Eigenlijk ging iedereen er vanuit dat de A6-in-stationtrim op de autoshow van Frankfurt (september) zijn debuut zou maken. Niet dus. Volgende week woensdag zal de onthulling al plaatsvinden.
En dit betekent dat we de A6 Avant ook al eerder in de showrooms mogen verwachten dan aanvankelijk werd gedacht. Op 18 mei wordt door Audi in de Humboldt Box te Berlijn een feestje gegeven waarbij de Avant voor het eerst wordt getoond. Normaal gesproken boring info waar je weinig mee kunt, maar zoals wel vaker het geval is bij ‘premium’ merken en hun onthullingen is het evenement via een hippe web 2.0-livestream te volgen. Die staat HIER, mocht je dat boeiend vinden.
Het uiterlijk van de Avant zal –getuige de meest recente spyshots– geen grote verrassingen met zich meebrengen. Het is overigens al even geleden dat we de woorden ‘Audi’, ‘uiterlijk’ en ‘verrassing’ positief in één zin konden gebruiken, maar dat terzijde. Onder de motorkap zullen voor de benzine-liefhebbers dezelfde blokjes worden aangeboden als bij de sedan: 2.8 FSI en 3.0 TFSI-motoren met vermogens van 204 of 300 pk. Dieseltankers kunnen terecht voor 2.0 & 3.0 TDI-krachtbronnen, met 177, 204 of 245 pk. Uiteraard met Quattro-aandrijving voor de liefhebbers.
Wie trouwens zit te wachten op een A6 Avant met hybridetechniek aan boord: dikke pech, want die komt er niet. Met de A6 Hybrid richt audi zich vooral op de VS en China. En daar hebben ze nou eenmaal iets met sedans en veel minder met Avantjes.
bpc zegt
weinig verassend eigelijk…
the-budel-guy zegt
is goed nieuws kunnen we meteen een proefrit maken en tot kopen overgaan. lijkt me een prima opvolger van de huidige.
luis zegt
Ik kan echt niet wachten!!
C220AMG zegt
@luis: Nou, ik wel!
Johan-SV zegt
zal wel op een audi a4 avant lijken
vincenzo zegt
Dat wordt dus weer een feestje de 18e…een nieuwe audi!
Megakix zegt
@vincenzo: yep..kga maar n’s eerder slapen dan..
Kvgorp zegt
Dat heb je als alles op elkaar laat lijken en alleen maar de zelfde technieken gebruikt. Dan kun je nog eens een onthulling naar voren halen.
Pica zegt
Wordt ongetwijfeld zeer mooi, zeker met de velgen van de bovenste foto. Volgens mij mooier als de E-klasse en de 5-serie.
robert-123 zegt
Dat merk heeft nou zo véél modellen dat het bijna niet anders kan dan dat ze allemaal eigenlijk hetzelfde zijn.
Megakix zegt
Wordt een beetje de ultieme lijkenwagen straks ! En de achterkant heeft iets Opels/GM’s…
Ram-G-maN zegt
@Megakix: Opel Signum?
Megakix zegt
@AutomotiveDesigner: inderdaad…dank voor je goede toelichting !
Ram-G-maN zegt
@Megakix: Graag gedaan.
The360box zegt
Dit is echt saai omdat ik er ziek van wordt dat ze gewoon met liniaal aan t werk gegaan zijn, en hij is niet verniuwend, de vorige pre-facelift kon er nog wel mee door, maar dit is lelijk,
mcdonald zegt
Het commentaar is weer eens net zo vernieuwend en verfrissend als de Audi’s zelf. ;-}
Lucb zegt
Lelijk zijn ze niet, maar kom nou eens met iets vernieuwends.
love4sportcars zegt
och jongens , niet zo zagen. we weten allemaal al wat jullie denken over audi-design
agera zegt
Ih heb niet zo veel met Audi alleen de recente A4 avant en de A6 avant vind ik overigens wel zeer geslaagd, dus ben wel benieuwd naar de nieuwe A6 avant.
Ondank mijn voorkeur voor BMW en Mercedes vond ik de Audi RS6 de mooiste station en ik verwacht dat de nieuwe ook wel weer strak zal zijn.
