We hebben het jullie al eens eerder verteld: BMW zal een hybride-versie van de X5 op de markt brengen. Wel zo logisch aangezien er ook een X6 met deze technologie beschikbaar is. Het zou echter kunnen dat we eerder met deze groengezinde X5 zullen kennismaken dan we dachten.
Niet volgend jaar, maar reeds in 2011 zou er een X5 ActiveHybrid op de markt kunnen komen. Het wordt in tegenstelling tot zijn X6-broertje geen 4.4 V8 met twin-turbo’s, maar een lief dieselmotortje (viercilinder) in combinatie met een elektromotor. Jep, dit is een hybride diesel. In de conceptversie was deze setup goed voor een verbruik van 6,5 liter diesel per honderd kilometer en een CO2-uitstoot van 172 g/km. Bij BMW kloppen die cijfers van de concepten altijd heel aardig met de productie-auto’s, maar reken dus niet op iets dat in de 14% bijtellingsgangbang terecht komt.
BMW Nederland ontkent overigens dat er dit jaar een hybride X5 op de markt zal komen. We wachten het af…
gregorius zegt
voor de tree-huggers is dit logischer dan de combinatie met de 4.4 V8! Persoonlijk hoef ik die fuel-save troep niet, maar ik kan me voorstellen dat als ik 50k km pj. rijd dat het nog best wat euro’s kan schelen!
Relief zegt
@gregorius:
Je vergeet dat elektromotoren veel koppel genereren en dat het bij zon SUV wel heel erg handig is.
Ik snap niet dat mensen meegaan in die hele anti-hybrid gezeik. Hybrid heeft vele voordelen, maar ook nadelen. Tja, dat is met alle technologie zo.
widodh zegt
@Relief: Je bent geen ‘echte man’ wanneer je hybride/EV techniek een mooie ontwikkeling vind, daarom moet je er op blijven afgeven.
Maar je hebt volledig gelijk, een elektromotor voor het koppel onderin is heel fijn.
Het is nieuwe techniek en daar gaat de wereld heen, alleen zit er op autoblog een aantal mensen die niet willen/kunnen accepteren dat een V8 gewoon uit gaat sterven.
Simpson zegt
dat zouden meer cumpanies moeten doen. kunnen wij arme kilometervreters ook eens aan de lagere bijtelling.
En nou niet zeggen dat er ook C3’s en corsa’s zijn in die categorie, daar wil je niet jaarlijks 40~50Mm in doen (of is het dkm)
flutterby zegt
@Simpson: Deze x5 valt gewoon in de 25% bijtelling. Maar met zoveel km per jaar is een 123d ook leuk en voordelig
Atenza zegt
Het wordt tijd voor een nieuwe X5.. ik vind hem echt al gedateerd ogen. Terwijl ik de eerste juist veel mooier vind
PCCB zegt
@Atenza: Daar ben ik het niet mee eens. Zet de X5 naast de Q7 en de ML en dan vind ik hem zeker niet gedateerd. Perfect gezien zijn leeftijd, nu toch al een jaar of vier-vijf in productie.
OT: Scheelt wel wat in verbruik. De 3.0l SD haalt 11,4l per 100km, ofte een vijftal tankbeurten per maand… Ik zie dit best een lease-succes worden.
Relief zegt
Ik wacht eerlijk gezegd op deze
http://www.autoblog.nl/archive/2009/09/19/mercedes-s-500-plug-in-hybrid-in-frankfurt
Lekker bpm en wegenbelastingvrij rijden in een s-klasse :D