Zo snel kan het gaan. De deal tussen Saab en de Chinese Hawtai Motor Group is nog geen week oud, maar minstens één Hawtai-dealer heeft al de beschikking over een 9-5’je in de kleur Carbon Grey. Kunnen we hieruit concluderen dat Victor en kornuiten in zee zijn gegaan met een partij die er geen gras over laat groeien?
Er zijn nog steeds een aantal instanties in Zweden en China die hun zegen moeten uitspreken over de deal, evenals de Europese Investerings Bank, deze logge Euro-ambtenaren dienen zich ook nog uit te spreken over de kwestie. Het weerhoudt Saab en en Hawtai er in ieder geval niet van om alvast het een en ander aan Saab’s te transporteren. Wat de Saab 9-5 in China moet gaan kosten is nog niet bekend, maar dat de Zweden nu een kanaal hebben om hun vierwielers ook in de grootste automarkt van de wereld te slijten lijkt nu wel duidelijk. (via TTAC)
Ook interessant: In het FD heeft Victor Muller pas nog laten weten dat hij in China uit een dozijn bedrijven kon kiezen die allemaal wel interesse hadden in een deel van de Saab-taart. Een aandeel nemen in een Europese automaker is daar immers nog steeds de wens van veel opkomende (auto)bedrijven. Ook liet VM weten een volledige verkoop van Saab niet na te streven. Meer van dit (inclusief een samenvatting van Victor’s zakenpartners door de jaren heen) op FD.nl.
UPDATE: Auto staat niet bij een dealer, maar voor een hotel. Wel geparkeerd naast een of ander misbaksel van Hawtai.
Marijn90 zegt
Goed voor Muller..! En trouwens autoamarkt? 2de alinea laatste zin.
mbman zegt
Waarom trekken ze de stekker er gewoon niet uit.Hope loos verouderde autos met dito techniek.En nog veels te duur ook.Dit is gewoon uitstel van executie.Zelfde geld voorlancia.
Atenza zegt
@mbman: de 9-5 was al klaar (van GM). Daar kon Muller niets aan veranderen. Net als de 9-4X. Bij de nieuwe 9-3 kunnen ze wel gewoon van scratch beginnen. Gun ze eens wat tijd joh
gedwongenleaser zegt
@Atenza: Dat je zoveel tekst en uitleg geeft aan iemand die nog nooit van interpunctie heeft gehoord. Respect, ik zou er niet meer serieus op kunnen reageren :).
OT: vind het nog steeds een goedogende auto, hoop deze meer te zien in NL, wellicht dat een Chinees succesje hier in de toekomst aan bij kan dragen.
mbman zegt
-edit: je CAPS blijft hangen, lees anders de huisregels nog even door-
gedwongenleaser zegt
@mbman: je hebt helemaal gelijk, ik snap wat er staat en wat voor wegingsfactor ik er aan moet geven. Mijn excuses, ik hoor mij er niet mee te bemoeien.
mbman zegt
@Atenza:Ze hebben al genoeg tijd gehad!Het wordt tijd dat de bezem er een keer door heen gaat.
Atenza zegt
@mbman: genoeg tijd? wanneer? Lees nog eens wat ik zei; de 9-5 en 9-4X waren al klaar! Na hapjes van GM. Je hebt blijkbaar totaal geen verstand van dergelijke zaken. Als je een verlieslijdend merk overneemt kan je echt niet in paar maanden allemaal nieuwe modellen ontwikkelen
Seroo zegt
@mbman: Leer eens Nederlands! Waarom trekken ze de stekker er niet gewoon uit. Hopeloos verouderde auto’s met dito techniek en nog veel te duur ook. Dit is gewoon uitstel van executie. Hetzelfde geldt voor Lancia.
gedwongenleaser zegt
@Seroo: je was me voor, ik liep mij ook al stierlijk te ergeren.
Atenza zegt
Foto’s komen hier vandaan, trouwens: http://car.autohome.com.cn/pic/series/211.html
themenace zegt
Goed voor het merk Victor Muller, voor Saab is het zo dat de productie al 1 maand stil ligt en het terugkrijgen van het vertrouwen van de klant nog jaren zal duren…en verder niets. Spyker was een lege huls en Saab heeft alleen zijn ‘heriatage’ ….en dat is niet voldoende. VM kan zijn hand wel uitgestoken houden …
robbie zegt
@themenace: de productie ligt overigens nog steeds stil en het zal nog wel even duren voordat die weer loopt. De onderhandelingen met leveranciers zijn pas net begonnen, daarna moeten ze nog betaald worden. En pas als dat allemaal achter de rug is kunnen de toeleveranciers hun productie voor Saab weer opstarten en pas als dat loopt (bij alle leveranciers) kan Saab weer gaan produceren.