Alleen vind ik de nieuwe 5 serie Touring ook heel mooi, dus zal het voor mij gaan tussen de 5 touring en de a6 avant met een lichte voorkeur nu voor de 5 serie!
tom307 zegt
eigenlijk, de nieuwe A6 is toch geen eenheidsworst meer?
onlycocksdriveaudi zegt
Helaas nog sneller nog meer teringzooi op de weg
kevinc zegt
@onlycocksdriveaudi: Om dat te voorkomen moet Mercedes beter zijn best doen ;)
onlycocksdriveaudi zegt
@kevinc: In ieder segment heeft mercedes mooiere, betere auto’s dan aldi slechts opgejaagd door een pr-machine en lage leaseprijzen komen deze spuuglelijke bakken op de Nederlandse snelwegen en dat is Jammer!.
Echte autoliefhebbers kiezen domweg voor een ander merk waarbij men een persoonlijke voorkeur kan hebben voor bijvoorbeeld een Mercedes, BMW, een aantal prachtige Engelse of Italiaanse danwel Franse merken, Citroen is tegenwoordig heel verfrissend en bijzonder in het verleden.
Een Aldi wordt slechts gehyped, door een PR-machine en het klootjesvolk loopt er achteraan, koop dan gewoon een Volkswagen die net zo goed is en waar je minder voor betaalt.
Een Aldi is en blijft niets anders als een DKW een stuk schroot met een dun laagje chroom, het voegt totaal niets maar dan ook helemaal niets toe
retetikker zegt
@onlycocksdriveaudi:
Een stuk schroot dus een DKW dus een Mercedes dus een Mercedes-ster als avatar?
Kun je met jouw logica dan nu in tien seconden alles over kwantummechanica uitleggen? DANK
onlycocksdriveaudi zegt
@retetikker: Ik verwijs je even door naar Peter Hoch in 2008 afgestudeerd aan de Radboud universiteit op dit onderwerp ikzelf ben noch een natuurkundige noch een wiskundige, ik zou zeggen mail hem en wellicht kun je met hem een mooie boom opzetten
EdGaR zegt
@onlycocksdriveaudi: leuk om te lezen dat jij schijnbaar nog nooit in een Audi gereden hebt ;)
onlycocksdriveaudi zegt
@EdGaR: Helaas wel in recente modellen A4 en A6 en in alle gevallen vond ik het 3x niks, klinisch rijgedrag, niet slecht maar zeker niet goed
Tommy2 zegt
@onlycocksdriveaudi: Nou dan ben je toch niet helemaal goed op de hoogte want ik zie Audi wel gauw eens een vergelijkingstesje winnen in de bladen, óók van Mercedes.
kevinc zegt
@onlycocksdriveaudi: Volgens mij zit je zelf in dat “klootjesvolk” dat achter de groep aanloopt die Audi alleen maar kan afzeiken, zonder überhaupt de verschillen te weten tussen een Volkswagen en een Audi. Jij denkt dat alles precies hetzelfde is en ook hetzelfde rijdt. Dan heb je het toch totaal mis. En als je over het design praat is het een kwestie van smaak. Dat jij Mercedes, BMW, Fiat, Peugeot of Citroën mooier of beter vindt hoeft dus niet voor iedereen te gelden. Wat voor auto rijd je zelf eigenlijk? Heb je weleens in een Audi gereden?
circlestorm69 zegt
@onlycocksdriveaudi:
Als we toch gaan generaliseren, waarom verander jij je naam niet in alleentaxichauffeursvolkszangersvoetballersopelrijderdiegenoeg geldhebbengespaardbouwvakkersenmensenmeteendikkepensrijdenmercedes!
Ik was al Audi fan toen jouw ouders nog aan het proberen waren om jou te maken.
Fan van hun oude Audi80, 100 Avant, V8 en natuurlijk de Oer Quattro.
Jij loopt gewoon achter de meute aan. Als iedereen wat roept, roep jij het ook.
Je weet dat als er hier een Audi onderwerp is, zeker de helft het heeft over dat ze zo op elkaar lijken!
