Inderdaad, dat lees je goed. Onze racende prins gaat zich bezighouden met de verkoop versnellingsbakken. Vandaag is namelijk bekend geworden dat Zijne Hoogheid Prins Bernhard van Oranje-Nassau van Vollenhoven lid is geworden van de raad van commissarissen bij Antonov. Je weet wel dat bedrijf dat bestaat sinds 1990 en nog nooit iets verkocht heeft of winst heeft gemaakt. Antonov plc is al jaren het lachertje van de Amsterdamse beurs, maar dat weerhoudt Prins Benno er niet van om zijn naam te verbinden aan dit bedrijf.
Voor de mensen die niet weten wat Antonov precies doet een korte uitleg. De Bulgaarse techneut Roumen Antonov heeft ooit een (naar eigen zeggen) briljante automatische transmissie bedacht die vele malen beter is dan alles wat momenteel op de markt is, maar ondanks al die (vermeende) voordelen is het nog niet gelukt dit briljante concept succesvol op de markt te brengen. Er is overigens momenteel wel een overeenkomst met het Chinese Lifan en vanaf volgend jaar moet de TX6 transmissie van Antonov te vinden zijn in de Lifan LF620 en een SUV van Lifan.
Maar goed, wat heeft een Nederlandse prins bij zo’n bedrijf te zoeken? Naar eigen zeggen gaat de prins het bedrijf helpen om meer in te kunnen spelen op trends in social media. Dat is natuurlijk van levensbelang voor een bedrijf dat versnellingsbakken verkoopt aan autofabrikanten. De inkopers van fabrikanten zitten immers de hele dag op Facebook en Twitter te loeren of er misschien nog een nieuw type versnellingsbak op de markt is gekomen.
Het feit dat Antonov nogal wat reclamebudget steekt in diverse raceklasses, waar Benno ook actief is, zal ongetwijfeld niks met dit verhaal te maken hebben. (via: fd.nl)
PS Deze Antonov heeft overigens NIKS te maken met de Vladimir Antonov die we kennen van Spyker/Saab.
pjotr zegt
Die bak lijkt zo gek nog niet te zijn…
-edit: die link staat al in het artikel-
Basnov zegt
-edit: check!-
OT: Met zo’n job kun je thuis komen….
Wat voor nuttigs deed de beste man hiervoor eigenlijk?
w0o0dy zegt
@robbie: tja misschien een goed tegenwicht tegen de zure stukjes die jij schrijft?
Op autovisie staat een artikeltje over een korte vergelijking (op Zandvoort) met een Golf met dsg en een Golf met een preproductie-uitvoering van deze slimme semi-automatische bak. Zij concuderen dat de bak net zo goed schakelt als de DSG. Wel is de prijs van het ding VEEL lager dan die bak en is de bak kleiner, lichter en in principe onderhoudsvrij… noem het gerust een lchertje we’ll see.
robbie zegt
@w0o0dy: als je mijn artikel beter leest zie dat je dat het gelinkt is in mijn artikel…
Antonov zal ongetwijfeld een briljante versnellingsbak bedacht hebben, maar het verkopen lukt nog voor geen meter. Dat zal deels aan Antonov zelf liggen en deels aan het feit dat grote fabrikanten liever in zee gaan met gerespecteerde namen zoals ZF. Jij denkt misschien dat ik negatief sta tegenover Antonov, maar dat is zeker niet zo. Lees maar eens terug wat ik allemaal over Antonov heb geschreven.
Ik zie alleen niet wat Antonov moet met “social media”. Dat is toch vooral gericht op B2C en daar heeft Antonov weinig mee te maken. Die zitten alleen maar in de B2B markt.
w0o0dy zegt
@robbie: Op de mobiele site zijn die links vaak niet (goed) zichtbaar, bovendien past een aparte textuele verwijzing wel in zo’n artikel..
