Nog tot het einde van dit jaar wordt de 1M Coupé geleverd in de VS, daarna is het al weer over voor de snelste 1-Serie van dit moment.
De 1-Serie met M3-genen en een geblazen zes-in-lijn aan boord (340 pk, 450 Nm) is een kort leven beschoren voor klanten uit de VS. Niet dat M-modellen altijd de volle levensloop van een regulier model meegaan, maar gisteren wist een Amerikaanse site bij BMW te ontfutselen dat de productie voor dat land nog maximaal 7 maanden doorgaat. Daarna is het over en uit voor de 1 Serie M Coupé. Althans, aan de andere kant van de oceaan.
Europa blijft gewoon netjes 1M’s krijgen. Er komt wellicht een cabrio-variant van de gepeperde Einser op de wereld en er is sprake van nog krachtigere & lichtere varianten. Want waarom zou je kappen met een model dat -nu nog- verkoopt als een tiet? Onlangs is door BMW bevestigd dat er volgend jaar weer een nieuwe lading van 25 1M’s naar Nederland komt.
Als het loopt volgens de BMW-meneer in Amerika (“it will be a one-year car”) dan kan het weer een lange tijd duren voordat er iets van een opvolger komt in The States. De nieuwe 1-Serie (F20) staat in 2013 pas bij de dealers en het duurt zeker tot 2015 voordat er dan weer iets met een M-badge verschijnt.
zakar36 zegt
Ach ja ik vind het een getunende 135i vinden :D
jobh zegt
Denk niet dat amerikanen 80.000 neerlegen voor een bmw 1 series, dan kopen ze gewoon een camaro of zo, veel meer auto
ricardo zegt
@jobh: Nope, ze betalen daar $46.135 voor een 1M. Oftewel 32 mille.
bmwalpina zegt
@ricardo: dat is evenveel als een xc90 V8. Natuurlijk totaal ander publiek voor die auto, maar ik zou m’n keus snel gemaakt hebben
Megakix zegt
@bmwalpina: waarom een Volvo in je vergelijking betrekken terwijl je toch een 1M neemt ? :lol:
robbie zegt
@jobh: een Amerikaan hoeft maar $47.000 te betalen voor een 1M.
geertjuh zegt
@jobh: Die Amerikanen hoeven ook geen 80000 neer te leggen. Het is geen Nedeland waar je gewoon getild wordt met de autoprijzen. De Amerikaan mag de 1M coupe meenemen met een vanaf prijs van schrik niet 47000 dollar. Dat is wel andere koek
klavertjevijf zegt
@jobh: In de VS kost een 1M maar $47.000 joh!
http://imgur.com/8rpbJ
NiNja zegt
@jobh: Voor dat geld kopen ze daar 2 Camaro’s. :P
Donstil zegt
@NiNja: Maak daar maar (bijna) 4 van. Een nieuwe Camaro is er in de VS al vanaf net geen $23k.
(Een mustang vanaf S22k)
Joost1990_2 zegt
@Donstil: 2 dus
kraakensmaak zegt
@Donstil: 23×2=46 dus waar haal je die andere twee camaros vandaan?
Donstil zegt
@kraakensmaak: Op het moment dat ik reageerde werd er nog gesproken over 80k.
80/4=20 dus vandaar bijna 4. Snappie? Redelijk te begrijpen toch?
xilver zegt
Ben er geen fan van… geef mij maar een M3.
geengehoorisrechtdoor zegt
@xilver: Vind em zelf ook minder mooi dan een 3 serie maar toch een harde bak om in te scheuren
xilver zegt
@geengehoorisrechtdoor: Dat is een feit, en klaarblijkelijk is hij ook nog is sneller dan de M3: http://www.autoblog.nl/archive/2011/04/26/bmw-1m-verslaat-de-m3-op-hockenheim
Maar €80.000 voor een 1-serie met een nucleaire kernreactor in is toch een beetje aan de dure kant.
norge zegt
En waarom wordt hij dan niet meer geleverd?
robbie zegt
@norge: beetje exclusief houden, gebeurt wel vaker in de VS met dit soort auto’s. En zo blijven er meer voor ons over.
Het kan er ook mee te maken hebben dat de emissie eisen oid veranderen voor het volgende modeljaar.
spykerboy zegt
tja. die amerikanen hea. persoonlijk zou ik liever voor dat geld 2 camaro’s hebben of 1 camaro die je met het rest van het geld flink opvoert…
xilver zegt
@spykerboy: Een Camaro is niet zo goedkoop dan jullie allemaal denken… http://www.autoblog.nl/archive/2011/05/23/chevrolet-camaro-in-nederland-83-995-euro Hij is zelfs duurder dan de M1 in Nederland.
zakar36 zegt
@xilver:
Dat komt door al die schijt belastingen en slurptax die nog bijkomen :(!! in Amerika kost een Camaro $23k. Dus ga maar na hoe de belasting(dienst) ons naait!!
xilver zegt
@zakar36: Jullie naait :mrgreen: Ik heb enkel de 21% BTW aan m’n broek ;-).
zakar36 zegt
@xilver:
Wahahaha you lucky bastard!! :P
spykerboy zegt
@xilver: en als ik weer terug ga naar kuwait heb ik 0% bpm en 0% BTW… nog beter :D
xilver zegt
@spykerboy: Vuil België >.> Zo zie je maar dat 0% Vat echt wel mogelijk is!
