In Engeland staat een Caparo T1 met chassisnummer #001 te koop. Een extreme lichtgewicht auto (500 kg) met een 3,5 liter grote V8 middenmotor. Pas drie lentes jong, en 2.000 snelle kilometers op de klok.
Het is alweer enige tijd geleden dat we over deze geschreven hebben. Alle cijfertjes zouden hier nogmaals opgesomd kunnen worden, maar deze video die vorig jaar op Autoblog te zien was zegt meer dan duizend woorden. De Formule 1 auto voor op de openbare weg wordt hier over een circuit gejaagd, zeer waarschijnlijk hetzelfde exemplaar als dat nu te koop staat. De auto is in 2009 en 2010 ook ingezet tijdens Top Gear Live.
Wanneer je de auto wilt kopen moet er tijdens de onderhandelingen over de aflevering misschien ook een brandblusser geëist worden. Het zijn namelijk niet alleen Ferrari’s die vlam vatten, dat heeft Jason Plato van Fifth Gear aan den lijve ondervonden. Toch nog één getalletje om mee af te sluiten; deze XXL kart die nog niet op kenteken staat moet € 308.000,- opbrengen, exclusief alle belastingen.
Met dank aan 72bug voor de tip!
roy1263 zegt
Dear Santa…
lemster zegt
Die mij toch maar een Ariel Atom Mugen voor dat geld.
rotarypowah zegt
@lemster: zijn die dingen zo duur dan?
lemster zegt
@rotarypowah: 78900 dollar. Maar dan houd je nog wat geld over voor opties.
Overigens zijn er van de Mugen variant maar 10 gebouwd, dus die zal je tweedehands waarschijnlijk voor wat meer moeten overnemen.
Maar de Ariel begint normaal vanaf 48k dollar en dan heb je niet de 300 pk versie.
Esprit_de_Flandre zegt
@lemster: Mugen? Mugen als in de Japanse tuner die vooral Honda’s aanpakt?
72bug zegt
@Esprit_de_Flandre:
Jep, Atom motor is van een R type, die is nu gekieteld tot 270 pk.. Uit 2 liter
lemster zegt
@72bug: Yes. En in een eerste opzicht lijkt dat niet zo speciaal omdat er ook al lang een 300 pk versie beschikbaar was. Echter deze is supercharged, en de Mugen versie is dat niet. Verder is het onderstel e.d. meer ingericht op circuit gebruik.
Maar ik ben de kwaadste niet, zet bij mij een Atom 3 300 neer en dan doe ik niet moeilijk over dat hij niet supercharged is ;) Ben ook best blij met een 2 opzich.
vincentvanb zegt
Ja, maar dat is irritant. Als ‘ie uit Engeland komt heeft ‘ie RHD! ;-)
Esprit_de_Flandre zegt
@vincentvanb: Hij heeft MHD…
vincentvanb zegt
@Esprit_de_Flandre: Zucht…
Esprit_de_Flandre zegt
@vincentvanb: Als je met flauwe moppen afkomt, kan je flauwe reply’s verwachten… ;)
rotarypowah zegt
-edit: inderdaad, T1-
norge zegt
Waar moet je nou in Godsnaam je nummerbord vastmaken aan dat ding?
Of mag deze de openbare weg niet op ?
Kleurtjes wel iets aanpassen graag ,ik vind dat grijs niet mooi.
salberts93 zegt
@norge: je mag er de weg mee op, maar zoals ze bij Top gear aangetoond hebben kan je niet over drempels heen door de lage neus, ze gaan achter elkaar kapot en op een normale snelheid rond een rotonde rijden word m ook niet omdat je dan niet genoeg downforce hebt
Svensson zegt
@salberts93:
Geloof je het trouwens zelf van die rotonde? :)
Svensson zegt
@norge:
Zie hier:
http://www.youtube.com/watch?v=Z3KDMgD1QFY
Kentekenplaat zit onder de rechter koplamp dus.
Overigens vraag ik me af of je een T1 wel op Nederlands kenteken kan krijgen. Aan de overkant van de Noordzee zijn de regels wat dat betreft toch wat soepeler. Hetzelfde vraag ik me af voor auto’s als de Radical SR8.
Svensson zegt
Helemaal dit filmpje vergeten:
http://www.youtube.com/watch?v=Ul4yoEXTLNI
In Italië lukt het dus wel, althans voor een Radical SR8 LM. Dan lijkt het me in Nederland ook wel mogelijk.
norge zegt
@Svensson: Thanks ,als je hem in 1 Europees land op kenteken kan krijgen moeten ze hem in de anderen ook toe laten ,gewoon eerst in U.K. op kenteken zetten en dan importeren naar Nederland.
rikus zegt
hoeveel van deze auto’s zullen er in totaal verkocht zijn?
xilver zegt
2000 km op die wagen oO Dat is echt nog wel veel.
ascari15 zegt
Hoe vet is het om met deze auto op de straat te rijden.
Alles en iedereen kijkt naar je.
En bij het stoplicht wegtrekken: OMG!!!!!!!!
Sowieso dat iedere politie wagen je aanhoud om te kijken
of het ding wel legaal is. :D:D
spykerboy zegt
haha ik wil hem wel :) lekker op de boulevard mee rijden richting cpz om hem dan even de sporen te geven en weer terug naar huis met lage versnelling veel toeren zodat je zekerweten gezien wordt :D
midasracer zegt
Veel te duur. Wacht maar tot de fabriek failliet gaat. Kun je die dingen voor minder dan de helft kopen. Rijden zal wat lastig worden. Geen kenteken en geen onderdelen meer. Maar goed, voor een habbekrats een Caparo is niet slecht natuurlijk.
Esprit_de_Flandre zegt
@midasracer: Verwacht je een faillissement dan… ?
midasracer zegt
@Esprit_de_Flandre: Ja, ik denk dat ze het niet redden. Gewoon te duur en te extreem. Te duur voor track day coureurs en te extreem voor sjeiks en multimiljonairs. Onderbuikgevoel dat wel, maar ik volg de alternatieve autoindustrie in Engeland continu en het ziet er niet goed uit.
72bug zegt
@midasracer:
Beetje X-bow problemen.. Die verkopen ook slecht van wat ik gehoord heb
240sx zegt
@72bug: die moeten het ook hebben van de motoren. Dat heeft Caparo natuurlijk niet.
Esprit_de_Flandre zegt
@midasracer: Dringend nood aan een zachter luxe-modelletje voor Dubai dus…
norge zegt
Als ik deze wagen zie krijg ik altijd zin om die lampen/spatborden unit eraf te slopen en te vervangen door eenvoudige zwarte cycle wings.
Lampen kunnen dan tussen de wielen en de neus in staan op losse steuntjes.