De trend van de alsmaar afnemende filderuk zette ook vorige maand weer netjes door, waardoor we gemiddeld steeds minder vaak en lang met een snelheid van 3 km/u naar de achterbumper van een voorligger aan het gluren zijn op ’s heeren wegen. Camiel en Melanie, bedankt!
Het lijkt erop dat het plan ‘Spoedaanpak wegen‘ van het voorlaatste kabinet zijn vruchten afwerpt. In ieder geval is in de statistieken waarneembaar dat files afnemen sinds er een aantal wegverbredingen zijn afgerond. In de afgelopen vier maanden is de filedruk met 16,9 procent gedaald ten opzichten van vorig jaar, waarmee we nu weer op hetzelfde niveau als in 2001 liggen.
De weersituatie was vorig jaar vrijwel gelijk aan die van nu als we kijken naar het winterweer en de neerslag, dus de VerkeersInformatieDienst (VID) kan bijna niet anders concluderen dan dat de afname van fileterreur te danken is aan de extra meters vers asfalt. Wegverbredingen op de A2, A12, A58 en het openzetten van een aantal spitsstroken zijn daar grotendeels verantwoordelijk voor.
Zegt u het maar: al wat gemerkt van de file-afname?
PS. De File Top50 van 2010 staat hierrr. Top 10 hier beneden:
1 A4 Amsterdam -> Delft
2 A10 De Nieuwe Meer -> Coenplein
3 A12 Utrecht -> Den Haag
4 A20 Hoek van Holland -> Gouda
5 A50 Arnhem -> Oss Ewijk
6 A2 Utrecht -> ‘s-Hertogenbosch
7 A50 Oss -> Arnhem
8 A12 Utrecht -> Arnhem
9 A1 Amsterdam -> Amersfoort
10 A15 Rozenburg -> Ridderkerk
cls4all zegt
hij blijft mooi die Porsche carrera sport classic
bigcar zegt
file tussen a-dam en utrecht is er bijna niet meer (a2), tot het nieuwe wegdek ophoud, en er minder banen beschikbaar zijn. daar begint de file weer….
stekel zegt
dagelijks
nieuwegein – schiphol
nou en of dat je het merkt, voorheen altijd file
nu nadat ze eindelijk die extra banen bij maarssen open hebben gegooid nooit meer file!
eMbe zegt
Leuk en aardig allemaal. Maar, mensen die met het openbaar vervoer zijn gaan reizen omdat ze altijd in de file stonden zouden de auto weer kunnen pakken, dan zijn er weer meer mensen op de weg, en dus weer meer files?
bigcar zegt
@eMbe: zeker meer files. puur en alleen al omdat o.v. 10 % duurder wordt….
Esprit_de_Flandre zegt
@eMbe: En denk je dat er veel de overstap gemaakt hebben naar OV?
Enige manier om te weten of files echt verminderd zijn door meer asfalt is meten of er nog steeds evenveel auto’s zijn. Evenveel auto’s op meer asfalt is dan waarschijnlijk idd gelijk aan minder file. Maar minder auto’s op meer asfalt bewijst niets…
timberleek zegt
@Esprit_de_Flandre:
de enige reden dat ik met het ov reis is omdat het gratis is (student). op het moment dat dat ophoudt ben ik weg.
vieze stinkende benauwde treinen vol met herrie makende mensen die je bijna hardop dood wensen zodra je wil zitten waar hij/zij zijn/haar voeten heeft geparkeerd.
bussen die steevast te laat op komen dagen (’s ochtends) en s middags gewoon wegrijden voor de neus van mensen (die er nog in willen)
en dat alles… voor een klein fortuin
Esprit_de_Flandre zegt
@timberleek: Moet je mij niet vertellen. Ik weet goed genoeg waarom het al jaren geleden is dat ik OV’de…
jelmer zegt
In hoeverre zijn de files breder geworden? Oftewel: zijn de files 16,9% korter geworden doordat er nu meer rijen auto’s naast elkaar staan of staat er 16,9% minder file?
Wat het ook is, mooi resultaat.
jack_abarth zegt
@jelmer:
Scherp, zeer scherp zelfs!
Joerek zegt
@jelmer: De filedruk is afgenomen. Filedruk is de lengte x minuten. Als een file korter is doordat de weg breder is, neemt de filedruk (volgens de berekening af). Het aantal rijbanen zouden in zekere zin dus ook moeten worden meegenomen.
