Dat klinkt nog eens aantrekkelijk! Een elektrische auto met maar liefst 570 pk, 900 Nm, AWD en ook nog eens een aantrekkelijk uiterlijk. En je kan ook nog eens twee mensen achterin proppen. Wat wil je nog meer? Die Zwitsers van Protoscar weten hoe ze een leuke elektrische auto moeten bouwen.
Deze Lampo3 is namelijk niet de eerste elektrische auto die ze onthullen. In 2009 kwamen ze op de proppen met de eerste Lampo en die werd in 2010 opgevolgd door de Lampo2. Die waren overigens allebei gebaseerd op de Opel GT en ik zie bij deze Lampo3 wel wat trekjes van een Chevrolet Corvette (oa de deur).
Slecht nieuws is er ook, want deze auto zal helaas niet op de markt komen. Het is puur bedoeld als een soort rijdend laboratorium om de techniek die verwerkt is in deze auto te verkopen aan fabrikanten. De prestaties zijn in elk geval niet verkeerd, want de topsnelheid ligt op 220 km/u en je sprint in 4,5 seconden naar de 100 km/u. En een range van 200 kilometer is in elk geval een stuk beter dan die van een Leaf.
Videomateriaal van deze elektrowaggie kan je HIER en HIER bekijken.
Larick zegt
Ik ben niet echt overtuigd, ziet er erg Amerikaans uit. Mitsubishi Eclipse anyone?
huge zegt
In ieder geval lijkt de zijkant kwa thema wel eeeerrggg veel op de Ferrari Rossa:
Bwlian zegt
@huge: Zeker jatwerk!!11
Ga toch weg man..
quattroporte zegt
@huge: da meende gij tog nie ?
jzaero zegt
@huge: Vergelijkingsmongool alert zonder vergelijkingskills!
huge zegt
@jzaero: wie van jullie weten überhaupt wat een “thema” is?
en ik maak geen vergelijking maar zeg dat het thema gejat is, het gecomineerde spatbord met de schouderlijn, de “vleugel” aan de zijkant van het voorwiel en de karakterlijn van achteren die naar voren verdwijnt om de wagen optisch te strekken, kijk en leer (wat ik al lang gedaan heb…)
Lan_Evo zegt
@huge:
Dit is een “thema” toch?
jzaero zegt
@huge: Ik heb nog nooit gehoord van een thema. Als ontwerper spreek ik van een designtaal en herken ik best wel gelijkenissen maar dat is hier wel heel ver gezocht. De Ferrari heeft zijn unieke lijn te danken aan een aparte zijflank die een overhang krijgt door de heuplijn. Deze Lampo3 heeft deze lijn slechts te danken aan een vouw dat niet eens een overhang is maar geaccentueerd is door twee lijnen die samen een flank vormen.
huge zegt
@jzaero: nog nooit van een thema gehoord? wat voor design heb je dan gestudeerd? en designtaal is iets compleet anders, het thema is de rode draad van een ontwerp en kan meerdere dingen beschrijven (lijnen, volumes, proporties), designtaal komt daarna. Je kan een thema hebben maar dat in meerder designtalen uitvoeren…
jzaero zegt
@huge: Een enkele vouw van een auto of voorwerp is nog niet meteen een designtaal of ’thema’. En inderdaad, wij spreken niet van een designthema en rest van google kennelijk ook niet. Wat jij hier bedoelt is in principe precies hetzelfde als designtaal maar naar mijn mening is thema dan toch iets anders. Designtaal is juist de rode lijn in een ontwerp en waar het ontwerp gelijkenissen toont met andere ontwerpen. Eerder zou ik zeggen dat thema een landherkenning is, bijvoorbeeld Italiaans design of Amerikaans design, want ook verschillende landen hebben ontwerpverschillen. Daarna komt designtaal waarbij een familiegezicht van een merk, de lijnen en kenmerken van een merk naar voren komen. Een voorbeeld zijn de kenmerkende vouwen in de zijflanken van BMW en de C knik of de V vormige bumper van moderne Mercs. Een ’thema’ vind ik meer iets voor de kunstopleidingen of grafische opleidingen en niet een technische ontwerpopleiding.