Dat zal eerder een kwestie van weken zijn dan van dagen.
gt5guidenl zegt
VM heeft het talent om mensen in sprookjes te laten geloven.
dondeboer zegt
@gt5guidenl: Je hebt helemaal gelijk, ik begrijp ook niet hoe hij dat voor elkaar krijgt. Maar feitelijk is dát de kern en kracht van marketing. Voor heel veel producten geldt dat het product an sich niet beter is dan dat van de concurrentie, maar de verpakking is veel slimmer vormgegeven en dat verkoopt nou eenmaal.
Kijk maar naar de Appel ei-pet, er zijn al jaren tablets op de markt, maar is geen markt voor. Totdat appel dat ding met een mooi sprookje eromheen op de markt brengt en iedereen er één wil hebben. Terwijl de ei-pet echt wel beperkingen heeft waardoor het ding wat mij betreft zijn hoge aanschafprijs niet waar kan maken.
Als VM door het creëren van een sprookje ervoor zorgt dat Saab weer een bloeiend bedrijf met interessante auto’s wordt, dan heeft hij mijn zegen. De 95 vind ik alvast de meest interessante auto uit zijn klasse. Niet de beste, niet de goedkoopste en waarschijnlijk niet de meest verstandige keuze, maar een auto kiezen doe ik sowieso niet met mijn verstand…
NB. Wat zit iedereen toch altijd over sgrijfvoutten te bitchen…
RubenPriest zegt
Ik zie Saab niet meer groeien in (West)-Europa. In China wel degelijk. Misschien wel meer Aziatische landen?
remkov zegt
Je vergelijking met de iPad heeft vrij weinig met Saab te maken. Ik zelf vind de iPad ook zijn aanschafprijs niet waard, maar veel mensen willen kennelijk een tablet die snel, eenvoudig, goed en ‘mooi’ werkt en hebben daar best een hoop geld voor over. In dat opzicht bood de eerste iPad gewoon meer aan klanten die hier naar op zoek waren dan andere tablets.
Voor Saab is dat heel anders. Saab’s zijn niet beter, sneller, goedkoper, beter uitgerust of ruimer dan hun concurrentie. Het enige wat ze voordeel zou kunnen geven is de naam of vormgeving, maar of ze daarmee concurrentie voordeel hebben betwijfel ik.
dondeboer zegt
@remkov: Het is niet mijn bedoeling om de Ei-Pet te vergelijken met Saab, maar om het belang van goede marketing aan te geven ;)
Ergens geef je dat in je reactie zelf ook een beetje aan: mensen hebben veel geld over voor iets waarvan ze vinden dat het “snel, eenvoudig, goed en ‘mooi’ werkt”.
Als Victor Muller het voor elkaar krijgt om mensen te laten vinden dat ze met een Saab een individualistische, interessante, aparte en voldoende degelijke en betrouwbare auto kopen, dan is het merk gered. Dat ze dan wel of niet beter zijn dan de concurrentie, doet er dan in feite niet echt toe.
dondeboer zegt
@dondeboer: Overigens is het een mening, dus je hoeft het niet met me eens te zijn :D
robbie zegt
Muller had de keus uit een dozijn Chinese bedrijven die zich voor zijn voeten worpen?
Daarom werd Hawtai in eerste instantie ook afgewezen en besloten ze pas op het allerlaatste moment, toen het water ze aan de lippen stond, om weer met ze te onderhandelen.
Het klinkt allemaal heel leuk dat Hawtai, maar het stelt, als autobedrijf, geen fuck voor. Ze bouwen wat auto’s met Hyundai techniek en hebben enkele grote fabrieken die nog niet eens op 1/3e van hun capaciteit draaien.
Het is gewoon een partij die Westerse techniek nodig heeft en die kopen ze voor 150 miljoen (een schijntje). En als bonus krijgen ze dan 29% van de aandelen. Het is Hawtai niet te doen om die aandelen, maar wel om de techniek. En 150 miljoen is echt peanuts. BAIN betaalde bijvoorbeeld al 200 miljoen voor de oude techniek van de 9-5 & 9-3, dan is 150 miljoen voor gloednieuwe techniek een koopje.
Ze pikken de patient alvast leeg terwijl die op de IC ligt.
robbie zegt
@robbie: en hieronder even een bron mbt het feit dat Saab op het allerlaatste moment gedwongen werd om voor Hawtai te kiezen. Alle fatsoenlijke partners hadden hun neus al opgehaald voor Saab en zagen een samenwerking niet zitten. Dan blijft uiteindelijk alleen maar het kneusje van de klas over.
Saab changed its partners in the last minute
http://www.svd.se/naringsliv/saab-bytte-medspelare-i-sista-stund_6143459.svd
Chaotic and desperate. That is the impression of the game behind the latest Saab-rescue. Many in the automotive world are astonished over unknown Hawtais sudden entrance into the soap around Saab.
betonstaal zegt
Ben ik nu de enige die moet denken aan Hiawatha?
Atenza zegt
@betonstaal: als je 8 jaar bent wel ja..