Het belangrijkste is eigenlijk, is de totale gemiddelde reistijd (in de file) afgenomen. De gemiddelde snelheid in de file zou dus ook belangrijk zijn. Het schiet niets op als door een weg verbreed wordt van 2 naar 3 banen en daarmee de file lengte 1/3 afneemt, maar de gemiddelde snelheid ook. Als de gemiddelde snelheid wel gelijk blijft heeft het dus weer wel effect gehad!
Mijn algemene beleving is dat de filedruk inderdaad redelijk is afgenomen. Heb niet de indruk dat de files nu minder snel doorrijden. Met meer dan 50.000km per jaar en voornamelijk spitskilometers heb ik het gevoel dat het allemaal beter begint door te rijden. Met name de punten waarbij de verbreding klaar is (a4 leiden -> amsterdam, a2 utrecht amsterdam, a12 gouda zoetermeer) is de verbetering ENORM. Er staat praktisch nooit meer file, waar er daarvoor in de spits altijd file stond.
Dat de filedruk zou kunnen toenemen doordat er mensen uit ov de auto instappen lijkt zeer sterk. Als de filedruk dan weer toeneemt zullen ze weer snel de trein in stappen.
Daarnaast reden te meer om de wegen WEL te verbreden. Het bevestigt dus alleen maar dat de behoefte aan meer / betere wegen alleen maar groter is, ondanks huidige files. En we moeten wel groeien, want de vraag wordt toch wel groter en groter. Wat te bedenken als we over tientallen jaren co2 loos en/of volledig milieuvriendelijk en goedkoper kunnen rijden (met zonnenpanelen op je dak kan je je auto helemaal opladen ofzo) explodeert de vraag alleen maar.
Automobilisten betalen royaal om kosten voor verbreding van de wegen te dekken.
Megakix zegt
Files ? Nooit iets van gemerkt…;-)
sacha zegt
Nou nog even de vergrijzing eroverheen en we kunnen weer doorknallen!
Megakix zegt
@sacha: je bedoeld ‘er doorheen’ ? Als de oudjes er overheen gaan, dan worden de files weer ellenlang ! ;-)
zeevink zegt
Lekker hoor in de file staan achter een heerlijke 911 Sportsclassic. Maakt je uitzicht tijdens het wachten toch erg aangenaam.
C220AMG zegt
Ze mogen voor Eindhoven vanaf Weert ook wel eens iets gaan doen! Iedere dag hetzelfde liedje!
Kvgorp zegt
foto is geen file.. brug staat gewoon open :D
Megakix zegt
@Kvgorp: :lol:
RutgerK zegt
Dit zijn wel heel beperkte statieken om conclusies uit te trekken.
zdev zegt
Take that, hippies.
Dankzij jullie hebben we jarenlang onnodig in de file gestaan.
Dankzij jullie hebben we jarenlang onnodig veel CO2 en fijnstof staan uitstoten.
Meer asfalt voor een beter milieu!
lacasitos zegt
Prima zaak.
Alleen kan iemand mij uitleggen wat het nut is van die @#$#% rode kruizen boven prima stukken asfalt?
De rechterbaan is continu bezet door voortslakkende vrachtwagens (NL Transportland), dus blijft er een miezerig baantje over voor de rest van het verkeer. Laat er een mueslipiloot tussen zitten in de baan voor de personenwagens, en ja, er ontstaat gelijk een minifile. Links zie je dan zo’n prachtige lege rijstrook die door fokking politiek geneuzel een rood kruis heeft gekregen en volledig onbenut blijft. Dit kan niet langer zo!
Joerek zegt
@lacasitos: ben het met je eens dat die vaker of standaard open kan, waarom onbenut laten. Maar de redenen om hem gesloten te houden:
1. Deze baan is smaller dan de overige rijbanen en dus minder veilig.
2. Camera toezicht achten ze nodig. Zo is deze baan ook gesloten als het zicht onvoldoende is (bijv. mist) tijdens de spits.
3. Gelegenheid om snelheidsovertredingen te maken beperken.
Waar ik niet bij kan is dat ze deze spitsstroken nou smaller maken dan de overige rijbanen.
Megakix zegt
@Joerek: antwoord op jouw vraag: symboolpolitiek ?
drbronx zegt
Leuk dat jullie mijn foto gebruiken!
lacasitos zegt
Als punt 3 echt reel is aangevoerd als argument voor de plusstroken, door volwassen politici, dan kan is dat toch wel het toppunt van betuttelende kleuterpolitiek. Want tegelijkertijd, en zeker op basis van dit argument, neemt de gelegenheid om uit frustratie andere verkeersovertredingen te maken navenant toe (in ieder geval bij ondergetekende).
