt
Lelystad.. Zegt genoeg toch?