E550 zegt
@xilver: Ik slechts 13%. Alleen waren de import-heffingen op mijn auto bijna net zo duur als de auto zelf.
560pkferrari zegt
Een toyota tundra en een camaro zijn dan toch mijn keuzes ipv één 1M.
xilver zegt
@560pkferrari: Met een Nissan Leaf in de kofferbak ;-)
http://www.autoblog.nl/archive/2011/05/25/nissan-leaf-opladen-met-een-400-pk-toyota-tundra
SDM zegt
Voor Amerikaanse begrippen is dit ook niks natuurlijk. Een opgevoerde bezemwagen, V6 en 340 pk? Man dat stop je nog niet eens in je grasmaaier!
E34M5Touring zegt
@SDM: V6 ja zou nog is goed kijken bij bmw hoeveel 6 cilinders in V vorm die gemaakt hebben. En FYI een Dodge Ram 5.7 V8 heeft ook 340pk daar ze je er genoeg van rijden daar dus ook dat zal wel genoeg zijn dan
six-trey zegt
@E34M5Touring:
oke we doen een test, beide wagens moeten 6.000km lang een aanhangwagen van 2000kg trekken en eens zo snel mogelijk door een bemodderd bos rijden. welke wagen bied het meest rijcomfort en zal de test met glans winnen? PKs zijn niet het enige dat telt in een wagen ;)
deedrieen zegt
@six-trey:
Waar wil je 6000km aan 1 stuk bos vinden zonder een goede weg eromheen waar je dan door heen kan gaan in de US of in Europa. Dan alsnog is dat echt appels met aarbeien vergelijken, of nog beter een cheeta tegen een lui varken.
E34M5Touring zegt
@six-trey: Ja want daar koop je een BMW 1M voor en bovendien op comfort wil jij echt geen Dodge Ram als deelnemer ziet er fantastisch uit maar rijd echt voor geen meter (mijn ervaring) en wat SDM zegt is dat 340pk niet genoeg is voor de US markt heeft niks met prestaties te maken maar met het getal. Vandaar mijn vergelijk met de Dodge Ram, deze heeft evenveel PK’s om maar aan te geven dat dit niet de reden is voor het beperkte productie aantal
Freewarefreak zegt
Ik sluit mij aan bij de woorden van Robbie:
“..beetje exclusief houden, gebeurt wel vaker in de VS met dit soort auto’s. En zo blijven er meer voor ons over..”
Yes please! En volgend jaar weer 25. Zat zojuist de oude 1 M topics nog eens terug te lezen. Leuk om te zien dat de photoshop impressie van 9 oktober vorig jaar, dus dik 7 maanden geleden werkelijk 100% goed was. Cool! :)
Tekening:
Real deal:
Flatfour zegt
@Freewarefreak : Jokkebrok !
Freewarefreak zegt
@Flatfour: Wat klopt er niet dan? De koplampsproeiers en het zwarte dak? ;)
VeniVidiVici zegt
Vergeten jullie niet dat als een Amerikaan een BMW, Mercedes of Range Rover rijdt je daar door andere gezien wordt als ‘The person who made it in life’. Zeker met een M badge achterop.
Ik denk dat Europa er weer een export produkt bij heeft :)
killioq zegt
gaaf dingetje, in het donkerblauw voor de deur.
amateur zegt
Wanneer ik de tekst goed lees en geloof, moet ik toch concluderen dat deze BMW een flop is voor de USA.
Veel te duur.
Gelul over exclusief, wanneer een autofabrikant genoeg kan verkopen doet hij dat, wanneer dit niet schijnt te lukken, dan maar een lul verhaal de wereld in helpen.
GOD zegt
@amateur: De M1 is juist heel erg populair in Amerika.
bohica zegt
De nieuwe 1 serie komt helemaal niet in 2013 hoor.
Waarschijnlijk dit jaar nog.
@amateur eerst goed lezen dan reageren
cerra zegt
zou die 1M in Amerika anders rijden als in NL of jullie weten?
E34M5Touring zegt
@cerra: Vroeger had je door bepaalde emissie eisen wel is dat de motoren minder kracht leverden. Meestal kwam dit door extra katalysatoren of uitlaatsystemen. De E36 M3 leverde in de US als 3.0 motor maar 241pk tegen 280pk in Europa. Weet overigens niet of dit nog steeds zo is
timber zegt
Ik dacht ook dat de nieuwe 1 (f20) vroeger dan 2013 komt. Tentoonstelling nieuw model –> 09/2011, release op de markt eind 2011..?
bisazza zegt
interessante test:
http://www.autobild.de/artikel/drei-starke-kompakte-test-1766120.html
Zijn alle drie geweldige wagens maar wat mij opvalt is dat de Audi het minste vermogen heeft (gedeeld), laagste koppel op rpm (t.o.v. BMW) maar ze wel alle drie volledige klop geeft op elke (tussen)sprint met het minste verbruik. Mooi stukje techniek dus