Zoals we jullie eerder al konden mededelen: er komt -officieel, dus geen Brabusgedoe– een G-Klasse met een V12 AMG-blok. Dat is natuurlijk reden voor een bescheiden feestje. Nu kunnen we melden dat deze toekomstige Moeder Aller SUV’s medio volgend jaar in een kleine oplage in productie gaat.
Feit: over honderd jaar zijn wij allemaal dood. Maar de G-Klasse staat ook dan nog vrolijk in showrooms bij Mercedes. Immers, een auto die al 32 jaar op de markt is en het nog steeds goed doet is een winnaar van epische proporties. De korte driedeurs-versie zal op termijn wel gaan verdwijnen, de meest begeerlijke blijft.
Onder het motto ‘Omdat het kan, Heinz!’ zal Mercedes volgend jaar beginnen met de bouw van een twaalfcilinderige G-Klasse op basis van het verlengde chassis. De 6.0 BiTurbo V12 uit de schappen van AMG zal zijn weg vinden naar de motorruimte van de welbekende zeecontainer. De productieoplage zal niet groot zijn en je maakt ook alleen maar kans op de alleskunner door een aanbetaling van 50.000 euro te doen. Jep, hier gaan een paar Arabieren heel blij van worden.
De meest recente prijsindicatie die wij kregen doorgespeeld is 225.000 euro (vanafprijsje). Dat is exclusief alles. Wil je de mastodont in Nederland op kenteken zetten dan gaat dat minimaal 380.000 euro kosten. Bijna vier ton voor een G-Unit met 630 pk die in staat is de aarde te laten stoppen met draaien, we zijn benieuwd of we ze op gele platen zullen tegenkomen.
Jantje_555 zegt
dit is zo lekker, hopelijk komen we hem vaak in europa tegen inderdaad en niet alleen bij het reisje naar Dubai
Kvgorp zegt
Mijn vriendin wil hem al bestellen. Als ze een auto kan kiezen is het de G-wagon. Ze wilde eerst de G55 AMG maar nu wil ze deze. (Keep on dreaming). :D
GeoBem007 zegt
@Kvgorp:
Hebben wij dezelfde vriendin? De mijne ook.. Haha!
jack_abarth zegt
Ik wil ‘m alleen in het rood:
girls_VS_cars zegt
@jack_abarth: :lol:
racerx zegt
Vet hoor! Afgelopen week nog weer terrein gereden in een gevlekte MB 290GD van de baas. Wat een lol kun je hebben in zo’n ding ondanks dat het motorvermogen aan de krappe kant is.
Punk zegt
Geef mij maar gewoon een heerlijke X6 M!
lambo4all zegt
@Punk: inderdaad lekker met je kop tegen het dak stuiteren tijdens het offroaden! en nadat je voor de 6e keer uit de bagger bent getrokken door een range rover kan je gelijk bij je lokale dealer voor een heleboel nieuwe onderdelen, vering, bodemplaat,velgen, nieuwe ruggengraat (hoewel ze die denk niet op voorraad hebben). maar even serieus, de x6 is een heel andere wagen, ook voor heel andere doelen gebruikt. die kan je hier niet mee vergelijken.
Maarten123 zegt
Niks mis met een X6 M, maar dit is toch wel een andere klasse. Zijn de definitieve specs al bekend? 4.5 sec van 0-100 moet haalbaar zijn.
sanki zegt
Ik vind dit persoonlijk toch zo’n lelijke wagen. Snap echt niet waarom dat ding al zo lang mee gaat…
jilles zegt
prachtbak!
DennisS65B40 zegt
Oldskool Geländewagens met belachelijk veel peekaa’s zijn übercool!! Heel goed van Mercedes dat zij de G-klasse in leven hebben gehouden (wel pas na protesten van de klanten).
Zoals Clarkson illustreerde: je kan er de hele dag mee door het terrein raggen, dan afspuiten, en ’s avonds voorrijden bij een gala.
Hate it or love it, and I love it.
xxoodd zegt
@audir8v10:
[zeikmodus] Dat was Richard Hammond;) [/zeikmodus]
Laue zegt
Moeder der SUV’s, beetje overrated allemaal…
Truttenschudder zegt
Beetje jammer van de prijs. Zou je niet gewoon ergens een dikke achtcilinder bij GM van de plank kunnen halen en deze eigenhandig in je G-klasse kunnen lepelen? Of de V12 TDI van Audi, dan laat je de aarde pas echt stoppen met draaien!
lambo4all zegt
@Truttenschudder: deze rijdt (in een rechte lijn dan) de audi helemaal zoek! 110pk meer, 1000nm en kwa gewicht zal het niet veel schelen.
Esprit_de_Flandre zegt
@lambo4all: En dat is nuttig omdat… ?
JvT zegt
@Esprit_de_Flandre:
Niemand zegt dat dat nuttig is. Als je denkt aan een Q7 V12 en een G65 dan is ´nuttig´ ook niet het eerste waar je aan denkt, lijkt me.
