Ondanks dat de productie in Zweden nog steeds stilligt is er toch reden voor een klein feestje! Dit jaar bestaat de Saab Convertible namelijk 25 jaar. De hoogste tijd dus om even terug te kijken naar die icoon van het Zweedse merk. Want wie had er ooit kunnen bedenken dat een Zweeds (“koud”) merk zo beroemd zou kunnen worden om zijn open auto’s.
In september 1983 tijdens de IAA in Frankfurt liet Saab voor het eerst een conceptversie zien van de 900 Convertible en de reacties van vriend en vijand waren zo lovend dat ze niet lang na hoefden te denken om deze auto ook daadwerkelijk in productie te nemen, Voor het ontwikkelen en produceren van de definitieve versie werd contact gezocht met het Finse Valmet Automotive die maar wat graag de open Saab wilden gaan bouwen. Uiteindelijk werden in 1986 de eerste 400 exemplaren van de Saab 900 Convertible in Amerika afgeleverd. Klanten vochten op dat moment werkelijk om er eentje in handen te krijgen.
Later dat jaar kwam de open 900 ook in Europa op de markt. Opvallend aan de 900 Convertible was dat hij voorzien was van lederen bekleding een elektrische softtop en ook nog eens een glazen achterruit en niet zo’n schraal stukje plastic. Het feit dat je met gemak met 4 man kon plaatsnemen in de Convertible en dat je er het hele jaar mee kon rijden zorgen ervoor dat deze open Saab ook in koude gebieden prima dagelijks gebruikt kon worden.
In middels zijn we alweer toe aan de derde generatie Saab Convertible en zal waarschijnlijk ergens in 2013/2014 (als alles goed gaat) een vierde generatie het licht zien. Tot nu toe zijn er al bijna 300.000 exemplaren gebouwd. Overigens bouwt Saab de 9-3 Convertible sinds begin vorig jaar voor het eerst volledig in hun eigen fabriek. Daarvoor vond de productie plaats bij Valmet in Finland en Magna Steyr in Oostenrijk.
De productie per generatie:
Eerste generatie (1986 – 1993): 48.894
Tweede generatie (1994 –2002):149.145
Derde generatie (2003 – ): 99.535 (tot en met april 2011)
Sebazzz zegt
Alsof ik nog niet genoeg zin had om een 9-3’tje te kopen :D
Er is net een 9-3 Caab op Wheeler Dealers geweest voor de geïnteresseerden: http://www.youtube.com/watch?v=tn01NCVLPcY
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Sebazzz: Leuk! Had ik nog niet gezien! Alleen die 19 inch Hirsch wielen op dit type is wel meeeeega over-the-top…
Burdy zegt
Denk dat de afgelopen 25 jaar minder zwaar was dan het jaar wat komen gaat.
Captain zegt
Heb het altijd prachtige cabrio’s gevonden, ik vind elke generatie mooi. En dat zeg ik bijna nooit over een auto. Ook vind ik ze tijdloos, in de 1e of 2de generatie hoef je je niet te schamen op straat
bmwalpina zegt
Schitterende auto. Ik hoop dat het merk het overleefd met dit financiële gezeik nu.
jaap007 zegt
Wat een geweldige auto’s zijn het.
Ik vind ze allemaal erg mooi en heel sjiek.
Met elke Saab Cabrio kun je nog een super sjieke woonwijk in komen rijden. Vooral de classic is een plaatje en heeft echt status. Je hebt dan echt smaak en vast een dik juis met oprijlaan;-)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@jaap007: thanks! ;)
Maar ehmmm, over die oprijlaan…
Hahahaha!
Leuk artikel.
Ik heb zelf een van de laatste Classics, een ’93-er Turbo Aero. Heeeeeeeeeeerlijke auto, zeker met dit weer! Tot ‘de ellende begon’ was de Saab ook 21 jaar de best verkochte Cabriolet in de luxe klasse. De cabrio heeft altijd een grote plek in het gamma van Saab ingenomen. Soms was 1/4 van de verkochte Saabs een Cabriolet.
RobTWo zegt
Saab Cablio? Sambal bij?
ferrari94tr zegt
@RobTWO In china willen wij alleen maal vellengde saabs
jzaero zegt
Die independence edition ziet er wel erg gaaf uit! Had altijd een zwak voor het design van de saab convertibles
mbman zegt
Gefeliciteerd hoor.Was ooit de best verkochte cabrio.Begreep ik nooit wat het waren geen schoonheden.
Christiaanvdd zegt
Ik kan er niet uitkomen welke ik nou de mooiste vind…
Doe ze dan alle 3 maar:)
Citrofiel zegt
Zo’n 900 Classic is toch echt wel een mooie, aparte auto. Hoeft het niet eens een cabrio te zijn, hoewel ik in dit topic maar even zal zeggen van wel. (A)
Hupke zegt
Het design ervan vind ik geweldig, echt een mooie wagen die even knap is als de coupe variant wat toch ook wel zeldzaam is, maar het blijft een cabrio en een heel typische als de mensen mag geloven.