@doewap: beetje snue die reactie.. wat heeft hij jou misdaan?
w0o0dy zegt
Bernard doet iets meer dan racen… Voormalig Ritzenkoeriers, voormalig Clockwork (dat hij verkocht, kocht en nogmaals verkocht o.a. samen met Paul Mol) en is medeoprichter van Levi9 (300 man IT development in Oost-Europa)…
robbie zegt
@w0o0dy: zeg ik dat hij alleen maar kan racen? Dat stukje Wikipedia copy-pasten kan iedereen en is volgens mij algemeen bekend. Zo’n TVR Sagaris & 8C Competizione koop je immers niet van de lucht.
w0o0dy zegt
Ik ga er zondermeer vanuit dat zijn persoonlijk interesse een belangrijke factor was, maar zijn netwerk en zijn naam zijn natuurlijk heel erg welkom om deuren te openen en daarnaast kan kennis van IT en sociale media wel waarde hebben JUIST om het beeld van “inferieur aan ZF” oid tegenwicht te bieden.
doewap zegt
Roumen Antonov is een uitstekende ingenieur.
Hij heeft alleen totaal geen mensenkennis.
Dat probleem hebben techneuten wel vaker.
Dit nieuws over Zijne Koninklijke Laagheid Prins Bernhard is het zoveelste waardeloze bericht in de geschiedenis van Antonov.
Ik vind het vooral sneu voor die aardige nerd uit Bulgarije.
robbie zegt
@doewap: hij heeft nu toch geen banden meer met Antonov (als ik het goed heb)?
robbie zegt
@w0o0dy: speciaal voor jou:
http://www.autojunk.nl/2011/05/zo-werkt-de-antonov-tx6-transmissie
RuVi zegt
leuk stukje! snap inderdaad ook niet wat hij ermee moet.
Ik studeer al jaren marketing en kan me alleen voorstellen dat ze antonov bakken bekend willen maken bij het grote publiek en zo de fabrikanten van 2 kanten willen bewerken.
joosthoeve zegt
Punt dat hij die bakken niet verkoopt is waarschijnlijk omdat zijn bedrijf niet groot genoeg is / niet liquide genoeg. Tenminste kan mij voorstellen dat een bedrijf als een Volkswagen dat eist, voor als er eventueel claims komen omdat de versnellingsbak toch niet goed is… En Antonov als bedrijf zijnde kan zulke grote getallen aan claims niet ophoesten.
Misschien product/bedrijf verkopen aan ZF ofzo?!
w0o0dy zegt
@joosthoeve: punt was dat er tot een jaar of 4 geleden NIEMAND met verstand van sales iets te vertellen had.. het was een soort studieclub met bollebozen en techneuten zonder kijk op geld verdienen, kansen in de markt etc. De supercharger met automatische 2versnellings”bak” van Antonov was interessant, de 3 versnellingsbak voor electroauto’s is interessant en deze 6 bak kan in eenvoudiger vorm ook in goedkope auto’s worden gebruikt.. (met 5 of 4 versnellingen). Nu komen er steeds meer commercie-gestuurde ontwikkelingen, samenwerkingen etc..
Het punt WAS dat er geen productiecapaciteit was, geen eigen eindproduct… nu kunnen ze 200.000 van die bakken bouwen per jaar (zegt men…) dat moet genoeg zijn om een serieuze start te maken.
joosthoeve zegt
@w0o0dy: De geschiedenis en de capaciteiten van het bedrijf geloof ik best! Daar zal jij meer van weten dan ik! En als ze een Chinese fabrikant zover kunnen krijgen dat zij de antonov gebruiken en zo een goede reputatie opbouwen hapt Volkswagen (of een andere fabrikant) wellicht ook toe!
Maar toch blijft het moeilijk voor Antonov zichzelf te gaan bewijzen in de autobranche. Zelfde verhaal is vroeger ook al geweest met bedrijven die perfecte navigatie aanboden aan b.v. BMW. Eis van BMW was dat zij het product of bedrijf verkochten aan b.v. Bosch, vanwege de claim risico’s.
Desalniettemin ziet de versnellingsbak er wel donders slim uit!
Megakix zegt
Slimme zet om een voorovergebukte nepprins te bewerken….dus aan Antonov kan het niet liggen ! ;-)