Er komt een elektrische Toyota iQ, dus natuurlijk werkt Aston Martin ook aan een oplaadbare Cygnet. Nu is de 1.3 viercilinder een klein gemis, met een elektrische dwerg-Aston peutert het management toch weer een stukje van het merk-imago af. Over een ‘alternatief’ aangedreven grote Aston Martin is Ulrich Bez gelukkig sceptisch.
Toyota is al druk aan het testen. Zij willen de elektrische iQ volgend jaar af hebben. Aston Martin doet rustig aan en plant de elektrische Cygnet een jaar later (2013). Even de kat uit de boom kijken tot de kinderziektes er uit zijn en de prijzen wat stabieler.
De elektrische versie hadden we kunnen verwachten, deze aankondiging betekent ook dat Aston Martin zeker door wil met de Cygnet. Mocht je nog denken dat het allemaal een slechte grap was. Naast dat de Cygnet Aston Martin helpt met het halen van een groen voetje legt de ‘coachbuild’ ze ook zeker geen windeieren. Per jaar willen ze voor de Cygnet ongeveer 1500 nieuwe eigenaren vinden. Op de stadsauto maakt AM zelfs meer winst dan op de meeste V8 en V12 modellen. Eén plus één: met de Cygnet maakt Aston Martin veel meer winst.
Een en ander is in een interview met Ulrich Bez boven tafel gekomen. Baas Bez vertelt daar bovendien dat Aston Martin geen behoefte aan KERS of hybride op de grotere modellen heeft. Een zescilinder is een mogelijkheid, accu’s en elektromotoren verplaatsen slechts de vervuiling naar de landen waar de industrie staat. (bron: carmagazine.co.uk, plaatje: autojunk.nl)
The360box zegt
Ik dacht dat je zon ding alleen maar keeg bij de aankoop van een échte Aston, 1500 zijn er erg veel maar een elektro ding moet kunnnen, omdr dit ding natuurlijk licht en klein is. dan past er ook geen dikke elektro accu in maar 200 KM moet toch te doorbreken zijn?
Esprit_de_Flandre zegt
@The360box: Dat van bij de aankoop van een ‘echte’ Aston is al lang vervallen. Het is ze om het geld te doen. Can you blame them…?
joostvanrb zegt
Dit is goed van Aston. Op deze manier kunnen ze oliestokers blijven produceren.
toospee zegt
@joostvanrb: Olie = diesel ;)
Den zegt
moet het niet zijn: op stadsauto’s zit vervolgens meer
tvrspeedsix zegt
Nog kanslozer dan i al was/ is.
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk. Ik heb er wel nog geen in het echt gezien. Worden die dingen eigenlijk al verkocht? En zo ja, hoeveel zijn ze er al kwijt?
De Cygnet is echt een goeie zet van Aston Martin. Het ziet er goed uit, het is handig als derde autootje, en ze kunnen er veel geld mee scheppen.
Nv zegt
@Esprit_de_Flandre: Ja heb er in London al te veel gezien.
Esprit_de_Flandre zegt
@Nv: Ok, volgende reisje is naar London dan maar…
sanderbmwfan zegt
wel cool kan je zeggen dat jee een schte aston hebt…