huge zegt
@jzaero: ah…dus al google het niet vermeld dan bestaat het niet? ik werk in de automotive design wereld (alweer 11 jaar) en ken enkele ontwerpers en thema (of misschien beter engl. design theme) is een bekend begrip en design taal, voor mij vertaald form language is de uitvoering maar niet het grondidee achter het ontwerp:
http://www.cardesignnews.com/site/home/new_cars/display/store4/item131864/
Het thema is dus het idee achter de auto (en dat kan een insect, een gebouw, architectuur, etc. zijn) en voor mij is een van de themas van de Rossa de twee karakteristiek lijnen en die heeft de Protoscar bijna 1:1 overgenomen, zelfs het afvlakken van de lijn aan de achterkant…
jzaero zegt
@huge: En wat heb je dan zoal in je portfolio staan? Ben dan namelijk best wel benieuwd. Ik zelf ben student Industrieel Product Ontwerper en werk nu aan een Automotive project. En je uitleg omtrend een thema klopt nu beter, alleen vind ik nog steeds de zijflank van de Ferrari niet echt een thema maar dat is dus jouw mening. Eén op één zou ik het ook niet noemen want de Ferrari heeft een tweedelig zijflank waarbij het onderste gedeelde (vleugel ding?) de lijn accentueert en die is naar mijn mening niet terug te vinden bij deze elektrowaggie.
huge zegt
@jzaero: ik ben geen exterieur of interieur designer, daarvoor zijn mijn (hand-)renderings gewoon te slecht.
En als IO’er heb je toch redelijk weinig kans om in de automotive designwereld te slagen (natuurlijk zijn er voorbeelden die het gelukt is) Door de vele automotive design studies wereldwijd is de concurrentie gigantisch groot. Maar ik heb veel met transportation designer te doen dus weet hoe ze denken…de Rossa heeft meerdere themas (bijv. klassieke sportwagenproporties) maar de twee lijnen dominieren het ontwerp, en die 2 lijnen zijn bij de protoscar bijna identiek. Maar goed veel autoblog lezers zullen dat niet waarnemen…
jzaero zegt
@huge: Klopt, weinig IO’ers zullen kans hebben als automotive designers en daar ga ik dan ook als eerste instantie er niet van uit, echter ik teken wel ongelofelijk veel auto’s en dan komen er dit soort dingen eruit (voorproefje):
Uiteraard met visualiseren alleen kom je er niet, maar een klein team met onder andere technische kennis en gevoel voor proporties komt al een heel eind ;) Ik focus zelf echter nog veel op consumentenproducten maar een baantje in de automotive wereld is altijd mooi meegenomen.
adyton zegt
@jzaero: Prachtige tekening. Je hebt er echt veel talent voor. Het is wel aangenaam af en toe zo dingen tegen te komen op deze site. Toch van mensen die er wat van kunnen!
jzaero zegt
@adyton: En complimenten ontvangen is natuurlijk altijd fijn, voor zelfvertrouwen en motivatie ;)! Bedankt!
Esprit_de_Flandre zegt
@C220AMG: Kom deze jongen eens helpen, Oh Gij UbErMoNgOoL…
C220AMG zegt
@Esprit_de_Flandre: Heb ik iets gemist? :P
DannyHoff zegt
Ziet er best wel cool uit, alleen een beetje uit proportie.
En dan heb ik het vooral over de neus. :?
Northwestern zegt
Niet mooi, maar wel gave cijfers.
norge zegt
@Northwestern: Helemaal eens .
911GT2 zegt
Aantrekkelijk uiterlijk… We zullen het maar op smaakverschil houden dan! Das het beste voor de sfeer, dan hoef ik ook niet te zeggen dat het ding hondslelijk is… Oh CRAP.
Benjamin1 zegt
570 pk, top van 200? WTF!
jzaero zegt
@Benjamin1: Ligt puur aan je overbrenging, zal vast snel genoeg zijn overigens. Daarnaast lijkt het meer een auto die het moet hebben van zijn koppel dan de topsnelheid en dat betekent dat dit heel soepel zal rijden. Een auto is niet alleen maar snel snel snel, maar heeft ook een bepaald karakter en dat zal met 900Nm koppel eerder richting een supersnelle tussensprinter zijn. Daarnaast is 570pk en 200km range vast te danken aan een loodzwaar accupakket.
robbie zegt
@Benjamin1: elektrische auto’s hebben nooit een hoge top. Ook omdat dat teveel energie kost en de accu’s dan helemaal snel leeg zijn.
bozewolf zegt
@robbie: Wat maakt het voor de energie nou uit of de top op 100, 200 of 300 ligt? Volle vermogen gebruiken is het volle vermogen gebruiken, op welke snelheid je dat doet fukt toch ook weer niet zoveel.
Of mis ik iets?
brian112 zegt
@bozewolf: als ik moet gokken zou ik denken dat het iets met luchtweerstand te maken heeft.