Audi maakt zeker veel auto’s die op elkaar lijken. Ik geeft toe, ik heb er ook wel eens moeite mee. Maar als niemand het mooi zou vinden zouden ze het nooit doen!
Maar ze zitten subliem in elkaar, rijden (erg) goed, zien er goed uit en winnen regelmatig tests; ook van de Ster.
Dat Audi zo populair is, heeft met marketing te maken, maar vooral met de net genoemde zaken. Smaken verschillen nou eenmaal, maar het is zo makkelijk alles af te zeiken.
Ook ik vraag me af of je er wel eens een gereden hebt, en wat je zelf rijdt!
Maar ik heb naast de voor de hand liggende en niet te betalen sportwagens ook een paar favoriete auto’s bijmerken als BMW, Mini, Peugeot, Alfa, een Skoda en zelfs een paar Mercedessen die ik erg te pruimen vindt, enz.
Het is maar net wat voor een soort auto je zoekt.
Ik heb in vele merken gereden en meegereden dus durf er wel uitspraken over te doen. Daarnaast…slechte auto’s worden er (in ons land) niet meer verkocht.
onlycocksdriveaudi zegt
@circlestorm69: Nee de naam die jij voorstelt heb ik overnagedacht maar vond ik toch te lang daarnaast heb ik met deze doelgroep niets van doen, de Aldi’s die jij benoemt toen was ik er ook al jaren hoor. de urquattro kan mij nog enigszins bekoren. de rest absoluut niet.
Ook heb ik regelmatig zakelijk gereden in recente modelen A4 en A6 gereden vind het niks, kwa rijgedrag en het design is te kil.een passat doet niets onder voor een A6 en vind ik zelf mooier. het prijsverschil zelfs daargelaten.
Zelf rijd ik een W211 E 320CDI bouwjaar 2004, mijn vrouw rijdt een BMW E90 320D bouwjaar 2005, voor mij is dit mijn 3e mercedes waarvan 2 van het type W211 hiervoor W202 voor mercedes heb ik 2 BMW’s, beide 5-serie E39, gereden en een 2-tal Alfa’s (75 en 164)ook een ford sierra, een opel rekord en een porsche 944 zijn in een heel ver verleden de revue gepasseerd.
Het is waar slechte auto’s worden in dit land niet verkocht, maar koop jij morgen een Dacia?
Het geen wat mij zeer irriteert bij Aldi is dat zij zo op de borst slaan dat ze fantastisch zijn eh FWD ik bedoel maar, echte auto’s hebben nog altijd RWD. Nee ga nou niet roepen Audi heeft ook quatro dat is namelijk het eigen excuus omdat ze weten dat FWD klote rijdt.
Zoek je comfort in een auto koop een Benz, zoek je dynamische rij eigenschappen koop een BMW of een Alfa meer rijplezier voor je geld vindt je niet.
Audi doet nogal zijn best om Mercedes of BMW te evenaren en het liefst tegelijkertijd, dichterbij gekomen door de jaren heen dat wel, echter het comfort van een Benz hebben zij nog nooit geevenaard evenals de rij eigenschappen van een BMW.
Audi loopt ook altijd achter de introducties aan van Mercedes/BMW met hun “nieuwe” modellen maken nooit eens een statement door als eerste uit te komen met een model in een segment. de C, E, en S klasse zijn immer de standaard waar andere merken zich aan moeten meten, BMW volgt hierna met hun modelen en uiteindelijk Aldi.
Dit is dan ook gelijk de verklaring waarom zij dan heel soms in een vergelijkingstestje niet als nummer 3 uitkomen, maar ja na het faceliftmodel van de betreffende
Mercedes of BMW staan zij gewoon weer waar zij thuishoren op plek 3
mashell zegt
@onlycocksdriveaudi: vroeger jaren 90/ begin 00 was ik een Audi fan maar nu Audi zo agressief geworden zijn niet meer, de feestverlichting en het grote zwarte gat in je achteruit kijkspiegel zijn niet absoluut niet sympathiek te noemen. De E-klasse met de bewegende dagrijverlichting trouwens ook niet. Ook zie je Audi’s tegenwoordig wel erg vaak een BMW3 of 5 rijstijl hanteren. Maar er ook wel wat goeds voor het merk te zeggen. Qua interieurbouw is Audi de abslolute top geworden. De C klasse is juist gefacelift eigenlijk alleen maar omdat deze met het plastic interieur niet mee kon komen. Ook in de categorie 911 concurrent was de R8 er eerder dan de SLS (die immers niet de veel exclusievere SLR opvolgt), hier blijft BMW flink achter maar misschien maakt de i8 het goed.