Truttenschudder zegt
@lambo4all: ik denk dat als je een Viperblok in de G-klasse legt en er twee turbo’s opschroeft, je ook aardig in de buurt komt! :D
SimonMc zegt
@Truttenschudder: Hahaha, ga je die kachelmotor van Audi gewoon even met de kernreactor van Mercedes vergelijken? Diesel veel koppel?Oprotten er mee! Mercedes haalt hier onbegrensd gewoon 1300Nm uit !
Nee, die audi laat hoogstens een komeet stoppen, déze laat een planeet stoppen.
Truttenschudder zegt
@SimonMc: Nou, in essentie is de G-klasse een terreinwagen, en ik vind het karakter van een dieselmotor daar aardig bij passen.
Verder kun je Benzinekoppel en Dieselkoppel slecht vergelijken, vaak betreft het een ander toerenbereik en is het koppel van Diesels constanter.
Niet dat dat interessant is, alleen bij normaal gebruik eigenlijk. Als je wedstrijdjes gaat houden wint vermogen het sowieso van koppel.
Truttenschudder zegt
@SimonMc: Vergeleek jij me nou net met een vergelijkingsmongeaul?
Geintje, moet kunnen.
En for the record: ik vergeleek niks, *zegt iets over appels en peren*
SimonMc zegt
@Truttenschudder: mensen hebben vaak de neiging te denken dat een diesel sowiezo meer koppel heeft.
Als je kijkt bij de gewone productiemodellen, is dat meestal ook zo, bij vergelijkbare cilinderinhoud, en zelfs ook met een benzineturbo.
Wat de meeste dan wel vergeten, is dat de turbo’s bij een diesel een véél hogere turbodruk leveren ! En daarmee dat je ook veel meer koppel hebt vanaf een lager toerenbereik.
Tuurlijk, als je dan met je Mercedes met een 6.0 liter V12 Biturbo even bij een gerespecteerde tuner langsgaat, sloopt die er de begrenzer van de Newtonmeters er gewoon af, en dan mag jij ter compensatie de achterbanden slopen.
Op dat moment ( hangt wat van de tuner af ) levert ie 1200-1300Nm.
Als je dan vind dat je je banden nog niet snel genoeg versnippert, kun je met je standaard Mercedes even langsgaan bij de tovenaars van Brabus, en lepelen ze er hun eigen creatie in. En afhankelijk van je budget, kunnen ze je voorzien tot een 800 pk 6.3 liter V12 biturbo met 1420Nm koppel.Op dat moment hoef je zelfs niet meer te pochen in de lokale bar, maar kun je met die waarden gewoon zelfs staan pochen in een trucker bar…en je zou nog winnen ook.
Truttenschudder zegt
@SimonMc: Amen.
Nico94 zegt
Ik denk wel dat er een paar gekken in Nederland woont die deze auto gaan kopen. Maar er is toch ook al een G55 AMG? Wat is daar mis mee?
lambo4all zegt
@Nico94: een cl63 amg heeft ook 557pk (ofzoiets) maar ze bouwen er ook een v12 in met 630… gewoon omdat het kan:)
mrbones zegt
@Nico94: v12 is exclusiever, sommige mensen hechten daar veel waarde aan
mrbones zegt
ik koop wel de q7 v12 tdi, beter voor het milieu
SimonMc zegt
@mrbones: Nee toch niet hoor…Je moet voor de gein maar eens opzoeken wat zo’n diesel allemaal uitstoot tegenover een benzine.
mrbones zegt
@SimonMc: ja klopt, maar ik denk dat we het allebei wel eens zijn over het feit dat deze auto behoorlijk overpowered is:p
SimonMc zegt
@mrbones: Hehe ja, je kunt wel stellen dat deze auto er “zachtjes” over gaat.
The360box zegt
Dus er wordt stelsigmatig BPM getrokken? Ookal ligt er een 4 cilinder 20% in, dan komt er alsnog 180K € bij?
406_v6 zegt
@The360box: Kun je dat ook in gewoon Nederlands opschrijven?
The360box zegt
@406_v6: Ik zie niet wat er niet Nl aan is.
floryn zegt
Bruut. Zou de paus er ook een nemen?
E34M5Touring zegt
@floryn: Denk het wel hoeft ie ook niet kogelvrij te zijn gewoon gas geven geen mens die je bijhoudt
Den zegt
@E34M5Touring: de paus houdt meer van baby-benzjes…
floryn zegt
Nog eentje, omdat G eigenlijk voor Gruwelijkleipeninstaattotvliegen staat!
E320cdi zegt
@floryn: :-D :-D :-D
Truttenschudder zegt
@floryn: Haha, het lijkt net een f*cking Dinky toy met op de achtergrond zo’n gebergte als uit een oude Superman-film. Komt denk ik omdat dat ding zo heerlijk vierkant is.
Geweldig!
mightymike zegt
porno op wielen, weet niet maar deze bak heb echt een mega brute uitstraling