Vindt hem trouwens echt verschrikkelijk lelijk.
jzaero zegt
@bozewolf: Jij weet dat luchtweerstand kwadratisch toeneemt? Wanneer je 200 rijdt in plaats van 100 heb je dus een 4 keer zo grote weerstand en dus alleen met de luchtweerstand alleen al een vier keer zo grote kracht nodig hebt om het voort te bewegen. De range van dat accupakket is vast niet berekend op constant 200 rijden, dus je kan bijna zeker weten dat hij 2 keer zo snel leeg is.
ACCOBRA zegt
lol :P op foto 16 staat er volgens mij een think city in gulf kleuren buiten
porsche9ff zegt
mooie cijfertjes maar vind het design afschuwelijk
vooral die achterkant,
valt me nog mee hoeveel mensen vergelijken, ook voor het eerst
jbw89 zegt
waar zie jij dat aantrekkelijke uiterlijk dan?
Esprit_de_Flandre zegt
Lampo 1, 2 en 3 zijn alledrie niet echt lookers, maar dat mag voor een concept. Het is de bedoeling op te vallen, dus mag het wat extremer…
bpc zegt
de topsnelheid is echt laag , en je kan zeggen voor de batterij te sparen zetten ze een kortere overbrenging zetten , maar met zo een korten overbrenging verwacht je wel meer acceleratie , zeker voor 570 pk , dit haalt een c63 zelf met minder pk en die heeft een hogere topsnelheid , geraakt vermoedelijk verder , kan je snel tanken , heeft meer plek , is betrouwbaarder , heeft meer plek , is waarschijnlijk goedkoper , en naar mijn mening mooier…
jzaero zegt
@bpc: Op lang termijn is zon C63 zeker niet goedkoper ;) Als jij eens constant 180-200 rijdt zul je het zeker merken in je portemonnee. Je bent weliswaar qua gebruik misschien beter af bij de C63, maar qua verbruik niet.
bpc zegt
@jzaero: de c 63 was ook maar een willekeurig voorbeeld hoor maar ik heb er ng is zitten over nadenken he,
laat ons tellen dat dit een 200 ? zou kosten in belgie ? lijkt me niet zo een onrealistisch bedrag he ?
is belgie kost een c63 rond de 80k (ik pak de belgische prijs omdat ik die van nl niet ken )
stel nu dat we veel rond de 180 a 200 rijden (wat raar is maar kom ) dan gaat dit ook geen 200 km halen he dan komt er ng blij eer je die 120 k aan brandstof hebben opgereden dan zitten we al ver he ? zo ver dat de batterijen van deze zwitser al 10 keer vervangen zijn (waar je voordeel al weg is) en de merc al aan zijn 4de motor ofzo zit , met andere worden als ze al jaren bijden ergens tot wasmachine zijn verwerkt ! , ik DENK dat je het voordeel er NOOIT gaat uithalen …
jzaero zegt
@bpc: Ach, je kan ook geen auto als dit vergelijking met elk andere auto dat massa-geproduceerd is, deze zal nooit te koop zijn dus is een prijskaartje eraan geven ook niet relevant. Meestal kost een prototype veel en veel meer dan een productierijp model, maar met 900Nm koppel denk ik dat dit ding sneller is bij tussensprints dan de C63.
jzaero zegt
@bpc: Maareh, zeg eens? Wanneer rijd je uberhaupt sneller dan 200km/u?
bpc zegt
@jzaero: ja , de waardes kun je dan ook met een korreltje zout nemen , echt niet dat deze 200 km ver geraakt , en over dat 200 :p daar begin jij wel over |lol
“Op lang termijn is zon C63 zeker niet goedkoper Als jij eens constant 180-200 rijdt zul je het zeker merken in je portemonnee. Je bent weliswaar qua gebruik misschien beter af bij de C63, maar qua verbruik niet.”
ik maak me er geen zorgen om het is niet dat ik op dit moment 200k voor een auto kan/zou betalen zeker niet voor een electrische ,
jzaero zegt
@bpc: Je kan dit beter vergelijken met een Tesla Roadster, net zo snel, vergelijkbare top en prijstechnisch niet veel duurder. Het punt is dat jij begon met de lage topsnelheid, maar werkelijk, vrijwel nooit rijd je 200, tenzij je in Duitsland bent ;)
towi1989 zegt
Kon wel wel een creatie zijn van chopshop >_<
meneersander zegt
Lijkt wel op die COupe van Fiat uit de jaren 90:p
http://www.dragtimes.com/images/13726-1995-Fiat-Coupe.jpg
Citrofiel zegt
Wat een uitzonderlijk mooi ontwerp. De lage, brede neus doet me een beetje denken aan Amerikaanse sportwagens/coupés uit de jaren ’90, nooit gedacht dat ik dat een geslaagde verwijzing zou vinden.