onlycocksdriveaudi zegt
@mashell: Heb jij wel eens gehoord van de 300SL Gullwing destijds de snelste auto ter wereld, de SLS van nu is hierop een hommage model, check even de historie van Mercedes in de categorie sportauto’s.
mashell zegt
@onlycocksdriveaudi: had je al eens bedacht dat FWD technisch superieur is aan RWD, lastiger in te bouwen, minder verliezen, meer interieur ruimte en geeft een veiliger weggedrag dat met minder electronica beteugeld moet worden.
onlycocksdriveaudi zegt
@mashell: Het enige voordeel van FWD tov RWD is het feit dat het goedkoper is om te maken. daarnaast is FWD altijd in het nadeel bij RWD, bij RWD nauwelijks last van onderstuur, grotere vermogens/koppel kunnen beter op de achterwielen worden aangedreven. Geen aandrijfreacties op het stuur bij RWD. de voor en achteras hebben een taakverdeling bij RWD, vooras zorgt voor het sturen achteras voor grip. meer rijplezier
Nadelen voor beide aandrijfsystemen bij glad weer, de elektronica in de wagen met RWD moet erg goed zijn best doen om de wagen in een lijn te houden anders zwabbert je achterzijde zo leuk, optrekken gaat lastiger.
Nadeel bij FWD bij glad weer, je auto wilt rechtuit blijven rijden terwijl jij toch echt links of rechts de bocht in wilt.
RWD superieur aan FWD.
rufctr01 zegt
We doen andere velgen onder een Audi, we blazen de A4 een beetje op en we hebben een nieuwe A6!
Ik zal het noteren en de 18e gelijk naar de showroom rennen om dit design stukje te gaan aanschouwen!
circlestorm69 zegt
@rufctr01:
Ook weer lekker kortzichtig.
Daarnaast wordt hij in Berlijn onthuld, en staat de A6 Avant dus niet de 18e in een showroom bij jou in de buurt!
LEZEN!
MAB zegt
ze kunnen natuurlijk geen klanten naar bmw/mercedes sturen..
mashell zegt
Vandaag kwam ik een Saab 95 tegen en bedacht me dat als die wagen het interieur van de A6 zou hebben ipv een afgekeurd Insignia ontwerp het de perfecte auto zou zijn.
janklaassen zegt
Mooi, hoe eerder hoe beter, Audi stopt veel meer energie in het maken van Stations dan MB of BMW; kijk naar de A6 C6 Aant; die is gewoon helemaal opnieuw gelijnd en ongetwijfeld sjieker dan de E estate of 5 touring waar het dak gewoon verlengd is en de achterkant hoger gemaakt is en de achterlicht units ongewijzigd zijn gebleven,
Nee, dit wordt weer de mooiste station in de klasse (vervolgd op de 2. Saab 9-5 Estate; 3. 5-touring; 4. Mercedes E estate)
agera zegt
@philipzuidijk: Wat je zegt klopt voor de E klasse estate, dat de achterkant gewoon verlengd is en dat de achterunits ongewijzigd zijn gebleven.
Maar de nieuwe BMW 5 serie is op het moment toch wel de mooiste station heeft erg fraaie lijnen, kijk naar het voorbeeld van Hamann met de zwarte BMW 5 serie Touring is echt een plaatje.
De vouw die zit bij de BMW`s aan de achterkant is typerend BMW en maakt ze uitzonderlijk sportief erg strak en daar kan Mercedes wel wat van leren.
De huidige RS6 avant vind ik een mooie station, alleen ben ik benieuwd hoe de nieuwe gaat worden.
Het zal een ware battle worden tussen de nieuwe M5 Touring en de nieuwe RS6 Avant.