Dit effect kunnen ze mooi gelijk vaststellen met hun camera’s van punt 2.
spiderman zegt
Ook ik kan elke dag genieten van die brede en lege A2 tussen Utrecht en A’dam, maar ik denk dat de lagere filedruk niet alleen komt door meer asfalt. De crisis heeft een bijdrage geleverd (minder economisch verkeer, vraag maar aan de transportsector) en natuurlijk ook Het Nieuwe Werken. Steeds meer mensen kunnen de files vermijden door vanuit huis te werken en later of helemaal niet naar kantoor te gaan.
Joerek zegt
@spiderman: Dat gaat niet helemaal op. In 2009 was de crisis sterker dan in 2010.
Ik weet dat ze ook per uur het aantal gepasseerde auto’s per wegvak (hectometerpaaltje) wordt vastgelegd. Als ze die data nou ook gebruiken om een goede analyse te doen, kunnen ze ook vaststellen of een wegvak waar files zijn/waren ook ook meer/minder auto’s heeft verwerkt. Ik mis in dit soort nieuwsberichten/onderzoeken gebruik van zoveel mogelijk beschikbare gegevens, zodat je ook een beter waardeoordeel kan geven, ipv iets publiceren op een enkel feit.
Joerek zegt
Provinciale en lokale overheden zijn toch constant bezig om gelegenheid tot snelheidsovertredingen te beperken. Denk aan drempels en andere objecten in het verkeer om de snelheid eruit te halen.
Zo worden (werden) ook de TomTom gegevens gebruikt om direct duidelijk te krijgen waar snelheidsovertredingen meer regel dan uitzondering waren. Reken er maar op dat er direct drempels of andere snelheidsbeperkende maatregelen genomen worden.
RutgerK zegt
@drbronx, A44?
@lacastios, wel eens buiten de spits gereden op de A4 naar Amsterdam? Een extra rijstrook bevordert de doorstroming niet op die tijdstippen maar leidt er slechts toe dat auto’s langer onnodig links rijden.
Joerek zegt
@RutgerK: Kwalijker vind ik nog dat ze de max snelheid op dat soort trajecten (a12 zoetermeer -> gouda, a2 utrecht-amsterdam) verlagen van 120 naar 100 bij een verbrede weg. Dat betekent per definitie dat je er buiten de spits altijd op achteruitgaat qua reistijd… en juist het verlagen van de reistijd is het doel van een extra rijstrook. Per saldo is het aantal reisminuten misschien niet eens afgenomen
floryn zegt
Is het aantal gereden kilometers niet ook fors afgenomen?
jannesz14 zegt
Die sport classic staat op de Apollolaan in Amsterdam, ik rijd er elke dag langs. Er stond ook nog een tijdje in het huis ernaast een Veyron en een Mclaren SLR.
yerrie zegt
Dat wist ik sinds de aanleg van de 2e Brienennoord brug dat meer asfalt werkt.
Niet zo raar ook als we hoofdzakelijk rondrijden op een wegennet van en voor de jaren 70.
Nu hebben we tich jaar op de A12 gestaan aan het eind van de dag naar Rotterdam en met 1 baan er bij is het weg.
Niet 1 korenwolf of ander nietzeggend diertje heeft er voor moeten verhuizen want alleen de middenberm is minder breed. Nu nog de andere kant op!
yerrie zegt
@yerrie:
en ik schrik van mijn eigen spelling
wimbers zegt
ik rijdt dagelijks haarlem amsterdam vv en heb op de A9 terug naar haarlem nooit meer file. mijn filedruk is dus met 50% afgenomen. (ps, mijn bedrijf zit absoluut niet in de buurt van een trein cq busverbinding, anders zou ik zeker in de trein stappen)
wat interessanter is: mijn brandstofverbruik is ook drastisch afgenomen.
gebaseerd op een tank die uitsluitend woon’werk kilometers maakt verbruikte ik eerst tot wel 12,5 liter/100km, nu een nette 10 (jaja lompe auto)
majinstar zegt
Hogere benzine prijzen werken ook. Of is daar nooit aangedacht ? Daardoor laten mensen sneller hun auto thuis staan. En de overheid is niet gebaat bij thuisblijvers, dat kost ze namelijk meer geld dan wanneer ze op de weg zitten.
Fryslanfrei zegt
Mooie rechtse propaganda: de files worden o.a. vergeleken met de periode waarin de snelwegen werden aangelegd, me dunkt dat daarmee vergeleken de files minder zijn. Daarbij is men meer met het ov gaan reizen en er zijn meer thuiswerkers. Meer snelwegen levert niks op. Uit studies blijkt dat alleen kilometerheffing of tolwegen iets bijdraagt. Dream on!